آریا بانو

آخرين مطالب

خانه موزه مقدم؛ یادگاری از دوران قاجار گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خانه موزه مقدم از بنا‌هایی است که از دوران قاجار به یادگار مانده است و معماری زیبا و شاخص این عمارت آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده، تا جایی که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران شناخته می‌شود. این موزه در واقع خانه فردی به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بوده که دو پسر با نام‌های حسن و محسن داشته است.
برترین‌ها: شهر تهران به نوبه خود از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که بخش زیادی از آن را بنا‌های قدیمی و بافت تاریخی تشکیل می‌دهد؛ بنا‌ها و خانه‌های قدیمی که برخی از آن‌ها مربوط به سال‌های خیلی دوری نیستند، اما هر کدام مانند یک تکه‌ای از بهشت تبدیل به جاذبه‌های گردشگری مطرح و محبوبی شده‌اند. در این مطلب تصمیم داریم به خانه موزه مقدم بپردازیم و شما را با این عمارت زیبا و بهشتی آشنا کنیم.
درباره خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم از بنا‌هایی است که از دوران قاجار به یادگار مانده است و معماری زیبا و شاخص این عمارت آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده، تا جایی که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران شناخته می‌شود. این موزه در واقع خانه فردی به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بوده که دو پسر با نام‌های حسن و محسن داشته است.

حسن از فعالان حوزه‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی بود و نمایشنامه معروف جعفرخان از فرنگ آمده نیز از او به یادگار مانده است. فرزند کوچک‌تر که همان محسن است بعد از پایان تحصیلاتش در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و همین‌طور باستان‌شناسی به ایران بازگشت و به همراه همسرش در خانه پدری خود که در واقع همین موزه مقدم کنونی است ساکن شد.
او علاوه بر فعالیت‌های هنری و فرهنگی به جمع‌آوری آثار و اشیاء تاریخی نیز می‌پرداخت و به همین دلیل نیز یکی از جذابیت‌های خانه موزه مقدم، مجموعه‌ای از آثار تاریخی و فرهنگی جذابی است که در پس هر کدام داستان‌ها و روایاتی نهفته است. بسیاری از این آثار شامل کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده، پارچه، چپق، تابلو نقاشی، مهر، اسناد تاریخی و... می‌شوند.

استاد محسن مقدم در واقع از بنیان‌گذاران دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود و یکی از استادان برتر آن دانشگاه نیز به شمار می‌رفت. او هم‌چنین نشان دانشگاه تهران را نیز طراحی کرده و موفق به دریافت نشان اژیون دو نور با درجه اوفیسیه نیز شده بود. استاد مقدم در سال 1366 دار فانی را وداع گفت و بعد از مرگ همسر ایشان در سال 1369 نیز این خانه به شکل موزه در آمد و در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.
مسیر رفت و آمد به خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم در خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251 قرار دارد و برای رفتن به آن نیز می‌توان از مترو و یا تاکسی بهره گرفت، به علاوه آنکه خودروی شخصی نیز انتخاب خوبی برای رفتن به این موزه به شمار می‌رود. شما می‌توانید با پیاده شدن از یکی از ایستگاه‌های حسن‌آباد و یا دانشگاه امام علی (ع) مترو به سمت این موزه حرکت کنید، چراکه موزه مقدم دقیقاً بین این دو ایستگاه قرار دارد و می‌توانید بعد از پنج دقیقه پیاده‌روی به آن برسید.

شما می‌توانید برای بازدید از این موزه روز‌های یکشنبه تا جمعه و از ساعت 9 تا 17:15 مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که تماشای این موزه برای دانشجویان از تخفیف خوبی برخوردار است.
معماری خانه موزه مقدم
در طراحی و معماری خانه موزه مقدم زیبایی و دقت بسیاری به کار رفته شده است و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن نیز همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است که از قسمت‌های مختلفی هم، چون سه حیاط بیرونی، درونی و همین‌طور سرایداری تشکیل شده است.

اولین چیزی که در لحظه ورود توجه شما را به خود جلب خواهد کرد حوض فیروزه‌ای و شمعدانی‌های اطراف آن هستند که تلفیق رنگی بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند. در معماری این بنا اصول ساخت باغ ایرانی به شکل ظریفی به کار رفته است. گل‌کاری‌ها و فضاسازی‌های انجام‌شده در محوطه موزه نیز حال و هوای بسیار دلنشینی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به یادگار می‌گذارد، تا جایی که همیشه بازدیدکنندگان بخش زیادی از زمان خود را صرف عکس‌برداری از این فضا می‌کنند.

در بخش غربی این خانه قسمتی قرار دارد که خود استاد مقدم آن را به همراهی یکی از شاگردان خود، دکتر ابوالقاسمی ساخته‌اند. این قسمت با کاشی‌کاری‌هایی از دوران قاجار تزئین شده و هنر‌های ایرانی را به خوبی به نمایش گذاشته است. حالا اگر بخواهیم به بخش شمالی عمارت و خانه موزه مقدم برویم به یک ایوان و چند طاق و ستون بر خواهیم خورد. این بخش‌ها نیز با کاشی‌هایی از دوران زندیه و همین‌طور قاجاریه تزئین شده‌اند.

جالب است بدانید که در میان این ایوان حوضچه‌ای مرمرین قرار دارد که از حمام فتحعلی شاه به اینجا انتقال پیدا کرده است. از این حوضچه آبی خارج می‌شود که در نهایت توسط یک جوی باریک به داخل یک استخر جریان می‌یابد. باید گفت که این استخر از استخر‌ها و آب‌نما‌های باغ الحمراء اسپانیا الهام گرفته شده است.
حیاط اندرونی و بیرونی این عمارت به وسیله یک دیوار از هم جدا شده‌اند. این دیوار نیز خود از چند ستون و طاق کاشی‌کاری تشکیل شده که منظره دلنشینی را به محوطه بخشیده است. قسمت‌های پایینی و پایه ستون‌ها نمایی زیبا از فیروزه هستند که طراحی و ساخت آن را استاد هوشنگ سیحون بر عهده داشته است.
پیشنهاد می‌کنیم که با مراجعه به خانه موزه مقدم تمامی این زیبایی‌ها را از نزدیک و با چشمان خود ببینید و خاطرات خوشی را برای خود به جای بگذارید.
طلوع حقیقت

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/234449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند

آدم های پرتوقع چه ویژگیهایی دارند و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

اختلال افسردگی اساسی چیست؟ دلایل و درمان آن

بیماری وسواس فکری OCD

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه به شخصی بگویید که بوی بد دهان یا بدن دارند

آگورافوبیا یا ترس از فضای باز چیست؟ علل و درمان

بی‌گوشی‌هراسی (نوموفوبیا)

راههای غلبه بر افسردگی

ادیتیوولتافوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

افراد آب زیر کاه چه کسانی هستند؟

کربوفوبیا چیست؟ علت و درمان آن

نئوفوبیای غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

تراپیست کیست؟ معرفی انواع تراپی

اختلالات خلقی چیست؟ انواع اختلالات خلقی

نشخوار ذهنی چیست؟ درمان نشخوار ذهنی

ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی

آر تی ام اس (rTMS) یا تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

مثلث کارپمن چیست؟ خروج از مثلث کارپمن

هیپنوتراپی چیست؟ موارد استفاده از هیپنوتراپی

کلمات و عبارات نشان دهنده افسردگی

روش صحیح قطع داروهای افسردگی

رشد فردی چیست؟ تاثیرات رشد فردی

قانون لاگوم چیست و چگونه سوئد را به شادترین مردم تبدیل کرده است؟

نقشه مغزی چیست؟ نحوه تهیه نقشه مغزی

آموزش انجام تمرین های مدیتیشن + نکاتی برای تازه کارها

دلایل، مزایا و معایب تغییر شغل

افسردگی در محیط کار و راههای رهایی از آن

تفاوت استرس و اضطراب و راههای درمان آنها

خسته شدن از زندگی به چه معناست و چه تاثیری دارد؟

مزایا و معایب ادامه تحصیل در سن بالا

چاکرا و خواص آن + معرفی هفت چاکرا

بی ارادگی چیست؟ راههای مقابله با بی ارادگی

کتاب درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

منشور برقراری ارتباط چیست + روش ساخت منشور برقراری ارتباط

رفتار حرفه ای چیست؟ چگونه رفتار حرفه ای داشته باشیم

ایده آل گرایی چیست و خطرات آن چیست؟

بلوغ فکری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

اختلال سلفیتیس چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن

دروغگویی پاتولوژیک چیست؟ علائم و درمان آن