آریا بانو

آخرين مطالب

گزارشی میدانی از سرخوشی کودکانه در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی‌ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / وارد شدن به نمایشگاهی که برای بچه‌ها برگزار شده بود، برای منی که کودک یا نوجوانی را همراه خودم نبرده بودم کمی عجیب به نظر می‌آمد. نمایشگاهی که محصولات‌اش عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها بودند و سال‌ها می‌شد که از میان گزینه‌های سرگرمی من خارج شده بود. هر کسی با فرزندش به آنجا آمده بود تا همه چیز را یک جا در معرض دید او قرار دهد تا هر چیزی را که برایش جذاب است، بخرد و تا چند وقت از دست هزینه‌هایی که برای سرگرمی‌های این چنینی فرزندش صرف می‌کند خلاص شود و کودک دلبندش را پس از بازدید از جشنواره اسباب‌بازی‌ها صاحب تعداد زیادی اسباب‌بازی جدید کند.
هیاهو و سر و صدای زیادی در سالن‌های نمایشگاه برپاست، سر و صدایی که در کمتر نمایشگاهی به گوش می‌رسد؛ البته صدای بزرگ‌ترهایی که با دیدن بعضی از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های نوستالژی نمایشگاه به وجد می‌آمدند بیشتر جلب توجه می‌کرد. دسته‌های مردان سن بالایی که با شور و هیجان فوتبال دستی بازی و بچه‌ها از دور آنها را تماشا می‌کردند نشان می‌داد گروه سنی مخاطبان نمایشگاه آن طور که باید و شاید درست اعلام نشده است. برای همین هم با دیدن این صحنه در ورودی نمایشگاه با خیال راحت وارد آن شدم، چراکه معلوم بود من هم دست خالی از آنجا بیرون نخواهم آمد.
با هزاران عروسک زیر یک سقف
نمایشگاه، امسال با حضور 160 تولیدکننده اسباب‌بازی، بیش از 2000 اسباب‌بازی ایرانی را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است. تا قبل از این تصور می‌کردم فقط در فیلم‌ها و کارتون‌های تخیلی می‌شود با 2000 اسباب‌بازی و عروسک یک‌جا بود؛ اما وقتی آن همه عروسک قد و نیم قد را در غرفه‌های نمایشگاه دیدم، احساس کردم که به آرزوی دوران بچگی‌ام رسیده‌ام. عروسک‌های پارچه‌ای، قرتی، با حجاب، شخصیت کارتون‌های بچگی، شخصیت قصه‌های زمان خواب و... .
حالا برای کوچک‌ترین سرگرمی بچه‌ها نمایشگاهی بزرگ برگزار شده بود که قرار است در آن بیش از 60 طراح و عروسک ساز و 400عروسک جدید در شهر عروسک‌های این نمایشگاه معرفی شوند، چیزی که حتی به ذهن ما و هم سن و سال‌هایمان هم خطور نخواهد کرد.
همشو می‌خوام
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه، عروسک‌های سنتی قومیت‌های مختلف کشور است. عروسک سازها، اسم‌های جالبی برای محصولات‌شان انتخاب کرده بودند، حتی بعضی از آنها از خود عروسک‌ها جالب‌تر و بانمک‌تر بودند و با این‌که خیلی مرتب و با سلیقه به نظر نمی‌آمدند؛ اما وقتی در کنار اسم‌شان قرار می‌گرفتی، جذاب و دلربا می‌شدند. آنها عروسک‌های‌شان را با پارچه‌های خوب و مرغوب ساخته بودند و هر کسی برای بانمک کردن عروسک‌هایش از شیوه‌ای خلاقانه استفاده کرده بود. مثلا بعضی از شرکت‌ها امکاناتی را به وجود آورده بودند تا بچه‌ها بتوانند ابتدا خودشان عروسک‌های‌شان را بسازند و با سوزن‌های مخصوص و بی‌خطر آنها را دور دوزی و بعد با آن نمایش عروسکی بازی کنند. بعضی‌ها شخصیت کارتون‌های محبوب را شبیه سازی کرده بودند. بعضی‌هایشان شخصیت قصه‌های دوران کودکی را ساخته بودند و بالاخره به هر نحوی که شده بود، آدم را پای میزها و غرفه‌هایشان میخکوب می‌کردند. به طوری که وقتی به خودت می‌آمدی، می‌دیدی در صف صندوق فروشگاه ایستاده‌ای و یک سبد پر از عروسک را برای خودت انتخاب کرده‌ای.
ساخت خانه‌های مینیاتوری به سبک ماکت‌سازی، برپا کردن چادرهای عشایر در ابعاد کوچک، چندین دست لباس برای زمان‌های مختلف که امکان تعویض لباس را برای عروسک به وجود می‌آورد و... تعدادی از ویژگی‌های جذاب عروسک‌های این نمایشگاه بود.
صحنه کشیده شدن دست یک بچه گریان توسط پدر یا مادری به ستوه آمده محتمل‌ترین منظره‌ای بود که قبل از ورود به این نمایشگاه تصورش را می‌کردم. چراکه بعضی وقت‌ها در ذهن خودم هم این جمله تداعی می‌شد که همه عروسک‌های نمایشگاه را می‌خواهم، چه برسد به بچه‌ای که همه دنیایش داشتن کلکسیونی از عروسک‌های مختلف است.
پرسه در عوالم کودکی
در این نمایشگاه هر قدمی که بردارید می‌توانید یکی از آرزوهای خود را برآورده‌شده ببینید. به‌خصوص آرزوهایی که در بچگی داشته‌اید در این فضا برآورده خواهد شد. این‌که بتوانید عروسک‌سازی کنید، شخصیت قصه‌های بچگی‌تان را در آغوش بگیرید، آدم‌ها و عروسک‌ها و حیوانات کارتون‌ها را از نزدیک لمس کنید، عروسک‌تان را به حمام ببرید، موهای‌ عروسک‌تان سشوار بکشید و خشک کنید، برای عروسک‌تان مادری کنید. غذا درست کنید، در صحنه نمایشی خاله‌بازی کنید که آن را خودتان طراحی کرده‌اید و.... این نمایشگاه و عروسک‌هایش همان چیزی است که هر بچه‌ای دلش می‌خواهد آن را داشته باشد و لذت داشتن یک دنیای کودکانه را بچشد و تا دلش می‌خواهد بچگی کند. شاید به همین دلیل است که بزرگ‌ترها با دیدن جذابیت‌های هر غرفه کمی بیشتر از فرزندان‌شان به هیجان می‌آیند و با خوشحالی هزینه آن را هم می‌پردازند. برای همین اگر وارد این نمایشگاه شوید هر سنی داشته باشید و حتی اگر فرزند هم نداشته باشید دست خالی از آن بیرون نخواهید آمد.
بازی برای همه
زیبایی و دلربایی عروسک‌ها به اندازه‌ای است که هر فرد بیننده‌ای کاملا اشباع می‌شود و احساس می‌کند نیازی به بازدید از بقیه قسمت‌های نمایشگاه ندارد؛ اما از بخش هیجان‌انگیز عروسک‌ها که بگذرید به یک سالن بزرگ می‌رسید که در آن صدها مدل از بازی‌های فکری، عملی، آموزشی، درمانی و... به نمایش گذاشته شده‌اند تا بعد از این‌که حسابی در سالن‌های آن گشت زدید و تا جایی که دل‌تان خواست بازی کردید به این بخش بیایید و با بازی‌های فکری و سرگرمی‌هایی که دوست دارید همچنان تصمیم به خروج از نمایشگاه را نداشته باشید.
هر آنچه که ما نداشتیم کودکان‌مان خواهند داشت
یکی از کارهای لذتبخش در زندگی این است که کلکسیونی از بازی‌های مختلف را در خانه داشته باشید و هروقت احساس کردید از کارهای روزمره، تکراری و حوصله سربر خسته شده‌اید یکی از آنها را که بیشتر از بقیه به حس و حال آن لحظه‌ات می‌خورد، انتخاب کنید و با اولین کسی که سر راهتان سبز شد، بازی کنید و خودتان را سرگرم نگه دارید.
نمایشگاه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها که پنجمین جشنواره ملی آن است مکانی است که انواع و اقسام این بازی‌ها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و هیچ محدودیت و گروه سنی خاصی را هم هدف قرار نداده است. محتوای محصولات این بخش از نمایشگاه، شامل بازی‌های فکری، گروهی، حرکتی، رفتارساز سلامت، مهارت‌افزا، خلاقیتی، آموزش خانواده و مربیان، بازی‌های خلاق کودکان، هوافضا برای کودکان و درنهایت معرفی فناوری نانوست.
البته اینها تنها به بازی‌هایی اختصاص دارد که در دسته‌بندی‌ها گنجانده می‌شود. با یک گذر کوتاه و بازدید سرسری از نمایشگاه به بخش‌هایی برمی‌خورید که احتمالا جزو این دسته‌ها نیستند، اما به اندازه خودشان جذاب و هیجان‌انگیزند. با قرار گرفتن در فضای هر کدام از این بازی‌ها احساس می‌کنید وارد دنیای جدیدی شده‌اید. مثلا با کمک آنها می‌توانید یک مهندس ساختمان یا بنا باشید یا مثل یک معمار یک ساختمان زیبا را طراحی کنید یا حتی یک شعبده‌باز شوید و کارهایی را که بقیه از پس انجام دادنش برنمی‌آیند به‌راحتی انجام دهید یا مثل یک متفکر و خلاق برنده بازی‌های هوش و خلاقیت باشید و... با بازدید از این قسمت از نمایشگاه دلتان می‌خواهد دوباره به دوران کودکی برگردید و به جای شخصیت‌های اصلی همه آنها حضور داشته و نقش اول تمام بازی‌ها باشید.
هیجان‌هایی که تمامی نداشتند
جالب است بدانید بخشی که مسؤولان نمایشگاه برای فروش اسباب‌بازی‌ها در نظر گرفته‌اند بسیار شلوغ‌تر از قسمت عروسک‌ها بود. این قسمت فقط برای بچه‌ها نبود و تعدادی زیادی از بازی‌ها را پدر و مادرها برای سرگرمی خودشان خریده بودند. قطعا شما هم در هر سنی هستید تعدادی از بازی‌هایی را که مدت‌ها در هر فروشگاهی به دنبال‌شان هستید، پیدا خواهید کرد.
برای همین هر پدر و مادر بامسوولیتی تا جایی که بتواند و قدرت مالی‌اش به او اجازه دهد دوست دارد بهترین فضا را برای رشد فکری، عملی و روانی فرزندش فراهم کند. با وجود این‌که در دنیای امروز رشد صحیح کودکان جزو مقولات پراهمیت و جدی بوده و هرکسی به راحتی به لوازم کمک‌آموزشی و مهارت‌افزا دسترسی دارد، با این حال حضور یک دفعه‌ای این محصولات کمک بسیار زیادی به خانواده‌های مسؤولیت‌پذیر و فرزندانشان خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/250667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن