آریا بانو

آخرين مطالب

شیوه‌ زندگی کنونی ما گفتگو

شیوه‌ زندگی کنونی ما
  بزرگنمايي:

آریا بانو- سبک و شیوه‌ی زندگی در دوران جهانی شدن مصرف، از جمله مهمترین مسائل در علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی است؛

اما غلبه و شیوه و سبک زندگی مصرفی کنونی صرف یک مسئله ‌ ی قابل بحث و تحقیق در مراکز علمی ـ فرهنگی نیست؛ بلکه خطر بزرگی برای آینده ‌ ی فرهنگ ها و سست شدن بنیاد وجود بشر و سرایت آشوب در همه چیز و همه جا و حتی در شیوه زندگی گسترش پاینده و گسترش ‌ یافته ‌ ی کنونی است. از جهت دیگر مسئله و مطلب جزئی و بسیار بی اهمیتی است؛ یعنی وقتی شیوه ‌ ی زندگی را بدون باطن آن در نظر آورم در حقیقت یک مسئله ‌ ی خطیر جهانی سهل انگاشته می پندارند که با بعضی دستورالعمل های ساده می توان از گسترش سبک زندگی جهانی جلوگیری کرد. این سبک و شیوه ‌ ی مصرف جهانی با هیچ ملاک اخلاقی و دینی و عقلی نمی سازد اما اگر بگوییم بسیار خوب ما آن را نمی پذیریم یا اصلاحش می کنیم و بجای آن سبک و شیوه ‌ ی دیگری وضع می کنیم دچار پندار شده ایم.
این پندار کمتر از شیوه ‌ ی مصرفی خطرناک نیست و شاید خطرناک ‌ تر باشد. زیرا ممکن است گمان کنند که مشکل یا بعضی تغییرات جزئی در شیوه زندگی شخص حل شده است و خطر استیلای حرص مصرف، دیگر وجود ندارد. کاش می دانستم شما با کدام وجهه ‌ ی نظر به شیوه ‌ ی ‌ زندگی می ‌ نگرید و مسئله ‌ ی شما چیست. آیا راضی می شوید که در پاسخ شما همین کلیات را بگویم؟ مشکل من اینست که نمی دانم مرادتان از سبک زندگی چیست، ولی اگر صرف معنای عملی از سبک زندگی مراد کرده اید من گمان نمی کنم این یک مسئله ‌ ی مهم برای ما و جهان کنونی باشد. اگر منظورتان روگرداندن از سبک زندگی غربی است، حق دارید که آن را نپسندید، اما این سبک زندگی از لوازم تجدد و جلوه ‌ ی جهان جدید، بلکه عین آن است. و اگر بخواهید مستقیماً به مقابله ‌ ی با آن بروید، حداقل زیانش این است که زحمت بی نتیجه می کشید و از عهده ‌ ی کار بر نمی آیید، و اگر بر آیید، مقصود شما با آن حاصل نمی شود.
ساده زیستی که در عالم دینی جایگاه رفیع دارد، در شهری که قوانین تکنیک و الکترونیک بر آن حاکم است، به تحقق و تمامیت نمی رسد.
سبک زندگی غربی، ظاهر جهان متجدد است. آیا می خواهید ظاهر را بی ‌ توجه به باطن تغییر دهید؟ یا آن را به جای باطن بگذارید؟ و می پندارید که با تغییر ظاهر، آن هم سطحی ترین تغییرها، می توان به جنگ باطن رفت و بر آن غلبه پیدا کرد؟ حفظ ظاهر واجب است اما ظاهر را با پیروی باطن می توان حفظ کرد.
اکنون شیوه ‌ ی زندگی در همه جا شیوه ‌ ی غربی است و شما حق دارید که شیوه ‌ ی موجود را نپسندید و نپذیرید اما اگر جهانی بودن این معنی را نمی پذیرید، می گویم اکنون همه جا شهر الکترونیک است و مگر نیست؟! با پوشیدن پیراهن بدون یقه، و لباس بدقواره، و دم پایی به جای کفش، و به صرف رجوع به بعضی مراسم و آداب، خللی در اساس شیوه ‌ ی زندگی غربی وارد نمی شود.
ساده زیستی که در عالم دینی و در اخلاق جایگاه رفیع دارد، در شهری که قوانین تکنیک و الکترونیک بر آن حاکم است عملی نمی شود. در این وضع می توان گفت که چه فایده دارد که آدم لباس ساده بپوشد و غذای ساده بخورد اما ناگزیر و به ضرورت، آخرین دستاوردهای تکنولوژی را مصرف کند و... وقتی از ساده ‌ زیستی می گوییم باید بیندیشیم که چرا ساده ‌ زیستی از یاد رفته است و موانع آن چیست و چگونه می توانیم به آن بازگردیم بدون این تذکر اگر در مورد آن غلو شود چه بسا که کار به اشتباه ‌ های بزرگ بینجامد.
عادات و سبک زندگی مردم امر مهمی است. من هم از شیوه ‌ ی زندگی غربی دفاع نمی کنم. آراستگی به فضائل و زندگی پرهیزکارانه نیز در نظر همه ‌ کس شرط کمال و صورتی از آن است. پس مشکل در مقایسه و انتخاب میان دو صورت و شیوه ‌ ی زندگی نیست؛ بلکه در شرایط امکان تحقق آن ‌ هاست.
شیوه ‌ ی زندگی غربی در پناه قدرت تکنیک پدید آمده و در سراسر روی زمین بسط یافته است. حکمرانی این قدرت اقتضای شیوه ‌ ی زندگی خاص دارد و بسیار بعید به نظر می آید که معنای اخلاقی و دینی فضیلت و پارسایی بتواند در پناه آن دوام بیاورد.
پارسایی به عالمی تعلق دارد و در عالمی می شکفد که اسماء حق در حجاب ‌ های غلیظ و ضخیم پوشیده نشده باشد. پس باید به فکر آن حجاب ‌ ها بود. شیوه ‌ ی زندگی کنونی وقتی از هم می پاشد و راهش بسته می شود که سرچشمه ‌ ی پدید آمدنش پیدا آید. فنای هر چیزی عین بازگشت به اصل و مرجع آن است. پس به فکر باطن این شیوه ‌ ی زندگی باشیم و اصل و فرع و ظاهر و باطن را باهم در نیامیزیم.
شیوه ‌ ی زندگی ظاهر است و هر باطنی ظاهری دارد و قدر مسلم این است که شیوه ‌ ی پارسایی، شیوه ‌ ی غالب و ظاهر عالم متجدد نمی تواند باشد. البته اگر جوانانی نجیب و صدیق چون شما به حکم وظیفه شناسی همت خود را صرف ترویج فضائل و مقابله با فساد و رذیلت کنند، سعیشان مشکور است، اما باید دانست که اولا آداب و عادات دیگران همواره و ضرورتا از سنخ رذایل نیست، ثانیا جهان را با تغییر ظواهر آداب و عادات دگرگون نمی توان کرد. پیامبران هم قبل از تعلیم شریعت، جان مردمان را مهذب و آماده ‌ ی قبول دستور کردند.
برای اینکه جهان کنونی و شیوه ‌ ی زندگیش دگرگون شود، باید به فکر عالمی دیگر و آدمی دیگر بود؛ یعنی باید جهانی دیگر با انسانی دیگر در افق درک اهل نظر ظاهر شود. با توجه و تعرض به آن افق است که شاید شیوه ‌ ی زندگی مردمان بتدریج بی تکلف و بدون زحمت تغییر کند.
خلاصه کنیم، در جهانی که اکنون دائر است، شرایط پارسایی فراهم نیست و کسانی که همه ‌ ی آن شرایط در وجودشان جمع باشد، اگر باشند، تعدادشان بسیار اندک است. پس به جای اینکه نگران طرز خور و خواب مردمان باشیم، نگران فکر و فرهنگ در این جهان باشیم و بدانیم که شیوه ‌ ی کنونی زندگی در همه ‌ جا شیوه ‌ ی زندگی غربی است.
اگر بتوانیم به باطن تاریخ غربی رسوخ کنیم شرط مهم و عمده آزادی برایمان فراهم می شود، در این صورت می توان فارغ از سودای من و ما، شیوه ‌ ی تازه ای پیش گرفت که در آن صفا بر کدورت، و راستی بر دروغ، و اعتماد بر سوء ظن، و مهر و معرفت بر کین توزی، و رعایت انصاف بر تعدی و اجحاف، و هم ‌ دلی و هم ‌ زبانی بر تحکم، و ادای وظیفه بر رفع تکلیف، و... مقدم باشد، اکنون عصر دگرگونی آغاز شده است. این دگرگونی باید از جایی که داعی دگرگونی در آن به سر می برد و از وجود او آغاز شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

صحبت های طارمی درباره سحر قریشی پس از مدت ها سکوت!

ویزا و پروانه اقامت برای اتباع خارجی تمدید شد

قتل یک جوان بخاطر سرقت از موبایل‌فروشی

پرستاری در بستر بیماری کرونا

چگونه از اضطراب و استرس کرونا رهایی یابیم؟

شرایط مرخصی جدید برای زندانیان

تک رقمی شدن تعداد مبتلایان جدید به کرونا در برخی استان‌ها

درخواست پرستار قمی از مردم برای ماندن در خانه

اطلاعیه شماره 2 کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا

فعال شدن آتشفشان Mount Merapi در اندونزی

حکمت/ کسی که اطعام می کند روزی اش چگونه می رسد؟

گیتار نوازی پدر و پسر کانادایی در قرنطینه

تصادف عجیب ماشین با دو عابر

10 پدیده حیرت‌انگیز دنیا در مهندسی و معماری مدرن

مولودی خوانی امروز تولد برادر اربابه

بازی‌های گروهی برای دورهمی‌های خانوادگی

پرنده‌ای که مار شکار می‌کند

از شما/اینم ژله اناری من

از شما/آش رشته ناهار من

از شما/ناهار ما در قرنطینه

آموزش تهیه دسری که نیاز به فر ندارد

از شما/بهترین ناهار

از شما/ ناهارم

از شما/دونات های خوشمزه

آموزش حرکات ورزشی برای تقویت عضلات سینه

برای داشتن گیره موی زیبا 5 دقیقه زمان لازم است

روایتی از ایثار داوطبانه بانوان در بحران کرونا‎

چگونه با کودکانمان دربارۀ کرونا و خطرات آن صحبت کنیم؟

کدام بازیگر سریال «شرلوک» جایزه بفتا را گرفت؟

چهره ها/ ظاهر مضطرب نسرین مقانلو روی صحنه تئاتر

نوستالژی‌های دهه هفتاد؛ برنامه بزرگسالی که عمو قناد مجری آن بود

چهره ها/ پُست جانسوز دختر سردار سلیمانی برای روز جانباز

فیلم قتل موبایل فروش اسلامشهری و فرو کردن چاقو در گردن او

تقلید صدا در عصر جدید ؛ تقلید صدای علی کریمی، سرهنگ علیفر و بشیرحسینی

شوخی مونا فائزپور همسر مهرانفر با کاراکتر ارسطو در پایتخت

در دومین جلسه کمیته بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی مطرح شد؛ تامین وسایل حفاظت فردی مورد نیاز کارگران در معرض آسیب کرونا

میزان کشفیات پلیس از انواع تجهیزات بهداشتی در 24 ساعت گذشته

روند رو به رشد کرونا در سیستان و بلوچستان

جزئیات کد تخلف کرونایی اعلام شد

اینطوری میخای بیای دانشگاه!

توزیع قرص انگل همراه با ماسک!

از شما/نهار ما اش دوغ

از شما/پیتزا خونگی

از شما/نهار

از شما/خورشت کرفس

از شما/فاطی پز

از شما/ کیک زبرا

از شما/ آشپزی من

از شما/ناهار منو همسر عزیزم‌

از شما/ اینم شعله زرد