آریا بانو

آخرين مطالب

سندرم تونل کارپال در بارداری و راه‌های درمان آن پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سندرم تونل کارپل در بارداری شایع است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مایعات در بافت‌های مچ دست تجمع می‌کنند. این تورم، اعصاب مدیان را تحت فشار قرار می‌دهد که به دست و انگشتان شما می‌رسد و باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی می‌شود. همچنین ممکن است متوجه شوید گرفتن چیز‌ها و حرکت انگشتان دشوار شده است.
وب‌سایت اوما - ریحانه مقدم: اگر در بارداری دچار درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی دست شوید، احتمالاً مبتلا به سندرم تونل کارپال (CTS) شده اید.
سندرم تونل کارپال در بارداری
سندرم تونل کارپال در بارداری شایع است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مایعات در بافت‌های مچ دست تجمع می‌کنند. این تورم، اعصاب مدیان را تحت فشار قرار می‌دهد که به دست و انگشتان شما می‌رسد و باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی می‌شود. همچنین ممکن است متوجه شوید گرفتن چیز‌ها و حرکت انگشتان دشوار شده است.
سندرم کارپال معمولاً در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم اتفاق می‌افتد. اگر در یک بارداری مبتلا به سندرم کارپال شوید، احتمالاً در بارداری‌های بعدی نیز دچار آن می‌شوید. سندرم کارپال همچنین می‌تواند در روز‌های پس از تولد نوزاد ادامه یابد یا توسعه یابد.
اگرچه سندرم کارپال تمام دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در دست غالب و در انگشتان اول و وسط بیشتر تاثیرگذار است. هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، دستتان بیشتر درد می‌کند، زیرا در طول شب دستان شما پیچ خورده است.
اگر خانواده شما سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشد و شما در کمر، گردن یا شانه‌های خود مشکل داشته باشید، احتمالاً دچار سندرم کارپال خواهید شد.
عصب مدیان قبل از حرکت روی بازوی شما، از قفسه سینه عبور می‌کند؛ بنابراین مشکل قبلی در این منطقه مانند آسیب دیدگی به استخوان ترقوه یا آسیب ویپلش گردن باعث افزایش احتمال ابتلا به سندرم کارپال می‌شود. اگر در بارداری افزایش وزن زیادی داشته باشید، احتمال ابتلا به سندرم کارپال بیشتر خواهد شد. سندرم کارپال با وجود علائم زیر اتفاق می‌افتد:
بیش از یک کودک باردار هستید قبل از بارداری اضافه وزن داشته اید سینه‌های شما در دوران بارداری بسیار بزرگ شده است همه این‌ها فشار بیشتری روی شانه‌ها، دنده‌ها و بازو‌ها وارد میکند. سندرم کارپال ناراحت کننده است، اما معمولاً بیماری جدی نیست و معمولاً سه ماه بعد از زایمان بهبود می‌یابد. تا آن زمان، سطح هورمون و مایعات بدن به حالت طبیعی برمی گردد.
چگونه می‌توان از درد و بی حسی دست جلوگیری کرد؟
سعی کنید رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا وزن مناسب کسب کنید. مصرف نمک، قند و چربی را کاهش دهید. مقدار زیادی آب بنوشید و حداقل روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات میل کنید. خوردن غذا‌های غنی از ویتامین ب 6 می‌تواند به تقویت سیستم عصبی سالم کمک کند. منابع این ویتامین عبارتند از:
تخمه آفتابگردان و کنجد سبزیجات سبز تیره مانند کلم بروکلی سیر فندق گوشت بدون چربی، مانند گوشت گوساله و بره آووکادو ماهی روغنی و سفید مانند ماهی قزل آلا و کاد پیش از مصرف مکمل ویتامین ب با پزشک یا ماما مشورت کنید تا روش مصرف را برای شما توضیح بدهد.
چگونه می‌توان درد سندرم تونل کارپال را کاهش داد؟

از ماما بخواهید آتل دستی برای طول شب به شما بدهد. آتل‌ها از پیچ خوردن دست در هنگام خواب جلوگیری می‌کند. می‌توانید دستان خود را در آب یخ قرار دهید یا از کیسه نخود فرنگی منجمد استفاده کنید تا درد روی مچ دست کاهش یابد. برای کمک به حرکت مایع اضافی، انگشتان و مچ دست خود را به آرامی ورزش دهید و دست خود را بالا ببرید.
همچنین می‌توانید برگ‌های کلم سبز یا سفید را روی مچ دست خود قرار دهید تا مایعات اضافی را بیرون بکشد و تورم را کاهش دهد. برگ‌ها را باید تمیز کرد، اما نباید شستشو دهید. همچنین بهتر است برگ‌ها را در یخچال قرار دهید، اما در فریزر قرار ندهید.
برگ‌ها را دور مچ خود بپیچید تا فشرده شود. بگذارید بمانند تا مرطوب شوند، سپس آن‌ها را با برگ‌های تازه جایگزین کنید تا درد کاهش یابد.
1. ورزش
مچ یک دست را با دست دیگر بگیرید و با حرکت دایره‌ای آن را ماساژ دهید. این حرکت گرفتگی را کاهش داده و باعث جریان مایعات می‌شود. دست و بازو را به آرامی بکشید. سعی کنید حرکاتی که دردناک باشد انجام ندهید، زیرا برخی از کشش‌ها می‌تواند درد سندرم کارپال را بدتر کند. می‌توانید در طول شب دستان خود را روی لبه تخت آویزان کنید تا مانع از پیچ خوردن دستان در طول شب شود.
2. ماساژ
از همسر خود بخواهید به آرامی دست و مچ دست شما را به سمت زیر بغل، و سپس شانه ها، گردن و قسمت فوقانی پشت ماساژ دهد.
3. طب سوزنی و طب فشاری
طب سوزنی ممکن است به کاهش درد سندرم تونل کارپال کمک کند. یک مطالعه نشان می‌دهد طب سوزنی بیشتر از آتل دست در طول شب باعث کاهش درد دست می‌شود.
یا می‌توانید طب فشاری را امتحان کنید. فشار را در فواصل منظم به قسمت داخلی مچ دست (پریکارد 6) وارد کنید. اگر هر دو دست شما درد می‌کند، نمی‌توانید خودتان طب فشار انجام دهید، بنابراین از فردی دیگر بخواهید این کار را برای شما انجام بدهد.
برای یافتن نقطه پریکارد شش:
به اندازه عرض سه انگشت از محل اتصال بین دست و مچ خود اندازه بگیرید. این نقطه را به آرامی فشار بدهید. این نقطه احتمالاً محل قرارگیری سگک ساعت است. این نقطه را به مدت 10 ثانیه محکم فشار دهید. این کار را سه بار تکرار کنید و همین کار را روی مچ دست دیگر خود انجام دهید. 4. آروماتراپی
روغن‌های ضروری مانند سرو و لیمو می‌توانند به عنوان یک کمپرس برای کاهش تورم استفاده شوند. دو قطره از هر روغن ضروری را به آب گرم یا خنک اضافه کنید و یک پارچه را در آن خیس کنید. پارچه خیس شده را دور مچ دست خود بپیچید.
استفاده از روغن سرو کوهی در دوران بارداری امن نیست، اما با وجودی که برای کاهش تورم استفاده می‌شود، بر کلیه‌های شما اثر می‌گذارد.
5. درمان‌های گیاهی
نوشیدن چای بابونه به کاهش التهاب کمک می‌کند. با این حال، بیش از یک فنجان در شب ننوشید. اگرچه چای بابونه به خوابیدن کمک می‌کند، اما نوشیدن بیش از حد می‌تواند تأثیر متضادی داشته باشد و شما را بیدار نگه دارد. در صورت ضرورت چای بابونه در بارداری مصرف شود.
6. استخوان درمانی
استخوان درمانی، و عمل مرتبط با کایروپراکتیک با هدف تراز عضلات، استخوانها، مفاصل و رباط‌ها انجام می‌شود. استخوان درمانی می‌تواند به تسکین درد گردن و شانه کمک کند. این روش درمانی به نوبه خود باعث کاهش فشار در مچ، دست و انگشتان می‌شود.
7. انعکاس درمانی یا رفلکسولوژی

رفلکسولوژی بر اساس این اصل کار می‌کند که پای شما نقشه‌ای از بدن شما را نشان می‌دهد. هیچ مدرک محکمی در مورد اثربخشی آن وجود ندارد، اما می‌تواند یک درمان دلپذیر و آرامش بخش باشد. می‌توانید خودتان رفلکسولوژی را امتحان کنید: این روش را امتحان کنید:
به قسمت فوقانی کف پا، همان طرفی که دست تحت تأثیر سندرم تونل کارپال قرار گرفته است، نگاه کنید. یک خط عمودی که از پایه انگشت چهارم به سمت پایین می‌آید را تصور کنید. طول این خط را در حدود 2 سانتی متر لمس کنید تا به حساس‌ترین نقطه برسید. مرکز این نقطه حساس را محکم فشار دهید. اگر نمی‌توانید به راحتی به این نقطه برسید، از فردی دیگر کمک بخواهید. از فشار مداوم استفاده کنید تا حساسیت پراکنده شود. این روند را چهار یا پنج بار تکرار کنید تا زمانی که حساسیت نقطه‌ای که فشار می‌دهید کاهش یابد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/233316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است