آریا بانو

آخرين مطالب

راه‌های افزایش اعتماد به نفس در جوانان گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / اعتماد به نفس ناشی از یک طرز فکر مناسب راجع به خودتان و توانایی هایتان است و درست همان موقعی که همه چیز به هم می ریزد می تواند به کمکتان آید تا در برابر مشکلات واکنش های خوبی داشته باشید. به طور کلی همه افراد در موقعیت های مختلف زندگی گاهی دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند.
اعتماد به نفس ابزاری است که می توانید در زندگی روزمره از آن جهت افزایش اطمینان خود استفاده کنید تا بتوانید کارهایی را که واقعا برایتان مهم است و به آنها علاقمند هستید را انجام دهید، البته باید بدانید که اعتماد به نفس به نوعی جزئی از نیازهای روحی شماست و مانند هر توانایی و مهارتی نیازمند به تمرین برای تقویت دارد؛ زمانی که بتوانید خودتان اقدام به افزایش اعتماد به نفس خود کنید آن گاه پیشرفت را در زندگی تان مشاهده خواهید کرد.
راه های افزایش اعتماد به نفس
محمدرضا ایمانی، روانشناس و مشاور خانواده در خصوص تکنیک هایی جهت افزایش اعتماد به نفس گفت: در حال حاضر یکی از بزرگترین مسائلی که اجازه افزایش اعتماد به نفس به افراد را نمی دهد و با آن مواجه هستیم؛ عدم شناخت فرد از توانایی های خود است. به طور کلی هر فرد دارای قدرت و توانایی های خاص خود را دارد که با افراد دیگر متفاوت است و به اشکال مختلفی بروز می یابد.
به طور کلی 5 راه کلی برای شناخت مهارت های فردی و به کارگیری آن در جهت بالا بردن اعتماد به نفس به ویژه در جوانان موثر است راه هایی از جمله:
تحصیل
دانش
به دست آوردن مهارت
تخصص
به کار گیری مهارت
هر فرد با استفاده از این راهکارها می تواند مهارتها و علاقه مندی های خود را به خوبی دریابد و در جهت رشد و تعالی آن ها گام بردارد. بدیهی است؛ زمانی که این راهکارها به خوبی طی شوند فرد از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهد شد.
راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان
وی در ادامه بیان کرد: افزایش اعتماد به نفس از کودکی توسط خانواده ها رخ خواهد داد. به طور مثال در حال حاضر شاهد انجام مهارت های متفاوتی در کودکان هستیم که به خوبی آنها را انجام می دهند. به طور مثال تکلم، خلاقیت، انجام کارهای دستی مناسب که اگر در موقعیت های متناسب با آن قرار گیرند این مهارتها شکوفایی خواهند داشت و احساس رضایتمندی، عزت نفس و اعتماد به نفس بالا را در کودکان ایجاد خواهد کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: خانواده یکی از رکن های مهم برای سرمایه گذاری جهت افزایش توانایی فرزندان است تا بتوانند در رشته تخصصی که متناسب با آن مهارت دارند توانایی لازم را کسب کنند.
این مشاور خانواده در خصوص تکنیک هایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان نیز چنین گفت: خانواده ها می توانند کودکان را در جمع قرار دهند به شکلی که بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و اقدام به صحبت کردن کنند، چرا که تشویق از طرف خانواده و جامعه می تواند راهکار مناسبی جهت افزایش جسارت همچنین اعتماد به نفس در کودکان باشد.
اهمیت شناخت فردی در افزایش اعتماد به نفس
ایمانی در خصوص اهمیت شناخت مهارت های فردی اظهار کرد: زمانی که افراد نسبت به مهارت های خود شناخت کافی نداشته باشند، رشته تحصیلی متناسب با مهارت های خود را انتخاب نخواهد کرد؛ بنابراین از شغل مناسبی نیز بهره مند نخواهد شد. در نتیجه این مشکلات فرد با عدم اعتماد به نفس روبه رو خواهد شد که این مسئله را به شکل افسردگی و یا پرخاشگری بروز خواهد داد که هر دو ناشی از شکست های فردی است. بنابراین شناخت مهارت های فردی و آنالیز توانایی های خود از نخستین راه های افزایش اعتماد به نفس است که از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مشاور خانواده با اشاره به اهمیت علاقه در افزایش اعتماد به نفس گفت: افراد می توانند با شناخت روحیات خود شغل متناسب با مهارت های فردی خود داشته باشند بدیهی است زمانی که شغل افراد متناسب با روحیه آنان باشد سرمایه گذاری بیشتری بر روی آن انجام می گیرد درآمد بیشتری کسب خواهد کرد و این مسئله باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد اما اگر شغل افراد متناسب با مهارت ها و روحیات آنان نباشد و به اجبار در آن قرار گرفته باشند ممکن است که درآمد خوبی داشته باشند اما دچار شکست های روحی شده و به اجبار در محیط شغلی خود حضور پیدا می کنند.
تغییر سبک زندگی لازمه افزایش اعتماد به نفس
ایمانی در خصوص بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی جهت بالا بردن اعتماد به نفس گفت: مشاورین با انجام تست های مخصوص و یاددهی تکنیک هایی می توانند برخی از موارد جهت بالابردن اعتماد به نفس را بیاموزند اما عمده فعالیت هایی که جهت بالا بردن اعتماد به نفس است وابسته به خود افراد و مهارت های بالقوه آنان است.
وی در ادامه گفت: بسیاری از افراد از حضور در جلسات مشاوره بنابر دلایلی از جمله هزینه، زمان طولانی جلسات مشاوره، جابه جایی و تغییرات در سبک زندگی از آن گریزان هستند. اما لازم به ذکر است؛ این جلسات کمک می‌کند با شناخت بهتر از مهارت های فردی و روحیات درونی هر فرد محیط زندگی با تغییراتی مواجه شود.
ایمانی در آخر بیان کرد: متاسفانه ما آماده تغییرات به خصوص در زندگی روزمره خود نیستیم و اگر بخواهیم سبک زندگی مناسبی داشته باشیم باید برای هر گونه تغییری در آن آماده باشیم چرا که تغییرات لازمه افزایش اعتماد به نفس است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/239028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا