آریا بانو

آخرين مطالب

دمی بلغور جو غذای لذیذ و محلی استان تهران خانه داري

دمی بلغور جو غذای لذیذ و محلی استان تهران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - غذالند / دمی بلغور جو یکی از غذاهای لذیذ و محلی استان تهران می باشد. اصل و ریشه این غذا به منطقه لواسان برمی گردد که معمولا برای طبخ آن از یک نوع سبزی محلی و خاص به نام تبله استفاده می کنند.
ماده اصلی این غذا بلغور است. البته همان طور که می دانید بسیار مقوی است و سرشار از پروتئین است. عطر و طعم بلغور مانند آجیل و مغزهای آجیل است. این نوع از غلات چربی کمی دارد اما سرشار از کالری و فیبر است.
این امر بلغور را جزو غذاهای ایده آل و البته جایگزینی برای غلات تصفیه شده دیگر مانند برنج کرده است. به دلیل چربی کم و کالری بالای بلغور، به عنوان بهترین گزینه ایده آل برای کاهش وزن شناخته شده است. یک فنجان بلغور پخته شده، 151 کالری و 1 گرم چربی دارد. بنابراین اگر قصد کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارید، توصیه می کنیم که غلات را جایگزین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز که چربی بالایی دارند، کنید.
از مزایای دیگر بلغور، جلوگیری از کمبود آهن و سلامت بدن می باشد. علائمی چون خستگی مفرط، ضعف و بی حالی، سرد بودن دست و پاها، احساس سبکی سر و عفونت های مکرر نشان از کمبود آهن بدن می باشد. از این رو بلغور که یک منبع غنی از آهن می باشد، می تواند این کمبود ماده اساسی در بدن را رفع نماید.
از دیگر مواد معدنی موجود در بلغور می توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، فولات، اسید پانتوتنیک، کربوهیدرات، منگنز، مس و… اشاره کرد که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های گوارشی، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه، آسم، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و… می شود.
البته وجود حبوبات نیز در این غذا باعث دوچندان شدن ارزش غذایی آن شده است. در واقع به دلیل انواع مختلف حبوبات در این غذا، که حاوی پروتئین های متنوعی است، می تواند مقدار ضروری و لازم نیاز بدن به پروتئین را برطرف نماید.
مزایای مصرف حبوبات شامل بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تثبیت طبیعی سطح قند خون، تقویت و محافظت از قلب، حفظ سلامت مغز و سلول های عصبی، بهبود بینایی و… می باشد. به طور کلی غذای دمی بلغور جو با ترکیبی از مواد مغذی که هر یک ارزش غذایی بالایی دارند، به عنوان یک غذای عالی و مقوی برای تمام افراد محسوب می شود.
مواد لازم
بلغور جو: 150 گرم
عدس: 50 گرم
لوبیا چیتی: 40 گرم
لوبیا قرمز: 40 گرم
نخود: 40 گرم
برنج: 80 گرم
سبزی های معطر اسفناج، جعفری، تره و گشنیز جمعا: 250 گرم
نعناع: نصف قاشق غذاخوری
پیازداغ: 1 قاشق غذاخوری
آب: 1 لیتر
نمک، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه: به مقدار لازم
مراحل پخت
مرحله 1
بلغور جو و حبوبات را به جز عدس در یک قابلمه بریزید و یک لیتر آب به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.
مرحله 2
بعد از یک ساعت پخت، عدس را به همراه سبزی های خرد شده به ظرف اضافه کنید و اجازه دهید تا حبوبات کامل بپزد.
مرحله 3
حالا پیازداغ، نعناع داغ و ادویه ها را اضافه کنید و با مواد مخلوط کنید.
مرحله 4
بعد از کشیده شدن آب غذا، برنج خیس خورده را به ظرف اضافه و به آرامی مواد را مخلوط کنید.
مرحله 5
بعد از پخت کامل برنج، حرارت را خاموش کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield