آریا بانو

آخرين مطالب

کجا اسب آبی ببینیم؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کجارو / بسیاری از گردشگران حیات وحش مایلند تا روزی بتوانند از نزدیک اسب آبی ببینند. در ادامه همراه این مقاله باشید تا این جانور را بیشتر بشناسیم.
اسب‌های آبی حیواناتی با جثه گرد، بسیار بزرگ و عاشق آب هستند که بومی آفریقا محسوب می‌شوند. درحالی‌که شاید گاهی اوقات اسب‌های آبی از روی ظاهر حیواناتی بی آزار و آرام به نظر برسند اما واقعا اینطور نیست! اسب‌های آبی حیوانات بسیار وحشی و خطرناکی هستند که سالانه عده زیادی را از بین می‌برند. اسب‌های آبی بسیار بزرگ هستند و سومین پستاندار خشکی زی بزرگ در جهان به شمار می‌روند. جایگاه اسب‌های آبی پس از فیل و کرگردن سفید است.
اسب‌های آبی بین 3.3 تا 5 متر طول دارند و قد آن‌ها از پاهایشان تا سر شانه‌شان حدودا 1.6 متر است. دم این جانوران به‌تنهایی حدود 35 تا 50 سانتی‌متر طول دارد. وزن اسب‌های آبی بسیار زید است و وزن این جانوران به نسبت جنسیتشان متفاوت است و طبیعتا نرها سنگین وزن‌تر هستند. به‌طور میانگین اسب‌های آبی ماده حدود 1.400 کیلوگرم وزن دارند و وزن اسب‌های آبی نر بین 1.600 تا 4.500 کیلوگرم متغیر است.
اسب آبی روزانه 35 کیلوگرم غذا می‌خورد!
اسب‌های آبی از گیاهان تغذیه می‌کند. یک اسب آبی روزانه حدود 35 کیلوگرم غذا می‌خورد! اسب‌های آبی اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند اما این مسئله به هیچ وجه بدان معنا نیست که در روز شانس دیدن این حیوانات از نزدیک را نخواهید داشت. اسب‌های آبی اکثرا در شب به‌دنبال غذای خود می‌گردند و روز را استراحت می‌کنند. این حیوانات گاهی اوقات در یک شب حدود 10 کیلومتر مسافت را برای یافتن غذا طی می‌کنند. این حیوانات غالبا از گیاهان، علف‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کنند.
طبق گزارش‌ها IUCN، وضعیت بقای اسب‌های آبی در دسته «آسیب پذیر» قرار می‌گیرد. این مسئله از این نظر که این جانوران در خطر انقراض نیستند خبر نسبتا خوبی است اما همچنان جای نگرانی دارد. جمعیت اسب‌های آبی در طی 10 سال اخیر حدود 7 تا 20 درصد کاهش یافته است و خبر بد این است که این کاهش جمعیت همچنان در حال افزایش است و اگر شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند به‌زودی نام اسب آبی را در دسته «در خطر انقراض» مشاهده خواهیم کرد. دلیل اصلی کاهش جمعیت این حیوانات، آمار بسیار بالای شکار آن‌ها است. دلیل اصلی شکار شدن این جیوانات استفاده از پوست و دندان نیش آن‌ها است. از جمله دیگر دلایل کاهش جمعیت اسب‌های آبی می‌توان به مسئله کمبود مناطق آبی از قبیل دریاچه‌ها به‌دلیل گسترش کشاورزی اشاره کرد.
اسب آبی هیچ ارتباطی با اسب ندارد!
اسب‌های آبی در زبان انگلیسی "Hippo" نامیده می‌شوند و نام علمی و کامل آن‌ها "Hippopotamus" است که این واژه یونانی به معنای «اسب آبی» یا «اسب رودخانه‌ای» ترجمه خواهد شد. در نتیجه نامی که در زبان فارسی به این حیوانات نسبت داده شده است، ترجمه نام اصلی این جانوران در یونانی است. جالب است بدانید که اسب‌های آبی هیچ ارتباطی با اسب‌ها ندارند! نزدیک‌ترین خویشاوندان به اسب‌های آبی، خوک‌ها، وال‌ها و دلفین‌ها هستند. پوست اسب‌های آبی باید همیشه مرطوب باشد چراکه اگر پوست این حوانات خشک شود سریعا ترک می‌خورد.
اسب‌های آبی می‌توانند تا 5 دقیقه در زیر آب بمانند!
پوست این حیوانات مایع قرمز رنگی از خود ترشح می‌کند که این مایع هم آنتی‌بیوتیک است، هم نقش ضد آفتاب دارد و هم مرطوب کننده است. مردم در قدیم به غلط بر این باور بودند که اسب‌های آبی خون عرق می‌کنند! اسب‌های آبی می‌توانند تا 5 دقیقه در زیر آب بمانند و نفس خود را حبس کنند. هنگامی که این حیوانات در دریاچه‌ها می‌خوابند، بدن آن‌ها به‌طور خودکار روی سطح آب می‌آید تا این جانوران نفس بکشند و سپس مجددا به زیر آب فرو می‌رود و این روند تا پایان خواب جانور تکرار می‌شود. چشم اسب‌های آبی تقریبا در بالاترین نقطه از سرشان قرار گرفته و این امکان را به جانور می‌دهد تا اطراف خود را از زیر ببیند در حالی‌که فقط چشم‌ها از سطح آب بیرون است.
اسب‌های آبی به نسبت جثه و وزنشان سریع هستند. یک اسب آبی می‌تواند با سرعت 23 کیلومتر بر ساعت بدود. اسب‌های آبی شدیدا پر سروصدا هستند! اصواتی که اسب‌های آبی تولید می‌کنند (مثل خر و پف کردن و نعره کشیدن) حدود 115 دسی‌بل اندازه گیری شده است. اگر کنجکاوید تا بدانید این حجم از صدا چقدر است، شرایطی را تصور کنید که در فاصله 4.6 متری از یک بلندگو در یک فستیوال موسیقی راک قرار دارید! صدای اسب‌های آبی هم همین قدر بلند است! اسب‌های آبی قابلیت این را دارند تا غذا را در معده خود زخیره کنند! این حیوانات بسیار خطرناک هستند و همواره می‌توان نام آن‌ها را در فهرست خطرناک‌ترین پستانداران جهان دید! آرواره‌های اسب آبی بسیار قوی است و این جانور بسیار پرخاشگر است. اسب‌های آبی بسیار با یکدیگر درگیر می‌شوند و گاهی اوقات درگیری به‌حدی می‌رسد که یکی از بچه‌ها در بین دعوای دو اسب آبی دیگر آسیب می‌بیند یا حتی له می‌شود!
اسب‌های آبی تنها در آفریقا یافت می‌شوند و بسیاری از گردشگران در راه یک سافاری قدم می‌گذارند تا بتوانند یک اسب آبی را از نزدیک ببینند. این جانوران اکثرا در جنوب آفریقا یافت می‌شوند و آن‌ها را تنها در نقاطی که آب وجود دارد می‌توان یافت. در نتیجه احتمال دیدن یک اسب آبی تنها درکنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد. اسب‌های آبی باید حداقل 16 ساعت از روز خود را در آب سپری کنند. اسب‌های آبی زندگی گروهی دارند و با هم نوعان خود اجتماعی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/227156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟

پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا

مرور کارهای تاکتیکی در هوای بارانی اراک

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

فرصت ویژه گلر استقلال پس از یازده ماه!

پاسخ مورایس به انتقاد هواداران سپاهان

به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید!

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

نماهنگ دل انگیز «سلام» با صدای فریدون آسرایی

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

ضربه مهلک گورخر به گراز

علت خمیر شدن پنکیک؛ ایراد کار اینه که میگم

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

نکاتی که آقایان درباره بارداری همسرشان باید بدانند!

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

نصیرزاده: مشکل یحیی به کمک خودش حل می‌شود

مقصد غیرمنتظره رادامل فالکائو

گزینه بایرن با استون‌ویلا تمدید کرد

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد