آریا بانو

آخرين مطالب

چرا قیمت خانه و آپارتمان در تهران از سال 50 تا 55 شش برابر شد؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - به علت کمبود مصالح ساختمان و بالا رفتن قیمت زمین در تهران قیمت خانه در 5 سال گذشته 6 برابر شده است. «یک خانه سه‌طبقه که 5 سال قبل در گیشا 340 هزار تومان فروخته شد، الان دو میلیون و دویست هزار تومان قیمت پیدا کرده است.»

روز سه‌شنبه 16 آذر 1355، روزنامه کیهان در یکی از صفحات خود طی گزارشی میدانی علل شش برابر شدن قیمت خانه و زمین در تهران در طول 5 سال منتهی به آن سال را مورد بررسی قرار داد. گزارشگر این روزنامه در بررسی خود همه عوامل دخیل در این گرانی را به صورت مجزا زیر ذره‌بین گذاشت و در نهایت به نتایجی جالب دست یافت، در نتیجه این گزارش مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش قیمت شده بود عبارت بودند از: «بورس‌بازی زمین و بالا رفتن سرسام‌آور قیمت آن، عدم توزیع صحیح مصالح ساختمان و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، افزایش نرخ مصالح ساختمان و خدمات ساختمانی، بالا رفتن نرخ انشعاب آب، برق و گاز و بالاخره نبودن یک سیاست مشخص در امر مسکن».
مشروح گزارش مفصل کیهان به این شرح بود:
به علت کمبود و نایابی مصالح ساختمان و بالا رفتن قیمت زمین در تهران قیمت خانه و آپارتمان در 5 سال گذشته 6 برابر شده است. «یک خانه سه‌طبقه که 5 سال قبل در گیشا 340 هزار تومان فروخته شد، الان دو میلیون و دویست هزار تومان قیمت پیدا کرده است.» گشتی هم در شهر و سر کشیدن به بنگاه‌ها و ساختمان‌های فروشی یک نتیجه را به دست می‌دهد این‌که: در تهران، خانه و یا آپارتمان کمتر از مترمربعی 4 هزار تومان نمی‌توان یافت.
یک بررسی آماری هم نشان می‌دهد که هر متر مربع آپارتمان در تهران‌پارس 4 هزار تومان، در گیشا 5 هزار تومان، در عباس‌آباد بین 6 تا 7 هزار تومان، در جردن بین 8 تا 9 هزار تومان و در بعضی از گوشه‌های خیابان پهلوی بین 10 تا 12 هزار تومان قیمت دارد و یک سوال پیش می‌آید: «چرا؟».
اما در جواب این سوال یک پاسخ گنگ وجود دارد، این‌که «در کار ساختمان چرا وجود ندارد».
در یک مختصر مهم‌ترین عواملی را که سبب این افزایش قیمت شده‌اند می‌توان در بورس‌بازی زمین و بالا رفتن سرسام‌آور قیمت آن، عدم توزیع صحیح مصالح ساختمان و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا افزایش نرخ مصالح ساختمان و خدمات ساختمانی، بالا رفتن نرخ انشعاب آب، برق و گاز و بالاخره نبودن یک سیاست مشخص در امر مسکن خلاصه کرد.
«زمین» که در تهران لحظه به لحظه قیمت آن سیر صعودی دارد، در حال حاضر بین 30 تا 50 درصد از هزینه کل ساختمان را می‌بلعد. با در نظر گرفتن این‌که هزینه هر مترمربع ساختمان طی این 5 سال از 500 تومان به دو هزار تومان در حدود 4 برابر رسیده است. می‌توانیم بگوییم که هزینه تمام‌شده هر متر مربع ساختمان در این 5 سال تقریبا 5 برابر شده است.
قیمت مصالح
5 سال قبل «سیمان در بازار آزاد کیسه‌ای 85 ریال، آجر فشاری هزاری 58 تومان، آجر سفال هزاری 140 تومان، گچ پاکتی 35 ریال، خاک رس متری 150 ریال، آهن کیلویی 22 ریال، آهک خرواری 150 ریال، ماسه متر مکعبی 300 ریال، موزاییک ساده متر مربعی 80 ریال، موزاییک مرمر متر مربعی 300 ریال و کاشی دانه‌ای 5 تا 7 ریال فروخته می‌شد. آخرین نرخ‌ها را که نتیجه بررسی‌های‌مان است. برای‌تان می‌آوریم:
«سیمان کیسه‌ای 50 تومان، آجر فشاری هزاری 160 تا 185 تومان، آجر سفال هزاری 600 تا 700 تومان، گچ کیسه‌ای 110 ریال، خاک متری 250 ریال، آهن کیلویی 29 ریال، آهک خرواری 40 تومان، ماسه متر مکعبی 70 تومان، موزاییک ساده متری 220 ریال، موزاییک مرمر متری 300 ریال و کاشی دانه‌ای 10 تا 15 ریال به فروش می‌رود». با توجه به محاسبات کارشناسان که می‌گویند: «هر متر مربع ساختمان به طور متوسط 150 آجر، دو پاکت سیمان، دو پاکت گچ، یک متر آهن، 50 سانتی‌متر مکعب ماسه و تقریبا همین مقدار هم خاک می‌برد» می‌توان گفت که افزایش نرخ مصالح ساختمان در این 5 سال نیز تاثیر بسزایی در گران شدن ساختمان داشته است.
حسین حدادزاده، پیمان‌کار ساختمان را که در گیشا به حرف کشیدیم و از علت ترقی قیمت‌ها پرسیدیم، می‌گفت: «پنج سال قبل هر متر مربع ساختمان در منطقه گیشا 500 تومان تمام می‌شد، اما الان هزینه تمام‌شده یک بنای معمولی در این منطقه، با در نظر گرفتن این‌که نرخ انشعاب آب و بعضی از عوارض تفاوت فاحشی در این سال‌ها داشته است، حداقل متر مربعی 2 هزار تومان تمام می‌شود.»، اما علت عمده افزایش نرخ مصالح ساختمان را عدم تناسب عرضه و تقاضا سبب شده است، چراکه در حال حاضر بسیاری از مصالح ساختمانی، چون کاشی، سیمان، گچ و آهک یا در بازار نایاب است و این کمبود سبب شد که نرخ‌ها به طور غیر رسمی نیز افزایش یابد.
اما دلایل کمبود‌ها را از زبان دست‌اندرکاران مسئول بشنوید:
غلامعلی بهروان، رئیس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک، در مورد کمبود این مصالح می‌گوید: «مشکل کمبود گچ از کمبود و نبود سنگ گچ خلاصه می‌شود، چراکه سنگ در دسترس شرکت معادن و ذوب فلزات است و این شرکت به مقدار کافی سنگ گچ در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهد. در حال حاضر از روزی 4 هزار تن سنگ گچ استخراجی، فقط 1500 تن در اختیار تولیدکنندگان گچ و آهک قرار می‌گیرد. در این مورد به وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن، وزارت آبادانی و مسکن، اتاق اصناف پایتخت، کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده نامه نوشته‌ایم، ولی متاسفانه تمام نامه‌پراکنی‌ها بی‌اثر بوده است.»
علی باوفا، رئیس اتحادیه صنف کاشی‌ساز و کاشی‌فروش، در مورد کمبود کاشی که سبب شده خریدار تا 6 ماه در نوبت بماند، می‌گوید: «در حال حاضر دو کارخانه اصلی تولیدکننده کاشی در ایران، کاشی ساده تولید نمی‌کنند. بهانه‌شان هم این است که تولید کاشی ساده استفاده‌ای ندارد. به همین بهانه روی همان کاشی ساده را که باید بین 4 تا 6 ریال در فروشگاه‌ها به مصرف‌کننده فروخته شود با یک روکش تزئینی می‌پوشانند و کاشی تزئینی را دانه‌ای 16 تا 22 ریال به فروش می‌رسانند.»
نرخ کاشی ساده که به سه نوع درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم شده، به ترتیب 6، 5 و 4 ریال است، اما همان‌طور که اول آوردیم این کاشی‌ها فعلا در بازار حکم کیمیا را دارد و مانند سیمان نایاب است.
عارفی، دبیر اتحادیه فروشندگان آجر، هم ضمن آن‌که کمبود نسبی آجر را می‌پذیرد، می‌گوید: «در حال حاضر در غرب تهران جلوی خاکبرداری را گرفته‌اند و اگر کار به همین منوال باشد، در اوایل سال آینده با کمبود آجر روبه‌رو خواهیم بود.»
دستمزد‌ها
علت دیگر گران شدن مسکن را باید در افزایش نرخ خدمات ساختمان جستجو کرد، چراکه در این پنج سال رونق فعالیت‌های ساختمانی از یکسو و کمبود نیروی کار از سوی دیگر و همچنین بالا رفتن هزینه زندگی، سبب شده که این هزینه‌های ساختمانی نیز بین 2 تا 5 برابر شود.
چند نمونه را می‌آوریم:
پنج سال قبل کارگر ساده ساختمان روزی 100 ریال، بنا روزی 300 ریال، اسفالت‌کار متر مربعی 50 ریال، مقنی متری 200 ریال، گچ‌کار متر مربعی 30 ریال، موزاییک‌کار متر مربعی 30 ریال، کاشی‌کار متر مربعی 70 ریال، نقاش متر مربعی 60 ریال برای رنگ روغن، 30 ریال برای پلاستیک و 20 ریال برای لعابی، آهنگر برای ساختن در و پنجره پروفیل کیلویی 50 ریال، برق‌کشی هر شعله 40 ریال و لوله‌کش متری 30 ریال می‌گرفت.
اما این نرخ‌ها در حال حاضر چنین است: کارگر ساده ساختمان روزی 500 ریال، بنا روزی 1500 ریال، اسفالت‌کار متر مربعی 180 ریال، مقنی متری 700 ریال، گچ‌کار متر مربعی 150 ریال، موزاییک‌کار متر مربعی 150 ریال، کاشی‌کار متر مربعی 260 ریال، نقاش متر مربعی 150 ریال برای رنگ روغن، متر مربعی 70 ریال برای پلاستیک و متر مربعی 50 ریال برای لعابی، در و پنجره پروفیل کیلویی 80 ریال، برق‌کشی هر شعله 120 ریال، و لوله‌کشی متری 80 ریال.
دستمزد کارگران ساده و متخصص ساختمان
باید بگوییم که این روز‌ها بسیاری از آن‌ها را باید بعد از مدت‌ها جستجو و سفارش به این و آن و با هزار منت پیدا کرد.
زمین، عامل مهم
مقایسه قیمت زمین در 5 سال قبل تا حالا نشان می‌دهد که قیمت زمین در بعضی از نقاط تهران تا 8 برابر افزایش قیمت داشته است.
5 سال قبل قیمت زمین در گیشا متری 700 تومان بود، ولی در حال حاضر قیمت زمین در این منطقه بین 2500 تا 5 هزار تومان است.
قیمت زمین در فرح‌آباد ژاله 5 سال قبل در حدود 600 تومان بود، ولی حالا بین 1500 تا 2500 تومان خرید و فروش می‌شود؛ و این یکی دو نمونه که گفتیم، در شمار ارزان‌ترهاست وگرنه قیمت زمین در تهران حالا به متر مربعی 20 هزار تومان هم رسیده است.
دست‌اندرکاران هم عقیده دارند که مهم‌ترین دلیل گرانی مسکن را باید در همین افزایش بی‌رویه نرخ زمین جستجو کرد.
علی‌اکبر هاتف، مشاور املاک «خانه و زمین» در گیشا که از باسابقه‌ترین بنگاه‌داران به شمار می‌رود، می‌گوید: «از زمانی که فروش زمین شرایط تازه‌ای پیدا کرده، فروشنده‌ها به ندرت زمین را می‌فروشند و قیمت زمین‌های فروشی هم بالا رفته است. در همین منطقه گیشا کسانی هستند که از 15 سال قبل زمین را متری 4 تومان خریده‌اند و حالا متری 2000 تومان هم فروشنده نیستند، به نظر من علت اصلی گران شدن خانه همین است و در نتیجه این‌که تنها در 7 ماه گذشته، قیمت آپارتمان در منطقه گیشا دو برابر شده است. مثلا عید گذشته یک آپارتمان 2 اتاق خوابه را 470 هزار تومان فروختیم، ولی الان همان آپارتمان بین 750 تا 800 هزار تومان مشتری دارد و مالک نمی‌فروشد.
اما گذشته از هزینه خدمات و مصالح ساختمان و قیمت زمین، بسیاری از لوازم دیگر ساختمان نیز در بازار نایاب است و گران. بسیاری از وسایل بهداشتی را تنها در بازار سیاه و به چند برابر قیمت می‌توان یافت. قیمت در و پنجره، شیشه، لولا، کلید و ده‌ها قلم کالای دیگر هم در این 5 سال حداقل 2 برابر شده است. همین‌طور هزینه خاکبرداری و سایر خدمات ساختمان. نرخ اشتراک آب هم چند برابر شده، با این تفاوت که دیگر جنبه ودیعه هم ندارد و غیر قابل برگشت است. این افزایش قیمت هم در نرخ ساختمان بی‌تاثیر نیست. برای مثال مالک 6 دستگاه آپارتمان در خیابان تاج در این مورد می‌گوید: «سازمان آب منطقه‌ای برای اشتراک آب ساختمان من که 1370 متر مربع زیربنا دارد، در حدود 110 هزار تومان گرفته است. برای انشعاب یک اینچ 27 هزار تومان برای هر متر مربع ساختمان هم 70 ریال گرفته‌اند. این پول قبلا به صورت وامی بود که این سازمان از مالکان می‌گرفت، ولی حلا پرداخت اجباری است و بدون برگشت.»
به هر حال نبودن یک سیاست مشخص در مورد مسکن را باید علت اصلی بالا رفتن هزینه تمام‌شده ساختمان دانست. در حال حاضر تهران با داشتن 530 هزار واحد مسکونی، رشدی برابر 8 ر. 5 درصد را در امر ساختمان داشته است، با این حال نیاز به واحد‌های مسکونی بیش‌تر هر روز محسوس‌تر می‌شود. اما اعتقاد کارشناسان این است که باید سیاست ارزان‌سازی و فراوان‌سازی را ترویج داد و در این راه برای کاهش هزینه‌ها از راه‌های مختلف کوشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/236191/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!