آریا بانو

آخرين مطالب

در مان ترس کودک از مرگ والدین اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی/ ترس کودک از مرگ والدین از جمله ترس‌هایی است که بسیاری از کودکان را درگیر خود می‌کند و اضطراب زیادی را به همراه می‌آورد. این اضطراب می‌تواند عملکرد کودک را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده و منجر به اختلالات هیجانی آزاردهنده‌ای در کودکی و بزرگسالی شود. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علل، علائم و راهکارهای درمان این مشکل در کودکان اطلاعات بیشتری ارائه کنیم. اگر کودک شما نیز با این ترس دست و پنجه نرم می‌کند، مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.
ترس کودک از مرگ والدین چیست و چه علائمی دارد؟
ترس کودک از مرگ والدین، شرایطی است که در آن، کودک اضطراب و نگرانی افراطی در مورد مردن یا کشته شدن والدینش دارد. در این وضعیت فرزندتان ممکن است بیش از هر چیزی نگران این باشد که شما را از دست بدهد و تنها بماند. هرچقدر که ترس شدیدتر می‌شود، کودک مشکلات بیشتری را تجربه خواهد کرد. برای مثال ممکن است دچار اختلالات خواب شود و یا از تنهایی به تخت خواب رفتن واهمه داشته باشد. تجربه کابوس و وحشت‌های شبانه نیز در این شرایط رایج است.
علل ترس کودک از مرگ والدین
ترس کودک از مرگ والدین می‌تواند یکی از علائم اضطراب جدایی باشد. به این صورت که کودک وابستگی بسیاری با والدین خود دارد و دائماً نیاز دارد که حضور فیزیکی والدین را احساس کند. این مسئله باعث می‌شود که از هر موقعیتی که منجر به دوری از والدین می‌شود بترسد. به این ترتیب برای این کودکان مرگ والدین به عنوان موقعیتی که منجر به جدایی همیشگی از پدر و مادر می‌شود، شدیدترین ترس و اضطراب را به همراه خواهد داشت.
ترس کودک از مرگ والدین همچنین می‌تواند در پی مواجه شدن با مرگ یکی از عزیزان و آشنایی ناگهانی کودک با پدیده مرگ ایجاد شود. به همین خاطر لازم است که با فرزندتان در این باره صحبت کنید و آمادگی‌های لازم برای مواجه شدن با مرگ دیگران را در او ایجاد کنید.
راهکارهایی برای درمان ترس از مرگ در کودکان
برای آنکه بتوانید ترس کودکتان را در مورد مرگ کاهش دهید قدم اول این است که برای گفت و گو با او آماده و در دسترس باشید. در واقع باید بگذارید فرزندتان آزادانه و به دور از قضاوت یا سرزنش ترس‌ها و نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد. هرچقدر که شما در مورد احساسات فرزندتان آگاهی بیشتری داشته باشید و به درک بهتری از ترس‌های او دست یابید بهتر می‌توانید به او کمک کنید.
هنگامی که کودک شروع به ابراز ترس‌هایش می‌کند، نکته اصلی این است که بتوانید شنونده خوبی باشید و نگرانی‌های پنهان در لا به لای حرف‌های کودک را درک کنید. بسیار اهمیت دارد که به فرزندتان نشان دهید که او را درک می‌کنید. در عین حال تلاش کنید که با لحنی امیدبخش و اطمینان دهنده با او صحبت کنید تا بتوانید از ترس‌های کودک بکاهید.
برای مثال می‌توانید به فرزندتان بگویید خیلی دردناک است که آدم یکی از عزیزان خود را از دست بدهد اما ما امیدواریم که بتوانیم سال‌های طولانی در کنار هم زندگی کنیم. توجه داشته باشید برای آنکه کودک را آرام کنید حمایت‌های افراطی به عمل نیاورید چرا که این کار وابستگی‌ها را تشدید کرده و غیرمستقیم ترس از مرگ را افزایش می‌دهد.
ترس کودک از مرگ والدین | مراجعه به روانشناس کودک
در صورتی که اقدام مناسبی جهت کاهش اضطراب‌های کودک صورت نگیرد، ترس‌های او به تدریج بیشتر و بیشتر می‌شوند. همچنین به طور ذاتی برخی افراد تحمل کم‌تری در برابر اضطراب دارند و ممکن است واکنش‌های شدیدتری به شرایط اضطراب‌آور داشته باشند.
به همین خاطر برخی کودکان از همان سنین پایین ترس‌های بیشتری را تجربه می‌کنند و واکنش‌های افراطی‌تری در این باره دارند. در این مواقع لازم است که به روانشناس کودک مراجعه کنید تا از وقوع مشکلات بعدی پیشگیری کرده و به رنج‌های روانی فرزندتان نیز پایان دهید. روانشناس با انجام ارزیابی‌های دقیق به ریشه ترس‌های کودکتان پی برده و با روش‌های درمانی مناسب به او کمک خواهد کرد تا به مرور بتواند بر ترس‌های خود غلبه کند. همچنین مشاوره کودک در این زمینه می‌تواند به شما کمک کننده باشد.
سؤالات متداول
- ترس کودک از مرگ والدین بیشتر در چه دوره سنی رایج است؟
معمولاً در اوایل کودکی و در سنین 3 یا 4 سالگی که کودک برای اولین بار با مفهوم مرگ روبه‌رو می‌شود، این ترس نیز رخ می‌دهد. اما در اغلب موارد این ترس پایدار نمی‌ماند و به مرور زمان از بین می‌رود. اما در برخی افراد در اوایل دوران نوجوانی که تفکر انتزاعی شکل می‌گیرد مجدداً این ترس بازمی گردد.
- آیا کودکان برای کنار آمدن با ترس‌های خود به دارو نیاز دارند؟
دارو درمانی برای ترس‌های کودک به ندرت اتفاق می‌افتد. ترس‌های دوران کودکی معمولاً امری طبیعی هستند و بیشتر افراد آن‌ها را تجربه می‌کنند چرا که کودکان بسیار خیال‌پردازند و همین امر منجر به بال و پر گرفتن ترس‌هایشان می‌شود. حتی اگر ترس‌های کودک به طور غیرعادی افزایش یابد، در اکثر موارد مراجعه به روانشناس و دریافت درمان‌های رفتاری برای حل مشکل کودک کافی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/247474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه