آریا بانو

آخرين مطالب

اصرار بر حال خوب، همیشه خوب نیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تابناک با تو / این طبیعت زندگی انسان است و گریزی از آن نیست. روانشناسان دانشگاه سنت اندروز در مطالعاتی که روی بیش از 10 هزار نفر از قشر‌ها و شغل‌های مختلف داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که همواره از خود انتظار حال خوب دارند و از پذیرش حال بدشان سرباز می‌زنند، روز‌های بیشتری را با حال بد تجربه می‌کنند.
اما در دنیای واقعی و بیرون از قاب‌های تبلیغاتی رسانه‌های تصویری و دنیای مجازی، ما خسته می‌شویم، انگیزه‌مان کاهش می‌یابد، فشار کاری از انرژی ما می‌کاهد، فردی با ما برخورد بدی می‌کند، اهداف و برنامه‌ها طبق خواسته هایمان پیش نمی‌رود، با همسر خود بحث و دعوا می‌کنیم، از محل کار بی دلیل اخراج می‌شویم، وقتمان ساعت‌ها در ترافیک تلف می‌شود و ده‌ها اتفاق ناخوشایند دیگری که خارج از حیطه اختیار و کنترل ما هستند.
چه بسا روز‌هایی که صبح با حال خوش و پر از انرژی از خانه بیرون می‌زنیم، اما شب که برمی‌گردیم روزی بد را پشت سرگذاشته و تهی از هر گونه انرژی هستیم.
اصرار بر حال خوب همیشه خوب نیست؛ حال بدمان را بپذیریم
این طبیعت زندگی انسان است و گریزی از آن نیست. روانشناسان دانشگاه سنت اندروز در مطالعاتی که روی بیش از 10 هزار نفر از قشر‌ها و شغل‌های مختلف داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که همواره از خود انتظار حال خوب دارند و از پذیرش حال بدشان سرباز می‌زنند، روز‌های بیشتری را با حال بد تجربه می‌کنند.
این محققان توصیه می‌کنند که؛
* اصرار نداشته باشیم که همیشه سرحال و خوشحال و پر انرژی باشیم، بلکه به جای این با احساسات خود پیوند بگیریم و آن‌ها را لمس کنیم؛ به جای نقاب شادی زدن و به ظاهر مثبت بودن سعی کنیم احساس خود را درک کنیم و قبول کنیم که قرار نیست همیشه شاد باشیم، همیشه پرانرژی باشیم، همیشه پرانگیزه باشیم، همیشه سرحال باشیم. حال بد بخشی واقعی از زندگی ماست.
* اگر ناراحتیم، خسته ایم، شکست خورده ایم، کسی حرف تندی به ما زده و هزار اتفاق ناخوشایند برای ما رخ داده است، بگذاریم این احساسات وجود ما را در بر گیرد، اول از همه باید این احساسات را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و درک کنیم تا بتوانیم از آن‌ها رها شویم یا شدت آن را کم کنیم انکار واقعیت، کمکی به حال ما نخواهد کرد..
حال خوب چیست؟
حال خوب را فقط نمی‌توانیم شادی و خنده بنامیم. احتمالا برای شما هم پیش آمده برحسب دیدن صحنه‌ای از یک فیلم، شنیدن قطعه‌ای موسیقی یا یک اتفاق خاص اشک در چشم تان جمع شده و گریه کرده باشید. بعضی وقت‌ها هم بعد از گریه حال شما خیلی خوب شده و آرام شده اید.
یا وقتی دل تان گرفته بوده و نزد یک نفر با بیان احساسات خود درد دل کردید و حتی اشک ریختید، سبک‌تر شده اید؛ در حالی که تمام مدتی که نزد او بودید دائماً از مشکلات و مسائل خود و موارد منفی زندگی صحبت می‌کردید.
گریه در واقع مترادف با غم و غصه است پس چرا حال شما بهتر می‌شود؟ چرا سبک می‌شوید و راحت‌تر و روان‌تر زندگی می‌کنید.
این موضوع نشان می‌دهد که الزاماً خنده و شادی باعث حال خوب ما نمی‌شود. شاید بد نباشد از واژه‌ای بنام "خرسندی" نام ببریم؛ شاید بتوان خرسندی را تجربه‌ای عمیق و احساسی لذت بخش از یک اتفاق نامید که حتی موجب گریستن ما نیز می‌شود، اما بعد با تجربه این اتفاق حال ما بهتر شده است.
وقتی حال مان خوب نیست چکار کنیم؟
1 - حال بد خودمان را کتمان نکنیم، مخصوصا مقابل نزدیکان و افراد صمیمی خانواده خودمان؛ اگر حال بدی را تجربه می‌کنیم بهتر است ماسک و نقاب حال خوب را نزنیم. حتی زمانی‌که سرکار می‌رویم می‌توانیم به همکاران خود این پیش زمینه را بدهیم که "امروز حال خوبی ندارم، لطفا رعایت کنید". این رفتار بسیار بهتر است از اینکه نقش بازی کنیم یا بالا و پایین بپریم و هی به خودمان تلقین کنیم که "حالم خوبه و حالم عالیه".
2 - حال بد را در خودمان هضم کنیم و مراقب باشیم ترکش‌ها و گلوله‌های این حال بد گریبانگیر سایرین نشود؛ سعی کنیم خویشتن‌دار باشیم و مراعات کنیم که دیگری را در این مقطع از خودمان نرنجانیم.
3 - فردی مطمئن و قابل اطمینان داشته باشیم که بتوانیم با او حرف بزنیم. بودن یک فرد قابل اعتماد یا یک راهنما و همراه که بتوانیم احساسات و حال بد خود را با او به اشتراک بگذاریم کمک می‌کند که ماقدری آرام شویم. لازم نیست که این فرد حتماً کنار ما باشد؛ گاه ارسال پیام یا صحبت تلفنی می‌تواند ما را آرام سازد.
4 - به دیگران کمک کنید یا کاری برای کسی انجام دهید. نتایج یک پژوهش که در مجله‌ی Emotions چاپ شده است نشان می‌دهد: «فعالیت‌های اجتماعی باعث احساسات مثبت بیشتری در افراد و شکوفایی عاطفی آن‌ها می‌شوند».
دکتر نلسون مدیر این پژوهش می‌گوید: «انجام کار‌های مثبت برای دیگران باعث می‌شود فرد احساسات مثبت‌تری مانند خوشی، رضایت و عشق داشته باشد. در نتیجه‌ی این احساسات، سلامت روانی او هم افزایش می‌یابد، چون مهربانی کردن با دیگران باعث شکوفایی روابط اجتماعی یا احساس غرور از انجام یک عمل خوب می‌شود».
پژوهش‌های دیگر هم نشان داده‌اند که مهربانی با دیگران هم بر سلامت روانی و هم بر سلامت جسمی اثر مثبت دارد. مثلا، نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه کلمبیا انجام شد نشان داد که انجام کار‌های خوب برای دیگران باعث کاهش اضطراب افرادی می‌شود که از مشکل اضطراب اجتماعی رنج می‌برند.
5 - به حال بدتان معنا بدهید؛ مثلاً اگر به دلیل طلاق دچار حال بد هستید، آن را این گونه معنی دار کنید که در حال گذار به یک زندگی جدید و بهتر هستید و این حال بد، برای رسیدن به حال خوب یک گذرگاه است. البته شاید نتوان همه حالات بد را معنی دار کرد. پس بهتر است به جای غمگین شدن به خاطر حال بد و بدتر کردن حال، واقعیت را بپذیرید و با حال کنونی کنار بیایید و بدانید که هیچ حالی ماندگار و دائمی نیست: "حال همه، گاهی بد می‌شود و حالا نوبت من است. "

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/254799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان