آریا بانو

آخرين مطالب

دلایل و پیامدهای ازدواج اجباری اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی/ هر ساله افراد زیادی به ازدواج اجباری تن می‌دهند. ترس از خشونت خانواده، دختران و پسران زیادی را به ازدواج مجبور می‌کند و در صورت مخالفت با ازدواج، فرد مورد شدید‌ترین آسیب‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرد. بسیاری از افرادی که اجباری ازدواج می‌کنند، پس از ازدواج، با آسیب‌های شدید روانی و جسمانی رو به رو می‌شوند. خانواده‌ها و افرادی که مسبب ازدواج اجباری هستند باید به پیامدها و عواقب آن آگاه باشند. ازدواج اجباری معمولا سرانجام مطلوبی ندارد و افراد را به راه‌های ناخوشایندی می‌کشاند. در اکثر موارد نیز این ازدواج‌ها به طلاق و جدایی می‌انجامد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مطلب همراه باشید.
ازدواج اجباری چیست؟
ازدواج اجباری یکی از انواع ازدواج است که در آن یک طرف یا هر دو طرف بدون خواست و رضایت خود ازدواج می‌کنند. ازدواج اجباری به عنوان ازدواج مصلحتی نیز شناخته می‌شود که معمولا توسط خانواده و خویشاوندان ترتیب داده شده. افرادی که در صدد سر گرفتن این ازدواج اجباری هستند، معمولا از خشونت فیزیکی مستقیم و فشارهای روحی و روانی نامحسوس استفاده می‌کنند. امروزه سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری، ازدواج اجباری را نوعی برده داری و سو استفاده می‌دانند که آزادی و استقلال افراد را نقض می‌کند.
علل ازدواج اجباری
عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند ازدواج اجباری را تبدیل به یک فرهنگ پذیرفته شده بکند، هر کدام از علل ذکر شده هر چقدر هم که منطقی به نظر آیند، باز هم برای ورود به چنین ازدواجی مشاوره قبل از ازدواج ضرورت دارد. عواملی مثل:
1. تقویت پیوندهای خانوادگی و قبیله‌ای
گاهی برای پیوند دو قبیله یا خانواده و افزایش قدرت آن‌ها، فردی قربانی خواهد شد. ازدواج اجباری هم در خانواده‌های بزرگ و ثروتمند، هم در قبایل بادیه نشین دیده می‌شود. همچنین در برخی مناطق برای صلح و آتش بس بین دو خانواده، دختر یا پسری از آن‌ها مجبور به ازدواج با هم می‌شوند.
2. پیروی و محافظت از تکالیف و هنجار‌های فرهنگی و مذهبی
در برخی فرهنگ‌ها و مذاهب، ازدواج باید هرچه سریع‌تر (ازدواج زیر سن قانونی) و یا به انتخاب والدین انجام شود. دختران و پسران در عملی انجام شده قرار گرفته و توان مقاومت و مخالفت نخواهند داشت. در صورت مخالفت ممکن است فرد از خانواده و حتی محل زندگی خود طرد شود. گاهی خانواده‌ها برای پیشگیری از به گناه افتادن فرزندانشان آن‌ها را مجبور به ازدواج می‌کنند. ویژگی‌های اکثر این خانواده‌ها، سنتی و مذهبی است که در بیشتر موارد آگاهی و توانایی کمی برای تربیت درست فرزند و ایجاد روابط صمیمانه همراه با اعتماد را با آنها دارند.
از طرف دیگر افرادی هستند که از برخی هنجارهای فرهنگی سواستفاده می‌کنند. آن‌ها برای به دست آوردن دختر مورد نظر خود، اقدام به تجاوز جنسی می‌کنند. در چنین شرایطی خانواده برای جمع کردن این بی آبرویی و ترس از افکار جامعه درباره اینکه دخترشان پرده بکارت ندارد، دختر را به ازدواج با متجاوز گر و یا یک فرد دیگر مجبور می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تجاوز جنسی و انواع پرده بکارت را مطالعه کنید.
در برخی خانواده‌ها نیز زن پس از مرگ شوهرش، به عنوان ارث به برادر همسرش یا فرد مجرد دیگری تعلق می‌گیرد. مرد نیز پس از مرگ برادر یا کسی از نزدیکانش، مجبور به ازدواج با زن او می‌شود.
3. حفظ و نگه داشتن ثروت در خانواده‌های بزرگ
خانواده‌های با نفوذ و ثروتمند معمولا سعی می‌کنند ازدواج‌ها در خانواده خود و با افراد نزدیکشان اتفاق بیفتد. این اتفاق به دلیل عدم اعتماد به غریبه‌ها و ترس از نفوذ آنها به خانواده و دسترسی به ثروت و قدرت آنها انجام می‌شود.
4. فقر خانواده‌ها و به دست آوردن ضمانت برای آینده
یکی از عمده‌ترین دلایل ازدواج اجباری، فقر است. ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی، اعتیاد والدین، تعداد زیاد فرزندان و ... گاهی اوقات حتی به فروختن دختر نیز منتهی می‌شود.
5.عروسی شاتگان (تفنگ ساچمه‌ای)
این نیز نوعی ازدواج اجباری ناشی از بارداری‌های ناخواسته است. در بعضی از ادیان و فرهنگ‌ها، به دلیل مسائل اخلاقی، پس از حاملگی ناخواسته دختر، دو طرف مجبور به ازدواج با هم هستند. در برخی جوامع، این مورد به عنوان رسوایی شناخته می‌شود و بسیاری از موارد، بخاطر عدم رضایت پسر یا دختر به این ازدواج، به قتل‌ها و خشونت‌های زیادی منجر شده است.
برخی دیگر از دلایل ازدواج‌های اجباری شامل کنترل رفتارهای ناخواسته و جنسی، جلوگیری از روابط نامشروع، جلوگیری از عواقب بارداری‌های بدون ازدواج، احساس وظیفه والدین برای ازدواج فرزند، مهاجرت به کشور‌های دیگر می‌باشد.
زندگی پس از ازدواج اجباری
افرادی که به اجبار وارد زندگی مشترک با فردی می‌شوند که علاقه‌ای به او ندارند، اغلب به انواع اختلالات روانی مبتلا خواهند شد و معمولا به بیماری‌های جسمی متعددی نیز دچار می‌شوند. از طرف خانواده خود پذیرفته نخواهند شد و آنها نمی‌خواهند درگیر زندگی آسیب زای او بشوند. تمام این فشار‌ها و ناراحتی‌ها باعث می‌شود خودکشی و خودسوزی تنها راه نجات آن‌ها از این شرایط باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل خودسوزی در برخی مناطق، ازدواج‌های اجباری است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خودکشی را مطالعه کنید.
زندگی پس از ازدواج اجباری برای دختران
دختران جوانی که ایده‌ها و رویاهای زیادی برای آینده خود دارند با ازدواج اجباری نمی‌توانند به چیز‌هایی که می‌خواستند برسند. حتی در حالت‌هایی که فرد برای فرار از خانواده و محدودیت‌های آن‌ها، تصمیم به ازدواج می‌گیرد، در خانه خود نیز با انتظارات و وظایف و محدودیت‌های جدیدی مواجه می‌شود که انتظار آن‌ها را نداشته است. او مجبور است از شوهر تبعیت کند، دوستی هایش را محدود کند و از فعالیت‌های بیرون از منزل دست بکشد.
معمولا جلوی تحصیل و پیشرفت او گرفته می‌شود و باید در خانه به کارها رسیدگی کند. پس از ازدواج او باید با همسر خود رابطه جنسی داشته باشد. اگر همسرش را دوست نداشته باشد یا تمایل به این کار نداشته باشد، ممکن است مورد تجاوز و رابطه خشونت آمیز قرار بگیرد که باعث آسیب‌های زیاد روحی و روانی فرد خواهد شد. در این شرایط رابطه جنسی برای او تبدیل به عذاب می‌شود. توصیه می‌کنیم مقاله رابطه جنسی را نیز مطالعه کنید.
به مرور زمان فرد احساس تنهایی می‌کند و ساکت و غمزده می‌شود. این احساس تنهایی زمینه برای ابتلا به انواع بیماری‌های روحی روانی فراهم می‌کند.
پیامدهای ازدواج اجباری
برخی از پیامد‌های ازدواج‌های اجباری عباتند از:
فرار از منزل
در بسیاری از موارد فرد از خانه پدری یا از خانه شوهر خود فرار می‌کنند، درحالی که آسیب‌های شدیدی در انتظار آن‌هاست. خیلی از آن‌ها به دلایل مختلف زندانی می‌شوند و پس از تحویلشان به خانواده، خشونت و زندانی شدن نصیبشان می‌شود.
مورد ضرب و شتم قرار گرفتن
در صورت مخالفت کردن با ازدواج اجباری، ممکن است فرد شدیدا مورد خشونت و ضرب و شتم خانواده قرار بگیرد. این نوع ازدواج‌ها بدون هیچ عشق و احساسی است؛ در نتیجه در خانه همسر نیز مورد تحقیر، پرخاش، تجاوز و آسیب‌های بدنی قرار خواهد گرفت. چنین مواردی به احتمال زیادی ابتلا به افسردگی شدید را در افراد بالا می برد و سلامت روان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.
ایجاد نسلی از فرزندان بیمار
به احتمال زیاد، به دلیل اجباری بودن رابطه جنسی، بارداری‌ها ناخواسته و اجباری خواهند بود. فرزندانی که حاصل ازدواج‌های اجباری هستند توسط خانواده‌ای آسیب دیده و بدون محبت بزرگ خواهند شد و در معرض خشونت و تنبیه والدین قرار خواهند گرفت. با مشاهده درگیری‌ها و پرخاشگری والدین، بستر خشونت‌های بعدی در فرزندان آماده شده و درگیر شدن آن‌ها با آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها در آینده بسیار محتمل است.
در مقابل ازدواج اجباری چه می‌توان کرد؟
همانطور که گفتیم ازدواج اجباری پیامدهای بسیاری را برای افراد به دنبال دارد. خوشبختانه با وجود پیشرفت‌های جوامع بشری و تغییر برخی عقاید و باورها چنین ازدواج‌هایی کاهش یافته‌اند اما وجود دارند؛ به همین دلیل لازم است تا به دنبال راهی برای غلبه بر آن باشید و خود را از مسیری که دیگران برایتان ایجاد می‌کنند رها سازید.
در چنین شرایطی مقابله و مدیریت شرایط و خارج شدن از اجبار دیگران شما را با چالش‌هایی مواجه می‌کند که به تنهایی نمی‌توانید از پس آن‌ها بربیایید. مراجعه به مشاوره روانشناسی و بهره‌مندی از راهنمایی‌های روانشناس متخصص راهگشای شماست. مشاور با بررسی تمام جنبه‌های مشکل هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کند و راه‌حل‌های متنوع را در اختیارتان قرار می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/233736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ