آریا بانو

آخرين مطالب

استاد عبدالباسط صدای ماندگار قرآنی گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / به بهانه سالروز درگذشت استاد عبدالباسط، نکاتی درباره سبک زندگی این قاری مشهور قرآن
عبدالباسط محمد عبدالصمد در سال 1349 هجری قمری (1307 هجری شمسی) در جنوب مصر به دنیا آمد. او که عاشق قرآن بود، در کودکی برای شنیدن تلاوت‌های قرآنی مسافت 3 کیلومتری را پیاده طی می‌کرد چون در آن زمان، در خانه‌ها رادیو وجود نداشت و فقط قهوه‌خانه‌ها رادیو داشتند. به تشویق پدرش در 10 سالگی قرآن را حفظ کرد، قرائات سبعه را در 12 سالگی و عشره را در 14 سالگی، یعنی همه قرائت‌های ده گانه را آموخت. در سال 1951 میلادی هنگامی که 19 سال داشت برای اولین بار به قاهره رفت و در جشنی که به مناسبت میلاد پیامبر(ص) برپا بود، به درخواست یکی از علما که او را می‌شناخت قرار شد 10دقیقه قرآن بخواند. اما پس از شروع به قرائت، آن‌چنان با استقبال حضار و استادان روبه‌رو شد که تلاوتش یک ساعت و نیم طول کشید. از آن جلسه برای تلاوت قرآن به رادیو دعوت شد. در سال 1952 به حج مشرف و برای اولین بار تلاوت قرآنش روی نوار ضبط شد.در ادامه و به بهانه سالروز درگذشت استاد عبدالباسط، بخشی از زندگی نامه این قاری مشهور قرآن را که از مصاحبه‌ها، زندگی نامه خودنوشت و صحبت‌های پسرش تنظیم شده با هم می‌خوانیم.
تقلید در تلاوت را تایید نمی‌کنم
عبدالباسط درباره سبک قرائتش چنین گفته است: «در تلاوت از برخی قاریان از جمله شیخ مصطفی اسماعیل، مرحوم شیخ شعشاعی و شیخ رفعت تاثیر پذیرفته‌ام. من روش خاصی در قرائت قرآن داشتم که از کسی هم نیاموخته بودم که البته شنیده‌ام این روش، هم اکنون در مصر و در سایر کشورها دارای مقلدان فراوانی است. خوشحالم که کسی از روش من تقلید می‌کند ولی در عین حال تقلید را تشویق و تأیید نمی‌کنم چون عمر تقلید کوتاه است. لازم است انسان برای آن که بتواند کار قرائت قرآن را ادامه بدهد، شیوه‌ای برای خود انتخاب کند.»
ترویج اسلام و اخلاق با قرائت قرآن
مرحوم عبدالباسط از سفرهایش به کشورهای جهان چنین گفته است: «در ژوهانسبورگ متأسفانه نژادپرستی هم وجود دارد. به من گفتند چند آیه تلاوت کنید و من آیه «یا ایها الناس إنا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا...» را تا آخر خواندم. این آیات بیان می‌کند که میان عرب و عجم، سیاه و سفید تفاوتی وجود ندارد. همچنین به 14 ایالت آمریکا که در آن‌ها مراکز مسلمانان وجود داشت، سفر کرده‌ام. از تفضل خدا در همه کشورها موفق بودم. در لس آنجلس شش نفر پس از شنیدن تلاوت قرآن کریم اسلام آوردند، در اوگاندا 92 نفر. حتی یک خانم گوینده تلویزیون همراه من بود که در آخرین روز خواست دستم را ببوسد و من متأثر شدم ولی نپذیرفتم. او تقاضا کرد به حج برود. پس از آن خواست نامش را تغییر دهد، من نام «آمنه» را برایش انتخاب کردم.»
تلاوت قرآن در همه اوقات
او درباره زمان‌های تلاوت قرآن چنین گفته است: «در همه اوقات دوست دارم قرآن را تلاوت کنم و در طول روز هرگز از آن بی‌نیاز نمی‌شوم. چون با آن انس گرفته‌ام و به آن عشق می‌ورزم. قرآن نگهدار من و همه چیز من است. ساعاتی که صفا و معنویت بر آن حاکم است، در قبل از سپیده دم بر من رخ می‌دهد. در طول روز، حدود یک ساعت و نیم و قبل از طلوع فجر نیز حدود یک ساعت و نیم قرآن می‌خوانم. به فضل الهی عادت دارم یک ساعت قبل از طلوع فجر از خواب برخیزم و در حد توان نماز و قرآن بخوانم و بعد هم استراحت کنم. انسان باید همواره قرآن بخواند. اگر او قرآن را رها کند، قرآن هم رهایش می‌کند. اما اگر انسان عادت کند که همیشه قرآن را تلاوت کند، هرگز فراموش نمی‌کند.»
روایت جالب پسر از زندگی پدر
شیخ عبدالباسط 11 پسر داشت که «یاسر» یکی از آن‌هاست. او صوت خوش را از پدر مرحومش به ارث برده است. یاسر درباره این که چه رازی پشت شهرت پدر و موفقیت او تا این حد نهفته بود که به یکی از مشهورترین قاریان جهان تبدیل شد، می‌گوید: «خداوند به پدرم ویژگی‌های متعددی داده بود که بارز‌ترینش صوت نیکو، قدرت نگه‌داشتن نفس، اخلاص و قرائت با جان و دل بود؛ به قول معروف «آن چه کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند». سبک استاد خاص خودش بود و با تمام مکاتب قرآنی پیش از او تفاوت داشت.» یاسر درباره خصوصیات پدرش چنین می‌گوید: «پدرم خیلی زیبا لباس می‌پوشید و عطرهایی گران استفاده می‌کرد و به ظاهر خود می‌رسید. این‌که او را شبیه یک هنرپیشه آمریکایی می‌دانستند، ابتدا به این دلیل بود که با او دشمنی و مسخره‌اش کنند اما نتیجه عکس شد و مردم جایگاه او را به خوبی درک کردند و فهمیدند که شیخ عبدالباسط قاری محترمی است که به ظاهرش اهمیت می دهد و طبق مد پیش می‌رود و این بد نیست.»
رفتار شیخ عبدالباسط با خانواده‌
یاسر می‌گوید: «پدرم در تربیت ما انسانی مدبر، حکیم و متواضع بود و به خوبی می‌دانست که هر یک از فرزندانش چه می‌خواهد و از علایق ما به خوبی آگاه بود. او همیشه لبخند بر لب داشت و ما همیشه مهربانی و عشق به فرزند را از او به یاد داریم. پدر همیشه ما را نصیحت می‌کرد، روی چشمان ما جا داشت و ما به عنوان فرزندان استاد، برای جلب رضایت او در حفظ و یادگیری قرآن و تلاوت با هم مسابقه می‌دادیم و رقابت داشتیم. پدر همچنین با ما نماز مغرب را به جماعت اقامه می‌کرد، مادر هم امور درسی را پیگیری می‌کرد و در تربیت فرزندان کوشا بود.» او از اخلاق پدرش چنین تعریف می‌کند: «صداقت، مهم‌ترین ارزشی بود که مرحوم پدرم در بین ما نهادینه کرد. دروغ نزد او هیچ جایگاهی نداشت و معتقد بود اعتراف به اشتباه خیلی بهتر از دروغ است. او زمانی که می‌فهمید یکی از ما فرزندان درباره موضوعی به او دروغ گفته‌ایم، بسیار عصبانی می‌شد و این عصبانیت در چهره‌اش نمایان بود. پدر حتی یک روز هم ما را مجبور به حفظ قرآن نکرد و ما تنها مجبور بودیم قرائت صحیح قرآن را یاد بگیریم. او عشق به کتاب خدا را در وجود ما نهادینه کرد و حتی این اختیار را به ما داده بود که در هر رشته‌ای که دوست داریم، درس بخوانیم.»
سرانجام این قاری بزرگ
عبدالباسط محمد عبدالصمد در 30 نوامبر 1988 پس از سپری کردن چند دوره بیماری در 62 سالگی درگذشت. او آرزو داشت یک بار دیگر در مسجدالاقصی قرآن بخواند که این آرزویش محقق نشد اما صدایش برای همیشه در دل تاریخ ماند و هنوز صدای تلاوت‌هایش در مساجد و مراسم‌ مذهبی در گوشه و کنار جهان شنیده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/232556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین