آریا بانو

آخرين مطالب

بانوان استان مرکزی در معادله انتخاب شدن و انتخاب کردن اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اراک - یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه در جامعه مشارکت سیاسی و اجتماعی و مناسبات دخیل در آن است که زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت باید بتوانند بازیگران کلیدی در فرآیند تصمیم‌سازی و اجرای امور آن باشند و در این عرصه نقش آفرینی کنند.

حضور آگاهانه زنان در مناسبات نهادهای مدنی، هسته‌های تصمیم‌سازی و اجرایی، قانونگذاری و قضایی شاخصه‌ای در بهبود حکمرانی، اصلاح امور و شتاب‌بخشی و تعمیق پیشرفت کشور است و از این منظر زمینه‌سازی برای حضور کیفی و کمی زنان در جامعه و توانمندسازی آنان اهمیت زیادی دارد تا کفه و وزن اثربخشی سهم این قشر متعال‌تر شود.
انتخابات بزنگاهی حساس و سرنوشت‌ساز است که در دو سویه انتخاب شوندگی و انتخاب کردن ادبیات خود را می‌طلبد چرا که هدف از پرسش همگانی برای انتخاب نمایندگان اصلح تحقق مفهوم جمهوریت نظام اسلامی است و از این بین زنان به‌عنوان نیمه پیکره جمعیتی باید هویتی رفتاری و وزن موثر خود را در این معادله داشته باشند و این مهم با بهبود فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی، تقویت شبکه‌های زنانه، ارتقای خودباوری و بسترسازی برای ارجحیت شایسته‌سالاری در تصاحب کرسی‌های و ارکان کلان ،میانه و خرد برای این قشر مهیا می‌شود.
زنان پس از انقلاب اسلامی توانستند در سایه تفکر و تلاش، جهش بخشی علمی و مشارکت‌جویی اجتماعی را رقم بزنند و باید از ظرفیت‌های مختلف از جمله انتخابات در تقویت این حوزه بهره برد.
شمار داوطلبان زن در دوره نخست مجلس شورای اسلامی 90 نفر، دوره دوم 32 نفر، دوره سوم 47 نفر، دوره چهارم 86 نفر، دوره پنجم 351 نفر، دوره ششم 504 نفر، دوره هفتم 827 نفر، دوره هشتم 585 نفر، دوره نهم 390 نفر و دوره دهم یک‌هزار و 234 نفر بوده است و اگرچه در این خصوص روند افزایشی به چشم می‌خورد اما می‌طلبد تا راهبردهای افزایش مشارکت جویی در این حوزه مورد واکاوی قرار گیرد.
49 درصد از جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.
نرخ اشتغال زنان جوان 15 تا 29 سال کشور 55 و 6 دهم درصد است و این نرخ برای زنان این استان 60 درصد است که استان مرکزی در این راستا در جایگاه هشتم کشور است. نرخ بیکاری زنان جوان استان مرکزی در گروه سنی 15 تا 29 ساله 40 درصد است که این نرخ در کشور 44 و چهار دهم درصد است و این استان رتبه 24 کشور در این نرخ را دارد.
468 کارآفرین زن در عرصه اقتصاد این استان وجود دارد که بیشترین درصد حضور آن‌ها در شهرستان اراک و کمترین درصد در شهرستان های خنداب، آشتیان و فراهان است. بر اساس آمار استانداری مرکزی 59 نفر از زنان توانمند پارسال در پست های مدیریتی این استان منصوب شدند که این مهم در راستای قانون برنامه ششم توسعه و سهم 30 درصدی زنان از پست های مدیریتی محقق شده است.
خبرگزاری ایرنا در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت مقوله حضور آگاهانه زنان در سیاست و مشارکت انتخاباتی خانه ملت در سطوح نامزد شدن و رای دادن با برگزاری میزگردی کوشیده است این مهم را در بوته نقد و نظر قرار داده و در خصوص پیامدهای حضور زنان در عرصه رقابت‌های بهارستان زوایای پیدا و پنهان این مسئله را واکاوی کند.
مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان نخبه در معادلات سیاسی، اجتماعی


آریا بانو

مشاور استاندار مرکزی و مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استان مرکزی گفت: مشارکت سیاسی و اجتماعی شریان اصلی پویایی هر جامعه است که سرمایه اجتماعی و پشتوانه ایدئولوژیک هر جامعه را می‌سازند و موتور محرکی برای پیشبرد اهداف تسعه محور تلقی می‌شود، تک تک افراد هر جامعه بنا به جایگاه، توانمندی و قابلیت‌های فردی و گروهی در این فرآیند سهیم بوده و باید با حضور آگاهانه در سرنوشت خود تاثیر بگذارند و از این حیث نقش و مسوولیت‌های زنان به‌عنوان نیمی از جامعه اهمیت ویژه دارد.
«زهرا فرجی» افزود: اگرچه کارنامه انتخابات دوره یازدهم خانه ملت از ابتدای امسال کلید خورده و آرام آرام در قالب سمینارهای تخصصی، تریبون رسانه‌ها و نهادهای مردمی تلاش شده که اهمیت رای آگاهانه و ترغیب زنان نخبه برای حضور معنادار در عرصه رقابت‌های انتخاباتی رقم بخورد اما، واقعیت آن است که این سبک آگاه‌سازی کافی نیست و نمی‌توان به صورت موسمی و با ایجاد شور در انتخابات نتیجه حداکثری در اثربخشی زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی را تضمین کرد.
وی معتقد است: زنان به عنوان رای دهندگان باید به حدی از تفکر و بلوغ سیاسی برسند که مناسبات اصلح را به درستی تشخیص داده و رای آنان تابع متغیرهای محیطی و یا احساسات زودگذر نباشد و آنچه که از صندوق‌های رای خارج می‌شود، مسیری باشد که بتواند مطالبات انباشته و گره‌گشایی از معضلات این قشر و مسایل کشور را رقم بزند.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: بحث مشارکت زنان در سطح نامزدی مجلس شورای اسلامی مقوله دیگری است که به موضوع نخبگان زن مربوط می‌شود و در این راستا استان مرکزی با وجود خیل تحصیل کرده‌ها و زنان کارآمد و توانمند در 10 دوره فعالیت خانه ملت تنها یک نماینده زن در نهاد فرادستی قانونگذار آن هم از شهرستان ساوه داشته است که این مسئله جای تامل دارد.
فرجی اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی وزارت کشور در سه دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی، زنان استان سهم 47 درصدی در شاکله رای‌دهندگی داشته‌اند و این نشان از درک اهمیت آرا توسط این قشر است اما سویه انتخاب این افراد شاید هنوز نیازمند مطالعات و فعالیت‌هایی است تا به سمت شایسته‌ها سوق یابد و از رای احساسی فاصله بگیرد.
وی توضیح داد: در رقابت‌های انتخاباتی دوره دهم مجلس 40 زن در استان مرکزی خود را به معرض نامزدی گذاشته و داوطلب انتخابات شدند که این مشارکت در دوره یازدهم به 44 نفر نامزد زن افزایش یافته که جای خوشحالی دارد اما اگر نسبت به رشد کل نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم در استان مرکزی سهم مشارکتی زنان سنجش شود، حضور زنان هنوز جای تقویت دارد و این موضوع باید از سوی صاحب‌نظران کاویده و برای جبران آن در دوره‌های بعد اقدامی موثر صورت پذیرد.
مشاور امور زنان و خانواده استاندار مرکزی بر این باور است که اشکالات زیرساختی متعددی در کشورهای درحال توسعه وجود دارد که در بحث مشارکت سیاسی زنان تا شرایط مطلوب فاصله ای را ایجاد می‌کند و این موضوع را شاید بتوان در ضعف جامعه‌ پذیری سیاسی نسبت به زنان جستجو کرد.
فرجی عنوان کرد: بحث حضور نخبگان زن در عرصه امور جدی و تصمیم سازمانی به‌طور کامل به ثمر می‌نشیند که فرآیند یادگیری مستمر، فرهنگ سازی در حوزه شایسته سالاری، مهارت‌ورزی و فضا دادن به زنان برای تصاحب جایگاه‌های موثر به صورت مستمر دنبال شود و خود زنان با آگاهی و تلاش بخواهند در این جاده گام بردارند.
وی ادامه داد: اگر حزاب و نهادهای مدنی موثر زنان پا نگیرد و این قشر به سطح بالای اعتمادبه خود نرسد همه چیز در موضوع مشارکت سیاسی ابتر و شعارگونه باقی می‌ماند و سهم موجود کنونی زنان نیز نمی‌تواند در سطح خود کارا و اثربخش باشد چرا که همراهی لایه‌های اجتماعی و نظارت اصولی را همراه ندارد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: نیاز است که از سوی گروه‌های مرجع در جامعه زنان نخبه و شایسته شناسایی شده و توانمندی‌های آنان در ابعاد مختلف بسط داده شوند و ورزیدگی سیاسی و اجتماعی را برای بازی در معادله اجرایی و سیاسی کشور پیدا کنند.
فرجی عنوان کرد: زنان به غیر از مشارکت اجتماعی نقش‌های متنوعی را در خانواده و مناسبات بین فردی دارند و وقتی به مسوولیت‌های سیاسی در ابعاد بالا و میانی دست می‌یابند اگر کمک هدفمند و موثر مردان کنارشان نباشد ممکن است چالش‌هایی را تجربه کنند که در اثربخشی کیفی حضور سیاسی و اجتماعی آنان نمود یابد، بنابراین فرهنگ‌سازی در این زمینه اهمیت زیادی دارد.
مشاور امور زنان و خانواده استانداری مرکزی معتقد است: حضور قانونمند احزاب شناسنامه‌دار نیاز جدی جامعه کنونی است و یکی از آثار مطلوب ان این است که زنان، محلی را برای ممارست امور سیاسی، عرضه خود و نمایه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌یابند و برای نشستن بر کرسی‌های تصمیم‌ساز ورزیده و آماده می‌شوند.
فرجی افزود: بر اساس آمار دفتر اجتماعی استانداری مرکزی بیش از 70 درصد اعضای سمن‌های اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند اما سهم آنان در فعالیت‌های احزاب سیاسی کمتر است و اگر ریشه این موضوع بررسی شود، تبعات حاصل از فعالیت‌های سیاسی در سال‌های قبل زیاد بوده و زنان نگران هستند که برچسب بخورند و یا اگر ذیل یک گروه سیاسی نامزد شوند با مسئله ردصلاحیت مواجه شده و شرایط روحی و روانی و موقعیت آنان در خانواده و جامعه متزلزل شود.
وی عنوان کرد: افرادی که خود را در معرض نامزدی قرار می‌دهند سرمایه‌های کشور هستند و باید تحسین شده و مورد حمایت قرار بگیرند و فضای رقابتی سالم برای نمایندگان همه اقشار به ویژه زنانی که خود را در معرض انتخاب شوندگی قرار داده‌اند،فراهم باشد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: در 10 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از 26 حوزه انتخابیه در مجموع 96 زن به کرسی‌های خانه ملت تکیه زده‌اند که 30 نفر آنان را زنانی شامل می‌شود که در ادوار مختلف در این نهاد گزینش شده‌اند و این درحالی است که شمار زنان نماینده در قیاس با مردان نیز کمتر است.
فرجی بیان کرد: تصاحب یک و نیم درصدی کرسی‌های بهارستان از سوی زنان باید افزایش یابد و انتخاب حداقلی 6 و 2 دهم درصدی زنان در مجلس دهم باید در این دوره در سایه انتخاب آگاهانه رشد داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور زنان و کودکان خاطرنشان کرد: تکلیف دولت و نهادهای سیاسی و مدنی در قبال هموار سازی مسیر حضور زنان بسیار سنگین است و باید مولفه تاثیرگذار در این وادی بسط داده شود.
فرجی در خصوص عملکرد فراکسیون زنان در مجلس دهم گفت: اگرچه شکل‌گیری این تشکل و برخی قوانین پیگیری شده ارزشمند است اما باید برنامه‌محور مطالبات زنان را پیگیری کنند و مثلا تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان از نمونه‌هایی است که با وجود فراز و نشیب های زیاد کمک کننده است و نیاز است فعالیت‌های از این دست با قوت در آینده پی گرفته شود.
وی توضیح داد: حضور سمبلیک صرفا کارساز نیست و به تداوم و گسترش مشارکت سیاسی زنان ضربه می‌زند و باید این حضور کارآ و تخصصی باشد چرا که وقتی زنی در عرصه حضور داشت مردان کمتر احساس تکلیف کرده و موقعیت را به او می‌سپارند، بنابراین باید قوی و کارساز عمل شود.
مشاور امور زنان و خانواده بر این باور است که زنان حاضر در فراکسیون زنان خانه ملت آنطور که باید در جریان‌سازی سیاسی و پیگیری مطالبات زنان پررنگ عمل نکرده‌اند باید به‌گونه‌ای عمل شود که حساسیت نمایندگان مرد مجلس نیز در قبال موضوعات این قشر برانگیخته شود و اگر این کارایی آگاهانه بارا رود در اقبال عمومی زنانی که خود را نامزد می‌کنند اثر دارد و رای دهندگان رقبت بیشتری برای انتخاب انان نشان می‌دهند.
شایسته‌سالاری گفتمان سدشکن برای حضور زنان نخبه و متخصص در عرصه سیاست و مدیریت


آریا بانو


بانوی فعال ورزشی استان مرکزی و استاد دانشگاه گفت: شایسته‌سالاری گفتمان سدشکن برای حضور زنان نخبه و متخصص در عرصه سیاست و مدیریت اجرایی است و نباید در این زمینه با نگاه جنسیتی به موضوع نگریسته شود.
«فرشته امینی سعد» افزود: آگاهی مهمترین سنجه برای پیشبرد مکانیزم گزینش خادمان در ارکان تصمیم‌سازی و مدیریتی است و رای توده‌وار بدون دخالت تفکر هرگز حلقه کارگزاران موثر را ایجاد نمی‌کند و شرایط انتخاب شوندگی زنان شایسته نیز از این منظر دشوار و شکننده می‌شود.
وی توضیح داد: خانه ملت به نمایندگانی احتیاج دارد که قوانین زاید و دست و پاگیر را حذف کرده و منطبق بر نیازهای روز جامعه قانونگذاری کند و در این فرآیند شناخت نمایندگان از مطالبان و مشکلات زنان و اشراف به موضوعاتی که بتواند قوانین را به نفع زنان روان‌سازی کند اهمیت ویژه دارد.
نایب رییس هیات بدمینتون استان مرکزی خاطرنشان کرد: اینکه اصرار بر تقویت جایگاه زنان در نهادهای کلان و میانی تصمیم‌ساز است به این دلیل می‌تواند مهم باشد که زنان مسایل این قشر را با ظرافت می‌شناسند و برای تقویت زیرساخت‌ها، ابزارسازی فرهنگی در رشد زنان نیاز است که مدافعان در سطح کلان تقویت شود.
امینی سعد عنوان کرد: اهمیت انتخاب زنان برای نمایندگی مجلس برای این است که زن رکن خانواده و تربیت نسل آینده کشور است و در نشاط آفرینی و بلوغ و شعور سیاسی و فرهنگی خانواده و جامعه نقش مستقیم دارد باید به زن به درستی و در شان این قشر بها داده شود و ساز و کارهای اجرایی و قانونی کارآمدی داشته باشد تا بتواند نقش‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی خود را به درستی رقم بزند.
وی ادامه داد: برای مثال اکنون زنان در امکانات زیرساختی ورزش با مردان فاصله زیادی دارند و حتی ورزشکاران زن حرفه‌ای و قهرمانی از داشتن اسپانسر و حامی محروم هستند اما در معادله رقابتی با مردان با همین شرایط اغلب در استان درخشیده‌اند و این نشان از استعداد و توانمندی آنان دارد.
نایب رییس هیات بدمینتون استان مرکزی خاطرنشان کرد: حمایت آگاهانه از ورزش زنان در پی خود بهبود سلامت جسمانی و روانی این قشر را در پی دارد که اثرات آن در تربیت فرزندان و کیفیت تحکیم خانواده بانشاط خود را نشان می‌دهد و از طرفی اثر دیگر این حمایت در کنترل آسیب‌های اجتماعی است و باید از وجود زنان به عنوان سفیران سرمایه ارزشمند اجتماعی بهره جست و از این منظر اهمیت دارد که نماینده خانه ملت یا زن بوده و یا نگاه زنانه به مسایل داشته باشد و در برنامه‌های کلان و قانونگذاری به گونه‌ای بیاندیشد که انتفاع آن مشمول جامعه زنان و درنهایت سلامت خانواده و کشور باشد.
امینی سعد گفت: زنجیره اجتماعی زنان باید انسجام بیشتری پیدا کند و ابتدا خواسته‌های خود را به خوبی بشناسند تا اگر خواستند رای بدهند مبنای گزینش نماینده را بر داشته‌های فکری و درک سیاسی قرار دهند و رای آنان ابزار دست قرار نگیرد.
وی افزود: چرا باید ورزش مدارس و دانشگاه‌ها در ساعات فانتزی باشد و کارایی لازم را نداشته باشد، اگر ورزش به عنوان یک درس گنجانده شده حکمت عمیقی پشت آن نهفته است اما اکنون این مسئله اغلب در حیاط خلوت است و باید با قانونگذاری صحیح از این فرصت برای انسان‌سازی و بهبود خودمراقبتی و سلامت و نشاط بهره برد.
وی یادآور شد: در برهه کنونی اگر قرار است نماینده زن به خانه ملت فرستاده شود باید ویژگی دفاع کنندگی از حقوق زنان و جسارت در تصمیم سازی و آگاهی وی از حقوق و مشکلات برجسته باشد چرا که دوران تصاحب جایگاه‌ها فارغ از شایستگی گذشته و مردم کسانی را می‌خواهند که صادق بوده و برایشان کار کنند.
زنان باید آگاهانه و مصمم عرصه مشارکت جویی گام بردارند


آریا بانو


عضو شورای اسلامی شهر مهاجران گفت: مشارکت سیاسی زنان فصلی مهم در مناسبات حضور آنان در جامعه است و حق گرفتنی است و این قشر باید در سایه آگاهی و صبر مصمم به تثبیت جایگاه خود در حوزه نمایندگی و مدیریتی باشند و در این عرصه از هیچ کوششی دریغ نکنند.
«زهرا حاتمی» افزود: انتخابات فرصتی استثنایی است که زنان چه در زمینه نامزدی و چه حوزه رای‌دهندگی خود را محک زده و توانمندی‌هایشان را بازتعریف کنند، شاید در شرایط کنونی یک زن با سختی و موانع زیادی نسبت به مردان در رقابت‌های انتخاباتی مواجه باشد اما نمایندگان سطوح نخبگی در این قشر باید آگاهانه خود را در معرض داوطلبی قرار داده و حتی اگر در کوتاه‌مدت نتیجه لازم را نگیرند ، جامعه با سطحی از توانمندی‌های آنان آشنا می‌شود که این مهم خود گامی به جلو است.
وی یادآور شد: بسیاری از مسوولان از حقوق برابر مرد و زن سخن به میان می‌آورند و باید با هم افزایی توان و بهبود شبکه‌های زنانه و همه گیرکردن آموزش و مهارت در عمل شرایطی مهیا شود تا حقوق بانوان را در تصاحب بیشتر جایگاه‌های مدیریتی و نمایندگی بگیرند.
عضو شورای اسلامی شهر مهاجران خاطرنشان کرد: اصرار آگاهانه در نقش‌پذیری اجتماعی کلید پیشروی به سمت هدف است و زنان باید آماده و توانمند مترصد فرصت‌ها باشند تا خود را عرضه کنند و برنامه هدفمندی نیز برای آرای آگاهانه زنان در صندوق‌های رای نیاز است که این هم با ورود مقطعی در انتخابات مختلف محقق نمی‌شود بلکه باید عواطف و احساسات زنان با مشارکت فعالانه در نهادهای اجتماعی و سیاسی قانونمند نهادینه شود.
وی گفت: رسانه‌ها و نهاد آموزش و نوع تربیت خانواده‌ها در القای تفگر شایسته‌سالار به نسل آینده و کنونی اهمیت زیادی دارند چراکه قوانین کارآمد وابسته به نگاه مردانه و زنانه نمی‌باشد و باید با برنامه هدفمند در برش کوتاه‌مدت و بلندمدت شرایطی حاکم کرد که وزن هر رای و حساسیت رای دهنده در قبال انتخابش بالا برود و از سوی دیگر پاسخگویی نمایندگانی که به خانه ملت می‌روند شرایطی ایجاد کند که هر فردی به خود اجازه ندهد در این عرصه عرض اندام کند و از این منظر باید آگاهانه به تربیت زنان توانمند برای نقش‌آفرینی در این عرصه پرداخت.
عضو شورای شهر مهاجران افزود: مهارت سیاست ورزی و آمادگی افراد برای حضور مسوولانه در عرصه مناسبات آن باید از سنین کودکی نهادینه شود تا جامعه دستخوش سیاست‌زدگی و انتخاب سطحی نشود، سهم خواهی زنان از قدرت پیدا و پنهان یک شبه محقق نمی‌شود و این مهم با ممارست و صبوری و آموزش محوری امکان‌پذیر است.
وی با انتقاد از رویه تبلیغ مسموم در انتخابات خانه ملت گفت: پول خرج کردن ملاک رای نیست و این بدترین نوع مشارکت است افرادی که می‌خواهند با پول و موقعیت افراد ذی‌نفوذ اقبال بخرند باید در سایه آگاهی مردم طرد شوند و نقش زنان به عنوان نیمی از رای دهندگان برای کنار زدن این افراد حساس و مهم است.
حاتمی بیان کرد: زنان در ابتدای راه حضور سیاسی باید با صداقت و سلامت مسیر مسموم سیاست‌زدگی را کنار بزنند و اگر قرار است پای در حیطه مدیریتی و نمایندگی بگذارند به‌عنوان سفیران توسعه و سلامت اجتماعی اعتمادسازی کرده و جامعه خود را رشد دهند.
سهم زنان روستایی را باید در معادله انتخاب شوندگی و انتخاب کردن درک کرد


آریا بانو


دهیار روستای نوازن گفت: زنان روستایی قشری زحمتکش و اثرگذار در مسایل خانواده و اقتصاد روستا هستند که کمتر از نقش و سهم آنان در موضوعات سخن به میان می‌آید و این درحالی است که این قشر طیف بزرگی از مجموعه زنان استان مرکزی را شامل می‌شوند که باید در موضوع پرورش توانمندی فکری و سیاسی آنان کاری ویزه صورت بگیرد.
«فتانه جلیلی» افزود: حضور زنان در سطوح دهیاری و عضو شوراهای اسلامی روستایی اتفاق مهمی است که در دهه اخیر نمود پیدا کرده و پیش از این فضای حاکم بر روستاها کاملا مردانه بود و به دلیل حاکمیت فرهنگ مردسالار به طور معمول زنان در موضوعات تصمیم سازی و مهم جدی گرفته نمی‌شدند.
وی با بیان تجربه‌اش در کرسی مدیریت دهیاری گفت: این شغل با توجه به فرهنگ روستایی سختی‌های فراوان دارد اما به عنوان یک زن بر حضور مقتدرانه با کارنامه درخشان در این سمت اصرار دارم چرا که موفقیت یک زن در این عرصه راه را برای حضور زنان شایسته دیگر در مناطق روستایی می‌گشاید و اعتماد سازی را نسبت به این قشر بسط می‌دهد.
دهیار روستای نوازن خاطرنشان کرد: حضور زنان روستایی در عرصه نامزدی انتخابات مختلف کمرنگ است و زنانی هم که خود را در معرض نامزدی قرار می‌دهند به‌دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی و روابط ضعیف با نهادهای مدنی اغب تبلیغات نابرابر با مردان عرضه می‌کنند که به شکست آنان در رقابت انتخاباتی می‌انجامد و نیاز است که اگر زنی در فضای کنونی داوطلب شد، حمایت لازم از او صورت بگیرد.
جلیلی عنوان کرد: طیف زیادی از زنان روستایی تابع محض همسران هستند و در زمینه رای دادن هرانچه نظر مرد خانواده باشد اهمیت دارد و رای اگاهانه آنطور که باید شاید، محقق نمی‌شود.
وی گفت: درست است که نسل جدید روستائیان تحصیل‌کرده‌تر هستند اما روند مهاجرت به شهرها سبب شده اغلب روستاها از افراد تحصیل کرده و جوان خالی شود و تلاش برای تغییر باور سالخوردگان دشوار است اما از هیچ کوششی در این راه دریغ نمی‌شود تا پیوست‌های شبکه زنان روستا تقویت شود و خودباوری آنان به نتیجع برسد.
دهیار نوازن شرایط اقتصادی نامناسب و فقر حاکم بر روستاها را یکی از دغدغه‌هایی دانست که روند فعالیت آموزشی و اثربخشی در حوزه توانمندسازی زنان را کند می‌کند اما در عین حال افزود: راهبردها و سیاست‌های اشتغال و فرهنگی به گونه‌ای هدفگذاری شده که سهم زنان در استفاده از تسهیلات و برنامه‌ها برجسته دیده‌ شود تا غفلت‌ها در این حوزه به گونه‌ای جبران شودند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی در ادامه این مبحث اظهار داشت: روحیه مطالبه‌گری در زنان باید افزایش یابد و بهبود حضور کمی و کیفی زنان در معادلات جامعه از حساس سازی انان به سرنوشتشان نشات می‌گیرد و با انزوا و انفعال نمی‌توان کارنامه درخشانی در رقابت‌های انتخاباتی رقم زد.
فرجی عنوان کرد: سرمایه اجتماعی آسیب دیده و هیچ خطری بزرگتر از این نیست و باید در سایه اعتمادسازی و رای آگاهانه افرادی به بهارستان فرستاده شوند که صداقت، تعهد و دلسوزی شاخصه اول آنان باشد و این مهم از رای آگاهانه سرچشمه می‌گیرد که زنان در آن سهم جدی دارند.
وی عنوان کرد: دوران شعارهای دهان پرکن و وعده‌های غیرعملی گذشته و انتخابات در سایه تبلیغات نیز جز اسیب چیز دیگری ندارد بنابراین مردم به ویژه زنان باید در رای دادن مطالبه‌گری منطبق بر واقعیات جامعه را ملاک قرار داده و با رای آگاهانه راه را بر افراد کم تعهد برای حضور در مجلس ببندند و اگر زنان نخبه و شایسته در بین نامزدها وجود دارد، با رای خود او را حمایت کنند.
فرجی خاطرنشان کرد: انتخابات با مصالح شعور و شور شاکله خود را می‌سازد و زنان باید به گونه‌ای در این فصل حساس پای صندوق‌ها بیایند که علاوه بر تامین زمینه پیگیری مطالبانشان ، راه را بر دشمنان ببندند و با حرکت جمعی و منطقی جایگاه و سهم خود را در موضوعات کشور رشد دهند.
برچسب‌ها
فراکسیون زنان استان مرکزی انتخابات مجلس شورای اسلامی
پروندهٔ خبری
گام سوم برای مجلس یازدهم چالش بر سر نظارت

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/255698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه