آریا بانو

آخرين مطالب

بانویی که در ماراتن خدمت به مردم اول شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - 25 سال فعالیت داوطلبانه در حوزه سلامت و بهداشت باروری، او را داوطلب نمونه جهان کرده است؛ داوطلبی که در کنار جراح و متخصص و رئیس انجمن سلامت خانواده ایران بودن، لحظه ای زنان و جوانان مناطق محروم کشور را فراموش نکرده است.

نیمه آذر ماه خبر رسید که فدراسیون بین المللی سلامت باروری خانواده، عنوان بهترین داوطلب برای کمک های داوطلبانه و فردی در حوزه سلامت و بهداشت باروری را به بانوی ایرانی «صفیه شهریاری افشار» اعطا کرده است.
فدراسیون بین المللی سلامت باروری خانواده در سال 1952 تاسیس شد که در حیطه کاری خود، 6 منطقه جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا، آمریکا، آفریقا و کشورهای عربی یعنی مجموعا 162 کشور را تحت پوشش دارد.
این فدراسیون هر سه سال یکبار به انجمن های داوطلبانه 162 کشور عضو، پنج جایزه بزرگ در سطح جهانی اعطا می کند؛ جایزه ای به بهترین «داوطلب» دنیا، بهترین «کارمند» دنیا و بهترین «جوان» دنیا که در زمینه سلامت کار کرده باشد، بهترین «انجمنی» که فعالیت های متنوع و خوبی در زمینه سلامت باروری و خانواده داشته باشد و بهترین «حامی» که از انجمن ها حمایت کرده است.
این فدراسیون امسال هم با توجه به فعالیت های انجمن ها، از آنان درخواست کرد تا نامزدهای خود را معرفی کنند و انجمن سلامت خانواده ایران این بانوی ایرانی را معرفی کرد که از میان کاندیداهای 162 کشور نفر اول جهان در سال 2019 شد.
بهانه ای که خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا را برآن داشت تا مترصد معرفی این بانوی ایرانی به عنوان الگویی فعال در حوزه سلامت خانواده و باروری شود و با وی به گفت و گو بنشیند و از او درباره دلایل و نحوه انتخابش به عنوان داوطلب نمونه جهان بپرسد.
شهریاری افشار در پاسخ عنوان کرد: انجمن سلامت خانواده ایران با درنظرگرفتن 25 سال فعالیت داوطلبانه در زمینه سیاستگذاری، آموزش، مشاوره و خدمت رسانی در زمان بحران، تحقیقات، حمایت طلبی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت خانواده و مادران و جوانان، بنده را به عنوان بهترین داوطلب به فدراسیون بین المللی سلامت باروری خانواده معرفی کرد.
شهریاری با اشاره به این که جراح زنان، عضو هیات علمی وزارت بهداشت و رئیس انجمن سلامت خانواده ایران است، یادآور شد: افتخار این را دارم که از میان 143 نامزد این جوایز از 162 کشور، به عنوان بهترین داوطلب جهان از ایران انتخاب شوم.
وی درباره فعالیت های مدنظر فدراسیون بین المللی خانواده برای انتخاب داوطلب نمونه، اظهار داشت: فعالیت در حوزه سلامت خانواده و زنان و ارائه پیشنهادات به مسئولان برای بهینه شدن امر سلامت خانواده از جمله عملکردهای مدنظر این فدراسیون است که گام های ما در همین مسیر طی شد.
شهریاری ادامه داد: توانستیم با حمایت طلبی از مسئولان برای سیاستگذاری بهینه در حوزه سلامت، پیشنهاداتی مانند قانون سقط درمانی، قانون اهدای جنین و غیره را به صورت طرح و لوایح به مجلس ارائه دهیم که قانونی شد.
وی افزود: در هنگامه بحران هم در تمام مواردی که بحران در ایران ایجاد شد، از جمله در شهر بم، استان گلستان و زلزله کرمانشاه برای سلامتی زنان خدماتی در زمینه آموزش، مشاوره و خدمت رسانی به عنوان متخصص زنان و سیاستگذار بهداشتی انجام دادیم.
این بانو که حدود 15 سال رئیس شورای منطقه جنوب آسیای فدراسیون، 12 سال عضو شورای جهانی و 6 سال هم در کمیته عضوگیری فدراسیون فعالیت داشته است، یادآور شد: نزدیک به هفت سال به خصوص از زمانی که مقام معظم رهبری برای حل شدن مشکل جمعیتی دستور فرمودند، تلاش کردیم با ارایه خدمات آموزشی و تدوین برنامه هایی برای تشویق زوجین به فرزندآوری، در حوزه افزایش جمعیت گام برداریم؛ همچنین در همکاری با دولت دریغ نکردیم.
وی با بیان این که پدرم بهترین و نخستین مشوق من برای فعالیت در امور داوطبانه بود، گفت: سایر همتایان من در سازمان های مردم نهاد و مسئولان قضایی، اجرایی و نمایندگان مجلس، دیگر مشوقان من بودند که اگر حمایت این ها نبود، بستر این کار داوطلبانه فراهم نمی شد.
چتر حمایتی انجمن سلامت خانواده بر سر زنان محروم
این پزشک و متخصص زنان در معرفی انجمن سلامت خانواده ایران هم گفت: این انجمن 25 سال پیش با ثبت در وزارت کشور تاسیس شد که دو گروه داوطلب و کارمند در آن مشغول به فعالیت هستند. در این انجمن داوطلبان در راه رضایت خدا و با عشق به مردم خدمت می کنند و در هسته سیاستگذاری سلامت، آموزش، اجرا و تحقیقات، بسته به نوع توانایی داوطلبان کمک می کنند.
وی درباره موفقیت های انجمن هم یادآور شد: انجمن در سطح ملی موفقیت های زیادی در این سال ها داشته که رئیس شبکه ملی ایدز، عضو هیات مدیره شبکه توان بخشی و عضو شبکه ملی بیماری های غیرواگیر از جمله آنان است. در سطح بین المللی هم در کنار عضویت در فدراسیون بین المللی خانواده، مقام مشورتی ویژه شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل در زمینه سلامت و عضو جهانی اتحادیه هپاتیت است.
شهریاری افشار درباره فعالیت انجمن هم اظهار داشت: انجمن در حال حاضر 6 شعبه در مناطق پرخطر تهران دارد که بیشترین فعالیت در مناطق 12، 15 و 2 شهرداری است. در این مناطق به دلیل عدم آگاهی و نداشتن موقعیت حمایتی، ابتلا به بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت که درمانی سخت به دنبال دارد، افزایش یافته است و این نقش داوطلبان و سازمان های مردم نهاد است که در کارهای اجتماعی فعالیت و اطلاع رسانی، آموزش و حمایت و جذب خیّر جهت توانمندسازی زنان و جوانان کنند.
وی ادامه داد: انجمن سلامت خانواده ایران هم به عنوان یکی از سازمان های مردم نهاد و خیرخواهانه در مناطق محروم نزدیک به 20 هزار خدمت رایگان در ماه ارایه می دهد که شامل آموزش، مشاوره و ارایه خدمات سلامتی از جمله مامایی، زنان، دارو، واکسیناسیون و ارایه تجهیزات پیشگیری است. ضمن این که گشت های سیار در منطقه هم روزانه دو وعده غذای گرم به زنان آسیب پذیر ارایه می دهند. پیگیری هم از دیگر کارهای انجمن است به این معنا که در صورت نداشتن امکانات کامل، افراد آسیب پذیر را به مراکز دیگر معرفی می کند تا مشکلاتشان به صورت کامل حل و فصل شود.
شهریاری افشار خاطرنشان کرد: این انجمن در زمان بحران هم با موبایل کلینیک در خدمت رسانی به مردم دریغ نمی کند ضمن این که در سیاستگذاری برای سلامت زنان و جوانان هم در کنار مسئولان گام های موثری برداشته است. چرا که اعتقاد داریم خدمات بهداشتی و سلامتی برای خانواده ها و زنان به خصوص زنان و افراد آسیب پذیر باید بدون هیچ نوع تبعیضی در دسترس آنان قرار داشته باشد.
وی تاکید کرد: اینجاست که دولت کمک و حمایت می کند تا بتوانیم برنامه های سلامت را برای اقشار مدنظر انجام دهیم. ضمن این که این جایزه را هم تقدیم می کنم به تمام انسان ها و افراد داوطلبی که در ایران به صورت بشردوستانه در ارایه کارهای خیر گام برمی دارند.
برچسب‌ها
استان گلستان انجمن سلامت خانواده ایران مقام معظم رهبری صفیه شهریاری افشار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/236825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه