آریا بانو

آخرين مطالب

وایلد کارت تنها راه المپیکی شدن زنان وزنه‌بردار ایرانی ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- فاصله 2 نماینده وزنه‌برداری زنان ایران با رقبا جهت کسب سهمیه المپیک بسیار زیاد است و این بدان معناست که آنها هیچ شانسی برای حضور در المپیک 2020 توکیو ندارند اما وایلد کارت یا همان سهمیه اهدایی فدراسیون بین‌المللی تنها راه حضور نخستین بانوی وزنه‌برداری ایرانی در المپیک است.

چهارمین مسابقات انتخابی المپیک دختران وزنه‌بردار نیز با کسب عنوان نهمی و هفتمی «سیده الهام حسینی» و «پریسا جهانکفریان» در مسابقات بین‌المللی قطر کاپ به پایان رسید.
رقابتی که در قیاس با مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو متفاوت‌تر بود. حسینی در این مسابقات در گروه A دسته 76 کیلوگرم، 90 کیلوگرم یک ضرب، 117 کیلوگرم دوضرب و مجموع 202 کیلوگرم را ثبت کرد و برای نخستین مرتبه موفق شد از مرز 200 کیلوگرم عبور کند و از میان 13 وزنه بردار در رده نهم قرار بگیرد.
این وزنه‌بردار از مسابقات نعیم اوغلو تا قطر کاپ چهار کیلوگرم به رکورد خود افزود.
«پریسا جهانفکریان» نیز برای نخستین بار در یک تورنمنت بین‌المللی در گروه A قرار گرفت. وی در دسته 87 کیلوگرم و در حرکت یک ضرب 88 کیلوگرم، دو ضرب 114 کیلوگرم و رکورد مجموع 202 کیلوگرم را به ثبت رساند و از بین 9 شرکت‌کننده در رده هفتم قرار گرفت. نباید از یاد ببریم که او نیز برای نخستین مرتبه به رکورد بالای 200 کیلوگرم دست یافت.
با وجود آنکه حسینی و جهانفریان به تدریج به رکوردهای خود در مسابقات بین‌المللی می‌افزایند اما هنوز جایگاه آنان با نفرات اول تا هشتم جهان در دسته 76 و 87 کیلوگرم که کسب سهمیه المپیک می کنند، بسیار زیاد است.
نفرات اول تا هشتم دسته 76 کیلوگرم از کشورهای کره شمالی، چین، کلمبیا، مکزیک، کره‌جنوبی، آمریکا و بلاروس هستند که نفر اول این دسته «سیم جونگ ریم» از کره شمالی با امتیاز 4422 و رکورد 278 کیلوگرم و نفر هشتم «داریا نیوماوا» از بلاروس با امتیاز 2658 و رکورد 242 کیلوگرم است. حسینی بدون احتساب امتیازات رقابت‌های بین‌المللی قطر کاپ در دسته 76 کیلوگرم از بین 67 وزنه‌بردار در رده 50 جهان قرار دارد.
همچنین نفرات اول تا هشتم دسته 87 کیلوگرم از کشورهای چین، کره شمالی، اکوادور، ونزوئلا و آمریکا هستند که نفر اول این دسته «ژویو وانگ» از چین با امتیاز 3825 و رکورد 281 کیلوگرم و نفر هشتم آن «آراسلیس دایانا چرینوس لئون» از ونزوئلا با امتیاز 2338 و رکورد 242 کیلوگرم است.جهانفکریان نیز بدون احتساب امتیازات قطر کاپ در دسته 87 کیلوگرم از میان 51 وزنه‌بردار در رده 43 جهان قرار دارد.
با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد که 2 نماینده کشورمان هیچ شانسی برای کسب سهمیه المپیک ندارند و به نظر میرسد که با توجه به نوپا بودن وزنهبرداری زنان کشورمان، فدراسیون بین‌المللی سهمیه وایلد کارت برای کشورمان در نظر بگیرد که در این صورت است که نخستین بانوی وزنه‌بردار تاریخ کشورمان پای به بازی‌های المپیک خواهد گذاشت.
براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری تیم ملی زنان کشورمان برای بازی‌های المپیک 2020 توکیو 2 سهمیه دارد که برای کسب آن نمایندگان کشورمان باید در رقابت‌های گزینشی امتیازات لازم را بدست آورند. رقابت‌های بین‌المللی غرب آسیا و همچنین قهرمانی سال 2020 آسیا از دیگر رقابت‌های گزینشی است که قرار است وزنه‌برداران تیم ملی در آن حضور یابند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر قهرمانان جهان و المپیک از آسیا هستند، زنان وزنه‌بردار باید تمامی تلاش خود را برای بهبود امتیازات خود انجام دهند. این پیشرفت را باید در مسایل بسیاری جست و جو کرد. در اختیار داشتن تمامی امکانات، حضور در مسابقات برون‌مرزی بیشتر و افزایش تجربه، داشتن مربیانی برجسته و متبحر می‌تواند راه زنان ما را برای رسیدن به المپیک باز کند.
مسیری که سال‌هاست که مردان وزنه‌بردار آن را طی کرده‌اند و مدال‌های رنگارنگی را برای ایران زمین به ارمغان آورده‌اند.
البته زنان ایرانی مدت طولانی باید این مسیر پر پیچ و خم را بپیمایند و کسب یک مدال دال بر رسیدن به سهمیه و تداوم مدال‌آوری در عرصه‌های برون‌مرزی نیست.
هر مسابقه‌ای دارای شرایط خاص و امتیازات منحصربفرد است. در هر مسابقه انتخابی المپیک تعداد قهرمانان و نوع وزنه زدن آنها سرنوشت وزنه‌برداری زنان ایران را تغییر می‌دهد.
دخترانی که برای نخستین‌بار تنها برای کسب تجربه در میادین بین‌المللی به روی تخته می‌روند راه آنان با وزنه‌بردارانی که برای رسیدن به سهمیه پشت میله‌های سرد قرار می‌گیرند، متفاوت است.
راه درازی که فدراسیون وزنه‌برداری در نخستین گام با حضور مدرس مجرب جهانی و آموزش به مربیان این عرصه می‌تواند اندکی کوتاه‌تر کند و نه تنها مسیر کسب تجارب مربیان بلکه وزنه‌برداران را هموار سازد.
همچنین استعدادیابی، محوری مهم و اساسی برای پیشبرد اهداف وزنه‌برداری زنان است و باید در این زمینه با برنامهریزی درست و طولانی مدت پیش برویم و پشتوانه‌های خوبی چون «آیسان ادیب» برای نسل آینده پرورش دهیم. وی در هشت سالگی با علاقه به روی تخته رفت و 2 سال از آن زمان می‌گذرد و به تمرینات خود ادامه می‌دهد.
هر چند در جامعه امروز استعدادیابی وزنه‌برداری در مدارس مشاهده نمی‌شود. به ویژه آنکه برای دخترانی در سن و سال آیسان این موضوع با واکنش منفی مسوولان مدارس روبرو شده است.
فراهم کردن زمینه رشد دختران در این عرصه و نیز آموزش مربیان مجرب باید یکی از اهداف مهم فدراسیون وزنه‌برداری باشد تا در آینده قهرمانانی چون سهراب مرادی و علی هاشمی و سعید علی حسینی را به جامعه وزنه‌برداری زنان اهدا کنیم.
برچسب‌ها
سید الهام حسینی وزنه برداری زنان پریسا جهانفکریان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/242956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید