آریا بانو

آخرين مطالب

14 نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن پزشکي

14 نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  بزرگنمايي:

آریا بانو - نوشیدنی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی نه تنها سرشار از مواد مغذی هستند، بلکه آماده کردن آن‌ها نیز راحت بوده و خوراکی‌هایی خوشمزه هستند. ممکن است انواع مختلفی از میکروب‌ها در هوا و محیط اطراف شما حضور داشته باشند، اما برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند تضمین خوبی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باشد.
وب‌سایت عصر‌ایران: نوشیدنی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی نه تنها سرشار از مواد مغذی هستند، بلکه آماده کردن آن‌ها نیز راحت بوده و خوراکی‌هایی خوشمزه هستند.
ممکن است انواع مختلفی از میکروب‌ها در هوا و محیط اطراف شما حضور داشته باشند، اما برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند تضمین خوبی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باشد.
با این وجود، تقویت سیستم ایمنی ممکن است به آن آسانی که تصور می‌کنید نباشد. اگر سیگار می‌کشید یا به میزان زیاد غذا‌های کم ارزش مصرف می‌کنید، در واقع، سیستم ایمنی بدن خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.
سبک زندگی یکی از عوامل تاثیرگذار اصلی بر شرایط سیستم ایمنی بدن انسان است. از جمله اقداماتی که می‌توانید طی فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن خود مد نظر قرار دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
خواب کافی : یک فرد بزرگسال باید بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشد.
ورزش منظم : با حفظ تناسب اندام خود و فعالیت بدنی به میزان کافی می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کمک کنید.
ترک سیگار و الکل : استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن انسان داشته باشد. ترک کامل سیگار و الکل بهترین گزینه است، اما اگر توانایی این کار را ندارید، کاهش مصرف به ویژه در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا توصیه شده است.
مصرف غذا‌های سالم : به جای غذا‌های کم ارزش، مانند پیتزا، هات داگ و چیپس، وعده‌های غذایی سالم‌تر شامل ماهی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید.
گزینه آخر یکی از مهم‌ترین موارد محسوب می‌شود. خوراکی‌های مصرفی ما اثر مستقیمی بر شرایط سلامت دارد. متاسفانه، حتی دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم لزوما به معنای آن نیست که به تقویت سیستم ایمنی بدن خود نیازی ندارید. اما خبر خوب این است که روش‌هایی خوشمزه برای انجام این کار وجود دارند که از آن جمله می‌توان به برخی نوشیدنی‌ها اشاره کرد.
نوشیدنی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی نه تنها سرشار از مواد مغذی هستند، بلکه آماده کردن آن‌ها نیز راحت بوده و خوراکی‌هایی خوشمزه هستند.
ترکیب مرکباتی
تمام میوه‌های خانواده مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که این ماده مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری یا مبارزه با بیماری کمک کند.
با توجه به محتوای ویتامین C چشمگیر در میوه‌های خانواده مرکبات، شما می‌توانید هر کدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. همچنین، شما می‌توانید اندکی ماجراجو بوده و آب چند میوه را با هم ترکیب کنید. از جمله گزینه‌های خوب در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
انواع مختلف پرتقال انواع مختلف نارنگی انواع مختلف لیمو گریپ فروت برای تهیه آب مرکبات به تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه آبمیوه گیری است. آب پرتقال و زنجبیل

همان گونه که پیشتر اشاره شد، میوه‌های خانواده مرکبات سرشار از ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. در این میان، پرتقال یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های محسوب می‌شود. برای افزایش فواید آب پرتقال می‌توانید یک قاشق پودر زنجبیل به آن اضافه کنید. زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است.
البته عطر و طعم قوی زنجبیل ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. در این شرایط برای بهبود مزه آبمیوه خود می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. عسل نیز خود از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی برخوردار است.
پرتقال و هویج
بار دیگر پرتقال به واسطه محتوای مواد مغذی و عطر و طعم فوق العاده خود در این دستورالعمل قرار دارد. دلیل افزودن هویج محتوای ویتامین‌های A و B آن است. زمانی که موضوع تقویت سیستم ایمنی مطرح می‌شود، ویتامین C تمام توجهات را به سوی خود جلب کرده و ویتامین B کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما در صورت عدم مصرف ویتامین B و همچنین ویتامین‌های دیگر نباید انتظار کاهش زمان مورد نیاز برای بهبودی بیماری را داشته باشید.
اسموتی آووکادو
آووکادو بی دلیل به عنوان یک ابرماده غذایی شناخته نمی‌شود. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن انسان است. همچنین، آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است.
در شرایطی که آووکادو گزینه چندان ایده آلی برای نوشیدنی‌های شیرین نیست، اما ترکیب آن با موز، کاکائو، و مقداری پودر وی (Whey) وانیلی می‌تواند به شکل گیری یک اسموتی مقوی و خوشمزه منتج شود.
آب آناناس و نعناع
اگر با گرفتگی بینی مواجه هستید، نعناع می‌تواند به بهبود شرایط تنفس شما کمک کند. برای تهیه یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی از این گیاه مفید، شما می‌توانید آن را با آب آناناس ترکیب کنید. این ترکیب نه تنها مواد مغذی مختلف را در اختیار بدن قرار می‌دهد، بلکه بسیار خوشمزه است.
گریپ فروت، چای سبز و آسپرین

اگر گلو درد و مشکلات ناشی از بیماری احساس ناخوشایندی را در شما ایجاد کرده است، این نوشیدنی ممکن است راه حل خوبی برای مقابله با آن باشد. گریپ فروت سرشار از مواد مغذی، مانند ویتامین C است و عطر و طعم خوبی دارد.
چای سبز حاوی کافئین است که به عنوان یک محرک طبیعی عمل می‌کند و این چیزی است که هنگام احساس بیماری و خستگی به آن نیاز دارید. در نهایت، آسپرین برای مقابله با عفونت و همچنین تسکین درد استفاده می‌شود.
گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای
نیازی نیست تا نوشیدنی مصرفی ما همواره شیرین باشد. شما می‌توانید با استفاده از برخی سبزیجات یک نوشیدنی مغذی را آماده کنید. گوجه فرنگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای آبگیری است و استفاده از فلفل دلمه‌ای در کنار آن می‌تواند ویتامین C بیشتری در اختیار بدن قرار دهد. افزودن مقداری نمک یا ادویه مانند هل، جعفری، و ... می‌تواند به بهبود عطر و طعم این نوشیدنی کمک کند.
انبه و چیا
بی اشتهایی شرایطی شایع در زمان ابتلا به آنفلوانزا است. اما بدن انسان برای مقابله با بیماری به دریافت مواد مغذی نیاز دارد و این مواد تنها به ویتامین‌ها و مواد معدنی محدود نمی‌شوند، بلکه به چربی ها، پروتئین و کربوهیدارت‌ها نیز نیاز است. بر همین اساس است که افزودن دانه‌های چیا به آب انبه می‌تواند تمام این مواد مغذی را در اختیار بدن قرار دهد. امکان ترکیب آبمیوه‌های دیگر مانند آب آناناس و آب پرتقال با آب انبه نیز وجود دارد.
چغندر، هویج، زنجبیل و زردچوبه
این نوشیدنی حاوی سبزیجاتی است که منابع خوبی برای ویتامین‌های A، C و E، آهن و کلسیم محسوب می‌شوند و به تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم ناشی از التهاب کمک می‌کنند.
التهاب اغلب یک واکنش ایمنی به عفونت‌ها است. این شرایط می‌تواند موجب علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه و بدن درد شود. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز ممکن است به طور خاص از فواید این نوشیدنی سود ببرند، زیرا زردچوبه و زنجبیل دارای آثار ضد التهاب هستند.
توت فرنگی و انبه

برای تهیه این نوشیدنی می‌توانید از میوه‌های منجمد استفاده کنید که دارای محتوای مواد مغذی مشابه با میوه‌های تازه هستند. ویتامین E موجود در انبه فواید آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی را ارائه می‌کند. از دیگر مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A، C و E، آهن و فولات اشاره کرد.
هندوانه
هندوانه نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند، بلکه در تسکین درد‌های عضلانی نیز نقش دارد. درد‌های عضلانی یکی از علائم شایع آنفلوآنزا، به ویژه در افراد پیر هستند.
محتوای آب زیاد هندوانه آن را به گزینه‌ای ایده آل برای آبگیری تبدیل می‌کند. همچنین آب هندوانه را می‌توانید با آبمیوه‌های دیگر مانند سیب یا پرتقال ترکیب کنید. از جمله مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A و C، منیزیم، و روی اشاره کرد.
توت فرنگی، کیوی و نعناع
توت فرنگی و کیوی از گزینه‌های خوب برای تهیه یک نوشیدنی سرشار از ویتامین C هستند. البته، به جای گرفتن آب بهتر است از توت فرنگی در تهیه اسموتی استفاده کنید.
ماست یونانی یکی از موادی است که می‌توانید به این اسموتی اضافه کنید. ماست یونانی منبع خوبی برای منیزیم و پروبیوتیک‌ها است. پروبیوتیک‌ها ممکن است به سلول‌ها در حفظ یک سد ضد میکروبی کمک کنند. از دیگر مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A، C و B6، منیزیم و روی اشاره کرد.
اسفناج، کاهو و کیل

یک نوشیدنی مبتنی بر سبزیجات نیروگاهی برای مواد مغذی مختلف به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن است. افزودن مقداری جعفری به ترکیب اسفناج، کاهو و کیل می‌تواند محتوای ویتامین B6 این نوشیدنی را افزایش دهد. این ویتامین نقش مهمی در تکثیر سلول‌های ایمنی و تولید پادتن ایفا می‌کند. از دیگر مواد مغذی موجود در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A، C و B6، آهن و کلسیم اشاره کرد.
کیل، گوجه فرنگی و کرفس
کیل یکی از مواد ثابت در بسیاری از نوشیدنی‌های سبز است. ترکیب کیل، گوجه فرنگی و آب کرفس محتوای چشمگیر ویتامین A را ارائه می‌کند. افزودن ترب کوهی برای تهیه یک اسموتی از این ترکیب ممکن است فواید ضد التهاب را ارائه کند. از دیگر مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A و C، منیزیم، پتاسیم، آهن و اسید‌های چرب اشاره کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مضرات شیرخشت و ترنجبین برای نوزادان !

چه ورزش‌هایی روند پیری را کندتر می‌کنند؟

هنگام سفر به کوه چه غذاهایی بخوریم؟

چه کسانی باید در فصول سرد شیره انگور بخورند؟

برف و بارانی که برای سلامتی خطرناک است!

نوزاد شما چقدر از گرد و خاک فرش خانه را استنشاق می‌کند؟

 چرا پوستم دورنگ شده است؟

درمان‌های طبیعی موثر در تقویت موهای نازک شده

تبلیغات «تاثیرات درمانی تریاک» باید هر چه سریع‌تر متوقف شود

شفاخونه/ خواص سنبل الطیب برای بدن

شفاخونه/ داروهای گیاهی مفید برای درمان بیماری نوزادان

آیا ضد‌تعریق‌ها سرطان‌زا هستند؟

قبل از خواب موهایتان را شانه بزنید

ویتامین‌هایی که کمبودشان بی‌خوابی می‌آورد

اگر مرغ بخوریم آنفلوآنزا می‌گیریم؟

آیا افراد چاق زودتر می‌میرند؟

چه زمانی تشعشعات مایکروفر خطرناک است؟

برای داشتن وزن متعادل چه بخوریم و چه نخوریم؟

چه کار کنیم که تبخال نزنیم؟

فشارخون بالا چه خطرهایی دارد؟

آبگوشت را با پیاز یا ترشی بخورید!

درمان‌های خانگی شپش موی سر

این قرص، متهم سرطان معده است

آنفلوآنزا و 16 نسخه خوراکی برای آن!

مراقبت‌های پوستی پس از 40 سالگی

سردی انگشتان از وجود کدام بیماری‌ خبر می‌دهد؟

با قند خوردن چه بیماری‌هایی می‌گیریم؟

7 دلیل برای انجام ورزش های قدرتی

اینفوگرافی؛ اقدامات لازم برای شهروندان در شرایط آلودگی هوا

شلغم و عسل؛ معجزه خوراکی برای سرماخوردگی

چای کیسه‌ای دوست چشمان شماست!

چه نوع آزمایشی برای تشخیص رماتیسم وجود دارد؟

با این رژیم غذایی به جنگ آنفلوآنزا بروید

آیا درمان قطعی سفیدی مو وجود دارد؟

آنفلوآنزا تا 10 روز آینده فروکش می‌کند

اُمگا 3 ربطی به سرطان پروستات ندارد

ویروس نابودگر آنفلوآنزا را جدی بگیرید

ورزش‌هایی که زخم سزارین را ترمیم می‌کنند

چرا نباید شکر بخوریم؟

ویروس نابودگر آنفلوانزا را جدی بگیرید

عوارض ارضا نشدن مرد و به انزال نرسیدن در رابطه جنسی برای سلامت

تا 10 روز دیگر بیماری آنفلوآنزا فروکش می‌کند

علل بروز کم‌توانی ذهنی/ سندروم داون، شایع‌ترین ناهنجاری کروموزومی

5 اشتباه رایج در آبرسانی به بدن

آلودگی هوا با پوست و موی شما چه می‌کند؟

روش‌های لیفت و جوانسازی صورت؛ بدون جراحی و بدون دستگاه

دکتر فاضل: برای پذیرش دانشجوی پزشکی «سنجش سلامت روان» ضروری است

5 راهکار عالی برای رسیدن به عرش اعتماد به نفس

چه بخوریم تا آنفلوآنزا نگیریم؟

روش‌های افزایش انرژی در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید