آریا بانو

آخرين مطالب

ورزش‌هایی که حال مبتلایان به ایدز را خوب می‌کند پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی درباره بیماری ایدز اظهار کرد: گذاشتن تشخیص HIV یا ایدز روی فرد در نگاه اول بسیار ناراحت کننده و ترسناک است، اما خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی انجام شده است، فرد مبتلا به ایدز یا آلوده به ویروس HIV می‌تواند علاوه بر درمان دارویی، با فراگیری تکنیک‌های خودمراقبتی صحیح مانند ورزش و تغذیه سالم، کیفیت زندگی و سلامت خود را افزایش دهد وزندگی سالم تؤام با طول عمر طبیعی داشته باشد.
او بیان کرد: آلوده شدن به ویروس HIV یا ابتلا به بیماری ایدز نباید فرد را از انجام فعالیت ورزشی باز دارد؛ افزودن فعالیت ورزشی با شدت متوسط مانند دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و شنا به برنامه روزانه درمانی فرد مبتلا به ایدز، حداقل سه روز در هفته سرعت پیشرفت بیماری ایدز را کمتر می‌کند؛ مطالعات نشان می‌دهند که هرچه شخص از نظر فیزیکی فعال‌تر باشد، علاوه بر اینکه قادر است بهتر فعالیت ویروس HIV را در بدن تحت کنترل خود بگیرد، می‌تواند با سایر بیماری‌های مرتبط با ایدز مانند دیابت، افسردگی و درد‌های مفصلی هم بهتر مقابله کند.
این متخصص فیزیوتراپی افزود: مبتلایان به ایدز می‌توانند هر ورزشی را که دوست دارند مانند شنا، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، یوگا، دویدن و حتی اسکی را به برنامه ورزشی خود اضافه کنند؛ مگر اینکه مواردی مانند زخم باز، استفراغ، گیجی یا درد‌های شدید عضلانی-استخوانی وجود داشته باشد که در این مواقع شخص باید فعالیت ورزشی خود را قطع کند.
اثر‌های فیزیولوژیکی مفید ورزش در بیماری ایدز
المعی‌نژاد تأکید کرد: ورزش میزان استرس روانی فرد را کم می‌کند؛ داشتن استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف، بنابراین ویروس بر بدن غلبه می‌کند. داشتن فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط نه تنها سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌کند، بلکه میزان استرس، اضطراب، خستگی و افسردگی را در او کاهش می‌دهد.
او تصریح کرد: ورزش از افزایش قندخون و تحمل بدن به انسولین جلوگیری می‌کند؛ افراد آلوده به ویروس ایدز که دارو‌های بسیار فعال ضدویروس مصرف می‌کنند، مبتلا به قندخون شده یا به انسولین مقاوم می‌شوند. برخی دیگر از دارو‌های ایدز مانند مهار کننده‌های پروتئاز هم در ابتلای افراد به دیابت مؤثر هستند؛ انجام فعالیت ورزشی منظم با شدت متوسط از چاقی، بالا رفتن قند و تحمل بدن به انسولین جلوگیری می‌کند.
این متخصص فیزیوتراپی گفت: ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را در فرد مبتلا به ایدز کاهش می‌دهد؛ تمرین‌های هوازی روزانه با شدت متوسط نقش مؤثری در القای نگرش مثبت به زندگی فرد مبتلا به ایدز دارند ورزش بافت استخوانی را تقویت می‌کند؛ بیمار ایدزی مستعد ابتلا به پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی-عضلانی است. انجام تمرین‌های هوازی همراه با وزن‌اندازی روی پا‌ها مانند تمرین‌های ایستاده ورزشی، اسکوات یا استپ تأثیر چشمگیری در قوی شدن بافت استخوانی و کاهش روند پیشرفت پوکی استخوان در بیمار دارد.
المعی‌نژاد اظهار کرد: ورزش از سندروم تحلیل عضله و چربی در بیمار ایدزی جلوگیری می‌کند در اوایل دهه 90 بسیاری از مبتلایان به ایدز بر اثر عملکرد برخی پروتئین‌ها به سرعت بافت عضلانی و چربی خود را از دست می‌دادند و در نهایت این اشخاص از عوارض ناشی از ابتلا به این سندروم جان خود را از دست می‌دادند، ولی امروزه با پیشرفت‌های ایجاد شده در درمان دارویی ایدز شروع این سندروم بسیار کمتر شده است با وجود این انجام ورزش‌های هوازی با شدت متوسط علاوه بر اینکه از عملکرد تخریبی این پروتئین‌ها جلوگیری می‌کند، در تقویت بافت عضلانی هم مؤثر است.
مبتلایان به ایدز چگونه فعالیت ورزشی خود را آغاز کنند؟
او بیان کرد: فرد مبتلا به ایدز اگر تا به حال از نظر فیزیکی فعال نبوده و ورزش نمی‌کرده است، باید در ابتدا با پزشک خود مشورت کند و پس از کسب موافقت پزشک معالجش، ضمن مشورت با یک فیزیوتراپیست برای بررسی اولیه میزان سلامت فیزیکی خود جهت برخورداری از یک برنامه ورزشی مؤثر و سالم باید در برنامه ورزشی روزانه خود علاوه بر تمرین‌های هوازی ایروبیک (تمرین‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند)، تمرین‌های با وزنه را هم بگنجاند.
این متخصص فیزیوتراپی افزود: فرد باید در آغاز برنامه ورزشی خود با انجام تمرین‌های سبک، بدن خود را گرم و در پایان ورزش با انجام تمرین‌های کششی بدن خود را سرد کند. شخص همچنین باید از انجام ورزش‌های بسیار شدید و سنگین که ایمنی‌اش را به خطر می‌اندازد، بپرهیزد.
المعی‌نژاد تصریح کرد: شخص باید میزان تحمل هوازی بدن خود را به آرامی افزایش دهد تا اینکه به مرور زمان بتواند 4 روز در هفته و هر روز 40 دقیقه ورزش کند. همچنین اگر شخص تا به حال ورزش نمی‌کرده است، باید 6 هفته نخست را فقط ورزش هوازی انجام دهد و پس از 6 هفته تمرین با وزنه را آغاز کند.
او یادآوری کرد: فرد باید در حد توان خود ورزش کند و اگر قادر به پیاده‌روی و دویدن در پارک نیست، در آب ورزش کند یا تمرین‌های نشسته روی صندلی را انجام دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/233172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه