آریا بانو

آخرين مطالب

افراد واجد شرایط حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوآنزا گفت: افراد واجد شرایط شامل زنان باردار، کودکان 6 ماه تا 6 سال، بیماران دیابتی، ریوی، کلیوی، دارای ویروس «اچ آی وی» مثبت، دارای نقص ایمنی بدن و افراد بالای 60 سال اگر تاکنون واکسن آنفلوآنزا نزدند، هر چه سریع‌تر تزریق کنند.
مسعود مردانی افزود: بیماری آنفلوآنزا امسال یک ماه زودتر از سالهای گذشته در سراسر کشور بویژه تهران، کرمانشاه و خوزستان همه گیر شد و در ماه گذشته 15 نفر بر اثر این بیماری فوت کردند.
وی اظهار داشت: افراد واجد شرایط باید اگر در اوایل مهر تا اواخر آبان امسال واکسن آنفلوآنزا نزدند، حتما نسبت به تزریق آن اقدام کنند.
مردانی تصریح کرد: آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشا ویروسی است که ویروس های آنفلوانزا بطور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می شوند و بیشترین زمان فعالیت آن در ماه های سرد سال و اوج آن در زمستان است. تب و لرز، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، خستگی، سرفه، ناراحتی گلو، آب‌ریزش از بینی یا گرفتگی بینی، تهوع، استفراغ و اسهال در عده‌ای از بیماران از علایم آنفلوآنزا بوده و این علایم ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد.
وی اظهار داشت: اگر فرد مبتلا به این بیماری دچار کوتاه شدن تنفس یا تنفس سریع، درد سینه، گیجی یا سرگیجه ناگهانی و استفراغ مداوم شد باید فورا به پزشک مراجعه کند و ویروس‌های آنفلوانزا به‌ طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسۀ فرد بیمار منتقل می‌شوند.
مردانی ادامه داد: آنفلوانزا همچنین از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌ شود و این بیماری می‌تواند توسط فرد آلوده به سایرین منتقل می شود و افراد بیمار می‌توانند از یک روز قبل از شروع علائم پنج تا هفت روز بعد از شروع علایم بیماری، آلوده‌کننده باشند.
این متخصص بیماری های عفونی افزود: کودکان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی مبتلا به آنفلوانزا می‌توانند به مدت بیشتری آلوده‌کننده باشند، رعایت آداب تنفسی شامل پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه با دستمال یا آرنج دست، شستشوی مداوم و صحیح دست‌ها (حداقل به مدت 30 ثانیه) بخصوص بعد از سرفه و عطسه، استراحت و ماندن در منزل تا زمانی که بهبودی حاصل شود، ضروری است.
وی ادامه داد: عدم حضور در اماکن و تجمعات تا بهبودی کامل، پرهیز از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن دیگران تا بهبودی کامل، رعایت فاصله مناسب (حداقل یک متر) از افراد دارای علائم آنفلوانزا برای فرد مبتلا ضروری است و رژیم غذایی مناسب، استراحت و خواب کافی، ورزش و فعالیت بدنی مناسب و کافی، کاهش و دوری از استرس برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا توصیه می شود.
مردانی تصریح کرد: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است بنابراین داروهای ضد میکروبی (آنتی‌بیوتیک‌ها) و تزریق دگزامتازون بر آن تأثیری ندارند. در موارد آنفلوانزا، میکروبی اضافه نمی‌شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.
این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: علائم بیماری آنفلوانزا معمولاً با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضد دردهای عضلانی بهبود می‌یابد و داروهای ضدویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوانزا زیر نظر پزشک و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌ شود و به‌ هیچ‌ عنوان نباید به‌ عنوان خود درمانی مورد استفاده قرار گیرند.
مردانی درباره شباهت‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی گفت: بیماری سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و به‌ وسیله ویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شود. سرماخوردگی در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً در بهار و پاییز شایع است.
وی افزود: سرماخوردگی به‌طورمعمول 2 تا پنج روز بعد از آلودگی اولیه به ویروس رخ می‌دهد. اوج علائم بیماری 2 تا سه روز بعد از تماس اولیه با ویروس‌های سرماخوردگی ظاهر می‌شود و طیهفت تا 10 روز بهبود می‌یابد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/232569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شناخت درمانی چیست و اصول و تکنیک های آن کدام است؟

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

با فشار دادن نقاطی از بدن استرس خود را کاهش دهید

احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

دوست خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

ارتباط بین افسردگی و رانندگی

5 راه برای غلبه بر ترس و رسیدن به موفقیت

با آدم های فضول‌ چگونه برخورد کنیم؟

آیا نصیحت کردن افراد کار درستی است یا خیر؟

هیجانات چه هستند و انواع هیجانات کدامند؟

روانشناسی رنگها

آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت روان چیست و چگونه برطرف می شود؟

خوب صحبت کنید تا همه عاشقتان شوند

تعبیر رنگ ها در خواب از دیدگاه روانشناسی

علت تیک عصبی و راههای درمان تیک عصبی

تک فرزندی چه مشکلاتی برای فرزندمان به همراه دارد؟

زنان شاغل سالم تر و شادترند یا زنان خانه دار

آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود

وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟

از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟

با کسانی که دروغ می‌گویند چگونه برخورد کنیم؟

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس