آریا بانو

آخرين مطالب

8 علامت کمبود ویتامین C در بدن پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - برترین ها / همه می‌دانیم که ویتامین‌ها نقش مهمی در زندگی و سلامت بدن ما ایفا می‌کنند و این حقیقت بر کسی پوشیده نیست. این مغذی‌ها برای سلامتی و اطمینان از عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. در بین مواد ضروری برای بدن، ویتامین ث یکی از شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین آنهاست. به همین دلیل اگر کمبود ویتامین ث در بدن وجود داشته باشد، خطر بزرگی برای سلامتی خواهد بود.
ویتامین ث فقط برای تقویت سیستم ایمنی ضروری نیست، بلکه نقش مهمی در بسیاری از فرآیند‌ها و عملکرد‌های بدن نیز ایفا می‌کند. دریافت مقدار کافی از این ویتامین است که موجب می‌شود وظایف آن به درستی انجام شود. برخی این وظایف عبارت‌اند از: افزایش جریان خون، افزایش رشد سلولی و کاهش آسیب حاصل از اکسیداسیون. ویتامین ث برای جذب صحیح آهن و توزیع کلسیم در بدن نیز ضروری است و به دنبال آن کلسیم هم فواید بسیار دیگری را به بدن می‌رساند.
علائم و عواقب کمبود ویتامین ث
با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است بدانید که کمبود ویتامین ث واکنش‌های منفی بسیاری را در بدن به وجود می‌آورد. در نتیجه، کمبود این ویتامین بر سلامت ذهن و جسم تأثیر می‌گذارد. در ابتدا تشخیص این کمبود دشوار است، ولی با گذشت زمان، برخی از علائم و نشانه‌ها ظاهر می‌شوند. این علائم را در زیر بخوانید:
1. نازک شدن و ریزش مو
نازکی و ریزش مو همیشه با عوامل مختلفی در ارتباط است و در واقع این عوامل موجب آسیب پوسته سر و مو‌ها می‌شوند. در بین فاکتور‌های مؤثر، کمبود ویتامین ث یکی از دلایل رایج به شمار می‌رود. چرا که این ویتامین برای نگهداری کلاژن و پروتئین مو که موجب استحکام آن می‌شود، حیاتی است. در نتیجه اگر رژیم غذایی شامل مواد غذایی حاوی ویتامین ث نباشد، ممکن است منجر به خشکی مو، ریزش و مستعد به کچلی شود.
2. عفونت‌های مکرر
افراد دچار کمبود ویتامین ث نسبت به افرادی که مقدار مورد نیاز و کافی از این ویتامین را دریافت می‌کنند، به گسترش و افزایش عفونت مستعدتر هستند. این ماده مغذی برای سیستم دفاعی بدن ضروری است. مقادیر کم ویتامین ث قدرت از بین بردن و نابودی ویروس و باکتری که موجب بروز انواع بیماری می‌شوند، را کاهش می‌دهد.
عفونت‌های ادراری مکرر، مشکلات دهانی و حساسیت‌های پوستی برخی از علائمی هستند که نشان می‌دهند باید به فکر مصرف بیشتر ویتامین ث باشید.
3. تغییر خلق و خو
با وجود آنکه شاید بسیاری از افراد متوجه نشوند، ولی ویتامین ث با سلامت عاطفی شما در ارتباط است. مصرف مقدار کافی از این ویتامین موجب ثبات ذهنی، آرامش و کنترل هورمون‌هایی می‌شود که خلق و خوی بد را به همراه دارند. از طرفی دیگر، کمبود ویتامین ث موجب خلقیات آزاردهنده مانند استرس و احساسات منفی می‌شود که بر روحیه نیز تأثیرگذار است.
4. خستگی
خستگی یا احساس مداوم خستگی دلایل بسیاری دارد. کمبود ویتامین ث هم خستگی به همراه می‌آورد. این ماده مغذی برای عملکرد بهینه ذهن و بدن ضروری است. به همین دلیل دریافت مقادیر کافی از این ماده موجب احساس خستگی و نیاز به استراحت بدن می‌شود.
5. ترمیم آهسته‌تر زخم‌ها
ویتامین ث برای اکسیژن‌رسانی صحیح و ترمیم سلولی موردنیاز است. در نتیجه، اگر در بدن وجود نداشته باشد، زخم‌ها به سرعت بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر ویتامین ث را به اندازه کافی دریافت نکنید، حتی زخم‌های سطحی پوست هم در طول زمان طولانی‌تری درمان می‌شوند. به علاوه کبودی هم ممکن است در طول شب در بدن پدید آید.
6. درد بدن
اگر کسی درد دائمی در بدن داشته باشد، باید به متخصص مراجعه کند. دلایل بسیاری باعث به وجود آمدن این درد می‌شوند و یکی از آن‌ها کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این مواد غذایی به طور مستقیم بر سلامت ماهیچه‌ها و مفاصل اثرگذار هستند.
برای مثال کمبود ویتامین ث ممکن است توانایی جذب درست و کامل مواد معدنی را کاهش دهد و به دنبال آن ضعف ماهیچه‌ای پدید آید. به علاوه می‌تواند در تولید صحیح کلاژن بدن نیز تأثیرگذار باشد. در نتیجه حاصله از این مشکلات، غضروفی که مفاصل را محافظت می‌کند، ضعیف می‌شود.
7. خشکی پوست

دریافت کافی ویتامین ث به طور روزانه یکی از بهترین عادات زندگی است. این ماده کمک می‌کند پوست صاف، زیبا و بدون بیماری داشته باشید. ویتامین ث روند از دست دادن زودرس کلاژن و الاستین پوست را آهسته‌تر می‌کند. در واقع کلاژن و الاستین هستند که وظیفه استحکام و انعطاف‌پذیری پوست را بر عهده دارند.
دریافت میزان کافی از ویتامین ث به طور منظم، تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. این ماده حذف مواد سمی را افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به پیری زودرس را نیز کم می‌کند. اگر میزان مصرف ویتامین ث برای سلامت پوست کافی نباشد، باید از مرطوب‌کننده پوست مناسب خود استفاده کنید. زیرا این ماده به جذب مواد مغذی و مایعات کمک می‌کند.
8. بیماری قلبی و عروقی
شیوع زودرس بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط زیادی با کمبود ویتامین ث دارد. تأثیر آنتی اکسیدانی این ویتامین، تجمع کلسترول را کاهش می‌دهد. این ماده همچنین موجب تصفیه خون و از بین بردن سموم می‌شود. در نتیجه، عملکرد سلول‌ها، عروق و رگ‌ها بهبود پیدا می‌کند.
چنانچه شک دارید که آیا دچار کمبود ویتامین ث هستید یا نه، بهتر است به دنبال خوراکی، میوه و مواد غذایی دیگری باشید که بیشترین ویتامین ث را دارند و آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سپس نیاز است عادت‌های غذایی خود را ارتقا دهید تا حجم مناسب و کافی از مواد غذایی را دریافت کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/238034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

سمی که بسیاری از خانم ها هر روز مصرف می‌کنند!

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

پاستا کانِلونى یا لازانیا!

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

عادت‌های سبز برای داشتن زمین پاک

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

تازه کردن سبزی پژمرده با چند ترفند ساده خانگی!!

شغل های استرس زا را بشناسید/اینفوگرافی

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

با آدم های منفی اطرافم چگونه رفتار کنم که انرژی شان را جذب نکنم؟

چگونه کودک حرف گوش نکن را تربیت کنیم؟

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست