آریا بانو

آخرين مطالب

وزنه‌برداری زنان در مسیر تاریخ‌سازی ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- «سیده الهام حسینی» در حالی نام خود را به عنوان نخستین زن مدال‌آور وزنه‌برداری ایران به ثبت رساند که به نظر می‌رسد با توجه به رکوردهایی که ملی‌پوشان در پیکارهای مختلف به ثبت رسانده‌اند هنوز فاصله زیادی برای کسب مدال در میادین آسیایی و جهانی دارند.

وزنه‌برداری زنان رشته‌ای نوپا در ایران محسوب می‌شود و با وجود آنکه مدت زمان کوتاهی از تشکیل آن می‌گذرد اما به نظر می‌رسد زنان ما می‌توانند خود را زودتر از تصور به مدال‌های بین‌المللی دست یابند. تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران در سال 1396 تشکیل و لباس رسمی این تیم که منطبق با موازین اسلامی است در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2018 رونمایی شد. «بوسابا» دبیر کل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا و همچنین«کاتو ریکو» رییس کمیته فنی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا از لباس دختران ورزشکار ایرانی رونمایی کردند.
هر چند که پس از این رونمایی نزدیک به 2 سال طول کشید تا دختران وزنه‌بردار ایران به صورت رسمی روی تخته بروند اما پیش از اعزام تیم به رقابت‌های قهرمانی سال 2019 آسیا در چین، 2 دختر خردسال ایرانی به صورت نمادین در مسابقه‌های بین‌المللی جام فجر در سال 1396 به روی تخته رفتند. «آیسان ادیب» 8 ساله اهل اردبیل و «یگانه خدابنده» 6 ساله اهل شوشتر دخترانی بودند که نخستین بار در جلوی دوربین‌های تلویزیونی وزنه‌ زدند.
پس از این اتفاق تیم وزنه‌برداری زنان ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهان اعزام شدند. البته پیش از آن دختران نوجوان ایران نیز به عنوان نخستین وزنه‌برداران زن ایران در رقابت‌های قهرمانی سال 2018 نوجوانان آسیا در ازبکستان حضور یافته بودند. هر چند که این اعزام‌ها مدال و جایگاهی برای ایران به ارمغان نیاورد اما آغاز تاریخ‌سازی دختران ایرانی بر تخته مسابقات بود. با پایان مسابقات قهرمانی سال 2019 جهان در تایلند کسب امتیاز برای ورودی المپیک 2020 توکیو به یکی از دغدغه های دختران وزنه‌بردار تبدیل شد.
ایران برای اعزام وزنه‌برداران زن به ژاپن 2 سهمیه دارد. فدراسیون نیز برای کسب این امتیازات، 2 دختر وزنه‌بردار را به رقابت‌های بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه اعزام کرد. در این پیکارها بود که نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان در رده بزرگسالان کسب شد و «سیدالهام حسینی» توانست نام خود را به عنوان نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری زنان ایران برای همیشه ثبت کند. او در حرکت یک ضرب با 88 کیلوگرم، در دوضرب ١١٠ کیلوگرم و در مجموع ١٩٨ کیلوگرم در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار گرفت.
پس از این موفقیت «اورسلا پاپاندری» نایب رییس فدراسیون جهانی وزنه برداری با انتشار عکسی از «سیده الهام حسینی» نوشت: نخستین مدال بزرگسالان زنان ایران را به الهام حسینی و فدراسیون وزنه برداری ایران تبریک می‌گویم.
گرچه این مسابقات همچون رقابت‌های آسیایی و جهانی از اهمیت بالا، گستردگی بسیار برخوردار نبود و از حضور وزنه‌برداران نامدار خالی بود اما حسینی با دستیابی به این گردن‌ آویز، تاریخ‌سازی بزرگی را انجام داد. حسینی با قرار گرفتن بر پشت پولاد سرد در مسابقات ترکیه سومین تجربه بین‌المللی خود را از سر گذراند.
این وزنه‌بردار پیش از این در مسابقات جهانی وزنه‌برداری در تایلند در مهر ماه در دسته 71 کیلگرم گروه A با 83 کیلوگرم یک‌ضرب، 108 کیلوگرم دوضرب و مجموع 191 کیلوگرم در جایگاه شانزدهم جهان ایستاد.
وی همچنین اولین تجریه خود را در رقابت‌های آسیایی در اردیبهشت ماه کسب کرد که در دسته 71 کیلوگرم، با 78 کیلوگرم یک ضرب، 98 کیلوگرم دوضرب، مجموع 176 کیلوگرم را ثبت کرد و در جایگاه ششم آسیا قرار گرفت.
حسینی در فاصله پیکارهای جهانی تا جام «نعیم سلیمان اوغلو» 7 کیلوگرم افزایش رکورد در مجموع داشت.
دومین نماینده ایران که در ترکیه به روی تخته رفت، «پریسا جهانفکریان» بود. وی «با رکورد 81 کیلوگرم یک‌ضرب، 116 کیلوگرم دوضرب و 197 کیلوگرم مجموع به عنوان چهارمی رسید.
این وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی جهان تایلند در دسته 87 کیلوگرم به روی تخته رفت که با 87 کیلوگرم یک‌ضرب، 111 کیلوگرم دوضرب و مجموع 198 کیلوگرم در جایگاه بیست و یکم جهان قرار گرفت.
ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با رکورد 82 کیلوگرم یک‌ضرب، 103 کیلوگرم دوضرب و مجموع 185 کیلوگرم در رده نهم آسیا ایستاد.
او هر چند در جهانی تایلند رکورد خود را تا 13 کیلوگرم افزایش داد اما در ترکیه نسبت به جهانی یک کیلوگرم کاهش رکورد داشت.
در مسیر توسعه ورزش زنان ایران فدراسیون طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده است. یکی از این طرح ها انتخاب مشاور فنی از بین پیشکسوتان این رشته است. پس از مسابقات جهانی تایلند فدراسیون «اکبر خورشیدی» یکی از مربیان با تجربه و پرسابقه تیم‌های ملی را به عنوان مشاور فنی تیم زنان انتخاب کرد. پیشکسوتی که به مدت 2 ماه در این سمت قرار گرفت تا مسیر حضور زنان ایران را بر روی سکوهای جهانی همواره سازد.
حال باید دید که زنان وزنه‌بردار در مسابقات گزینشی دیگر چه مدال‌های خوشرنگی را کسب می‌کنند و آیا می‌توانند رکورد خود را قدم به قدم در هر رقابت بین‌المللی افزایش دهند. باید دید که آنان تا رسیدن به المپیک، رویای مدال‌آوری بیشتر را به حقیقتی محض در تاریخ زنان وزنه‌بردار ایران تبدیل می‌کنند یا خیر.
اما زنان ما چقدر برای رسیدن به المپیک فاصله دارند. در سال‌های گذشته کل تیم ایران هر رتبه ای که بدست می‌آورد اگر در مسابقات گزینشی اول تا ششم می‌شد، می‌توانست 6 سهمیه المپیک بگیرد. در نتیجه سرمربی تشخیص می‌داد که چه وزنه‌برداری و در چه وزنی به این مسابقات برود. اکنون کسب سهمیه المپیک شخصی شده است و باید یا جزو هشت وزنه‌بردار برتر باشند و از رتبه هشتم به بعد باید به عنوان بهترین آسیا قرار بگیرند که کار سختی به شمار می‌رود.
با این تفاسیر در حال حاضر «سیده الهام حسینی» در بین وزنه‌برداران از امتیاز بیشتری برخوردار است اما در رنکینگ المپیکی جزو 50 نفر اول نیست و هیچ شانسی برای کسب سهمیه ندارد. البته با توجه به نوپا بودن وزنه‌برداری زنان شانس اهدا «وایلد کارت» برای حضور نماینده وزنه‌برداری زنان ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو وجود دارد.
مسابقات بین المللی نعیم سلیمان اوغلو در روزهای ٢٤ تا ٢٦ آبان ماه در شهر «غازی انتیپ» ترکیه برگزار شد.
برچسب‌ها
رقابت‌های بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه سید الهام حسینی پریسا جهانفکریان کشتی زنان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/228302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدای زمین را بشنوید

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

نماینده مشهد در مجلس هفتم خطاب به دیگر نمایندگان: سیگار نکشید

سحر زکریا به کلی چهره اش را تغییر داد که باورتان نمی شود

دکوراسیون اتاق کار جدید منوچهر هادی با تزیین قاب های زیبا

فضای برگزاری کنسرت های موسیقی در بوشهر مهیا است

پست عجیب و معنادار مادر تتلو در اینستاگرام

ویدئوی کمتر دیده شده از نوازندگی و خوانندگی مرتضی پاشایی

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

لوبیا استانبولی با یک طعم جدید و متفاوت

فیتنس بار، یک میان وعده سالم برای ورزشکاران

علت بروز باد گلوی بیش از حد

نفخ؛ شایع‌ترین اختلال گوارشی

مهم ترین دلایل ایجاد نفخ شکم

علت بدن درد بعد از ورزش!

سوءاستفاده از فرزند برای بازگرداندن زن به زندگی

نحوه برخورد با همسری که روز تولد یا سالگرد ازدواج را فراموش می کند

حجامت بیمه شد

چرا قانون فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن