آریا بانو

آخرين مطالب

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

ترویج چند همسری با فلسفه ازدواج در قرآن منافات دارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه با تاکید بر این که فلسفه ازدواج در قرآن، آرامش یافتن زن و مرد در کنار هم است، گفت: این درحالی است که چندهمسری خود عامل ناآرامی، ایجاد برخوردهای سلبی و در نهایت خروج یک زن با ورود دیگری می شود که با فلسفه ازدواج از نگاه قرآن منافات دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، اظهار داشت: ازدواج برای کسب آرامش و زندگی صورت می گیرد؛ تجربه نشان داده است خانواده های چند همسری آرامش زندگی ندارند. چرا که اگر زن دومی وارد خانه شد، غالبا اختلافی در میان اعضای خانواده به وجود می آید که زن اول لاجرم یا باید طلاق بگیرد که اگر بچه داشته باشد بی سرپرست می شوند یا با بی میلی و از روی ناچاری به زندگی ادامه دهد که در هر صورت آرامش زندگی به هم می خورد.
وی خاطرنشان کرد: شاید در بین صد مورد چند همسری، دو مورد سلب آرامش دیده نشود و اتفاقی نیفتد اما چون قانون برای غالب مردم نوشته می شود، اگر بخواهیم بگوییم این کار درست نیست عنوان می کنیم آمار کلی این را نشان می دهد که در خانواده چند همسری آرامش زندگی که فلسفه قرآن هم هست به هم می خورد.
چندهمسری بر تعداد زنان بی سرپرست می افزاید
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در ادامه این گفت و گو، مروجان چند همسری را خطاب قرار داد و یادآور شد: کسانی که چند همسری را مطرح می کنند، نظرشان این است که دختر مجرد در جامعه نباشد. به این افراد باید گفت که قطعا اگر یک دختری با یک مرد متاهلی ازدواج کرد باز هم غالب این است که زن اول طلاق می گیرد که بی سرپرست می شود؛ در واقع یکی را با سرپرست و دیگری را بی سرپرست می کنند.
حجت الاسلام فاضل میبدی تاکید کرد: زن مطلقه ای که بی سرپرست می شود و فرزندی هم دارد دچار آسیب و تبعات بیشتری می شود. اگر آن ها منظورشان این است که زن های جامعه ما همسر و سرپرست ندارند، حل این مساله با ترویج چند همسری نیست بلکه باید دلایل این موضوع را که چرا ازدواج صورت نمی گیرد و سن ازدواج بالا رفته است، بررسی کنند.
وی ادامه داد: اگر عنوان می کنند علت ازدواج نکردن و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج مسائل اقتصادی است باید گفت قطعا در خانواده های چند همسری مشکل اقتصادی بیشتر خواهد بود. ضمن این که مشکلات روحی و روانی را تساعدی می کند؛ بنابراین چند همسری هیچکدام از این مشکلات را حل نمی کند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه توصیه کرد: باید بحث بالا رفتن سن ازدواج و تجرد قطعی از جهات روانشناسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی دنبال شود و علت یابی کرد که چرا جامعه به این سو کشیده شده است تا آن موارد را حل کنند.
نباید با دید صدراسلامی به موارد امروزی نگاه کرد
حجت الاسلام فاضل میبدی در پاسخ به این پرسش که بنابر گفته مروجان چند همسری، از صدراسلام الگوبرداری کرده اند، گفت: به نظر بنده با چند همسری مشکل کمتر که نمی شود هیچ بلکه بیشتر هم می شود و خلاف فلسفه قرآنی هم هست که عنوان می شود ازدواج کنید تا آرامش بیابید.
وی تصریح کرد: نگاه مروجان چندهمسری و پیاده کردن مسائل صدر اسلام برای زمان حال اشتباه است؛ اگر در روزگار پیامبر و صدر اسلام چند همسری رواج داشته در عرف آن روز قباحت نداشته و عادی و طبیعی بوده است که خود پیامبر هم چند همسر داشتند اما در عرف عقلایی امروز چند همسری قباحت دارد.
وی ادامه داد: همانند برده داری که در زمان صدر اسلام رواج داشت و اشکالی بر آن متصور نبود اما امروز اگر کسی بخواهد برده خرید و فروش کند، قباحت دارد و محکوم می شود. یا مثلا در صدر اسلام ازدواج مرد میانسال با کودک رواج داشته و قبیح هم نبوده اما الان در هر جایی این ازدواج صورت گیرد، قباحت دارد. یا در کانتکس آن روز طلاق به دست مردان بود و هر وقت اراده طلاق می کردند، بدون پیش شرط انجام می دادند اما الان در هیچ جامعه ای اختیار طلاق مطلق به دست مرد نیست و دادگاه تشخیص و مجوز آن را صادر می کند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه یادآور شد: این نوع مسائل را نباید با این موضوع که در صدراسلام چگونه بوده است، مقایسه کرد. چرا که این مسائل عرفی و عقلایی است و باید دید آن ها چه می گویند تا حل شود.
وی اذعان داشت: تا آنجا که بنده مطالعه قرآنی و تاریخی کرده ام؛ چند همسری نخست در جهان امروز و در عرف عقلا قباحت دارد، دوم این که نه تنها هیچ دختری را باسرپرست نمی کند بلکه یک خانم دیگری را هم بی سرپرست می کند. سوم این که آرامش زندگی به هم می خورد و در نهایت این که اگر فکر این هستیم که کسی بدون ازدواج نماند، باید ریشه های عدم ازدواج را دید و بررسی کرد.
حجت الاسلام فاضل مبیدی تاکید کرد: در قرآن نه تنها چند همسری اصلا ترویج نشده است بلکه سختگیری می شود که عدالت را اجرا کنید و اجرای عدالت از عهده هر کسی برنمی‌آید. همچنین فلسفه اصلی قرآن در ازدواج دریافت آرامش زندگی است که معمولا در چند همسری وجود ندارد و هر چیزی که بخواهد آرامش را به هم بزند، از نگاه شرع و عرف درست نیست.
وی تاکید کرد: چند همسری هم به دلیل این که اخلال ایجاد می کند و آمار طلاق را بالا می برد، به نوعی یک نوع فساد محسوب می شود و خلاف عقل و شرع است.
گفت و گو از فاطمه دهقان نیری
برچسب‌ها
آسیب های اجتماعی چندهمسری ازدواج قرآن کریم

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/225260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید