آریا بانو

آخرين مطالب

چطور آسیب طلاق را بر کودکان کاهش دهیم؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی/ خصوصیات بچه های طلاق چیست؟ به باور برخی طلاق باعث خصوصیات خاصی در بچه های طلاق می‌شود. به دلیل آسیب پذیری بیشتر کودکان، طلاق والدین، کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. آن‌ها توانایی‌های شناختی لازم برای انطباق دادن خود با شرایط جدید را ندارند بنابراین طلاق می‌تواند به بحرانی جدی برای آن‌ها تبدیل شود. تداوم یافتن ارتباط کودک با والدین و کیفیت آن، تعیین کننده میزان صدمه‌ای است که به کودک وارد می‌شود. در ادامه به بررسی خصوصیات بچه‌های طلاق می‌پردازیم. آگاهی از این خصوصیات به شما کمک می‌کند تا با برنامه‌ریزی مناسب، تاثیر منفی طلاق را کاهش دهید.
خصوصیات بچه های طلاق | نجات یافته یا قربانی؟
در مورد آثار و آسیب های طلاق نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام کودکان طلاق نوشت. نحوه جدایی والدین، میزان صلاحیت سرپرست جدید کودک و حفظ روابط والدین با فرزندشان تعیین کننده خصوصیات بچه های طلاق خواهد بود. زمانی که پدر و مادر تصمیم به طلاق می‌گیرند، روند آن باید به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب را برای کودک خود رقم بزنند. آنچه اهمیت دارد این است که دعواها و بحث خود را به دنیای کودک وارد نکنید. متناسب با سن کودک با او صحبت کنید و به او توضیح دهید که به دلیل عدم تفاهم چاره‌ای جز این نداشتید.
مستعد شدن کودکان طلاق برای اختلال های روانی
در جریان طلاق، کودکان ممکن است هجوم احساساتی مانند ترس از تنهایی، عدم امنیت، بی‌اعتمادی به آینده یا تنفر را تجربه کنند که می‌تواند زمینه ساز بروز اختلالات روانی مانند اضطراب و نگرانی، سوء مصرف مواد و خودکشی در آینده آن‌ها شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های کودکان طلاق می‌پردازیم.
بروز احساس گناه از خصوصیات بچه های طلاق
بعد از طلاق والدین، اولین فکری که ممکن است به ذهن کودک خطور کند این است که حتما اشتباهی انجام داده یا تقصیر او بوده که شما جدا شدید. خیلی مهم است که قبل از طلاق با کودک خود صحبت کنید و متناسب با فهم او دلیل طلاق خودتان را بگویید.
حس دوگانه تاسف و خوشحالی
بروز احساس گناه در کودکان طلاق
اگر از فرزندان طلاق بپرسید که الان چه حسی دارند، ممکن است دچار سردرگمی شوند. از یک طرف به خاطر خانواده‌ای که ندارند تاسف می‌خورند از طرف دیگر خوشحال هستند که از تنش ناشی از جنگ و دعوای والدین رهایی پیدا کرده‌اند.
خودپنداره منفی از خصوصیات بچه های طلاق
گاهی کودک ممکن است نگران این باشد که دیگر پدر و مادرش دوستش ندارند. پس تصویر منفی نسبت به خودش پیدا می‌کند که دوست داشتنی نیست، در صورتی که این حس تداوم پیدا کند به انزوا و افسردگی کودک منجر می‌شود. پس توجه داشته باشید که عشق خودتان را به او ابراز کنید و نشان دهید که همیشه شاهزاده قلب شما باقی می‌ماند.
افت تحصیلی
سازگاری کودک با طلاق والدین نیاز به زمان دارد پس احتمالا در ابتدا به دلیل حواسپرتی و عدم تمرکز دچار افت تحصیلی می‌شود. در شرایطی ممکن است به دلیل خشم و عصبانیت با بچه‌های دیگر درگیر شود. بهتر است با معلم و مشاور مدرسه صحبت کنید و آن‌ها را در جریان بگذارید.
ایزوله کردن خود از خصوصیات بچه های طلاق
کودکان طلاق به دلیل تجربه سختی که داشتند و والدین شان آن‌ها را ترک کردند، در اعتماد کردن به دیگران محتاط می‌شوند چون نمی‌خواهند دوباره طرد شوند. پس برای اعتماد دوباره نیازمند احساس امنیت هستند.
اولویت دادن یکی از والدین
کودک طلاق با یکی از والدین خود، رابطه صمیمی تری برقرار می‌کند و او را به دیگری ترجیح می دهد. نباید کودک را تحت فشار بگذارید تا احساسش را تغییر دهد.
دید منفی نسبت به ازدواج از خصوصیات بچه های طلاق
فرزندان طلاق ممکن است در آینده تمایلی برای پذیرش تعهد یا ازدواج کردن نداشته باشند. البته این دید منفی تا حد زیادی به روابط والدین و نحوه جدا شدن آن‌ها بستگی دارد چون نمی‌خواهند اتفاقی که برای والدین‌شان افتاده است را دوباره تجربه کنند.
خلاءعاطفی
یکی از خصوصیات بچه های طلاق خلاءعاطفی است. کودکتان برای اینکه از لحاظ عاطفی سیراب شود به محبت پدر و مادر نیاز دارند. سرپرستی صرفا یکی از والدین یا خانواده آن ها نمی‌تواند این کمبود را جبران کند.
چطور آسیب طلاق را بر کودکان کاهش دهیم؟
نحوه برخورد و رفتار با کودک طلاق برای کاهش آسیب‌های جدایی بسیار اهمیت دارد. طلاق شما نباید باعث شود که کودکتان از والد دیگر خودش محروم شود. توجه داشته باشید که ذهنیتی منفی از والد دیگر، در کودکتان ایجاد نکنید و از او به عنوان وسیله‌ای برای انتقام گرفتن و دوری جستن از همسر سابقتان استفاده نکنید. زمانی که پیش شماست باید با تجربه‌ای خوب آن جا را ترک کند تا بتواند دوری شما را بهتر تحمل کند.
نادیده گرفتن دنیای کودک طلاق
هنگامی که شما و همسرتان درگیر مشکلات و کارهای مربوط به طلاق هستید، ممکن است از کودکتان غافل شوید. ولی او در این زمان فشار زیادی را تحمل می‌کند. به فرزندتان باید این حس را منتقل کنید که همیشه حمایتگر هستید و او را تنها نمی‌گذارید تا کودک بتواند احساس امنیت داشته باشد و برای شوک بزرگی که پیش رو دارد آماده شود. در غیر این صورت ممکن است هر کاری کند تا توجه تان با کارهایی مانند مصرف مواد یا خود زنی و ... جلب کند.
شرایط طلاق را به گونه‌ای فراهم کنید تا کمترین آسیب به کودک وارد شود. رفتار صحیح والدین آب سردی است بر آتش احساسات منفی که کودکان طلاق ممکن است به دلیل مشکلات، در دوران کودکی و نوجوانی خود با آن رو‌به‌رو می‌شوند. برای کاهش آسیب‌ها بهتر است پیش از طلاق و بعد از طلاق با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید.
سوالات متداول درباره خصوصیات بچه های طلاق
به نظر شما در یک خانواده در حال فروپاشی، پدر و مادر بیشترین آسیب را می‌بینند یا فرزندان؟
مسلماً افرادی که می‌خواهند طلاق بگیرند و فرزند دارند، بسیار نگران آینده فرزندانشان هستند و این نگرانی حتی می‌تواند آینده خودشان را تحت الشعاع قرار دهد. اما از آنجا که آنچه در این دنیا ظریف‌تر است میزان آسیبش هم بیشتر است، فرزندان که مانند نهال هستند زودتر آسیب دیده و آینده شان تباه می‌شود.
زندگی کردن کودک با یکی از والدین برای سلامت روان او خطر آفرین است؟
بله، حتماً. زندگی کردن کودک با یکی از والدین می‌تواند آسیب زا باشد و ضرورت دارد تا بعد از جدایی والدین، کودک بتواند به نوعی با هر دو والد دیدار داشته باشد. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، آسیب‌هایی از قبیل اعتیاد، شکست تحصیلی یا ترک تحصیل، خشونت و اضطراب و افسردگی می‌تواند از عوارض طلاق بر کودکان باشد لذا مراقبت عاطفی از کودکان طلاق توسط والدین بسیار مهم است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/233656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان

طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به روشی ساده و سریع

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن