آریا بانو

آخرين مطالب

خرما را ناشتا بخورید! پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - فارس / طبیعت خرما گرم و‌تر است؛ خرما غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.
ظاهر خرما بسیار مهم است؛ یعنی عدم وجود سوختگی، کرم خوردگی و شکرک زدن از ویژگی‌های خرمای خوب و تازه است. این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده همچنین برای شنوایی، بینایی، درد کمر، درد مفاصل، درمان سینه و ریه مفید است.
خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌کند و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد؛ همچنین به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه نیز می‌شود.
با اینکه شکرک زدن بر طعم خرما تأثیری ندارد، اما بافت و ظاهر آن را تغییر می‌دهد؛ در نتیجه برای جلوگیری از شکرک زدن، باید خرما را در درجه حرارت مناسب نگهداری کرد. خرما‌های تازه می‌تواند کمی چین و چروک دار باشند، اما آن‌ها نباید لمسی سخت و یا به همراه کریستال شکر در پوست خود داشته باشند.
جوان سازی پوست صورت
میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین‌های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود؛ همچنین هسته خرما دارای فیتوهورمون‌هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کنند.
تقویت و افزایش رشد مو
خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.
سطح بالای آهن موجود در خرما می‌تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می‌شود؛ همچنین خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می‌شود. یک مطالعه نشان داده که خوردن خرما چهار هفته قبل از زایمان می‌تواند زایمان را آسان‌تر کند؛ همچنین بعد از بارداری، خوردن خرما می‌تواند به کاهش وزن و بازگشت به وزن ایده آل کمک کند.
سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه درباره «خواص میوه خرما»، اظهار داشت: خرما در درمان و تسکین بیماری‌های گوارشی، اختلالات روده‌ای، کم‌خونی، سرطان‌های ناحیه شکم، رفع یبوست و اسهال بسیار مناسب است. خرمای خشک چیزی حدود 300 کالری در 100 گرم را داراست.
وی ادامه داد: این میوه برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند، بسیار مفید است؛ ضمن اینکه حاوی موادی همچون کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز و مس است.
این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه خرما را باید در سبد غذایی روزانه خود قرار دهیم، اضافه کرد: مصرف روزانه 10 عدد برای افرادی که دچار لاغری هستند توصیه می‌شود؛ همچنین مصرف خرما باعث می‌شود تا میل به پرخوری در فرد کاهش پیدا کند.
صفوی با بیان اینکه خرما میوه‌ای شیرین و بسیار مقوی است و به جذب مواد غذایی در بدن کمک می‌کند، گفت: بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا هر فرد در روز به 20 تا 35 گرم فیبر نیاز دارد که این مقدار مصرف برای سلامتی و مبارزه با انواع سرطان‌ها بسیار خوب است و به همین دلیل خوردن خرما می‌تواند همین میزان فیبر را برای بدن تامین کند.
وی با اشاره به خواص دیگر خرما، خاطرنشان کرد: در افراد دچار شب‌کوری، مصرف خرما بسیار موثر است. براساس بررسی‌ها در بین افراد مختلف دچار کمبود ویتامین A، مشخص شده مصرف خرما در افزایش میزان این ویتامین بسیار موثر است؛ ضمن اینکه خرما دارای ویتامین‌های گروه B، شامل B1، B2 و B3 بوده، همچنین فولات و ویتامین A نیز در خرما وجود دارد.
این متخصص تغذیه گفت: خرما برای سلامت و استحکام استخوان‌ها و از بین بردن آلرژی و کم‌خونی بسیار مفید است؛ ضمن اینکه به دلیل وجود قند طبیعی که شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است، مصرف آن باعث تقویت انرژی بدن و بهبود سیستم عصبی و قلب می‌شود.
صفوی درباره «چگونگی مصرف خرما»، خاطرنشان کرد: مصرف خرما با شیر بسیار مفید است؛ به طوری‌که می‌توان خرما را در شیر خرد کرده و آن را مصرف کرد و یک ماده مغذی خوبی است که دارای کلسیم بالاست؛ ضمن اینکه می‌توان با پودر هل و عسل آن را طعم‌دار کرد.
وی با بیان اینکه مصرف خرما با چای نیز توصیه می‌شود، گفت: افرادی که دچار اسهال هستند می‌توانند خرمای رسیده مصرف کنند؛ چراکه خرما دارای پتاسیم بوده و وجود این ماده برای درمان این عارضه بسیار مفید است.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه افراد معمولی می‌توانند روزانه تا 5 عدد خرما مصرف کنند، ابراز داشت: افراد دچار دیابت باید از خرمای زردرنگی به نام «زاهدی» استفاده کنند؛ البته به شرطی که چنین افرادی قند و شکر مصرف نکنند، می‌توانند روزانه تا 5 عدد خرما نیز مصرف کنند.
صفوی با بیان اینکه مصرف خرما در حالت ناشتا نیز مفید است، بیان داشت: مصرف خرما در کودکان باید پس از یک سالگی مورد استفاده قرار گیرد؛ ضمن اینکه هنگامی که کودکان از خرما استفاده می‌کنند، باید پوست آن را مصرف نکند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/256933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد