آریا بانو

آخرين مطالب

تهیه غذای سالم و ارزان در سفر برایتان دردسر دارد؟ خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / غذا یک عنصر جدانشدنی از سفر است. نمی‌شود سفر بروی و لذت خوردن یک غذای لذیذ را از خودت دریغ کنی.
از جمله پرسش‌هایی که ذهن ما را قبل از سفر مشغول می‌کند، این است که در سفر چه غذایی بخوریم؟ در طبیعت چه غذاهایی می توانیم به همراه داشته باشیم یا چه غذاهایی را می‌توان در طبیعت پخت؟ چه موادغذایی را با خود به همراه داشته باشیم و یا اصلن کجاها غذا بخوریم که هزینه کمتری به ما تحمیل کند. پاسخ دادن به همه این سوالات وقت زیادی می‌طلبد، اما تا جایی که امکان داشته باشد سراغ راه‌حل‌هایی می‌رویم که به ما کمک کند در سفر هرچه بیشتر غذای سالم و لذیذ و ارزان تهیه کنیم و در عین حال لذت هم ببریم.
برنامه‌ریزی برای غذا
همان‌طور که برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، برای غذا هم باید برنامه‌ریزی کرد، چون وعده‌های غذایی اهمیت ویژه‌ای در سفر و سلامت انسان دارند. برای این کار بهتر است روز قبل از حرکت یک یا دو مدل غذا که نیاز به گرم کردن ندارند، حاضر کنید. در این‌گونه مواقع غذاهایی مثل تخم‌مرغ آب‌پز، کتلت و کوکو که به صورت سرد هم می‌توان آن‌ها را خورد، گزینه‌های بسیار مناسبی به عنوان غذای سفر هستند. می‌توانید چند دقیقه قبل از حرکت هم این مدل غذاها را کمی گرم کنید. چند عدد کتلت یا کوکو، مقداری سبزی خوردن پاک و شسته شده، چند عدد خیار و گوجه‌فرنگی و مقداری خیارشور از جمله غذاهای سفری بسیار لذیذ، سالم و هیجان‌انگیز هستند. در خصوص تهیه غذاهای سفری به گرم و سرد بودن هوا هم باید دقت کرد. برای مثال در هوای گرم که غذاها ماندگاری کمتری دارند و زود فاسد می‌شوند، باید از درست کردن غذاهایی که سس مایونز دارند، مثل سالاد الویه اجتناب کرد.
رستوران‌های بین‌راهی؛ ساده اما پرخطر
یکی از انتخاب‌های ساده هر خانواده‌ای برای صرف غذا در سفر می‌تواند رستوران‌های بین‌راهی باشد. این گزینه گرچه در دسترس و راحت به نظر می‌رسد و شاید هم ارزان برایتان تمام شود، ولی بسیار پرریسک است. در این رستوران‌ها چون افراد گذری زیادی رفت‌وآمد می‌کنند و امکان بازگشت مسافر پس از صرف غذا به آن رستوران در حد صفر است، به ندرت پیش می‌آید رستوران مورد نظر بهداشت را به درستی و به صورت کامل رعایت کند، بنابراین امکان بیمار شدن پس از خوردن غذا در رستوران‌های بین‌راهی بسیار زیاد است.
انتخاب غذاهای خیابانی
گرچه چند سالی است که غذاهای خیابانی یا فودکارها در تهران و برخی شهرهای ایران راه‌اندازی شده‌اند، اما قدمت غذاهای خیابانی در سایر کشورها خیلی بیشتر است. اگر در داخل کشور سفر می‌کنید، می‌توانید سراغ اینطور غذاها را از محلی‌ها بگیرید و اگر در خارج از کشور هستید می‌شود به خیابان‌های شلوغ شهر سری زد و از اینطور غذاها استفاده کرد. معمولاً غذاهای خیابانی تازه، خوشمزه و ارزان هستند؛ بنابراین می توانید یک بشقاب غذا بخرید، روی صندلی‌های پلاستیکی بنشینید و در حال تماشای شور و حال مردم، غذایتان را نوش جان کنید. این غذاها مقابل شما طبخ می‌شوند و تماشای مراحل تهیه غذا خودش به حد کافی لذت‌بخش است. این کار بهترین روش برای امتحان غذاهای سنتی در کشور مقصد هم هست.
امتحان غذاهای محلی
یکی از لذت‌های سفر به جز آشنایی با فرهنگ آن منطقه خاص و دیدوبازدید از جاهای تاریخی‌اش، خوردن غذاهایی است که در آن منطقه طبخ می‌شود و در واقع خاص آن محدوده مکانی است. خوردن غذاهای محلی در سفر چند مزیت اساسی دارد. اول اینکه بیشتر این غذاها ارزان هستند، مگر اینکه شما تصمیم بگیرید آنها را در یک رستوران شیک در وسط شهر امتحان کنید! نکته دیگر در خصوص چشیدن خوراکی‌های محلی آگاهی از ترکیبات آنهاست. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که با خوردن بادمجان یا باقالی دچار حساسیت می‌شوید، بهتر است قبل از هرچیز از محتویات غذاهای محلی باخبر شوید. در کل غذاهای محلی یکی از راه‌های خوردن وعده خوب و به‌صرفه در سفر هستند. با این حال در سفر به مناطق محلی و روستاها از خوردن شیر تازه دوشیده شده از دام یا بستنی و پنیر محلی و کلا محصولات لبنی تازه خودداری کنید، چون این طرز فکر که غذاهای روستایی و طبیعی حتما سالم هستند، ممکن است شما را در آستانه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تب مالت قرار دهد.
حذف میان وعده‌های گران
شاید پیش خودتان فکر کنید مگر خرید یک بستنی یا یک بسته شکلات و یا یک برش کیک چقدر هزینه به ما تحمیل می‌کند؟ اما واقعیت این است که هزینه کردن برای همین میان‌وعده‌های کوچک و به ظاهر ناچیز جیب ما را خالی می‌کند. شاید اگر هزینه تمام این میان وعده‌ها و تنقلات را با هم جمع ببندید به اندازه یک وعده مفصل غذا در رستوران برایتان تمام شود. برای اینکه میان‌وعده‌هایی سبک برای کودکان و حتی برای خودتان داشته باشید، بهتر است قبل از سفر کمی آجیل و برگه‌های خشک شده میوه‌ها، بیسکوئیت و یا شکلات را با خود بردارید و در چمدان یا ساک سفری خود قرار دهید تا در مقصد مجبور نشوید هزینه گزافی برای این تنقلات پرداخت کنید. در عین حال خودتان را هم گرسنه نگه ندارید و سعی کنید از همین میان‌وعده‌هایی که دارید برای تجدید قوا استفاده کنید. ضمناً در سفر قمقمه کوچکی به همراه داشته باشید و با خود آب خنک داشته باشید.
استفاده از بوفه رستوران‌ها
در سفر از رستوران‌هایی که بوفه آزاد دارند، غافل نشوید. بوفه‌ها اغلب بسیار به‌صرفه هستند و شما با غذا خوردن در این رستوران‌ها به اندازه دو وعده سیر خواهید شد. در ضمن تنوع غذایی این بوفه‌ها عالی است و انواع پیش‌غذا، غذاهای اصلی، سالاد، دسر و میوه سرو می‌شود که نیاز روزمره‌تان به انواع گروه‌های غذایی را برطرف می‌کند.
نکاتی برای پخت کباب‌ها
گاهی ممکن است در سفر به فکر این بیوفتید که خودتان گوشت یا ماهی را در طبیعت کباب کنید. در این صورت باید بدانید این باور که چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته، پس مغز پخت می‌شود، اشتباه است. بارها دیده شده که روی (سطح) کباب یا مرغ و ماهی به حالت سوخته درآمده، اما درون آن همچنان نپخته مانده است. برای پخت کباب‌ها باید صبر و حوصله به خرج دهید و اگر عجله دارید بهتر است سراغ طبخ گوشت‌ها نروید.
اجتناب از نوشیدنی‌های کافئین‌دار
عادت به خوردن قهوه و چای به خصوص زمانی که در سفر و در حال رانندگی هستید، یک عادت مرسوم و محبوب است. اما مساله اینجاست که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای ادرارآور هستند و باعث خروج زیاد آب از بدن و برهم‌زدن تعادل بین الکترولیت‌های بدن می‌شوند. پس در مصرف این نوشیدنی‌ها به خصوص در سفر تعادل را رعایت کنید و به جای آن‌ها آب فراوان بنوشید. به این ترتیب در فصل گرما، گرمازده نمی‌شوید و آب بدن‌تان را از دست نمی‌دهید و در فصل زمستان هم آب مورد نیاز اندام‌های بدن را تامین می‌کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/229786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خسته شدن از زندگی به چه معناست و چه تاثیری دارد؟

مزایا و معایب ادامه تحصیل در سن بالا

چاکرا و خواص آن + معرفی هفت چاکرا

بی ارادگی چیست؟ راههای مقابله با بی ارادگی

کتاب درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

منشور برقراری ارتباط چیست + روش ساخت منشور برقراری ارتباط

رفتار حرفه ای چیست؟ چگونه رفتار حرفه ای داشته باشیم

ایده آل گرایی چیست و خطرات آن چیست؟

بلوغ فکری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

اختلال سلفیتیس چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن

دروغگویی پاتولوژیک چیست؟ علائم و درمان آن

ترس از سگ یا سگ هراسی چیست و چگونه درمان می شود؟

صدابیزاری یا میسوفونیا چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم آسپرگر چیست و چگونه درمان می شود؟

بی ثباتی عاطفی چیست و علائم و درمان آن کدام است؟

نردبان انتزاع چیست و کاربرهای آن برای سخن گفتن جذاب کدامند؟

اعتیاد به تلویزیون چه مضراتی دارد و چگونه می توان برآن غلبه کرد؟

اعتیاد به قمار چیست؟ نشانه ها، علل و درمان آن

استرس و ناراحتی در هنگام پرواز

وسواس کمک به دیگران چیست و چگونه به آن غلبه کنیم؟

اختلال تجزیه ای چیست ؟ انواع آن و درمان آن

اختلال اضطراب یا استرس پس از سانحه یا ptsd

روانکاوی چیست و تکنیک های روانکاوی کدامند؟

چگونه بر خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟

تبعیضِ جنسیتی چیست و انواع آن کدامند؟

پت تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

مایندفولنس یا ذهن آگاهی چیست و چه فوایدی دارد؟

روانشناسی مهاجرت چیست؟ دلایل مهاجرت و مشکلات فرد مهاجر

در چه سنی بیشتر احساس بدبختی میکنیم

منطقه امن ذهنی چیست و چگونه می توان از آن خارج شد؟

خودانگاره چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

خنده های بی اختیار و غیر ارادی

خیانت به خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

چرا بعضی از افراد همیشه سر قرار دیر می رسند

با گریه نخوابید

گم شدن در مسیر زندگی چگونه است و چه باید کرد؟

علل خودزنی در موقع عصبانیت چیست؟

چگونه کار پیدا کنیم؟

دلایل گریه کردن در هنگام عصبانیت چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

افسردگی ماسکه چیست؟ علائم و راه درمان آن

چرا بی دلیل احساس غم می کنیم؟

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع : علت ، علایم و درمان

افسردگی ماژور چیست و راه درمان آن کدام است؟

علت تمایل جوانان به زندگی جدا از خانواده

کلپتومانیا یا جنون دزدی چیست؟ علل و درمان آن

افسردگی سایکوتیک چیست؟ علائم و درمان آن

روان پویشی چیست و چگونه عمل می کند؟

نوروتیزیسم یا روان رنجوری چیست؟ علائم و درمان آن

پاراسومنیا یا خواب پریشی چیست؟ علل ، انواع و درمان آن