آریا بانو

آخرين مطالب

هشتمین 10 روز با عکاسان حرکت به سمت نمایشگاه کیوریتوریال است / برگزاری اختتامیه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - انجمن عکاسان ایران با توجه به اینکه عکاسی هنری بدون پشتوانه است می‌تواند روی عکاسی هنری تمرکز کند.

به گزارش هنرآنلاین ، زانیار بلوری، عضو شورای هنری هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران گفت: در بیشتر رویدادهای عکاسی که در حدود 20 سال گذشته برگزار شده، سعی بر این بوده که همه یا بیشتر عکاسان حضور داشته باشند و رضایت همه جلب شود اما این اشتباه بوده است و نه تنها رضایت عکاسان جلب نشده بلکه رویدادها به شکل کامل خود نرسیده است.
بلوری در پاسخ به این پرسش که آیا انجمن عکاسان باید در رویدادهایی که برگزار می‌کند، نگاه فراگیر داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه انجمن‌های تخصصی عکاسی متعددی داریم هر یک از این انجمن‌ها می‌توانند تخصصی به حوزه خود بپردازند و انجمن عکاسان ایران با توجه به اینکه عکاسی هنری بدون پشتوانه است می‌تواند روی عکاسی هنری تمرکز کند و نگاه هنری به عکاسی را شخصیت بیشتری بدهد و از عکاسی کاربردی و تجاری جدا کند. البته این به معنای آن نیست که شان عکاسی هنری بالاتر است بلکه عکاسی کاربردی و ... الزامات دیگری دارند و نهادهای مختلفی به آنها می‌پردازند اما عکاسی هنری این حمایت‌ها را کمتر دارد و انجمن عکاسان ایران می‌تواند بر عکاسی هنری تمرکز کند.
بلوری درباره آموزش عکاسی و جایگاه عکاسی هنری در آموزش گفت: فضای آموزشی عکاسی حوزه‌های متعدد و متنوعی مانند دانشگاه‌های، آموزشگاه‌های، آموزش‌های آنلاین و ... را دارد و هر کدام از آنها یک رویکردی دارند. وضعیت آموزش عکاسی در دانشگاه‌ها بر اساس اینکه چه دانشگاهی باشد و چه استادانی آموزش می‌دهند متفاوت است. در حوزه دانشگاه تمرکز خاص روی ژانر یا شکل خاصی از عکاسی نیست و ملغمه‌ای از همه آنهاست و عکاسی هنری نیز در کنار آنها دیده می‌شود. افرادی وارد حیطه عکاسی می‌شوند، ایتدا مهارت‌ها و تکنیک‌ها را فرامی‌گیرند، عده‌ای به همین مهارت‌ها و تکنیک‌ها اکتفا می‌کنند و عده‌ای که دغدغه‌های دیگری دارند جلوتر می‌روند و وارد عکاسی هنری می‌شوند.
بلوری درباره شیوه برگزاری و انتخاب آثار هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران گفت: هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران ضعف‌هایی دارد که ما به آن واقفیم. در بی ینال های معتبر دنیا فراخوان اعلام نمی‌شود و کیویتورهایی انتخاب می‌شوند که با تم مشترک هنرمندانی را در طول سال یا سال‌ها رصد و انتخاب می‌کنند. ایده ما هم این است که به این سمت برویم اما در این دوره 10 روز با عکاسان ایران فرصت کم و قصد این بود که به سمت شکلی از عکاسی و آثار برویم که در بی ینال های معتبر دنیا دیده می‌شود، تلاش برای حرکت به این سمت صورت گرفته است و این دوره 10 روز با عکاسان را به جای اینکه به شکل کامل کیویتوریال ببینیم باید به‌صورت آزمونی برای حرکت به آن سمت ببینیم. اگر با این نگاه دیده شود تا حدودی می‌توان آن ضعف‌ها را نادیده گرفت و امتیاز قابل قبولی داد. اما بهترین شکل برگزاری این است که شورای هنری 10 روز با عکاسان ایران کیوریتورهایی را انتخاب کند و کیوریتورها با یک تم کلی نمایشگاه برگزار کنند. اعضای شورای هنری با توجه به کارهایی که در طول سال در نمایشگاه‌ها دیده است و ارتباطی که با عکاسان در دانشگاه‌ها و شهرستان‌های مختلف دارد، مجموعه‌هایی را در شورای هنری پیشنهاد کرد و با نظر شورا مجموعه‌ها انتخاب شد.
عکاسان در هشتمین 10 روز با عکاسان بر اساس شناخت انتخاب شدند
نمایشگاه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران نماینده تمامیت عکاسی ایران نیست و منتخبی از نسل جوانی است که امکان حضور پیدا کرده‌اند.
رامیار منوچهرزاده، عکاس، مدرس عکاسی و عضو شورای هنری هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران گفت: برگزاری هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران با رویکرد امسال شکل عجیب و غریب و متفاوتی نیست و در دنیا نمایشگاه‌های مختلفی با این شیوه برگزار می‌شود. نمی‌توان گفت این شیوه مدرن است و شیوه‌هایی دیگر منسوخ شده است، هنوز در دنیا فراخوان‌هایی اعلام می‌شود و بر اساس آن نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود. اما وقتی درباره عکاسی در مقام فاین آرت (عکاس هنری) نگاه می‌کنیم، کار متفاوت است به‌ویژه اینکه ما در بی ینال ها باید بیشتر به سمت فاین آرت می‌رفتیم و نرفتیم. بنابراین نمایشگاه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران به نوعی شاید بدعتی باشد هرچند نتوانیم به تمام اهدافی که شورای هنری مدنظر داشته است، برسیم اما با معرفی افراد و پروژه‌ها نمایشگاه تا حدی به اهداف خود می‌رسد. شورای هنری با شناختی که درباره عکاسان و پروژه‌های عکاسی دارد اشخاص را وارد یک پروسه‌ای می‌کند که اگر نمایشگاه بر اساس فراخوان برگزار شود، ممکن است افراد شرکت نکنند. اعضای شورای هنری بر اساس ارتباطات گسترده‌ای که با نسل جدید عکاسی بر اساس نمایشگاه‌هایی که برگزار کرده‌اند یا در فضای دانشگاهی دارند، نسل جدید را معرفی می‌کند. عکاسان و پروژه‌ها در این دوره 10 روز با عکاسان بر اساس آرای شورای هنری انتخاب شدند و افرادی هستند که پروژه‌های آنان در سال‌های اخیر در نمایشگاه گروهی نمایش داده شده است یا نمایشگاه انفرادی داشته‌اند اما شاید به اندازه کافی شناخته‌نشده‌اند. نمایشگاه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران نماینده تمامیت عکاسی ایران نیست و منتخبی از نسل جوانی است که امکان حضور پیدا کرده‌اند.
منوچهرزاده در ادامه گفت: این شکل نمایشگاه معمولا به صورت کیوریتوری برگزار می‌شود و وقتی کیوریتوریال باشد، تم انتخاب می‌شود و بر اساس آن افرادی انتخاب می‌شوند تا بر اساس تم کار کنند، اما در این نمایشگاه شورای هنری عکاسان را بر اساس شناختی که دارد، معرفی کرده است و بر اساس آرای شورا انتخاب شده‌اند. عنصر شناخت مهم‌ترین مشخصه این نمایشگاه است.
اختتامیه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان برگزار می‌شود
اختتامیه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران ساعت 18(6عصر) دوشنبه 18 آذرماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
هشتمین دوره 10 روز با عکاسان که با برگزاری نمایشگاه و نشست‌های گفت‌وگو با عکاسان و نقد نمایشگاه از هشتم آذرماه در خانه هنرمندان ایران آغاز شده است، روز دوشنبه به کار خود پایان می‌دهد و اختتامیه این رویداد با حضور مسئولان هنری و عکاسان برگزار می‌شود.
در هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران 40 مجموعه از 40 عکاس شامل پروژه‌هایی از مهران مقیمی، عاطفه علایی، گلرو علی آبادی زاده، محمد مهرآرا، پریا احمدی، حمید حکاکی، شکیب مجیدی، سودابه شایگان، فرناز دمنابی، سجاد دادپور، مژده مؤذن‌زاده، عاطفه خدابخش، مجید قدکساز، مهری رحیم زاده، رضایاوری، ساجد حق‌شناس، نرگس مقدم، محمد مروج، امیرهادی شیرزادی، بابک جوادزاده، عطا نوین، فرزانه رضایی، بهنام صادقی، مهدی مرادپور، پولاد حقیقی، سحر مختاری، نرجس نادری نژاد، خشایار شریفایی، علی سلطانی تهرانی، الهه زکویی، حنانه حیدری، عرفان دادخواه، امید امیدواری، پریسا فهامی، سینا شیری، آرمین عبدی، ثنا حسینی، میلاد گرگین، بنفشه عرشی و صبا خوانساری به نمایش گذاشته شد.
نشست‌های گفت‌وگو با عکاسان و نقد نمایشگاه از برنامه‌های دیگر این دوره 10 روز با عکاسان ایران بود.
هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران به دبیری اسماعیل عباسی برگزار شد و دکتر مهدی مقیم نژاد، بهنام صدیقی، زانیار بلوری و رام یار منوچهرزاده شورای هنری این دوره هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/235922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

تفریح بهاری مبینا نصیری به همراه مهدی توتونچی در شیراز / صمیمیت خانم مجری با خانواده همسرش

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید