آریا بانو

آخرين مطالب

میزان خسارت هواپیمای اوکراینی که دولت ایران باید پرداخت کند سياسي

میزان خسارت هواپیمای اوکراینی که دولت ایران باید پرداخت کند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تا قبل از اینکه مشخص شود هواپیما را ایران ساقط کرده است خسارت بر عهده شرکت های بیمه ای اوکراین بود

هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کیف ترک کرد اما هنوز چندی از بلند شدنش نمی گذشت که توسط یک موشک ایرانی مورد هدف قرار گرفت و ساقط شد. حال امروز در پرشین وی می خواهیم میزان خسارت هواپیمای اوکراینی را که دولت ایران ایران باید پرداخت کند بسنجیم.با ما همراه باشید
میزان خسارت هواپیمای اوکراینی
معاون بیمه مرکزی اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ 800-737 اوکراین
بین 100 تا 150 میلیون دلار برآورد شده است که با توجه به مشخص بودن مقصر،
در نهایت با توافق بین دو دولت ایران و اوکراین این خسارت از سوی ایران پرداخت
خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود.
جهانگیری درباره جزئیات پرداخت خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمایی بوئینگ 800-737 اوکراین
توضیحاتی را درباره برآورد خسارت مسافران، هواپیما و نحوه پرداخت آن ارائه کرد.
به گفته وی، هواپیمای بوئینگ نو مدل 800-737 حدود 100 میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمای که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا 70 میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود 70 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.
معاون اتکای بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه‌نامه اوکراینی در اختیار نیست که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است؟ گفت: براساس آن چه در بیمه‌های بین المللی تحت پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود 1000 تا 1500 دلار برآورد می‌کنند.
وی در مورد خسارت بیمه‌ای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر
100 هزار تا 250 هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم
باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.
خسارت هواپیمای اوکراینی و مسافرانش
خسارت هواپیمای اوکراینی و مسافرانش
جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو ، دلار و ین است که برابر با 1.3 دلار می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی 100 هزار دلار در نظر بگیریم این رقم در 1.3 دلار ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از 250 هزار دلار پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
جهانگیری گفت: با توجه به برآورده‌های اولیه پیش بینی می‌کینم که حدود 24 میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و 70 میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل 100 میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا 150 میلیون دلار نیز برسد.
هزینه ثالث بسیار پائین است
وی در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌ها هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را تا حداکثر 150 میلیون دلار برآورد کرده‌ایم، ولی بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقه‌ای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینه‌های بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی بالا رفته و خسارت را سنگین می‌کند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و … برخورد کرده باشد.
خسارت هواپیمای اوکراینی را دولت ایران پرداخت می‌کند
معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل 100 میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکت‌های بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمه‌های اتکایی خود دریافت می‌کردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.
جهانگیری با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران می‌پردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمی‌گردد؛ به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.
فقط بیمه مسافر ایرانی بود که آن هم پرداخت نمی‌شود
وی در رابطه با این که گفته شده بود که شرکت‌های بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده
را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود
که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمه‌ای از سوی ایران صادر شده است،
این موضوع مطرح شد که خسارت‌های تعهد شده پرداخت می‌شود، اکنون بعد از
بررسی‌ها مشخص شد فقط سرنشینان بیمه مسافر در یک بیمه‌گذار ایرانی بودند
که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، پرداخت آن انجام نخواهد شد.
گفتنی است؛ یک فرورند هواپیمای مسافری بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت
هواپیمایی اوکراین صبح روز چهارشنبه 18 دی ماه سقوط کرده بود که در ادامه
مشخص شد این هواپیما در اثر خطای انسانی از سوی پدافند هوایی مورد اصابت
قرار گرفته است.
176 مسافر و خدمه در این هواپیما بودند که اکثر آنها ایرانی و مابقی از کشورهای
دیگر بودند که تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرده بودند اما در حوالی پرند دچار
حادثه شدند و جان باختند.
ایسنا


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield