آریا بانو

آخرين مطالب

سفر به دنیای کاکتوس های خانگی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / کاکتوس به عنوان یک مفهوم عام نیاز به توضیح ندارد. ذهنیت کلی ما این است: یک گیاه گوشتی تیغ‌تیغی که بیشتر حجم سبزی است تا یک گل که برگ‌های ظریفی داشته باشد و گل‌های خاصی. اما همین تیغ دارهای گوشتی برای خودشان اسم و رسم و شناسنامه دارند.
در این گزارش کاکتوس‌ها را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم‌؛ کاکتوس‌های مناسب داخل خانه و کاکتوس‌های مناسب خارج از خانه.
کاکتوس‌های مناسب داخل خانه:
کاکتوس انجیر تیغی (اپونتیا)
اپونتیا (Opuntia) یا کاکتوس انجیر تیغی شاید معروف‌ترین کاکتوس در میان هزاران کاکتوس شناخته شده باشد که دارای چند نوع مختلف است، اما نه در ایران که در دنیا بیشتر به زبان مادرشوهر(مادر زن) معروف است! این گیاه در مناطق مستعد خشکسالی محبوبیت زیادی دارد. علاوه بر داخل منزل، گزینه مناسبی برای باغچه است اما ممکن است تیغ‌هایش بریزد. تنوع گلدهی در آن بالاست و گل‌های زرد، قرمز و گاهی بنفش می‌دهد. نیاز آبیاری‌اش هر یک تا دو هفته یک‌بار آب است. نوع دیگری از این کاکتوس به کاکتوس گوش خرگوشی (اپونتیا میکروداسیس) یا کاکتوس خرگوشی معروف است که به خاطر ظاهر برگ‌های راکت مانند و گوش‌دارش چنین اسمی به آن داده‌اند. تیغ‌هایش معمولا به رنگ سفید و زرد هستند که با کوچک‌ترین برخورد دست یا اعضای بدن به آن می‌چسبند و در بعضی پوست‌ها ممکن است باعث سوزش و قرمزی شوند. مثل اغلب کاکتوس‌ها اصالتا مکزیکی است. رشد طولی زیادی ندارد و نهایتا تا یک متر رشد می‌کند، به همین خاطر برای داخل خانه مناسب است. مثل بقیه کاکتوس‌ها آبیاری زیادی نمی‌خواهد. در صورتی که در تابستان نور کافی داشته باشد ممکن است گل‌های لیمویی رنگ و گاهی قرمز رنگ بدهد. این کاکتوس میوه‌های قرمزرنگی تولید می‌کند.
دما: اپونتیا گیاه بسیار مقاومی است که دمایی حدود 5 تا 50 درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند؛ ولی دمای مناسب برای رشد آن 18 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. در زمستان باید در دمای بین 5 تا 12 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا بتواند خواب زمستانه را طی کند و در بهار شاهد رشد بهتر و گلدهی آن باشید.
خاک: خاک مناسب آن ماسه با مقداری پیت ماس یا کوکوپیت است. در فصل رشد می‌توان از کودهای NPK یا نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کرد.
نور: اپونتیاها به نور فراوان احتیاج دارند و در صورتی که در محل کم نور نگهداری شوند راکت‌های آن باریک رشد خواهد کرد. در تابستان از قرار دادن‌شان در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
تکثیر کاکتوس اپونتیا:
اپونتیا را می‌توان از طریق بذر و کاشت قلمه تکثیر کرد. ولی روش متداول، قلمه گرفتن است.
آموزش کاشت قلمه کاکتوس اپونتیا:
یک راکت را از گیاه مادری جدا کنید. این کار را با دستکش یا پنس انجام دهید.
راکت جدا شده را چند روزی در محلی سایه قرار دهید تا محل جدا شده خشک و پینه در آن تشکیل شود.
راکت را در گلدان جدید بکارید و به مدت ده روز آبیاری نکنید تا ریشه تشکیل شود.
کاکتوس ستاره‌ای (آستروفیتم)
آستروفیتم (Astrophytum) یا کاکتوس ستاره‌ای که جزو کاکتوس‌های گرد است و به هشت بخش تقسیم می‌شود. روی آن پر است از نقطه‌های ریز سفید و موهای سفید که به صورت دسته‌ای در بالای گیاه پراکنده شده‌اند. در فصل بهار گل‌های زرد رنگی می‌دهد. کاکتوس‌های گرد رشد طولی زیادی ندارند برای همین گزینه‌های ایده آلی برای داخل منزل محسوب می‌شوند. نیاز به آبیاری زیادی هم ندارند نهایتا ماهی دو سه بار.
کاکتوس کلاه راهب
(آستروفیتم میریوستیگما)
آستروفیتم میریوستیگما (Astrophytum Myriostigma) یا کاکتوس کلاه راهب از کاکتوس‌های مکزیکی است که رشد کندی دارد و گل زرد رنگی می‌دهد. در شرایط کم‌آبی هم رشد می‌کند و این قابلیت را دارد که خود را با نور کم و زیاد تطبیق دهد.
کاکتوس مدوسا
(آستروفیتم کپوت مدوسا)
آستروفیتم کپوت مدوسا (Astrophytum Caput-Medusae) یا کاکتوس مدوسا هم مکزیکی است. نور زیاد را می‌پسندد اما این دلیل نمی‌شود نتواند خود را با نور کم سازگار کند. هفته‌ای یک‌بار به آبیاری نیاز دارد و دمای اتاق( 25 سانتی‌گراد) برای رشدش مناسب است. در صورتی که به مرحله گلدهی برسد گل‌هایش زرد رنگ هستند.
کاکتوس ماه
(ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی)
ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی (Gymnocalycium Mihanovichii)
یا کاکتوس ماه. در اندازه، شکل و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. اهل آمریکای جنوبی است و گل‌هایی به رنگ‌های قرمز، صورتی، زرد و نارنجی دارد. کنار پنجره جای مناسبی برای نگهداری آن است و حدودا هر یک تا دو هفته هم آب می‌خواهد.
کاکتوس بانوی پیر (مامالاریا هانیانا)
مامالاریا هانیانا (Mammillaria Hahniana) یا کاکتوس بانوی پیر نوعی کاکتوس بالشتکی و گرد است. چون علاوه بر تیغ مو هم دارد به بانوی پیر معروف است. در تمام فصول گل‌های ریز ارغوانی رنگی می‌دهد که عمر کوتاهی دارند. بهتر است در خاک شنی کاشته شود و نیاز آبیاری‌اش تقریبا بالاست، هفته‌ای یک‌بار.
کاکتوس آکانتوکالیسیوم
کاکتوس آکانتوکالیسیوم تیونانتوم (Acanthocalycium) دارای انواع زیادی است. این کاکتوس اصالتا آرژانتینی است و رشد کندی دارد. گل‌های متنوعش به‌رنگ‌های سفید، زرد، صورتی، قرمز و نارنجی بوده و اندازه تیغ‌هایش متفاوت است. به آب زیادی نیاز ندارد و در دمای پایین
دوام می‌آورد.
کاکتوس آریوکارپوس
کاکتوس آریوکارپوس (Ariocarpus) هم مکزیکی الاصل است. نهایتا تا 15 سانتی‌متر رشد می‌کند. آب زیادی نمی‌خواهد اما بر عکس به نور فراوانی نیاز دارد تا بتواند گل‌های صورتی رنگش را به ثمر برساند.
کاکتوس توپی (پارودیا مگنیفیکا)
پارودیا مگنیفیکا (Parodia Magnifica) یا کاکتوس توپی چند ملیتی است و در کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه یافت می‌شود. او هم از توانایی سازگاری با نور کم و زیاد برخوردار است. در شرایط کم‌آبی هم رشد کرده و به آب چندانی نیاز ندارد، اما اصلا نمی‌تواند با یخبندان کنار بیاید. جزو کاکتوس‌هایی است که نگهداری ازشان خیلی آسان است و گل‌هایش هم زرد رنگند.
کاکتوس آشیانه پرنده (مامیلاریا لانگیماما)
مامیلاریا لانگیماما (Mammillaria Longimamma) یا کاکتوس آشیانه پرنده هم بومی مکزیک است. گل‌های زرد رنگی دارد. نوع بالغش از 8 تا 24 سانتی‌متر رشد می‌کند و مثل بیشتر هم خانواده‌ای‌های خود با نور کم و زیاد سازگار است، در شرایط کم‌آبی رشد می‌کند و به نیاز آبی چندانی ندارد.
کاکتوس سنگ زنده (آریوکارپوس کنفوسیوس)
آریوکارپوس کنفوسیوس (Ariocarpus Confusus) یا کاکتوس سنگ زنده هم از تیره مکزیکی‌هاست. گل‌های سفید و صورتی می‌دهد. نیاز به نور زیادی دارد اما با کم آبی سر می‌کند.
کاکتوس‌های مناسب خارج خانه:
بر خلاف تصور ما بسیاری از کاکتوس‌ها علاوه بر گلدان و داخل منازل، می‌توانند در باغچه‌ها هم پرورش داده شوند. با توجه به این که در چه آب‌وهوایی زندگی می‌کنید، کاکتوس‌هایی هستند که می‌توانید در حیاط‌تان بکارید و از تماشای آنها لذت ببرید.
کاکتوس بشکه‌ای (فروکاکتوس)
فروکاکتوس (Ferocactus) یا کاکتوس بشکه‌ای به‌خاطر شکل گرد و بشکه‌ای خود این‌چنین نامگذاری شده است. در اطراف این کاکتوس، از بالا به پایین خطوطی کشیده شده است که تیغ‌ها روی آنها رشد می‌کنند. بشکه طلایی، بشکه کالیفرنیا، کاکتوس قلاب ماهی، بشکه آبی و بشکه کلویلر از انواع پرطرفدار این گیاه هستند. شکوفه‌های قرمز و زرد آن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سر برمی‌آورند. آبیاری این گیاه هم هر سه تا چهار هفته یک‌بار کافی است.
کاکتوس شکرگزاری یا کاکتوس کریسمس (شلامبرگرا بریجیزی)
شلامبرگرا بریجیزی (Schlumbergera Bridgesii) یا کاکتوس کریسمس که چون در زمستان گل‌های قرمز می‌دهد هدیه مناسبی برای کریسمس است. به آبیاری زیاد حساس است چون آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه‌هایش می‌شود. به نور کم سازگار است اما هر چه نور بیشتر باشد، گل‌های بیشتری می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/255975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

تاریخچه «پودینگ برنج» را می دانید؟

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

کارتون دیدنی بره ناقلا

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

چیز کیکی که تا به حال امتحان نکرده اید

مواد غذایی مناسب در اختلالات خواب

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی