آریا بانو

آخرين مطالب

قشر فراموش‌شده جامعه؛ به مناسبت روز جهانی معلولین پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / چند سالی است که روز سوم دسامبر به‌ عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری شده است. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی معلولیت‌های مختلف به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل معلولین جسمی– حرکتی، معلولین ذهنی و روانی و معلولین اجتماعی می‌شود. اولین گروه معلولین، معلولین جسمی و حرکتی هستند یعنی افرادی که معلولیت آنان در زمینه جسم و فعالیت‌های حرکتی آنان است. دومین گروه معلولین روانی هستند که بیشترین این افراد را بیماران روانی حاد و مزمن و کم‌توانان ذهنی تشکیل می‌دهند. سومین گروه این معلولین، گروه معلولین اجتماعی هستند که شامل افرادی درگیری اعتیاد، دختران فرار، کودکان کار و خیابان، زنان خیابانی و... است. البته شاید در کشور ما ایران، این گروه را در دسته معلولین جامعه قرار ندهیم و اصلا تعریفی تحت عنوان معلولین اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، با این حال سازمان بهزیستی گاها به این گروه از معلولین هم خدماتی را ارائه می‌کند.
براساس بررسی‌های جدید بین المللی، تقریباً از هر 7 نفر روی زمین یک نفر با ناتوانی به زندگی خود ادامه میدهد. بنا بر آنچه اعلام شده، شایع ترین ناتوانی برای افراد زیر 60 سال در سراسر جهان، افسردگی است و دومین علت معلولین در جهان بعد از اختلالات روانی، مشکلات شنوایی و بینایی است. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که بیش از 1 میلیارد نفر با نوعی معلولیت زندگی می‌کنند. این سازمان همچنین اعلام کرده است که 20 درصد از افراد فقیر در جهان معلول هستند. درصد کودکان دارای معلولیت که به مدرسه نمی روند بسیار متغیر است اما در بعضی از کشورهای آفریقایی بین 65 تا 85٪ می رسد. مرگ و میر کودکان دارای معلولیت ممکن است در کشورهایی که مرگ و میر زیر 5 سال به طور کلی به زیر 20٪ رسیده باشد، به 80٪ برسد.


آمارهای ضد و نقیض معلولان
طبق آمار جامعه جهانی، معلولان 10 تا 15 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. اما زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید طبق آمار، یک میلیون و 300 هزار معلول در کشور داریم که سالیانه نیز به تعداد این معلولان اضافه می‌شود. البته ساعی اضافه می‌کند این آمار از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده که متولی اصلی امور معلولان است و مرجع آمار و اطلاعات بهزیستی است. با این حال می‌توان به این نکته توجه داشت که آمارهای جهانی؛ معلولیت های اجتماعی را هم در نظر می‌گیرند و این درحالی است که در کشور ما صرفا معلولین جسمی، حرکتی و ذهنی شمارده می‌شوند. در تایید این موضوع؛ صحبتهای اقای محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی است که اخیرا به خبرگزاری ایرنا گفته است:« تقریباً ده درصد از جمعیت کشور دچار معلولیت هستند که سه درصد آن معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. اما بر اساس اطلاعات موجود، یک میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند و از خدمات مختلف سازمان استفاده می‌کنند. »
اما مسلم است که برای برنامه‌ریزی امور معلولان و رفع مشکلات این قشر از جامعه، قبل از هرکاری، باید اطلاعات و آمار دقیقی از وضعیت آن‌ها در اختیار داشت. اینجاست که لزوم یک بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت معلولان خود را نشان می‌دهد.
در کشور ما ایران سالهاست کمک به معلولین در چهار بخش اصلی توسعه - بهداشت، آموزش، معیشت و اجتماعی - متمرکز شده است و باعث تقویت جریان اصلی و توانمندسازی می‌شود. با این حال این افراد با مشکلات زیادی در جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند که بدیهی ترین آنها نبود مبلمان شهری مناسب و حمل و نقل عمومی خصوص برای آنهاست. این موضوع سبب شده آنها برای ابتدایی ترین کارهای روزمره خود با مشکل مواجه شوند و خانه را به بیرون از خانه ترجیح بدهند. روز گذشته اما آقای غلام‌حسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در توئیتر خود درباره بهسازی بسترهای شهری برای معلولان نوشت: « دسترسی به اطلاعات مربوط به اماکن مناسب‌سازی شده مثل: بوستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، خطوط BRT، محورها و ساختمان‌ها در سامانه اطلاعات مکانی شهر تهران https://map.tehran.ir برای عموم شهروندان فراهم شد. »
البته پیش از این آقای عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفته بود:« برای بهبود فرآیند موجود و برای شناساندن معابر مناسب‌سازی شده برای معلولان از برنامه رایا رونمایی کردیم. برنامه رایا به افراد معلول کمک می‌کند تا مسیرهای مناسب‌سازی شده را در پایتخت بشناسند و بر اساس آن مسیر خود را انتخاب کنند و باید اعلام کنم ما در شهرداری تهران پیش‌نویس یکپارچه شیوه‌نامه مناسب‌سازی معابر را آماده کردیم تا از این طریق گامی موثر برای افراد معلول و ناتوان برداریم. »
این مقام مسوول همچنین گفت:« مناسب‌سازی 29 بوستان، 25 خیابان و 30 ساختمان را انجام دادیم و تلاش می کنیم در هر منطقه تا پایان امسال 2 بوستان و همچنین 2 معبر را برای معلولان مناسب سازی کنیم. البته امسال بودجه مناسب سازی شهر تهران 3.6 برابر افزایش یافته است. »
با این حال این طیف از جامعه مشکلات زیادی دارند. از وضعیت اشتغال آنها گرفته تا ازدواج معلولین؛ مسائل زیادی باعث شده که آنها باوجود داشتن توانایی‌ها و هوش زیاد در کنج خانه بمانند و هرگز فرصت حضور در جامعه را پیدا نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/234111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 پیشنهاد موسیقی از ناصر زینعلی برای حال خوب

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

ماجرای تفنگدار آمریکایی؛ از تلاش برای منفجر کردن مسجد تا مسلمان شدن!

سخن بزرگان/ بی توجهی به فقرا جرم بزرگی است

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

اسنک مرغ خوشمزه بدون اسنک ساز درست کن

این توپک سیب زمینی خوشمزه رو از دست نده

طرز تهیه توپک مرغ

طرز تهیه یک نهار معرکه برای عاشقان شامی

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

به نظرتون بچه سیر شده یا نه؟

اگه همسرت باهات درد و دل کرد، اینو بهش نگو

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران؛ زودتر برگردید!

بیرانوند بالاخره در محلی که دوستش دارد

داوران معروف UWW محروم شدند؛ برنده کشتی جنجالی عوض نشد

مدافع پرسپولیس مقابل سپاهان از مصدومیت برگشت

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

استقلال و پرسپولیس واقعا 3 هزار میلیارد؟

توضیحات اسبقیان درباره اداره‌ی استقلال و پرسپولیس

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم

خوشمزه‌ترین سوغاتی گرگان از نظر «احمدرضا اسعدی»

تغییر در قوانین جوایز «اسکار»

«نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ

ارکستری هارمونیک و زیبا از کشور مصر

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

هشدار باران شدید در 21 استان

روایت خیری که در اوج نداری زائر اولی ها را به زیارت امام رضا می‌آورد!

ساخت مهره های شطرنج به شکلی زیبا

آرامگاه چوپان‌آتا در شهر زیبای کلاله

جدال دیدنی سگ ها با پلنگ برفی

مزارع معروف لاله ها در هلند

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!