آریا بانو

آخرين مطالب

«چشم و گوش بسته»؛ فرار به ابتذال و هجو از بی‌مایگی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / تمسخر ناشنوایان و نابینایان جامعه در یک فیلم سینمایی جای سوال دارد. آیا عوامل فیلم حاضرند این فیلم را برای نابینایان و ناشنوایان اکران ویژه کنند؟
کمدی در تاریخ هنر جایگاه بسیار بالایی برای نقد جامعه و زندگی دارد. با طنز می‌توان اشکالات و مسائل جامعه را نقد کرد و افکار فرسوده و خسته را بیدار کرد. کمدی در مقایسه با تراژدی از جایگاه پایین‌تری برخوردار نیست و نباید پنداشت که کمدی سبکی مبتذل و سطح پایین در هنر است. افلاطون معتقد است:« هنرمند واقعیِ تراژدی، در کمدی نیز هنرمند است».
نکته دیگر این که قهرمان کمدی در عین حال که با سماجت در پی دست یافتن به اهداف و خواسته‌های خویش است، هیچ گاه حاضر نیست به خاطر این اهداف، ‌زندگی خود را تباه کند. این شیوه برخورد کمدی، در واقع نوعی تجلیل از اصل زندگی و ارزش نهادن به آن محسوب می‌شود. او حتی اگر از آسمان سنگ ببارد آنقدر عاشق زیستن است که با دست و پا چلفتی بازی‌ هم که شده خود را زنده نگه می‌دارد و بر شخصیت منفی زندگی و شرور فیلم غلبه می‌کند. برای همین است که مخاطب کمدی را دوست دارد و حاضر است آن را بارها ببیند زیرا امید به زندگی و زیستن را در او زنده نگه می‌دارد.

خلق موقعیت‌های طنز و درگیری قهرمان با مشکلات و رهایی او نباید دستاویزی برای خندادن شود بلکه شیوه‌ای طنازانه و بامزه برای نشان دادن اصرار او برای پیروزی و چیرگی بر گرفتاری‌های زندگی است.
هنرمندی که در تاریخ سینما کمدی را اعتلا و اتفاقاً سینما را با کمدی آوازه بلندی بخشید به طوری که جهان سینما را با وی به خاطر سپرد «چارلی چاپلین» است. او همواره به عنوان قهرمان فیلم‌های خود فردی از طبقه پایین جامعه است که برای زندگی ارزش قائل است و آن را ستایش می‌کند. عاشق می‌شود و می‌خواهد مانند یک انسان شریف ازدواج کند. بچه‌ها را دوست دارد و آینده آنان را سرشار از شور و زندگی می‌داند. در فیلم پسربچه مانند یک پدر به پسربچه عشق می‌ورزد و او را بزرگ می‌کند. در «عصر جدید» زندگی صنعتی که در آن انسان درلابلای چرخ‌دنده‌های صنعت گرفتار است را به چالش و در «دیکتاتور بزرگ» هیتلر را از صدر به ذیل می‌کشاند. اما حتی یکبار ابتذال و شوخی جنسی را در آثارش نمی‌بینیم. چاپلین به عنوان اسطوره بزرگ کمدی اینگونه روش خنداندن و طنازی را به سینماگران کمدی آموزش می‌دهد.

سینمای کمدی ما در تاریخ سینمایی کشور، دارای نقاط برجسته و درخشانی در این گونه سینمایی است. فیلم‌های فراوانی در سینمای کمدی ما با نقد اجتماعی و سیاسی می‌خنداند و زندگی را ستایش می‌کند. اما شیوه کمدی سازی شریف سینماگران قدیمی ما رفته رفته به دلیل وضعیت آشفته مدیریت سینمایی و جابجا شدن ضدارزش‌ها به‌جای ارزش‌ها و طعم شیرین پول تبدیل به سینمای ابتذال شد که بدون اینکه بخواهد حتی یک کلمه حرفی را به مخاطب بگوید و یا با نقد مسائل مهم را به ما یادآور شود فقط می‌خواهد بخنداند ولو به هر بهانه‌ای حتی شوخی‌‌های جنسی!
سوئیفت طنزنویس، شاعر و نویسنده ایرلندی می‌گوید «شوخی، شریف‌ترین و سودمندترین هدیه به نوع بشر است و بذله‌گویی نیز قابل قبول‌ترین هدیه است. هنگامی که این دو به ساختار هر اثری وارد شوند، آن اثر را برای جهان قابل ارائه می‌کنند» اما ما با شوخی، شوخی بدی کرده‌ایم و آن را به ابتذال کشانده‌ایم. سینمای جدید کمدی ما به طور رسمی معنای کمدی و طنز را فراموش کرده است و برای آنکه از این بی‌قاعدگی و بی‌سوادی فرار کند به شوخی های مبتذل پناه آورده است.
«چشم و گوش بسته» فیلمی دیگر از همین فضای موجود است. بخندان حتی با ایجاد صحنه‌ای آنقدر مبتذل که تماشای آن با خانواده حکم سرخ شدن چهره و نشست عرق سرد روی پیشانی را دارد. در صحنه دید زدن بهروز از بالای درخت و تعریف کردن آن برای سعید، حس ناجوانمردی فیلمساز برای فروش بهتر فیلم را با تمام وجود حس می‌کنیم. آیا این احساس شریف قهرمان فیلم به‌عنوان هنرمند برای زیستن است؟ بازی دوپهلوگویی و ایهام برای آنکه یک مطلبی را به صورتی بگوییم که هم معنای جنسی داشته باشد و هم معنای دیگری نشان از ضعف ما در قصه نویسی و دیالوگ دارد.
«چشم و گوش بسته» در لحظات دیگری که می‌خواهد بدون شوخی‌های جنسی بخنداند، با تکیه بر مشکلات یک ناشنوا و نابینا و شوخی با آنان مشکلات و معایب آنان را بازیچه قرار می‌دهد و باز مخاطبی که ذائقه او با این مقولات عادت کرده است در سینما از خنده ریسه می‌رود. بخش کوچک ولی عزیزی از جامعه ما را ناشنوایان و نابینایان تشکیل می‌دهند و ما به‌جای آنکه در یک طنز به مشکلات آنان و نقد کمکاری مسئولان جامعه برای مناسب سازی فضای شهری و یا رعایت حقوق شهروندی آنان فیلم بسازیم، ندیدن درخت و دیوار و زمین خوردن نابینا را نشان می‌دهیم تا مخاطب به این ضعف و نقص بخندد.
در فیلمی دیگر از چاپلین دختر نابینای داستان که وی عاشق او است در کمال احترام حضور دارد. البته اشتباهات چاچلین مایه خنده می‌شود نه نقص دختر. یا زمانی که مادر بزرگ در فیلم «یه حبه قند» کم‌شنوایی و فراموشی دارد مسخره نمی‌شود ولی تلاش نوه‌ها برای فهماندن حرفشان به او بامزه است. بله در ابتدای أمر سهل و آسان آن است که برای آنکه بخندانیم سوژه دم دستی‌تر را به چالش بکشیم و با مسخره کردن آن بخندانیم اما این کار برای دلقک‌بازی‌های سیرک است نه سینما به عنوان پدیده فرهنگی.
بنابراین کمدی به عنوان یک أمر و پدیده فرهنگی و هنری مهم در تاریخ سینما و هنر جوامع که درباره آن افلاطون‌ها و ارسطو‌ها صحبت کرده‌اند امروز به پدیده‌ای برای سرگرمی و ابتذال و البته پول تبدیل شده است و باید به‌حال چنین سینمایی که در آن فرهنگ به مسلخ پول رفته است گریست.
باید کمدی‌سازان قدیمی و کاربلد و البته شریفی که قدر کمدی را می‌‌دانستند و برای خندادن مردم دست به هر بی‌آبرویی نمی‌زدند به سینما برگردند تا بلکه ذائقه بدی که برای مردم ایجاد کرده‌ایم بار دیگر به حالت سابق برگردد. و البته در این میان سازمان سینمایی باید پاسخ‌گو باشد که برای احیای سینمای کمدی چه برنامه‌ای دارد؟ یا با وضعیت سینمای کمدی ما موافق است؟
حمید صنیعی‌منش

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/232530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت