آریا بانو

آخرين مطالب

کم‌فروغ شدن فعالیت‌های بین‌المللی مد و لباس اسلامی ایرانی در عرصه جهانی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عطیه پژم: فرآیندها و اقدامات فرهنگی و بین‌المللی نوپا در حوزه مد و لباس برای منتج شدن به یک دیپلماسی فرهنگی که باعث نفوذ، رشد و پرورش افکار یک فرهنگ در فرهنگ ملت‌های دیگر می‌شود، امری بدیهی به نظر می‌رسد.

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در سال‌های اخیر، تلاش برای معرفی مد و لباس اسلامی ایرانی به شکل قابل‌توجهی در رأس برنامه‌های فرهنگی مدیران امر قرار گرفت و حد فاصل سال‌های 2015 تا 2018، اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد.
متأسفانه در دو سال گذشته، به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی و اعمال برخی تحریم‌ها، فرصت این همراهی برای هنرمندان ایرانی تا اندازه زیادی از دست رفت و بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در دوره هفتم و هشتم، تنها زمان ممکن برای درخشش هنر ایرانی در عرضه لباس اقوام و پوشش اسلامی بود.
بااین‌همه فعالیت‌های جست و گریخته‌ای را از سوی برخی فعالان حوزه مد و لباس طی همین ماه‌های اخیر در ابعاد بین‌المللی شاهد بوده‌ایم که شاید شرط لازم برای روشن ماندن موتور محرک فعالیت‌های بین‌المللی عرصه مد و لباس باشد، اما به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.
در این گزارش با درج یک مقدمه، مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی مد و لباس کشور در سال‌های اخیر:
ازآنجاکه زبان هنر در عرصه بین‌الملل فرصت بیان ارزش‌های دینی، اسلامی و گفتمان‌های بین‌المللی را فراهم می‌سازد و همچنین با عنایت به تبلیغات منفی رسانه‌های غربی علیه ایران و اسلام، انجام فعالیت‌های مختلف به‌خصوص در زمینه‌های فرهنگی و هنری ما را قادر خواهند ساخت تا پیوندی ناگسستنی میان جهانیان و اسلام برقرار سازیم و با حضور موفق خود، زمینه‌ساز روشن شدن افکار عمومی نسبت به ذخایر فرهنگی هنری ایران و نقش ایران اسلامی در تمدن اسلامی باشیم.
بدیهی است با توجه به اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح بین‌الملل و همچنین خیز برخی مجموعه‌های دارای رسالت فرهنگی و هنری همچون مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در راه ترویج و تعمیم هنر و لباس حلال ایرانی اسلامی در سایر کشورها، این نوع فرآیندها و اقدامات فرهنگی نوپا برای منتج شدن به یک دیپلماسی فرهنگی که باعث نفوذ، رشد و پرورش افکار یک فرهنگ در فرهنگ ملت‌های دیگر می‌شود، نیازمند همیاری و همگامی مسئولان با این نهاد بوده تا در سایه همکاری‌های مشترک، کاری بزرگ انجام شود چراکه امروزه بحث حلال یکی از شاخص‌ترین دغدغه‌های مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نیز محسوب می‌شود.
نظر به این مقدمه، طی سال‌های 2015 تا 2018، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر با عنایت به سوابق اجرایی خود در برنامه‌های مهم ملی و بین‌المللی و بنا بر تکلیف و رسالت خود در گسترش فرهنگ و هنر ایران‌زمین از راه اجرای برنامه‌های اصیل ایرانی در حوزه‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی، مد و لباس و حضور در نمایشگاه‌های حلال با عنوان هنر حلال و پوشاک حلال برای اولین بار در دنیا و همچنین در جهت شناساندن زن ایرانی اسلامی و توانمندی‌های وی به جهانیان در عرصه‌های گوناگون، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی را در کشورهای مختلف برگزار کرده است که در ادامه به برخی از رویدادها اشاره می‌شود. البته که تمامی این رخدادهای بین‌المللی در کنار برپایی بخش بین‌المللی مد و لباس فجر در همان سال‌ها توانست تا اندازه قابل توجهی، بذر جلب توجه جهانیان به هنر ایرانیان در عرصه مد و لباس را به درستی بکارد.
حضور ایران در نمایشگاه مد و لباس ترکیه (22-25 دسامبر 2015):
مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در قالب کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری تعدادی از طراحان و فعالان صنعت مد و لباس، در نمایشگاه مد ترکیه شرکت کرد. این نمایشگاه به مدت یک هفته در شهر استانبول ترکیه برگزار و بیش از 150 اثر برتر از طراحان ایرانی در این جشنواره عرضه شد و همچنین ایران موفق به کسب رتبه اول در طراحی و محتوا شد .
برگزاری نمایشگاه لباس اقوام و مدرن در حیدرآباد هند (26-29 دسامبر):
برگزاری نمایشگاه لباس اقوام و لباس مدرن زن ایرانی در نمایشگاه الگوی زن ایرانی اسلامی در موزه سالار جنگ حیدرآباد هند، برگ دیگری بود از استقبال پرشور زنان ایرانی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی اسلامی در دنیا که فعالیت آنان هرروز گسترده‌تر می‌شود.
حضور ایران در نمایشگاه حلال اسپانیا (10-11 نوامبر 2016):
در این نمایشگاه، غرفه مد و لباس اسلامی ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایران و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در مادرید به ارائه دستاوردهای کشورمان پرداخت.
ایران برای اولین بار با موضوع مد و لباس حلال در این نمایشگاه حضور یافت. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشگام و اولین کشور بنا دارد استانداردها و شاخص‌های لباس حلال را در دنیا مطرح و ثبت کند و آن را در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار دهد.
حضور در نمایشگاه پوشش‌های اسلامی کازان (20-18 مارس 2017):
هرساله در روسیه فستیوال‌های مد اسلامی ، فشن­شو و مسابقات از سوی اتحادیه طراحان مسلمان روسیه برگزار می‌گردد. این مراسم در سالن‌های بسیار مجلل"پیرامیدا" در مجتمع فرهنگی تفریحی "توگان آویلیم" واقع در مرکز شهر کازان برگزار می‌شود و طراحان لباس‌های اسلامی سراسر دنیا را گردهم می‌آورد. ایران سومین سال است که به دلیل حضور موفق طراحان ایرانی به‌صورت ویژه در این برنامه دعوت می‌شود و هرساله رتبه برتر را به خود اختصاص می‌دهد.
حضور در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ارمنستان (10-8دسامبر 2017):
این نمایشگاه با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و توسط شرکت همایشگران سام به مدیریت غلامرضا رضاییان هیاتی در تاریخ 17- 19شهریورماه برگزار شد.
حضور در جشنواره فرهنگ‌های دوست مکزیک (20 می2017) و 2018:
برگزاری نمایشگاه لباس اسلامی ایران در موزه مردم‌شناسی مکزیک در قالب نمایشگاه فرهنگ‌های دوست با شعار صلح و دوستی جهانیان با استقبال ویژه‌ای روبرو شد و نهایتاً منتج به اعزام هنرمندان و طراحان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شرکت در فستیوال‌های مختلف در طول یک سال شد. بر اساس فعالیت سال گذشته، مؤسسه برای بار دوم به‌صورت میهمان ویژه به نمایشگاه سال 2018 با موضوع دیزاین و طراحی نیز دعوت‌شده است.
البته که تمامی این رخدادهای بین‌المللی در کنار برپایی بخش بین‌المللی مد و لباس فجر در همان سال‌ها توانست تا اندازه قابل توجهی، بذر جلب توجه جهانیان به هنر ایرانیان در عرصه مد و لباس را به درستی بکارد و زمینه ایجاد همکاری میان هنرمندان ایرانی با سایر کشورهای صاحب نام در عرصه مد و لباس اسلامی را فراهم سازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/229260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

یک غذای فوری با نان تست

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

افزایش ماندگاری رنگ مو با 12 ترفند کاربردی

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

خواستگاری کاظم نوربخش بازیگر معروف «نون خ» از تیفانی دختر ترامپ که وایرال شد!

مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد