آریا بانو

آخرين مطالب

آریا گزارش می دهد؛

آژیر قرمز افزایش «مجردان سالمند» در کشور / مسئولان در فکر افزایش وام ازدواج بر اساس تورم ! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری آریا- افزایش سن تجرد در کشور ما علل طبیعی و اقتصادی و اجتماعی دارد و نباید به آن فقط به عنوان یک آسیب اجتماعی نگاه کرد بلکه اقدامات تسهیل گرانه ازدواج باید انجام شود و با مطالعه دقیق در خصوص علل تجرد در میان جوانان، موانع ازدواج و تشکیل زندگی برداشته شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفته که در مجلس دهم در تلاش هستیم وام ازدواج را نسبت به «تورم» موجود در جامعه افزایش داده تا جوانان بیش از قبل به لحاظ مالی مورد حمایت دولت در سال ٩٩قرار گرفته و در نتیجه شاهد «مجردان سالمند» در کشور نباشیم.
سیده فاطمه ذوالقدر گفت: میزان تجرد‌گرایی در جامعه زیاد شده است و این افزایش، تنها مختص دختران نیست بلکه مردان هم در زیر مجموعه این تجردگرایی و تنها زیستی قرار گرفته‌اند.این مسئله از جنبه‌های روحی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد که متاسفانه این وضعیت در حال افزایش است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس افزود:زمانی که سخن از بیکاری جوانان در میان است بدون شک با مشکلاتی نظیر افزایش طلاق، آسیب‌های اجتماعی، کاهش ازدواج و کاهش فرزندآوری در کشور مواجه هستیم؛ در این میان مهاجرت جوانان تحصیلکرده معضلی که در چند ساله اخیر به حد بحران رسیده است که بیشتر آن در پی بیکاری بیش از اندازه دیده می‌شود. آسیب‌هایی که در سایه بی‌توجهی مسئولان در حد بحران خود نمایی می‌کنند؛ تمام موارد عنوان شده سهم بسزایی در تجردگرایی جوانان داشته است.
روند افزایشی تجرد قطعی در کشور
تجرد قطعی که در سال 1375 برای مردان حدود 1.1 درصد و برای زنان 1.2 درصد بود، در سال 1395 به 2.3 درصد برای مردان و 3.7 درصد برای زنان رسید . همچنین طبق سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران، بیش از 2.5 میلیون نفر از 13 میلیون جوان مجرد ایرانی، سن 30 سالگی را سپری کرده‌اند؛ از طرفی پس از سال 89 سالانه حدود 6 درصد از آمار ازدواج‌های کشور کم شده و در سال 96 تعداد ازدواج‌ها به 660 هزار ازدواج رسیده است؛ به این معنا که در بازه زمانی از سال 89 تا سال 96 ازدواج در کشور 30 درصد کاهش یافته است. میانگین سن ازدواج در کشور، طی سال‌های اخیر با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده و بر اساس سالنامه آماری سال 96، میانگین سن ازدواج در دهه گذشته با 2 سال افزایش به 24 سال برای دختران و 29 سال برای پسران رسیده و این آمار نشان می‌دهد، شاهد روند افزایشی تجرد قطعی در کشور هستیم.
زندگی مجردی به عنوان موجی جهانی در سایه تبلیغات فرهنگی در رسانه­ های جهان سال‌هاست به ایران نیز سرایت کرده است و جدید‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان در این فرآیند بیشتر از مردان مجرد می‌مانند و این اتفاق ساختارهای سنتی جامعه ایران را طی دهه‌های اخیر تغییر داده است. این مقوله تا آنجا دیده می شود که مسئولان و مردم در زندگی روزمره خود، نسبت به آن واکنشی متناسب با اخلاق و آموزه‌‌های جامعه نشان نمی‌دهند تا جایی که می‌توان گفت نسبت به این معضل نوعی بی‌تفاوتی اجتماعی شکل گرفته و زندگی در تجرد و تجرد قطعی در زنان و مردان در حال تبدیل شدن به یک پرستیژ اجتماعی است.

مسائل اقتصادی مهمترین عامل کاهش ازدواج در کشور
نماینده مردم در مجلس دهم تاکید می کند که مسائل اقتصادی و بیکاری مهمترین دلیل بر کاهش ازدواج جوانان شده است، گرانی‌های حاکم در جامعه از تورم چند برابری طلا و سکه گرفته تا گرانی مسکن و اجاره‌بهای منازل در کنار معضل بیکاری سایه سنگینی بر زندگی افرادِ جامعه انداخته و عاملی بر کاهش و بی رغبتی جوانان نسبت به ازدواج، این سنتِ حَسنه نبوی شده است.
مسئله اشتغال جوانان باید ریشه‌ای حل شود
سیده فاطمه ذوالقدر می گوید:مسئله اشتغال جوانان باید ریشه‌ای حل شود، در کنار آن مشوق‌های ازدواج و فرزندآوری در جامعه گسترش پیدا کند تا جوانان به ماهیت ازدواج پی برده و باهم بودن و تشکیل زندگی را به تنها زیستی ترجیح دهند،خوشبختانه افزایش وام ازدواج تا حدودی در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها کارساز بود، اما در شهری مثل تهران رضایت بخش نبوده است.
براساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، تجرد قطعی که در سال 1375 برای مردان حدود 1.1 درصد و برای زنان 1.2 درصد بوده، در سال 1395 به 2.3 درصد برای مردان و 3.7 درصد برای زنان رسیده است؛ این آمار روند افزایشی تجرد قطعی را نشان می دهد.
گرانی و تورم در پایتخت
ذوالقدر معتقد است :گرانی و تورم موجود در پایتخت، بیشتر از شهرهای دیگر است بر همین اساس در مجلس دهم در تلاش هستیم وام ازدواج را نسبت به تورم موجود در جامعه افزایش داده تا جوانان بیش از قبل به لحاظ مالی مورد حمایت دولت در سال ٩٩قرار گرفته تا شاهد «مجردان سالمند»در کشور نباشیم.
او گفته که افزایش وام ازدواج در برنامه دولت است ولی میزان افزایش آن فعلا مشخص نیست و در روزهای آتی حتما گزینه عددی متناسب با نرخ تورم برای وام ازدواج در نظر گرفته می‌شود.در حال حاضر با تغییرات فرهنگی و مشکلات اقتصادی در جامعه مواجه هستیم؛ که هریک به سهم خود تاثیری منفی در میزان ازدواج جوانان گذاشته است، که این تاثیر منفی از محدودیت های ازدواج تا فرزندآوری و ازدیاد نسل را در برگرفته و می تواند تهدیدی امنیتی محسوب گردد؛ لذا باید در این زمینه، همه جوانب را از مسائل اقتصادی گرفته تا فرهنگ‌سازی در حوزه ازدواج مد نظر قرار دهیم و برای رسیدن به این هدف باید تمام دستگاه‌های مربوطه ذیربط تلاش کنند.
کاهش نرخ تجرد قطعی با همسان همسری سِنی
از طرفی برای ازدواج مشکلات فرهنگی هم داریم . در حال حاضر متوسط فاصله سنی زوجین در ازدواج در کشور حدود 5 سال است و هیچ گونه فرهنگ سازی برای کاهش این فاصله سنی صورت نگرفته است. با وضعیت موجود در کشور اگر فاصله سنی ازدواج در کشور به 2 سال و یا یک سال کاهش پیدا کند تعادل میان جمعیت پسران و دختران به حد مطلوب می رسد و از نرخ تجرد قطعی در کشور به میزان چشمگیری کاسته خواهد شد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد اگر این فرهنگ سازی صورت نگیرد پسران دهه 70 در مضیقه ازدواج قرار خواهند گرفت یعنی در انتخاب همسر با مشکل مواجه خواهند شد.در گذشته نه چندان دور معرفی زوجین به یکدیگر بواسطه اقوام و خویشاوندان صورت می گرفت که این امر امروزه به دلیل مصلحت اندیشی های نابجا به دست فراموشی سپرده شده است، بنابراین تاسیس ارگانهایی که با رعایت شئونات، عهده دار معرفی متقاضیان ازدواج به یکدیگر باشد امروزه احساس می شود تا از نرخ تجرد قطعی در کشور کاسته شود.
سهل‌گیری خانواده ها در ازدواج فرزندان و جلوگیری از تاخیر در ازدواج آنها، نقش به سزایی در کاهش نرخ تجرد قطعی در کشور خواهد داشت.

به باور کارشناسان حوزه جمعیت در صورت ادامه این روند در کشور، طی چند دهه آینده، ایران با بحران جدی جمعیت و سالمندی رو به رو خواهد شد؛ آنان راه چاره را در توجه بیشتر مسئولان به سیاست‌های کلی جمعیت و در نظر گرفتن سازوکارهای حمایتی-تشویقی در جهت تسهیل امر ازدواج جوانان می‌دانند؛ این امر نیز جز با تصویب قوانین منطبق با سیاست‌های کلی که بتواند مفاد آن را اجرایی سازد میسر نیست؛ قوانینی که بتواند تأکیدات سیاست‌های کلی جمعیت را، همچون افزایش نرخ باروری تا بالای سطح جانشینی و رفع موانع ازدواج، به عرصه‌ عمل درآورد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/226356/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم