آریا بانو

آخرين مطالب

«عادت‌های بد» خود را با انجام این سه کار برای همیشه ترک کنید! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک پزشک / «عادت‌های بد» خود را با انجام این سه کار برای همیشه ترک کنید!
خرج کردن بیش از حد، خوردن بیش از حد غذاهای ناسالم و تماشای بیش از حد تلویزیون تنها چند انتخاب‌ نادرستی هستند که روزانه انجام می‌دهیم.
گاهی اوقات این روش‌ها و انتخاب‌های نادرست به یک عادت منظم در طول زندگی ما تبدیل شده و متوقف کردن آن‌ها بسیار دشوار است. در بیشتر اوقات درگیر این عادت‌های بد هستیم و می‌دانیم که نباید انجام شوند یا هرچه سریع‌تر ترک‌شان کنیم ولی نمی‌توانیم!
یکی از دلایلی که باعث می‌شود این عادات بد را به سختی ترک کنیم؛ گفت‌وگوی درونی است که با خودمان داریم که مثلا من فقط در طول هفته یک بار این کار را انجام می‌دهم. من فقط یک بار در هفته فست فود می‌خورم؛ یک بار در هفته تا صبح پای تلویزیون هستم و فقط یک بار ولخرجی می‌کنم. در یک لحظه این ندای درونی ما توجیهی می‌شود برای ادامه دادن یک عادت بد.
این طرز فکر بسیار خطرناک است و انسان‌ها می‌توانند به سادگی از آن اجتناب کنند. ترفندهای روان‌شناختی و روان‌درمانی زیادی هستند که به مردم کمک می‌کنند این عادات بد را ترک کنند.
در ادامه این مطلب، به 3 استراتژی اشاره می‌کنیم که غالبا روان درمانگرها برای ترک عادت‌های بد و ناسالم ازشان استفاده کرده و بسیار مفید و کاربردی نشان دادند:
1- فهرستی از دلایل انجام ندادن یک عادت بد تهیه کنید
احتمالا همه ما می‌دانیم چرا باید یک عادت ناسالم را ترک کنیم. مثلا، می‌دانیم پرخوری و نوشیدن زیاد نوشابه چه خطراتی برای سلامت جسمی ما دارد یا اینکه بیش از حد خرج کردن می‌تواند حساب پس‌اندازهای ما را از بین ببرد و در آینده به مشکل بربخوریم.
اگر ما همیشه براساس منطقه و دلایل عقلی تصمیم‌گیری کنیم؛ هرگز مرتکب یک عادت بد نمی‌شویم ولی مشکل اینجا است که در یک لحظه احساسات بر ما غلبه کرده و تسلیم می‌شویم. این تسلیم شدن و تصمیم‌گیری برای انجام یک عادت بد هم ریشه‌های روانی دارد.
غالبا این تصمیم پاسخی به یک احساس ناخوشایند یا برون‌رفت از یک وضعیت موقتی است. استرس و اضطراب داریم، در تنهایی و ناراحتی به سر می‌بریم، دلتنگ شدیم یا بی‌حوصله هستیم.
بنابراین، ایجاد تعادل در احساسات ما می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های منطقی کمک شایانی کند تا بتوانید در برابر نیازهای احساسی خود مقاومت کنید. یک تکنیک عالی انجام این کار، گرفتن فهرستی از دلایلی است که نباید یک عادت بد را انجام دهید. حتما در این فهرست، به روش‌هایی اشاره کنید که حال شما را بهتر می‌کنند و می‌توانند جایگزینی برای آن عادت بد باشند.
هر وقت احساس کردید می‌خواهید سراغ انجام آن عادت بد بروید؛ به فهرست دلایل خود نگاهی بیندازید تا هم منطق شما تقویت شود و هم احساس بهتری پیدا کنید. مطمئن باشید احساس انجام عادت بد سریعا پس از چند دقیقه از بین خواهد رفت.
2- برای خودتان موانع ایجاد کنید
گاهی اوقات حتی ما با داشتن فهرست دلایل انجام ندادن یک عادت بد، باز هم آستانه تحمل ما پایین آمده و سراغ آن عادت ناسالم می‌رویم. شاید به این دلیل که در فضای انجام آن عادت بد قرار می‌گیریم و همه‌چیز برای انجام دادنش مهیا است. همه‌چیز منتظر لذت بردن ما است بدون اینکه دلایل منطقی بتوانند مانع شوند.
پس، روش دوم خوددرمانی برای ترک یک عادت بد، که انجام دادنش را سخت‌تر کنیم. تا می‌توانید سر راه آن مانع ایجاد کنید. تعداد موانع و دشواری آن‌ها کاملا به خود شما بستگی دارد. مثلا، اگر زیاد اهل نوشیدنی‌ها و سیگار هستید؛ بهتر است اصلا در خانه از این چیزها نداشته باشید.
مثال دیگر، اگر در وب‌گردی‌های خود به طور ناخودآگاه خرید اینترنتی دارید؛ سعی کنید اطلاعات شماره کارت و رمزها در گوشی موبایل یا کامپیوتر ذخیره نشده باشند. گاهی اوقات تنبلی برای رفتن و پیدا کردن همین اطلاعات باعث انصرفا شما از خرید اینترنتی می‌شود. برخی افراد کارت‌های خود را در جایی نگه می‌دارند که اصلا در دسترس‌شان نباشد.
اگر به شبکه‌های اجتماعی هم معتاد هستید؛ از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که برای شما محدودیت زمانی ایجاد می‌کنند و مثلا در طول شب فقط نیم ساعت می‌توانید از اینستاگرام استفاده کنید.
البته، گاهی اوقات مانع‌تراشی برای انجام ندادن یک عادت بد چندان ساده هم نیست. مثلا، اگر شما زیاد شکر مصرف می‌کنید؛ نمی‌شود کلا در خانه شکر نگه‌داری نکنید.
3- یک شعار برای مقاومت خودتان بسازید
اگر ذهن شما پر از شک و تردید نسبت به دلایل انجام ندادن یک عادت باشد؛ نه فهرست دلایل و نه موانع نمی‌توانند جلوی شما را بگیرند. وقتی احساس می‌کنید حق خوردن یک غذای فست‌فود پنیری چرب در آخر هفته‌ای بسیار سنگین و پرکار را دارید یا کشیدن چند نخ سیگار در روز حداقل نیاز شما است؛ دیگر نمی‌شود مانع انجام آن‌ها شد.
این دلایل منطقی، به شدت قدرت مقاومت شما را ضعیف می‌کنند و غالبا هم سراغ انجام آن عادت بد می‌روید.
بهتر است در این وضعیت، یک شعار یا عبارت الهام‌بخش برای خودتان انتخاب کنید تا به مبارزه با این وسوسه‌ها بروید. شعارها، جملات الهام‌بخش و برخی کلمات قدرت نفهته‌ای دارند که می‌توانند افکار سمی شما را از بین برده و قدرت تصمیم‌گیری درست بدهند.
مثلا، افرادی که دایما یک ارتباط با شخصی را شروع کرده و شکست می‌خورند ولی دوباره پس از مدتی که تنها شده و دلتنگ می‌شوند؛ دوباره با فرستادن پیامکی یا پیامی در شبکه‌های اجتماعی دنبال از سرگیری ان ارتباط سمی هستند؛ باید دایما به خودشان هشدار بدهند که «به شخصیت خودت احترام بگذار.»
همه ما برای ترک برخی عادت‌ها و بهبود سبک زندگی نیاز به شعارها، عبارت‌های تاثیرگذار و الهام‌بخش داریم.
رهاسازی چیزهایی که شما را عقب نگه می‌دارند
شما به اندازه بدترین عادتی که دارید؛ خوب هستید. بنابراین، باید تمام تلاش خود را بکنید که همه چیزهایی که شما را عقب نگه می‌دارند را از خود دور کنید. تبدیل عادت‌های بد به عادت‌های خوب در موفقیت، خوشبختی، زندگی بهتر و راحت‌تر بسیار موثر هستند.
فراموش نکنید که اشتباهات بخشی از یک فرآیند هستند. وقتی اشتباه می‌کنید؛ مثلا عصبانی می‌شوید؛ عیبی ندارد ولی دیگر نباید تسلیم شوید. از این اشتباه به عنوان فرصتی برای بهتر شدن استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/231533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم