آریا بانو

آخرين مطالب

آش‌های نیشابوری برای فصل سرد خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / زمستان که می‎شود، سرما که می‏دود توی خیابان‏ها و کوچه‏های شهر و شلاق خشک و خشن‌اش را می‎کوبد به بدن یخ‎زده عابران، این آش‌های گرم و داغ است که می‎توانند خستگی از تن در کند و سرما را فراری دهد و گرما را بنشاند جایش. به خاطر همین زمستان که می‌شود، همه دیگ آش روی اجاق می‎گذارند و آش طبخ می‏کنند تا گرما دوباره مهمان تن‎های سرمازده شود. بهترین کار در سرمای زمستانی، همین آش بار گذاشتن است؛ آش‎هایی که در شهر فیروزه، نیشابور، طبخ می‎شود.
داستان بی‎بی سه‎شنبه
پشت هر غذایی یک داستان یا یک شعر وجود دارد. در پشت این آش هم با این اسم نامتعارف، داستان جالبی وجود دارد. داستان، ماجرای زندگی دختری است که با نامادری خود زندگی می‌کرده و نامادری با دختر رفتارهای خوبی نداشته و او را مجبور به انجام کارهای سخت می‎کرده است. یک روز که دختر خیلی ناراحت و غمگین بوده، سطلی را برمی‌دارد تا از چاهی که از خانه آنها دور بوده، آب بیاورد و هنگامی که از چاه آب برمی‌داشته آهی می‌کشد. ناگهان فرشته‌ای از چاه بیرون می‌آید و با دختر شروع به صحبت می‌کند و دختر از او می‌خواهد تا او را از این زندگی سخت نجات دهد. فرشته که همان خانم بی‌بی سه‎شنبه بوده، درخواست او را می‌پذیرد، اما برای او یک شرط می‌گذارد که در روز سه‌شنبه یک سفره به نام سفره بی‌بی سه‌شنبه پهن کند و موارد لازم را هم رعایت کند.
البته بی‌بی سه‌شنبه به دختر هشدار می‌دهد، اگر به خواسته‌اش رسید باید دو بار دیگر این سفره را پهن کند. پس از گذشت چند روز دختر که برای آوردن آب به همان چاه می‌رود، در آن زمان، پسر پادشاه آن سرزمین که برای شکار به جنگل رفته بود، از آنجا می‌گذرد و دختر را می‌بیند و با وجود مخالفت‌های خانواده او را برای همسری خود انتخاب می‎کند. بعد از ازدواج با پسر شاه، دختر به یاد حرف فرشته می‌افتد که باید دو بار دیگر سفره را پهن کند، پس داخل زیر زمین می‎رود تا نذرش را ادا کند که مادر پادشاه دختر را در این حال می‌بیند و سراغ پسرش رفته و پادشاه را خشمگین نزد دختر می‌فرستد که چرا دست از خرافات، برنمی‌دارد و با عصبانیت، همه چیز را به هم می‌ریزد. در این زمان چند قطره از کاچی که جزو سفره این نذر بوده، روی کفش پسر شاه می‌ریزد. پادشاه عصبانی می‎شود، ولی چون قصد رفتن به شکار را دارد، به دختر می‌گوید که بعد از برگشت، حسابش را خواهد رسید. زمانی که پادشاه می‌خواست به شکار برود، دو هندوانه را داخل خورجین اسبش گذاشت و همراه نوکرانش به راه افتادند. در این حال دختر که اندوهگین و گریان نشسته بود، به یاد حرف‌های فرشته افتاد که مرد نباید از آن سفره چیزی بخورد و هرکسی به آن بی‌احترامی کند، به زندان می‌افتد. زمانی که پسر پادشاه به جنگل رسید، ماموران پادشاه کشور مجاور به این بهانه که در جست‌وجوی قاتل شاهزاده سرزمین خود هستند، به بازرسی خورجین‌های آنها می‌پردازند و در این حال ناگهان چند قطره کاچی روی کفش پسر تبدیل به چند قطره خون می‌شود و هندوانه تبدیل به سر بریده، پس پسر پادشاه را دستگیر و برای بازخواست به سرزمین خود می‌برند. خبر که به خانواده پادشاه می‌رسد، دختر دوباره سفر‌ه‌ای برای آزادی شوهرش پهن می‎کند و به همین جهت او پس از مدتی آزاد می‌شود. مادر و پسر که از کارهای خود پشیمان بودند، از دختر می‌خواهند که یک سفره دیگر پهن کند.
آش‌ بی‎بی سه‏ شنبه
آش بی‌بی سه‌شنبه، فقط آش بومی نیشابوری‎ها نیست. اراکی‌ها هم بی‎بی‎ سه‌شنبه بار می‎گذارند. آشی که البته جنبه نذری هم دارد.
مواد لازم برای آش بی‌بی سه‌شنبه
سبزی آش: یک کیلوگرم
عدس: یک پیمانه
نخود: نصف پیمانه
لوبیا چشم‌بلبلی: نصف پیمانه
رشته آش: 200 گرم
پیاز‌داغ: 2 قاشق سوپخوری
سیرداغ: یک قاشق سوپخوری
نعناداغ: برای تزئین
نمک و فلفل و ادویه: به مقدار لازم
کشک: یک پیمانه
کوفته‌ریزه: 200 گرم
طرز تهیه:
ابتدا حبوبات را از چند ساعت قبل به صورت جداگانه خیس دهید و طی آن آب آن را چند بار عوض کنید، بعد نخود و لوبیا را با هم با مقداری نمک بپزید. وقتی حبوبات، نیم‌پز شدند عدس را هم به آنها اضافه کنید تا همه حبوبات با هم بپزند. در مرحله بعد کوفته‌ریزه‌ها را آماده کنید. گوشت چرخ‌کرده و پیازی که رنده کرده‏اید و آبش را گرفته‏اید با کمی نمک و فلفل، خوب با هم ورز دهید و بعد به شکل گوشت‌های قلقلی کوچک درست کنید. بعد از پخت حبوبات، سبزی آش خرد شده را به آن اضافه کنید تا بپزد. نیم ساعت بعد، پیازداغ را همراه ادویه‌ها و فلفل به آش اضافه کنید. بعد از جوش، کوفته‌ریزه‌های آماده شده را داخل آش بریزید و منتظر بمانید تا آش لعاب بیندازد. بعد از غلیظ شدن آش، در یک ربع آخر پخت آش، رشته را اضافه کنید و بعد آش را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بکشید و با مقداری کشک و نعناداغ تزئین کنید.
نکات تکمیلی:
حدود سه ساعت برای طبخ این غذا زمان لازم است.
آش بی‏بی سه‏شنبه به عنوان نذری طبخ می‏شود و بسیاری از زنان بر این باورند که این آش، گره‎گشاست.
بی‏بی سه‎شنبه به جز این که برای زمستان مناسب است، می‎تواند برای ماه رمضان، برای زمان سحر و افطار هم مناسب باشد.
آش آماج

این آش، از غذا‌های محلی نیشابور است که به اسم آش بی‌بی هم شناخته می‌شود.
مواد لازم:
نخود:‌ یک چهارم پیمانه
لوبیا چیتی:‌ یک چهارم پیمانه
عدس:‌ یک چهارم پیمانه
باقالی:‌ یک دوم پیمانه
بادمجان: 2 عدد متوسط
گوجه فرنگی:‌ 3 عدد
سبزی آش: 150 گرم
پیاز: یک عدد بزرگ
رب:‌ یک قاشق غذاخوری
آماج: 2 پیمانه
روش تهیه آماج:‌
نصف پیمانه آب را با یک چهارم پیمانه روغن و زردچوبه، نمک و فلفل مخلوط کنید و آن را کم‎کم به آرد گندم اضافه کنید و هم بزنید. تا زمانی که مایع دیگر آرد جذب نکند و از ظرف جدا شود، به مخلوط آرد اضافه کنید. خمیر به دست آمده را به صورت گلوله‌های کوچک درست کرده و با رنده درشت رنده کنید.
آماج رنده شده را داخل سینی پهن کنید و بین آنها مقداری آرد بپاشید تا به هم نچسبد. آماج را می‌توان به صورت نیمه خشک یا کاملا خشک به آش اضافه کنید. آماج کاملا خشک شده را می‌توانید برای آش‌های بعدی هم نگهدارید.
طرز تهیه:
حبوبات را از شب قبل خیس کنید. آب آن را یکی دو بار عوض کنید. روز بعد حبوبات خیس خورده را همراه مقداری آب بپزید. حبوبات نیم‌پز شده و باقالی که غلاف آن جدا نشده را به حبوبات اضافه کنید. بادمجان‌ها را پوست بگیرید و حلقه‌‌حلقه کنید. روی بادمجان‏ها نمک بپاشید تا تلخی آن خارج شود. بادمجان‌ها را بشویید و خشک کرده و بعد داخل روغن سرخ کنید. با پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه، پیازداغ درست کنید. گوجه‌فرنگی خرد شده و رب البته اگر دوست دارید رب را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی گوجه‌فرنگی گرفته شود. سبزی و بادمجان‌های سرخ شده را اضافه کنید و همه مواد را با حبوبات نیم‎پز مخلوط کنید تا کمی با هم بپزند. در آخرین مرحله آماج را اضافه کنید و به هم بزنید تا به هم نچسبد، حرارت را کم کنید، در ظرف قابلمه را بگذارید تا آش به خوبی جا بیفتد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/253120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن