آریا بانو

آخرين مطالب

میوه‌ درمانی به سبک بوعلی! پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رکنا / شاید شما هم مثل بسیاری دیگر از مردم صبح‌ها نان و پنیر و کره می‌خورید، برای ناهار خورش یا زرشک‌ پلو با مرغ دارید، شام هم احتمالا غذای سبک‌تری می‌خورید. احتمالا برای پیشگیری از اضافه‌وزن هم از میان‌ وعده‌ها پرهیز کرده و این غذاها را کنار می‌گذارید.
باید بگوییم که برنامه غذایی شما بزرگ‌ترین مشکل ممکن را دارد؛ کنار گذاشتن میوه و سبزیجات. میوه و سبزیجات برای بدن لازم است و بارها درباره فواید آنها خوانده یا شنیده‌اید، اما این‌بار می‌خواهیم بگوییم کمبود میوه و سبزیجات با بدن شما چه می‌کند. نه‌تنها میوه و سبزیجات خوشمزه هستند، بلکه به کاهش وزن و حفظ سلامت شما نیز کمک می‌کنند. برای اینکه بدانید نخوردن میوه و سبزیجات چه بلایی سر بدن‌تان می‌آورد، با ما همراه باشید
1. تاثیر سبزیجات بر خلق‌ و‌ خو
اگر میوه نخورید، مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید و بیشتر غذاهای پروتئینی بخورید، سطح تحریک‌ پذیری‌تان افزایش یافته و سخت‌تر از همیشه تمرکز پیدا خواهید کرد. مغز انسان به گلوکز وابسته است و برای آنکه درست عمل کند به کربوهیدرات نیاز دارد، بنابراین اگر این مواد غذایی کمتر از حد لازم به بدن‌تان برسد تمرکزتان پایین خواهد آمد و زودتر عصبانی خواهید شد.
2. کمبود فیبر و رابطه آن با بیماری‌های خطرناک
عدم وجود میوه و سبزیجات در رژیم غذایی شما باعث خواهد شد که کمبود فیبر پیدا کنید. فیبر به تنظیم میزان اشتها و قند‌خون شما کمک کرده و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین، سیستم گوارشی شما را سالم نگه می‌دارد. وقتی دچار کمبود فیبر شوید، بیشتر درمعرض خطر چاقی، بیماری‌های قلبی و حتی بروز برخی از انواع سرطان قرار خواهید گرفت.
3. به گوارش‌تان فکر کنید
دستگاه گوارش انسان بدون فیبر کافی دچار مشکل خواهد شد. میوه و سبزیجات حاوی انواع الیاف هستند که باعث افزایش سرعت دفع سموم بدن شده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند. ‌توجه کنید که آبمیوه و سبزیجات فواید زیادی دارند، اما به یاد داشته باشید که فاقد فیبرند، بنابراین برای دریافت فیبر سراغ بطری‌های آبمیوه و نوشیدنی‌های تهیه شده از سبزیجات نروید.
4. از سختی عمل دفع در رنج هستید؟
بدون دریافت فیبر از میوه و سبزیجات برای هضم مواد غذایی دچار مشکل خواهید شد؛ همچنین، پسماندهای غذا در روده بزرگ انباشته شده و باعث ناراحتی خواهند شد. باید توجه داشت که میوه و سبزیجات سرشار از آب هستند، از این رو، به خروج مواد زائد از بدن کمک می‌کنند. میوه و سبزیجات در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، چون بسیاری از مردم روزانه دچار کم‌آبی می‌شوند. این درحالی است که خوردن این مواد غذایی به جلوگیری از کم‌آبی بدن و بروز یبوست کمک خواهند کرد.
5. ویتامین‌های‌تان تامین است؟
میوه و سبزیجات یکی از منابع اصلی ویتامین‌A (این ویتامین در سیب‌زمینی شیرین، هویج و کدوتنبل نیز یافت می‌شود) و ویتامین‌C هستند (این ویتامین در پاپایا، فلفل، توت‌فرنگی و پرتقال یافت می‌شود). هر دوی آنها سرشار از مواد مغذی بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به ترمیم آسیب‌دیدگی‌های بدن در طول روز کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، کمبود ویتامین‌A در‌نهایت موجب شب‌کوری یا خشکی پوست خواهد شد.
6. ویتامین‌K را حذف نکنید، لطفا!
شاید چیز زیادی درباره ویتامین‌K ندانید، اما این ویتامین نقش بسزایی در سالم نگه داشتن شما دارد. ویتامین‌K از لخته شدن خون در بدن جلوگیری کرده و سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش می‌دهد. یکی از منابع ایده‌آل ویتامین‌K سبزیجات هستند. نه‌تنها سبزیجات حاوی این ویتامین ضروری هستند، بلکه از ترکیباتی برخوردارند که به سلامت عمومی شما کمک می‌کنند.
7. کمر باریک می‌خواهید؟
خوردن میوه و سبزیجات موجب کاهش مصرف کالری می‌شود. به گفته محققان، مصرف میوه و سبزیجات کافی مقدار کالری‌های مصرفی شما را به حداقل می‌رساند. این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند، اما کالری اندکی دارند. نبودن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی شما باعث خواهد شد که وعده‌های غذایی بیشتر و پرحجم‌تری بخورید، چون بیشتر گرسنه می‌شوید و به کالری بیشتری نیاز پیدا می‌کنید. هرقدر میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، کمتر دچار اضافه‌وزن می‌شوید و دور کمر باریک‌تری خواهید داشت.
8. خستگی بیش از حد نشانه چیست؟
کمبود ویتامین‌C در‌نهایت منجر به ضعف، تحریک‌پذیری و خستگی خواهد شد، در بدترین حالت، کمبود ویتامین‌C باعث ابتلا به اسکوربوت می‌شود که با تورم لثه‌ها و خونریزی همراه است. در این شرایط، بهبود زخم‌ها به کندی صورت می‌گیرد.
9. همیشه زود بیمار می‌شوید؟
اگر از خوردن میوه و سبزیجات چشم‌پوشی کنید، یکی از مهم‌ترین مواد مغذی گیاهی را که به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، از دست خواهید داد. میوه و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که سلامت کلی شما را تضمین کرده و با انواع التهاب در بدن مبارزه می‌کنند. میوه و سبزیجات حاوی ترکیباتی هستند که به ترمیم آسیب‌دیدگی در بدن کمک می‌کنند. این مواد شیمیایی گیاهی قدرت زیادی دارند و برخی از آنها 50 تا 100‌مرتبه قوی‌تر از ویتامین‌C هستند، بنابراین، اگر به اندازه کافی میوه و سبزیجات نخورید، هم سیستم ایمنی بدن خود را در‌معرض خطر قرار می‌دهید و هم بیشتر مستعد ابتلا به بیماری خواهید بود.
10. انباشت مواد در بدن با شما چه می‌کند؟
به لطف کمبود فیبر، پسماند مواد غذایی در شکم شما انباشته شده و باعث ایجاد برآمدگی‌های ناخوشایند در این ناحیه می‌شود. وقتی انباشت مواد در شکم افزایش یابد، فشار بیشتری به روده بزرگ اعمال شده و در نتیجه ممکن است دچار گاز معده شوید. میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم و آب هستند که به‌طور معمول از نفخ جلوگیری می‌کنند.
11. لبخند بر لب‌تان ماسیده؟
تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که میوه و سبزیجات کافی مصرف می‌کنند، شادتر هستند. بر‌اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که میوه و سبزیجات کافی می‌خورند، بیشتر احساس شادی می‌کنند. محققان علت اصلی این مسئله را نمی‌دانند، اما گمان می‌کنند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات باعث آن باشند. خوردن هندوانه تازه یا یک هلوی آبدار نیز به نشاندن لبخند بر لبان شما کمک خواهد کرد.
ویتامین‌هایی مخصوص سبزیجات
مکمل‌ها جایگزین خوبی برای ویتامین‌ها نیستند. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین‌هایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و نقش ضد‌التهاب دارند. برخی از این ویتامین‌ها در قالب مکمل‌های غذایی عرضه می‌شوند، اما برخی دیگر فقط در میوه و سبزیجات وجود دارند. این بدان معناست که برای دریافت آن ویتامین‌ها فقط باید میوه و سبزیجات بخورید و کاری از دست مکمل‌ها برنمی‌آید. پس اگر می‌خواهید سالم و قوی بمانید، میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.
احساس سنگینی دارید؟
کمبود انرژی و احساس خستگی و فرسودگی نباید شما را از پا در بیاورد، ساده‌ترین راه برای احساس سبک بودن، خوردن غذاهای پر‌انرژی، سبک و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. بدون میوه و سبزیجات، به خوردن غذاهای سنگین روی خواهید آورد که بسیاری از آنها پرچرب بوده و به کندی هضم می‌شوند. غذاهای چرب معده شما را سنگین کرده و حس چاقی را به شما منتقل می‌کنند. اگر به اندازه کافی میوه و سبزیجات نخورید، عملکرد کلی بدن‌تان مختل شده و به لحاظ جسمی خسته و فرسوده خواهید شد.
سبزیجات و تاثیر بر عضله‌سازی
بدن شما کارهای زیادی برای‌تان انجام می‌دهد، پس چرا لطفش را جبران نمی‌کنید؟ میوه و سبزیجات منبع پتاسیم (که در اسفناج، موز و آووکادو یافت می‌شود) هستند. این ماده مغذی ضروری به عضله‌سازی و کنترل عملکرد عصب کمک می‌کند. کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند به ضعف عضلانی، بی‌حسی، نفخ و یبوست منجر شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/255513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...