آریا بانو

آخرين مطالب

با بیراهه‌های دیگران مسیر را گم نکنیم گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - جوان آنلاین / پدربزرگم خدابیامرز یک چرتکه و تسبیح داشت که هر وقت هر کجا از زندگی به مشکل برمی‌خورد، سراغ این دو تا وسیله‌اش می‌رفت! آنقدر دانه‌های تسبیح و مهره‌های چرتکه را بالا و پایین کرده بود که رنگ و رو برای آن‌ها نمانده بود. اینکه مشکل چه چیزی بود هیچ فرقی نداشت. می‌گفت چرتکه برای فکر کردن با خودم و تسبیح برای فکر کردن با خداست. جالب بود که همیشه سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌حل‌ها هم به ذهنش می‌رسید. هیچ کس متوجه نشد مگر یک چرتکه می‌تواند مشکلی جز مشکلات مالی را حل کند. اما انگار حل می‌کرد و از چرتکه جالب‌تر همان تسبیح رنگ و رورفته بود که همیشه روی آقاجان را سپید می‌کرد.
مشاوره از پشت یک پنجره هزار جداره!
شاید آن روز‌ها توکل و باور پدربزرگ به خود و خدای خود بود که همه چیز را مانند آب خوردن حل می‌کرد. چیزی که این روز‌ها کمتر و کمرنگ‌تر شده است. همه عادت کرده‌ایم تا مشکلی پیش می‌آید اینترنت را روشن کنیم و از پشت یک پنجره هزار جداره برقی! با یک آدم بلاتکلیف‌تر از خودمان مشورت کنیم. حداقل اگر برویم و از مشاور و روان‌شناسی کمک بخواهیم باز هم منطقی‌تر است تا اینکه بخواهیم از یک همه جا مانده‌تر از خودمان راهنمایی بگیریم. جالب‌تر و عجیب‌تر اینکه خودمان درباره‌اش فکر نمی‌کنیم. انسان امروزی با فکر کردن غریبه شده است و زنگ در خانه خدا را زدن برای او دشوارترین کار دنیا شده است.
آدم امروزی انگار برای پیدا کردن خداوند به لوکیشن و نقشه نیاز دارد. فراموش کرده‌ایم نزدیک‌ترین رفیق ما از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. فراموش کرده‌ایم داناترین آشنای ما همیشه گفته است: «مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم.»، اما ما یک چیزی را خیلی خوب یادمان مانده است که بیراهه‌های به اصطلاح راه‌حل دیگران برای ما مفیدتر از مشورت کردن با خداست!
راه‌حل یا چاه حل؟!
انسان‌ها آنقدر درگیر شلوغی‌های اطراف خود شده‌اند که واضح‌ترین صدای درونی برای آن‌ها نشنیدنی شده است. به هر حال، خودمان و خدای خودمان همیشه با ما صحبت می‌کنند، اما ما حرف‌های دیگران را بیشتر دوست داریم، چون آن‌ها راه‌حل‌هایی را می‌گویند که به مزاج ما بیشتر خوش می‌آید.
راه‌حلی که به مزاج تنبلی و سرسری گرفتن ما خوش می‌آید بعد‌ها به چاه حل تبدیل می‌شود و ما را درون خود حل می‌کند. اگر همیشه به دنبال ساده‌ترین راه‌حل‌ها باشیم که در کوتاه‌ترین زمان ما را به نتیجه برسانند، پس باید بدانیم که بالاخره یک جا این مسیر به خاکی کشیده می‌شود. همیشه هم بهترین راه‌حل‌ها، کوتاه‌ترین و ساده‌ترین و اولین راهی که به ذهن ما رسیده، نخواهند بود.
پا روی پله اطمینان برای پرت نشدن
پیدا کردن راهی برای حل کردن مشکلات به نظر ساده و بی‌دغدغه می‌آید، اما برای کسانی ساده است که به نتیجه اهمیت نمی‌دهند و فقط می‌خواهند کاری را از سر خود باز کنند. پیدا کردن راه‌حل نیاز به برنامه‌ریزی دارد و بهترین نوع برنامه‌ریزی هم برنامه‌ریزی پله‌ای است. یعنی باید برای هر راه‌حلی که پیدا می‌کنیم یک پله اطمینان قرار دهیم. پله اطمینان پله‌ای است که اگر راه پیدا شده به نتیجه نرسید، با استفاده از آن از بالای برج مشکلات به پایین سقوط نکنیم بلکه پای خود را روی آن گذاشته و به دنبال راه دیگری بگردیم.
هیچ وقت دل به دریا زدن و با بی‌فکر راه‌حلی را انجام دادن کار درستی به نظر نمی‌رسد. خیلی از راه‌حل‌ها مشکل را تشدید می‌کنند و باری روی دوش افکار آدم می‌گذارند. هر راهی رفتن ندارد. قبل از حرکت کردن در راه‌حل باید نقشه راه را به درستی بررسی و چاله و چوله‌های آن را پیدا کرد.
نقشه «الف» تا «ی» طراحی کنیم!
همیشه باید برای هر مشکلی نقشه «الف» تا «ی» طراحی کرد. زندگی‌ای که به ما هدیه داده شده است الکی نیست و باید آن را جدی گرفت. نمی‌شود بی‌فکر و بی‌گدار به آب زد و گفت: «هر چی پیش آید، خوش آید!» بعضی وقت‌ها مسئله پیش آمده، خوش نیامده! باید برای پیدا کردن راه حل و یک برنامه‌ریزی درست، تعریف دقیقی از مسئله برای خود ایجاد کنیم. باید ببینیم آیا اصلاً مسئله‌ای وجود دارد یا ذهن بزرگ بین ما از کاه، کوه ساخته است.
باید از خود بپرسیم اصلا مسئله یعنی چه؟ بسیاری از ما تعریفی دقیق از مسئله نمی‌توانیم بیان کنیم. حتی نمی‌توانیم بین دغدغه، مشکل و مسئله خط مرزی را مشخص کنیم. همه انسان‌ها دغدغه فکری دارند، اما هر دغدغه‌ای مشکل‌آفرین نیست و هر مشکلی به مسئله تبدیل نمی‌شود. مسئله باید چیزی باشد که چند عامل مجهول دارد و حل نکردن آن‌ها مشکلات زندگی را افزایش می‌دهد و هر چه مشکلات بیشتر شوند، دغدغه فکری ما هم زیادتر خواهد شد.
حل کردن مسئله‌های زندگی اصلاً مثل حل کردن مسائل ریاضی و فیزیک دوران مدرسه نیست. زمان مدرسه، اول درس داده می‌شد، راه‌حل‌ها توضیح داده می‌شد و بعد مسئله طرح می‌شد. آن وقت دشوارترین کار ما انتخاب کردن راه‌حل بهتر بود. اما در زندگی واقعی هیچ درسی داده نمی‌شود بلکه اول مسئله طرح می‌شود و ما باید با آزمون و خطایی محتاطانه راه‌حل پیدا کنیم و درس بگیریم. برای همین است که می‌گویند با دیگران مشورت کنید. چون خیلی از مشکلات ما قبلاً برای افراد دیگر پیش آمده و برطرف شده‌اند و با مشورت کردن می‌توان گزینه‌های احتمالی را زودتر از امتحان کردن آن‌ها مورد بررسی قرار داد.
حل مسئله، خود یک مسئله است!
حل مسئله موضوعی است که باید از کودکی و از دوران مدرسه و تحصیل به بچه‌ها آموزش داده شود. باید درسی جداگانه برای آن قرار دهند. اگر یاد نگیریم مسئولیت زندگی را به عهده بگیریم و برای خوشبخت کردن خود مسئولانه مسائل خود را حل کنیم، ممکن است جایی از زندگی به شدت دچار شوک شویم. باید یاد بگیریم بار زندگی ما فقط روی دوش خودمان است و والدین تا آخر عمر نمی‌توانند حل‌المسائل ما باشند.
باید یاد بگیریم که انسان به طور فطری اجتماعی خلق شده است و باید از دیگران و تجربه‌های آن‌ها درس عبرت بگیرد و لازم نیست همه راه‌ها طی شوند تا ما به نتیجه برسیم. باید یاد بگیریم که به طور افراطی وابسته راه‌حل‌های دیگران نشویم و از خلاقیت خود هم استفاده کنیم. در نتیجه حل مسئله، خود یک مسئله است! که اگر مجهول‌های آن معلوم نشوند، به یک هزار توی پیچیده تبدیل خواهد شد و ما فقط در آن گم‌تر خواهیم شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/249270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو شاد و پرانرژی نفس بازغی دختر مستانه مهاجر یک روز بهاری زیبا که روزتان را می سازد

سلامت زنان؛ اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید

کُردی حرف زدن فرزاد فرزین در کنار خواننده معروف

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر

تا به حال زبان مورچه خوار را دیده اید؟

Astypalaia جزیره کوچکی در یونان

ترسیدنِ گربه از یک جوجه

غذای خوشمزه با کلم بروکسل به روش سرآشپز شیرازی

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس

ترفندهای آشپزخانه‌ای مخصوص تازه عروس‌ها

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

تیم ملی فوتسال تاجیکستان از سد کره جنوبی گذشت

چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

بغض لیلا حاتمی شکست

مهربانی همین قدر ساده است

چهره کاملا مردانه محمدرضا شیرخانلو بازیگر خردسال دودکش در تولد 19 سالگی اش / رابعه اسکویی مهمان ویژه این جشن

نان بربری خانگی، یک دستور بی نقص و عالی

آهنگ جدید/ «بی امون» از محسن ابراهیم زاده شنیدنی شد

پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

یک "I LOVE YOU"ی زیبا

تلاش دیدنی یک لاکپشت برای همراهی با گربه

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار تراشیده شده است!

فوت و فن لعابدار شدن سوپ جو

پلو مخلوط سمنانی بدون گوشت

آلرژی درمان قطعی ندارد!

با کبودی دور چشم خداحافظی کنید

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد