آریا بانو

آخرين مطالب

تغذیه/ ریشه‌ها و پیازهای خوراکی که معجزه سلامتی اند پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه / در یک رژیم غذایی درست باید به اندازه و تعادل از تمامی گروه‌های غذایی گنجانده شود.‌‌ یکی از گروه‌های مهم که معمولا نادیده گرفته‌ می‌شود گروه سبزی‌هاست. مقدار توصیه شده روزانه سبزی‌ها ٥-٣ واحد ‌است که بر حسب سن و نیاز فرد در برنامه روزانه گنجانده‌ می‌شود و این مقدار نقش مهمی در حفظ سلامتی و عملکرد طبیعی بدن ایفا می‌‌کند.
همان‌گونه که در تنظیم برنامه غذایی به تنوع و تعادل اهمیت داده می‌شود در هر زیرگروه هم رعایت تنوع و تعادل حائز اهمیت است. مثلا در گروه‌ سبزی‌ها‌ باید از سبزی‌های متنوع و مختلف استفاده کنیم تا هم طعم‌های بهتر و متنوع‌تری در غذاهای خود تجربه کنیم هم عطر بهتری به غذاها ببخشیم و ویتامین‌ها و املاح کامل‌تری را دریافت کنیم و منبع دریافت ریزمغذی‌ها و فیبر غنی‌تری داشته باشیم.
بخش وسیعی از گروه‌ سبزی‌های‌ مصرفی ما را ریشه‌های گیاهی تشکیل می‌دهند. پیاز، سیر، سیب زمینی، ترب، پیازچه، شلغم، زنجبیل، کاسنی و چغندر بخشی از پرمصرف‌ترین سبزی‌ها در غذای روزانه ما هستند و هرکدام خواص منحصر به فرد خود را دارند.
در این بخش سعی شده به‌صورت خلاصه به برترین خواص گروهی از سبزیجات که اصطلاحا به آنها ریشه‌ می‌گوییم اشاره شود.‌
پیاز
پیاز یکی از معروف‌ترین ریشه‌هایی است که بیشترین استفاده روزمره را در غذاهای خود به صورت پخته و خام از آن داریم. این گیاه از قدیمی‌ترین سبزی‌های خوراکی است که آب زیاد داشته و حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C و پتاسیم، فلورید، کلسیم، آهن و منیزیم ‌است.
پیاز خام با افزایش ترشح اسیدکلریدریک سبب فعالیت بیشتر معده‌ می‌شود و اگر دچار ناراحتی معده باشید مصرف آن باعث سوزش و درد در معده‌ می‌شود. برعکس پیاز پخته ترشحات دستگاه هاضمه را منظم کرده اشتها را زیاد و دل درد و نفخ معده را درمان می‌کند. پیاز باکتری‌کش است و مصرف آن‌ می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کننده باشد.
پیازچه
پیازچه‌‌ها علاوه بر طعم و رایحه مطبوعی که به غذا‌‌ها می‌بخشند خواص زیادی دارند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالای پیازچه‌ها اثرات ضد التهابی دارد. در ضمن این دسته از سبزیجات علاوه بر دارا بودن پتاسیم، منبع غنی ویتامین C نیز هستند. پیازچه را خام یا پخته هم از قسمت سفید و هم سبز‌ می‌توان مصرف کرد و خواص بیشماری دارد که از آن جمله‌ می‌توان به کاهش قند خون، کاهش کلسترول خون بالا، کاهش فشار خون بالا، کاهش خطر پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان‌ها و کاهش التهاب اشاره کرد.
زنجبیل
زنجبیل با طبع گرم و مزه تند علاوه بر خواص و املاحی که دارد در درمان‌های التهابی و روماتوئیدی اهمیت فراوان دارد به گونه‌ای که دم کرده آن کمک بسیاری به کاهش التهابات و کاهش درد‌های ناشی از روماتیسم می‌کند. همچنین می‌توان آن را به عنوان طعم‌دهنده به غذاهای مختلف اضافه کرد و عطر آن را به عنوان چاشنی به کار برد.
ریشه باباآدم
ریشه باباآدم یا گیاه گوبو که البته در غذاهای ژاپنی مصرف می‌شود و در کشور ما به صورت جوشانده در طب‌ سنتی تجویز می‌شود گیاهی است با خواص فراوان و ویتامین‌های گروهB، C، E، K و املاح کلسیم منگنز پتاسیم فسفر و روی که در درمان روماتیسم، ناراحتی‌های معده، گلودرد، سرفه و آبسه به کار می‌‌رود.
سیر
سیر سرشار از فولیک‌اسید و ویتامین C کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم و مقدار کمی روی است. سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و ضدقارچ است. سیستم ایمنی را تقویت‌ می‌کند و به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عفونت‌های تنفسی را درمان‌ می‌‌کند.
ترب
ترب‌‌ها غنی از فیبر و کربوهیدرات و عناصری مانند پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم و ویتامین‌های گروه B مانندB1،B2 ،B3 ،B6 ، B9 وC هستند.
سیب‌زمینی
سیب‌زمینی علاوه بر مزه خوبی که دارد‌ می‌تواند انرژی روزانه ما را تامین کند. سیب‌زمینی نوعی کربوهیدرات محسوب‌ می‌شود و باید در طول روز به حد متعادل مصرف شود تا مانع از چاقی شود.
چغندر
چغندر گیاهی با ریشه غده‌ای شکل سرشار از قند ساکارز و برگ‌های پهن و درشت است که مواد غذایی در ریشه آن موجود است و کاربرد خوراکی و دارویی دارد و حتی‌ می‌توان از آن الکل گرفت. همچنین در تهیه قند کاربرد فراوان دارد. شکل پخته آن به صورت لبو شناخته شده است. ساکارز فراوان این ریشه باعث شده است شاخص گلایسمی مناسبی برای افراد دیابتی نداشته باشد. درضمن چغندر یا همان لبو اشتهاآور و آرام‌بخش بوده و معده را تقویت‌ می‌‌کند.
هویج
هویج یک غده خوراکی محسوب‌ می‌شود که به صورت خام و پخته مصرف‌ می‌شود. رنگ نارنجی آن‌‌ به خاطر بتاکاروتن فراوان است و منبع فیبر خوراکی محسوب شده و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌‌ها و مواد معدنی است. هویج دارای ویتامین‌های A،B و Cاست و باید توجه داشت که خاصیت آنتی‌اکسیدانی هویج پخته بیشتر از هویج خام است. در بیماران دیابتی مصرف هویج خام در رژیم غذایی بلامانع است اما هویج پخته به جهت تغییر شاخص گلایسمی مناسب برای مصرف زیاد نیست به همین دلیل باید به مقدار مصرف آن توجه داشت .

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/251718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!