آریا بانو

آخرين مطالب

بعد از 60 سالگی هم باید ورزش کنید! پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - برترین ها / بسیاری از افراد بر این تصور هستند که با افزایش سن و سالشان دیگر نیازی به ورزش و تحرکات بدنی ندارند و محدودیت‌های خیالی خود را تبدیل به بهانه‌ای می‌کنند تا ورزش کردن را به کلی کنار بگذارند. این در حالی است که امروزه محققین و پزشکان بررسی‌ها و نتایجی را ارائه می‌دهند که کاملاً عکس این ماجرا را بیان می‌کند.
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی منجر به کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در بین افراد 60 سال به بالا می‌شود. به علاوه آنکه متوقف کردن فعالیت بدنی در این سنین نیز می‌تواند چیز حدود 27 درصد ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد، بنابراین باید گفت که ورزش کردن در سنین 60 سالگی به بالا جزء فعالیت‌های واجب به شمار می‌آید. در این مطلب همراه ما باشید تا در این رابطه بیشتر بگوییم.
انجام حرکات بدنی در این رده سنی به عنوان سال‌هایی طلایی شناخته می‌شود و خطر ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد. متخصصین قلب و عروق اعلام می‌کنند که برای شروع ورزش کردن هیچ‌گاه دیر نیست و این کار به نوبه خود اثرات مثبتش را در بدن شما به جا خواهد گذاشت.
بررسی بر روی افراد بالای شصت سال
محققان بر روی بیش از یک میلیون زن و مرد بالای 60 سال بررسی‌هایی انجام داده‌اند. در این بررسی‌ها از هر کدام از افراد سؤالاتی در رابطه با سبک زندگی و همین‌طور میزان فعالیت بدنی‌شان پرسیده شده و در کنار این موضوع نیز وضعیت سلامتی آن‌ها در طول هر هفته بررسی و ثبت می‌شد. بر اساس این آزمایش چیزی در حدود 20 درصد از سالمندانی پیش از این هیچ‌گونه فعالیت ورزشی انجام نمی‌دادند و در طول این تحقیقات شروع به ورزش کرده‌اند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی‌شان چیزی حدود 11 درصد کاهش پیدا کرده است.
افزایش خطر ابتلا به بیماری با عدم فعالیت بدنی
حتی کسانی که به نوعی دارای معلولیت هستند و نمی‌توانند فعالیت بدنی جدی‌ای داشته باشند، در صورت انجام ورزش در هر اندازه‌ای که در توانشان هست می‌توانند درصد قابل‌توجهی از ریسک و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در بدن خود کاهش دهند. باید گفت که میزان فعالیت شما نیز مهم است. هر شخصی در هر سنی باید به اندازه‌ای ورزش کند که قلب و ریه‌های او تحت تأثیر قرار گرفته و ضربان قلبش نیز تا حدودی افزایش پیدا کند. تحریک سیستم‌های قلبی، عروقی و تنفسی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، مرگ و میر، حملات قلبی، سکته مغزی و... می‌شود.
چیزی حدود 54 درصد از افرادی که در تحقیقات اخیر شرکت کرده بودند و با شروع این بررسی‌ها فعالیت‌های بدنی گذشته خود را قطع نموده‌اند بیش از 27 درصد خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را در خود افزایش داده‌اند.
اهمیت فعالیت جسمی
بر اساس گزارش‌های معتبری که در سال 2014 در مجلات پزشکی ارائه داده شده‌اند حدود 3.2 میلیون مرگ و میری که در طول یک سال در سراسر جهان رخ می‌دهند به دلیل عدم فعالیت بدن و تحریک آن است.
میزان تحرکات جسمی و فعالیت‌های ورزشی افراد بالای 60 سال با یکدیگر متفاوت است. کسی که تا به حال بی‌تحرک بوده و بدن خود را به ورزش عادت نداده است بهتر است که با توصیه پزشک خود شروع به انجام حرکات ورزشی کند. معمولاً توصیه می‌شود که شروع حرکات با ورزش‌های سبک شروع شود و شدت آن را پزشک تعیین کند. در کنار این نیز رعایت رژیم‌های ورزشی نیز می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد.
نکات سلامتی برای افراد بالای 60 سال

طبیعتاً در کنار انجام حرکات ورزشی در این محدوده سنی توصیه‌های دیگری نیز وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. از آنجایی که پیاده‌روی یکی از حرکات ورزشی ابتدایی، اصلی و البته رایج در این بازه سنی است باید حتماً برای پیاده‌روی‌هایتان کفش راحتی تهیه کنید. با داشتن کفش راحتی از احتمال بروز کمردرد، پادرد و خستگی جلوگیری خواهید کرد.
تمرین تعادل نیز یکی دیگر از توصیه‌هایی است که برای این محدوده سنی ارائه می‌شود. برای این کار بهتر است که تلاش کنید چیزی حدود 30 ثانیه با چشمان بسته بر روی یک پا بایستید. علاوه بر این انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های مقاومتی نیز موضوع دیگری است که باید به آن اشاره کرد. برای به پایان رساندن از دست دادن حجم عضلات باید ورزش‌های مقاومتی را با بلند کردن دمبل و هم‌چنین هالتر انجام دهید. با این حال بهتر است که این کار را نیز حتماً زیر نظر پزشک خود به انجام برسانید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/239046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور