آریا بانو

آخرين مطالب

عشق و وابستگی قبل از ازدواج درست یا غلط؟ خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا/قم مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم در خصوص معیار و ملاک‌های یک ازدواج موفق و همچنین سن مناسب ازدواج و عشق‌های قبل از ازدواج توضیح داد.

غلامرضا کیانی نژاد در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: در ابتدا لازم به ذکر است که معیارها و مؤلفه‌های یک زندگی سالم و موفقی که از سوی ما مطرح می‌شود تماما بر اساس جهان بینی الهی است، ایمان و اخلاق برای ما شرط اولیه یک انتخاب است و شاید برای افراد دیگر این ملاک مطرح نباشد، مبنای ما رویکرد توحیدی و جهان بینی الهی است.
وی افزود: خداوند که خالق ماست در دستور زندگی، خانواده را برای آسایش و آرامشمان مقدر ساخته است و این همان بستر مناسبی است که می‌توانیم در آن به رشد و تعالی برسیم، لذا خانواده در تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ما سهیم است، چرا که آسایش محیط خانواده است که پیشرفت و تعالی در تمامی جنبه‌ها را فراهم می‌سازد.
هفت ملاک مهم در انتخاب همسر
مسئول دفتر مرکزی ستاد ازدواج دانشگاه قم بیان کرد: بعضی معیارها و مؤلفه‌های ازدواج مطلق است و اهمیت آنها بیش از بقیه معیارهاست؛ اولین مورد و یکی از معیارهای اصلی در انتخاب زوج، ایمان است که اگر باورهای دینی دوطرف با یکدیگر در تضاد باشد نمی‌شود زیر بار آن رفت و تحمل آن بسیارمشکل است.
کیانی نژاد ادامه داد: دومین مؤلفه برای ازدواج اخلاق است، اخلاق طرفین باید صحیح و مورد پسند باشد چرا که صرفا مؤدب بودن ملاک اخلاق خوب داشتن نیست، اخلاق خوب اخلاقی است که چهارچوب‌هایش در دین ذکر شده باشد، آدابی که قرار است رعایت شود باید با پشتوانه ادب اسلامی باشد، ایمان بدون اخلاق کافی نیست و با اخلاق اسلامی است که ایمان و اعتقادات معنا پیدا می‌کند، در واقع ایمان و اخلاق دو مقوله در هم تنیده هستند.
وی اضافه کرد: ملاک سوم در انتخاب همسر سلامتی جسمی، روحی و روانی است که البته این مسئله یک معیار نسبی است و بستگی به نوع نقص دارد و عموما نقص‌هایی ملاک است که غیرقابل تحمل از سوی طرف مقابل باشد، برای مثال عدم توانایی تولید مثل یک نقص مهم در زندگی است؛ چرا که داشتن فرزند حق مسلم هر یک از زوجین است و نمی‌توان این حق طبیعی را از کسی سلب کرد.
مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم تشریح کرد: چهارمین مؤلفه درانتخاب شریک زندگی رسیدن به بلوغ در تمامی جنبه‌ها است، بلوغ عاطفی، اقتصادی، عقلی، جنسی، سیاسی، اعتقادی و ... هر کدام در جای خود دارای اهمیت هستند و نمی‌توان هیچ یک را کم اهمیت شمرد.
کیانی نژاد افزود: معیار دیگری که در انتخاب همسر مد نظر قرار می‌گیرد کفویت است، این معیار لازمه‌ی یک زیست سالم است، قبل از ازدواج باید دو طرف از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و شخصیتی سنخیت سنجی کنند و در صورتی که 70 درصد به بالا هم کفو بودند این ازدواج، ازدواج مناسبی است؛ البته گاهی نیز اگر این تناسب در بعضی موقعیت‌ها دستخوش تغییرات شود موردی ندارد.
مسئول دفتر مرکزی ستاد ازدواج دانشگاه قم ادامه داد: یکی دیگر از معیارها و مؤلفه‌های ازدواج موفق به دل نشستن طرفین است، این به دل نشستن به معنای عاشق شدن و دوست داشتن نیست، تنها به این معناست که در نگاه اول طرفین به دل هم بنشینند و از یکدیگر متنفر نباشند، یعنی یک وابستگی و اشتیاق متعادل و درستی ایجاد شود که طرفین برای دیدارهای دوباره و آشنایی بیشتر مشتاق باشند.
وی توضیح داد: معیار بعدی در انتخاب همسر اصالت خانواده است، اگر اصالت اخلاقی خانواده‌ای مطابق اسلام باشد قطعا مورد مناسبی برای ازدواج خواهد بود، اصالت خانواده در تمام ملاک‌های ازدواج تاثیرگذار است چرا که آموزه‌های خانواده است که سبب رشد و تعالی فرزندان می‌شود.
کیانی نژاد عنوان کرد: عشقی که در جامعه از آن دم میزنند علاقه‌ای افراطی است ما درجهان بینی الهی خلقت یافته‌ایم که در مسیر خداوند قدم برداریم تا بتوانیم به قرب الهی دست یابیم، پس عشق و محبت مطلق و واقعی فقط برای خدا است و افراد دیگر در زندگی دنیوی می‌تواند جایگاه عشق نصبی را بگیرند.
مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم بیان کرد: خانواده قرار است منبع آرامش و آسایش باشد؛ پس وقتی حرف از ازدواج و تشکیل خانواده مطرح می‌شود عشق قبل از ازدواج معنایی ندارد، چرا که باعث می‌شود چشم طرفین به روی واقعیت‌ها بسته شود که این یک امر صد در صد غلط است، ما برای انتخاب نیاز به عشق اولیه نداریم، نیاز ما به دل نشستن و عدم تنفر است.
وی ادامه داد: عشق باید بعد از ازدواج به وجود بیاید که یک زندگی پایدار و سالم شکل بگیرد، برای دل بستن فقط خوب بودن شرط نیست، عشقی که ما از آن دم می‌زنیم بعد از بررسی معیارها به وجود می‌آید، در نتیجه عشق قبل از ازدواج غلط است اما بعد از ازدواج سبب تداوم زندگی زوجین خواهد شد و یک امر ضروری است.
سن ازدواج یک معیار نسبی است
کیانی نژاد در خصوص سن مناسب برای ازداوج بیان کرد: معیار سن یک معیار نسبی است که بنا به موقعیت، زمان و مکان متفاوت است اما نکته‌ی مهم به بلوغ رسیدن افراد در همه جنبه‌ها است، یعنی ملاک بررسی سن، بررسی بلوغ افراد از جنبه‌های مختلف است.
مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم در پایان اضافه کرد: با وجود نسبی بود سن ازدواج، سنی که به طور کلی برای طرفین در نظر گرفته می‌‍شود در پسران از 20 سالگی و در دختران از 18 سالگی است که در این سن هر دو به جنبه‌هایی از بلوغ دست یافته‌اند و توانایی اداره و مدیریت یک زندگی مشترک را دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/225224/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور