آریا بانو

آخرين مطالب

خوراکی رنگارنگ و پرطرفدار که فقط چاق‌تان می‌کند پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / پاستیل یک ماده خوراکی پرطرفدار در میان تمام افراد مخصوصا کودکان است. شاید کمتر کسی از طعم دلنشین و شیرین آن خوشش نیاید. جالب است بدانید که یک کارگر ساده در دهه 1920 پاستیل را ابداع کرد در واقع این فرد با نام هانس ریگل کسی بود که در زمینه شیرینی پزی تجارب فراوانی داشت و یک روز تصمیم گرفت تا با ایده ای خلاق و با به کارگیری طعم میوه های پرطرفدار و دلنشین و اضافه کردن مقداری ژلاتین به آن آبنبات خوشمزه ای به نام پاستیل درست کند. ژلاتین در واقع یک ماده‎ بی‎رنگ، شفاف، بی‌مزه و بدون بو است که از استخوان‎ و پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند و شتر تهیه می‎شود. تمام ژله‎های رنگ دار و مزه دار موجود در بازار به روش های صنعتی و با استفاده از مواد شیمیایی دارای اسانس درست می شوند که به شدت برای مصرف کنندگان مضر است.
پاستیل سالم تر است یا چیپس؟
بعضی از افراد با باورهای اشتباه خوردن پاستیل را به علت کالری کم، مناسب تر و مفید تر از وعده های غذایی یا خوراکی های مضر دیگر مانند چیپس و پفک می دانند اما بهتر است بدانید که مصرف 100 گرم از این خوراکی خوشمزه به علت وجود ترکیبات شکر و قند در خود با خوردن 100 گرم چیپس کاملا مساوی است. حدود 300 الی 500 کالری دارد که این کالری گاهی از مصرف یک وعده غذایی کامل و پرحجم بیشتر می‌شود و می‌تواند باعث افزایش وزن در بدن افراد شود.
ژلاتین موجود در پاستیل از نوع ژلاتین حیوانی است که هیچ کلسیمی ندارد و به علت پایین بودن ارزش غذایی به هیچ عنوان جایگزین مناسبی به برای انواع مواد پروتئینی مانند گوشت، شیر، تخم مرغ و میوه نیست.
به گفته متخصصان تغدیه از آنجایی که کالری 100 گرم پاستیل با یک وعده غذایی کاملا برابر است و دارای هیچ مواد پروتئینی و با خاصیتی نیست، مصرف آن باعث افزایش وزن می شود و به هیچ عنوان برای کودکان بیش فعال و پرتحرک توصیه نمی شود. اما بهتر است روزانه بیش از 50 گرم پاستیل مصرف نشود.
بهتر است بدانید که پاستیل یا سایر محصولات موجود در بازار که تحت عنوان کالاهای بدون قند و مواد افزوده به فروش می رسند کاملا تقلبی بوده و به جای قندهای طبیعی مانند ساکاروز یا شیرین کننده های مصنوعی فروخته می شوند. افراد ذائقه خود را به خوردن بیش از حد آنها عادت می دهند و شیرینی بیش از حد موجود در آن باعث اختلال در حس چشایی خواهد شد و به همین ترتیب دارای مضرات و خطرات بیشتری نسبت به پاستیل با قند یا شیرینی جات است.
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به علت مشغله های کاری فرصت مناسبی برای خوردن غذا ندارید و در هنگام ضعف تنها به مصرف مقداری شکلات، پاستیل یا شیرینی جات می پردازید و در عین حال با چاقی بیش از حد رو به رو هستید و اضافه وزن برایتان یک معضل بزرگ است باید بدانید که جایگزین کردن پاستیل به جای وعده های غذایی یک تغذیه نامناسب در جهت رساندن کالری های چربی به بدنتان است؛ چرا که خوردن پاستیل در هنگام ضعف باعث تجمع چربی و در نهایت اضافه وزن شما خواهد شد.
چه کسانی نباید پاستیل بخورند؟
به علت قند موجود در پاستیل افراد زیر دو سال، استفاده کنندگان از دندان مصنوعی و افراد دیابتی هرگز نباید از آن استفاده کنند.
خوردن پاستیل و ژله در افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‎های قلبی، عروقی و دیابت بهتر است با دقت بیشتری مصرف شوند.
متاسفانه بیشتر والدین با تصور اشتباه انواع دسر، ژله و پاستیل را به عنوان استحکام استخوان ها در برنامه روزانه مواد غذایی فرزندان خود قرار می دهند در حالی که می توان منابع غذایی بسیار غنی حاوی کلسیم مانند شیر کم چرب، ماست کم چرب، کنجد و انواع کلم را تغذیه کرد. البته به یاد داشته باشید که مصرف ژله و پاستیل برای کودکان بیش فعال و پرتحرک توصیه نمی شود.
مضرات پاستیل برای بیماران دیابتی
همه ما می دانیم که میزان قند مصرفی یک فرد دیابتی با یک فرد سالم کاملا تفاوت دارد و افراد دیابتی در مصرف شیرینی‌هایی مانند انجیر، خرما و پاستیل با محدودیت مواجه هستند در حالی که افراد سالم می توانند روزانه تا 50 گرم از انواع خوراکی های شیرین استفاده کنند.این نوع خوراکی ها را هرگز با معده خالی مصرف نکنید، بهتر است این مواد به عنوان میان وعده مصرف شوند.
خوردن پاستیل چه مضراتی به همراه دارد؟
مصرف پاستیل می تواند به علت وجود رنگ و دیگر مواد افزودنی باعث ایجاد سوءتغذیه، کاهش اشتها، افزایش پوسیدگی دندان ها شود. همچنین به علت وجود پروتیین های بیماری زا در برخی از انواع ژلاتین تخریب مغز و نخاع را به همراه داشته باشد و حتی در صورت عدم فرآوری صحیح باعث انتقال بیماری از بدن گاو به بدن انسان شود.
تغدیه مناسب و سالم مانند: مصرف آجیل، آبمیوه های خانگی، میوه و سبزیجات تازه باعث عادت دادن ذائقه کودک به خوراکی های طبیعی و استاندارد خواهد شد و می تواند بهترین جایگز

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/250330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان