آریا بانو

آخرين مطالب

سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از حاشیه تا متن فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبح نو / سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، این روزها در پردیس سینمایی ملت در حال اجراست. جشنواره‌ای که گفته می‌شود محل کشف استعدادهای جوان فیلمساز است و از سوی دیگر عده‌ای معتقدند این جشنواره صرفا دورهمی محفلی است و استعدادها به معنای واقعی آن راهی به این جشنواره ندارند.
جشنواره دورهمی برای فیلم‌های انجمن
برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران بر عهده «انجمن سینمای جوانان ایران» است. انجمنی که وظیفه اصلی آن آموزش علاقمندان به سینما و تولید فیلم کوتاه است. فیلم‌های کوتاهی که اغلب توسط فیلمسازان آموزش یافته در انجمن تولید می‌شوند. 2‌ماه پیش، چند فیلمساز فعال در حوزه فیلم کوتاه در مصاحبه با یک خبرگزاری «انجمن سینمای جوانان» را متهم به «نخبه‌کشی» و «باند بازی» در فیلم کوتاه کردند. اکنون و همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه، فیلمسازان فعال در حوزه سینمای کوتاه، باز هم انجمن سینمای جوانان را به باند بازی متهم کرده‌اند. «امروز یه سانس جشنواره فیلم کوتاه
تهران رو دیدم و فقط حرص خوردم... فیلم‌هایی با پارتی بازی توش نمایش داده شدن که یک صدم کیفیت داستانی و روایی فیلم من رو نداشت، دارم فکر می‌کنم کاش منم و لابی می‌کردم این‌طوری حق عوامل فیلمم خورده نمی‌شد» این توییت هاشم جهرمی، کارگردان فیلم کوتاه است که یکی از چندین مورد انتقادها از جشنواره است. حسین ترک جوش، کارگردان فیلم کوتاه «جدایی» که در جشنواره فیلم تهران پذیرفته نشده، با بیان اینکه فقط فیلم‌هایی که از سوی انجمن سینمای جوانان حمایت شده‌اند به جشنواره‌های فیلم کوتاه راه پیدا می‌کنند و جشنواره به یک دورهمی تبدیل شده می‌گوید:« به تازگی متوجه شدیم فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم کوتاه پذیرفته نشده‌اند، یک کمپین علیه این جشنواره تشکیل داده‌اند. ما عصبانی هستیم، زیرا حقمان پایمال می‌شود.»
بلیت فروشی و اعتراض‌ها به آن
امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران با بلیت ‌فروشی برای فیلم‌های حاضر در جشنواره آغاز به‌کار کرد. ابتدا قرار بود که بلیت هر سانس10هزار تومان باشد اما اعتراض‌ها به گرانی قیمت بلیت باعث شد تا با کاهش 50‌درصدی قیمت، رقم پنج ‌هزار تومان برای تماشای آثار جشنواره در نظر گرفته شود. فروش بلیت برای حضور در جشنواره اقدام مثبتی است که می‌تواند این رخداد فرهنگی و هنری را مختص به کسانی کند که حاضرند برای هنر هزینه کنند. برخلاف بسیاری از رخدادهای مشابه که به خاطر رایگان بودن، محلی برای حضور افراد بی‌ربط می‌شدند. علاقمندان برای خرید بلیت‌های جشنواره باید به سایت «سینما تیکت» مراجعه کنند که در حال حاضر به صورت انحصاری بلیت فروشی سینماها را در دست دارد. این سامانه اعلام کرده به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره، جایزه 30‌میلیون تومانی خواهد داد. انحصار ایجاد شده برای یک سامانه فروش بلیت برای ارائه بلیت‌های جشنواره فیلم کوتاه، موضوعی است که از سوی برگزار‌کنندگان جشنواره نیازمند روشنگری است.
موج‌سواری کارگردان یک فیلم
شاید مهم‌ترین اعتراض‌ها به جشنواره فیلم کوتاه تهران، مسأله کیفیت پایین فیلم‌هاست. علی‌رغم اینکه فیلم کوتاه یکی از ژانرهای پرطرفدار در میان فیلمسازان جوان است، انتخاب‌های بد برای جشنواره باعث ایجاد نارضایی شده است. افشین اخلاقی، کارگردان فیلم کوتاه «سالمون» که از جشنواره کنار گذاشته شده، در مصاحبه‌ای می‌گوید:« متاسفانه فیلم‌هایی که داوران انتخاب کردند از سوی شورای ارزشیابی و نظارت رد شد، در این‌باره چه کسی جوابگو است و چه اتفاقی افتاده که به اینجا رسیدیم؟!» در کنار کیفیت پایین فیلم‌ها، مسائلی چون محتوای برخی از آثار نیز بحث‌برانگیز شده است.
یک فیلم و حواشی آن
فیلم سینمایی «رأی» بزرگ‌ترین حاشیه روزهای اول جشنواره فیلم کوتاه تهران را رقم زد. این فیلم کوتاه با اعلام سپیده برنجی، کارگردان آن از حضور در جشنواره انصراف داد.
خانم سپیده برنجی، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش نوشت:« فیلم رأی، فیلم ما را از جشنواره کنار گذاشته‌اند و از من خواسته‌اند شناسنامه دختران کوچک فیلمم را نشانشان بدهم. از پوشش این کودکان ایراد گرفته‌اند و نگرانند که آیا هنگام فیلمبرداری به سن تکلیف رسیده بوده‌اند یا نه.» این فیلمساز ادامه می‌دهد:« حالا به‌عنوان یک فیلمساز نمی‌دانم به دختران فیلمم چه بگویم. به خاطر آن‌ها و به خاطر اندیشه‌ای که پشت این فیلم هست، سکوت نمی‌کنم و از همه کسانی که با حذفی چنین پر‌خشونت و بی‌منطق مخالف‌اند، می‌خواهم که سکوت نکنند. تا این لحظه هم اگر جنگیدم، تنها به خاطر چنین اندیشه‌ای بوده». با انتشار متن اعتراضی کارگردان فیلم «رأی»، کریم لک‌زاده، کارگردان فیلم کوتاه که قرار بود آثارش در این دوره جشنواره مرور شود، در اعتراض به رفتاری که با فیلم «رأی» شد، اعلام کرد جشنواره اجازه مرور آثار وی را نخواهد داشت.
انتقاد از میزبانی جشنواره
میزبانی پردیس ملت از هر جشنواره‌ای به‌خاطر ساختار نامناسب این پردیس بزرگ سینمایی، همراه با حواشی و انتقادات زیادی بوده است. از جشنواره فیلم فجر گرفته تا جشنواره کوچک فیلم کوتاه تهران، آنچه مشخص است مدیران این پردیس هنوز نتوانسته‌اند مشکلاتی که در هر جشنواره‌ای بروز و نمود پیدا می‌کند را حل کنند. «صبا» در گزارشی از پردیس ملت و مشکلات آن می‌نویسد: «بنا به گفته یکی از مسوولان جشنواره رفت‌و‌آمد این سرویس‌ها تا پایان سانس آخر یعنی حدود ساعت‌23 ادامه دارند، اما آنچه مشاهده کردیم این‌طور نبود بنابراین یا تعداد این سرویس‌ها نسبت به مخاطبان آن‌قدر کم است که باید فیلم‌های آخر را دیده‌و‌ندیده، شال‌و‌کلاه کنید و به سمت سرویس‌ها بدوید، یا آنکه اصلاً این سرویس‌ها تا آن ساعت از شب حضور ندارند. به هر حال ما که ناچار شدیم بعد از پایان سانس آخر تا ابتدای نیایش پیاده رهسپار شویم.» در این گزارش به نبود پارکینگ به‌عنوان معضلی برای جشنواره اشاره شده است، مسأله‌ای که در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر به شدت چشمگیر می‌شود. از سوی دیگر مسأله اینترنت و سرعت پایین آن، کیفیت پایین فود کورت، از جمله دیگر مشکلاتی است که در پردیس ملت بر حضار می‌گذرد.
حضور یک سلبریتی و ذوق‌زدگی در فیلم کوتاه
حضور ترانه علیدوستی در فیلم کوتاه «اکو» یکی از حواشی است که این روزها در سایت‌های سینمایی به آن پرداخته شده است. کم‌کاری علیدوستی در سینما و اینکه یک سلبریتی با دستمزد بالا حاضر شده است در فیلم کوتاه ایفای نقش کند، موضوعی بوده که بازی علیدوستی در «اکو» به آن دامن زده است.به‌خصوص اینکه علیدوستی سه سالی از سینما دور بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/226919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مهاجرت با ویزای جعلی

رقص دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با آهنگ معروف مایکل جکسون که پربازدید شد

رونمایی ستاره سادات قطبی از پسر همسرش شهرام شکیبا / این همه شباهت پدر پسری مگه داریم باورتان نمی شود

نگاهی به پوشش متفاوت مبینا نصیری در جشن تولد 34 سالگی اش / ست لباسش جلب توجه کرد

اولین صحبت های سینا مهراد درباره سکانس صیغه با شکلات در «آقازاده» که جنجالی شد!

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

خنده‌دارترین و عجیب ترین زیرنویس صداوسیما در سریال هفت سر اژدها شبکه سه

قابی دیدنی و متفاوت که بهنوش طباطبایی بازیگر پُرحاشیه از خود در حرم امام رضا(ع) منتشر کرد

الان خودرو بخریم یا نه؟/ پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو در سال 1403

از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!

خوانندگی اختصاصی محسن یگانه برای طرفدار کوچکش

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است