آریا بانو

آخرين مطالب

تاثیر گیاهان آپارتمانی روی جسم و روح انسان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نمناک / از بدو آفرینش زمین، گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار بودند. آن ها مواد غذایی، مصالح ساختمانی، فیبر، سوخت و دارو را برای انسان ها و حیوانات فراهم می ‎کنند. از هزاران سال پیش، بشر از گیاهان به منظور تزئین منازل خود استفاده می ‎کرد و همچنین گل و گیاهان درمراسمات مختلف مانند عروسی و تشییع جنازه مورد استفاده قرار می‎ گیرند. گیاهان از مزایای بی ‎شماری در سلامتی روحی و جسمی انسان برخور دارند و بسیاری از افراد به پرورش آن ها می ‎پردازند و از این بابت احساس رضایت فراوانی دارند. در این قسمت به برخی از مزایای گیاهان خانگی برای سلامتی انسان خواهیم پرداخت :
مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا
بیشتر سرماخوردگی ها در اثر ذرات و ویروس های که از طریق هوا وارد بدن انسان می‎ شوند ایجاد می ‎شوند و مطالعات نشان می‎ دهند که گیاهان خانگی می ‎توانند خطر ابتلا به سرماخوردگی ها و بیماری های دیگر را تا 30% کاهش دهند و این امر به این دلیل است که گیاهان خانگی، هوای داخل منزل را از ذرات آلوده و ویروس ها تصفیه می ‎کنند و همچنین گیاهان خانگی با از بین بردن آلاینده های موجود در هوا مانند VOCs که یک ترکیب ارگانیک فرار است از بروز تهوع، سردرد و سایر مشکلات تنفسی پیشگیری می ‎کنند.
افزایش اکسیژن هوا
کمبود اکسیژن موجود در مغز باعث بروز سردرد می ‎شود که سردرد آزار دهنده است و ممکن است بهره وری ما را کاهش داده و فعالیت روزانه ما را مختل کند. گیاهان خانگی از طریق فتوسنتز اکسژن موجود در فضای خانه را افزایش می ‎دهند و از بروز مشکلات ناشی از کمبود اکسیژن جلوگیری می ‎کنند.
تصفیه کننده هوا
گیاهان آپارتمانی، مواد سمی را از هوای محیط می گیرند و آن را اکسیژنه می کنند، یک تصفیه کننده هوای طبیعی که ورود جریان هوای پاکیزه به مغز شما را هموار می کند.
ایجاد حس خوشحالی و بهبودی در شخص
برگ های سبز و رنگ های مختلف گیاهان خانگی، توجه ما را به خود جلب می ‎کنند و باعث ایجاد آرامش و خوشحالی در ما می ‎شوند. مطالعات نشان می ‎دهند که وجود گیاهان مختلف در بیمارستان ها سبب تسریع در بهبودی بیماران خواهد شد.
بهبود سلامت روان
نگهداری کردن از گیاهان در منزل باعث جلوگیری از بروز احساس افسردگی و تنهایی در فرد می ‎شود و با ایجاد احساس شادی در فرد به او در تعیین اهداف جدید در زندگیش کمک می ‎کند.
یک گیاه آپارتمانی سالم به سلامت ذهن شما کمک می کند. خاک گیاه شامل میکروب هایی است که موجب انجام واکنش های شیمیایی شده و اندروفین آزاد می کنند بنابراین موجب خوب شدن حال شما می شود . همچنین دیدن یک گلدان گل زیبا نیز به شما احساس آرامش می دهد و استرس را دور می کند.
تقویت حافظه و تمرکز
داشتن گیاه خانگی در خانه ، سبب تقویت حافظه و تمرکز می شود زیرا تصوری از آرامش طبیعت در فضای بسته ایجاد می کند. با نگهداری یک گیاه آپارتمانی در محل کار می توانید به افزایش عملکرد شناختی کمک کرده و از میزان پرش افکارتان بکاهید.
کاهش فشار خون
گیاهان خانگی باعث کاهش استرس و در نهایت کاهش فشار خون در فرد می ‎شود. استرس، یکی از دلایل فشار خون بالا است و همچنین مراقبت از گیاهان خانگی باعث کاهش بروز بیماری های قلبی در فرد می ‎شود.
کاهش دی اکسید کربن
دی اکسید کربن محصول نهایی تنفس انسان به محیط پیرامون خود است و اگر میزان آن در هوای پیرامون انسان افزایش یابد ، می ‎تواند برای سلامت او مضر باشد و باعث ایجاد خواب آلودگی شود. وجود گیاه در منزل باعث کاهش دی اکسید کربن در هوا می ‎شود زیرا گیاه در طی فتوسنتز، دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن تولید می ‎کند.
تسکین درد
برخی از گیاهان خانگی دارای مزایای دارویی بالایی هستند، برای مثال گیاه آلوئه ورا باعث کاهش التهاب و کاهش درد به خصوص در پوست می ‎شود.
تامین هوای پاک
اگر در اطراف محل زندگیتان کارخانه و یا خیابان پر رفت و آمدی وجود دارد ، با نگه داری از گیاهان خانگی قادر به تصفیه هوای منزل خود از آلاینده ها و ذرات مضر موجود در هوای منزل تان خواهید شد.
مرطوب کننده طبیعی هوا
اگر در منطقه ای خشک زندگی می ‎کنید، به جای خرید دستگاه بخور بهتر است از تعدادی گیاه خانگی نگه داری کنید زیرا گیاهان قادر به تنظیم رطوبت موجود در هوا هستند.
افزایش خلاقیت
مطالعات حاکی از این این هستند که گیاهان خانگی با بهبود عملکرد مغز، باعث افزایش خلاقیت فرد می ‎شوند و همچنین رنگ گیاهان باعث ایجاد احساسی خوشایند در افراد می شود و بهره وری آن ها را افزایش می ‎دهد.
خنک کردن فضای اتاق
گیاهان با آزاد کردن اکسیژن و افزایش رطوبت هوا باعث کاهش دمای اتاق و کاهش مصرف انرژی می ‎شوند.
کاهش سر و صدا
گیاهان علاوه بر جذب دی اکسید کربن، سر و صداهای موجود در فضای اطراف خود را جذب کرده و محیطی آرام تر برای یادگیری و تمرکز بیشتر برای شما به ارمغان می ‎آورد.
ایجاد حس موفقیت در فرد
با توجه به مطالعات نگه داری از گیاهان خانگی و صحبت کردن و آواز خواندن برای آن ها باعث ایجاد احساس خوشبختی و موفقیت در بسیاری از افراد می ‎شود. افراد با مراقبت از گیاهان، توانایی بهتری در مراقبت از خود و احساسات خود خواهند داشت و قادر به پرورش احساس خوشبختی در خودشان می ‎شوند.
افزایش خلاقیت و بازده در محیط کار
وجود گیاهان سبز در خانه و محل کار سبب می شود افراد کار موثرتری را انجام دهند و محیط کار شادتری داشته باشند . ازدیگر مزایای استفاده از گیاهان در محیط کار بهبود حالت روحی، کاهش روحیات منفی، کاهش حواس پرتی، افزایش خلاقیت و افزایش بازده فعالیت است.
کمک به سلامت خانواده
گل و گیاه تاثیر مثبت بر وضعیت جسمی و روحی افراد دارند و سبب هماهنگ ساختن نیروهای فکری و جسمی بدن افراد شده و به آنها تعادل می بخشند بنابراین بهتر است افرادی که دور از طبیعت و در شهرها زندگی می کنند، مدتی پنجره ها را باز بگذارند تا هوای آزاد در محیط جریان یابد و گیاهان به سالم سازی محیط کمک کنند.
نگه داری از گیاهان خانگی کار دشواری نیست اما لازم است به مواردی در این باره توجه کنید :
گیاهی را انتخاب کنید که از نظر اندازه متناسب با اتاق شما باشد و اگر ساکن منازل آپارتمانی هستید، بهتر است گیاهانی کوچک که نگهداری از آن ها آسان است را انتخاب کنید.
گیاهان برای رشد به نور خورشید نیازمندند، بنابراین اگر منزل شما از نور کافی برخوردار نیست، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که نیازمند نور مستقیم خورشید نیستند ، برای مثال گیاه مار، تاک فلش و یا گیاهان چینی گزینه های مناسبی برای شما خواهند بود.
همچنین اگر منزل شما از نور کافی برای رشد گیاهانی که نیازمند نور مستقیم هستند، برخوردار است گیاه عنکبوتی و یشم گزینه مناسبی برای شما محسوب می ‎شوند.
- همچنین می‎توانید به اینترنت مراجعه کنید و گیاهی مناسب برای آپارتمان خود انتخاب کنید و در این زمینه از باغبانان نیز می‎ توانید مشورت بخواهید.
گه داری از گیاهان خانگی نه تنها دارای مزایای بی‎ شماری برای سلامتی شما است، بلکه می ‎تواند زیبایی منحصر به فردی به منزل شما ببخشد و شما می‎توانید اتاق خود را با گیاهان بنفشه ، آزالیا و سایر گیاهان رنگارنگ دیگر تزیین کنید.
همچنین لازم است که برای نگه داری از گیاهان خانگی خود به گلدان آن ها نیز توجه کنید ، شما می‎ توانید گلدان های سرامیکی، مسی و یا انواع دیگری را برای گیاهان تان انتخاب کنید.
گیاهان را در قسمتی مناسب از خانه خود قرار دهید که مزاحم فعالیت های مختلف شما نشود.
موارد فوق تعدادی از مزایای نگه داری از گیاهان خانگی بود که بسیاری از ما نسبت به آن ها بی تفاوتیم و بنابراین بهتر است با نگه داری از این گیاهان، از مزایای بی شمار آن بهره مند شویم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/226418/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس