آریا بانو

آخرين مطالب

تسنیم نوشت: مطرب؛ تندروهای دیروز، آزادیخواهان امروز! فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / سینمایی «مطرب» می‌توانست با جهت‌گیری بهتر هم بخنداند و پرفروش باشد و هم یکی از چالشی‌ترین مسائل سیاسی-فرهنگی کشور را به‌ درستی نقد کند اما به بیراهه رفته است.
رانت‌خواری و آقازادگی و نقد آن شاید تنها نکته مثبت فیلم «مطرب» باشد. پارتی‌بازی‌هایی که برای رسیدن به مقاصدی چون محبوبیت در میان قشر هنری در کشور می‌شود، یکی از معمول‌ترین اشکال کار سیاسی در میان مسئولین است. هر کدام از مسئولین محترم در حوزه‌های فرهنگی که بخواهد نظر هنرمندان را جلب کند می‌رود و دم یک هنرمندی را می‌بیند که دچار مشکل خاصی است و یا گرفتار شده است. با او چند عکس یادگاری می‌گیرد و خود را نگران هنر و فرهنگ کشور نشان می‌دهد و نهایتا دستور مساعدت برای حل برخی از مشکلاتش می‌دهد.
این موضوع دقیقا همان ماجرایی است که برای فیلم توقیفی اخیر اتفاق افتاد. دلسوزان هنر برای آنکه صلاحیت خود را برای ورود در مجلس اثبات کنند با رد توقیف و سپس مبارزه برای رفع توقیفی دیگر خود را مدافعان هنر نشان می‌دهند. همان‌ها که بعد از آنکه پشت میز نشستند دیگر با هنرمندان از سر دلسوزی سابق حرف نمی‌زنند و اینبار نگران مصالح ملی و منافع کشور می‌شوند. البته این روال تا قبل از انتخاباتی دیگر ادامه دارد و باز این چرخه می‌چرخد.
«پارسا» در مطرب نیز دقیقا همین چهره است. فردی که برای اثبات دلسوزی خود برای هنرمندان به آن‌ها پول می‌دهد و ساپورتشان می‌کند اما تمام این‌ها نقش‌آفرینی بیش نیست. دو رویی امثال این آقازده در «مطرب» نشان از پلیدی موجود در میان برخی از شخصیت‌های سیاسی دارد.
البته «مطرب» می‌توانست روی این موضوع تکیه کند و بیشتر به آن بپردازد. می‌توانست با دستمایه قرار دادن این موضوع مهم به نقد آقازادگی بپردازد ولی به‌جای آن به متلک پرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تندروی‌ها پرداخته است. از سوی دیگر شوخی‌های جنسی نیز برای خندادن که به شیوه معمول سینمای ما تبدیل شده است در فیلم مرتب بیان می‌شود. همه این‌ها نشان می‌دهد که استعداد «کیایی» برای خنداندن بیشتر از آنکه صرف نقد درست و صحیح مسائل اجتماعی و فرهنگی شود صرف نقاط کوری مانند تم این فیلم شده است. البته معنای این سخن آن نیست که فیلم باید درباره صرف مسأله آقازادگی باشد اما از رهگذر مسأله خوانندگان کشور و مشکلاتی که بر سر راه موسیقی وجود دارد به نقد ریشه آن یعنی افراط و تفریط و ترسیم راه درست و میانه بپردازیم.
آیا واقعا مطرب نشان می‌دهد که افراطیان اول انقلاب در حوزه موسیقی امروز کجا هستند؟ آنان که امروز سنگ موسیقی را محکم بر سینه خود می‌کوبند و خود را عاشق و شیفته آن می‌دانند همان‌هایی هستند که خود را از پیامبر و امام خمینی حتی بالاتر می‌دیدند و موسیقی را فسق مسلم معرفی می‌کردند. این سیر تند و کند آقایان باعث شد که از این روند بی‌مدیریتی در موسیقی کشور آهنگ‌هایی تولید شود که ذائقه مردم را در سطح پایین ببرد و مردمی که موسیقی و شعر غنی و لطیف در تاریخ‌شان در اوج است امروز گوش به اشعار موسیقی‌های سخیف بدهند.
اما در همان سال‌ها که موسیقی توسط برخی از این چهره‌های مشخص سیاسی محکوم بود توسط امام و مقام معظم رهبری با یک دیدگاه منطقی و درست تببین می‌شد. حتی اصرار بر داشتن سرود و موسیقی در جنگ و یا برای مسائلی مهم مانند شهادت استاد مطهری که مورد تمجید امام خمینی قرار گرفت نشان می‌دهد که هیچ وقت نظام با موسیقی سر مخالفت نداشته است.
اما روال فیلم تماما این گونه بیان می‌کند که انگار انقلاب از اول سر ناسازگاری با موسیقی داشته است و هنوز هم بر همان موج حرکت می‌کند. در حالی که در حال حاضر تعداد کنسرت‌های موجود در کشور هر سال بیشتر می‌شود و آنقدر که فیلم بر لغو کنسرت می‌دمد خبری نیست.
بنابراین اتفاقا باید افسوس آن خورد که کیایی هدف را گم کرده است در حالی که می‌توانست ضمن آنکه فیلم کمدی سالم و پرفروشی داشته باشد و نقد افراط و تفریط را بیان کند، به اصل و ریشه مشکل که همان دورویی و نان به نرخ روز خوردن دوروها و ریاکاران به عنوان عاملان اصلی فساد در تمام عرصه‌های نظام و کشور، اشاره کند.
توابان واقعی کسانی‌اند که موسیقی امروز کشور را با توجه به مشکلات این حوزه از آموزش و پژوهش تا تولید و کنسرت با نگاه مبتنی بر علم موسیقی و تاریخ و فرهنگ و البته نیاز جامعه حمایت کنند نه آنکه با برجسته سازی اشتباه یا افراطی دیگر تنها برای موسیقی و خوانندگان اشک تمساح بریزند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/226591/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ ویژه بچه‌ها!

برای خنک شدن بدن چی بخوریم؟

قبل و بعد شام خوردن این نکات را رعایت کنید

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت