آریا بانو

آخرين مطالب

گاف‌ها و ضعف های عجیب سریال «گیله‌وا» فرهنگی هنری

گاف‌ها و ضعف های عجیب سریال «گیله‌وا»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / هیچ‌کدام از کاراکترها بویژه شخصیت‌های تاریخی از جمله میرزا کوچک‌خان و فضاسازی‌های "گیله‌وا"، باورپذیر نبودند و تصویرسازی از دلدادگان سریال هم فارغ از هرگونه نوآوری از جنس عاشقانه‌ها بود.
"گیله‌وا" فاقد جذابیت‌های داستانی، نمایشی، بصری و تصویری بود و کاراکترهای آن بیشتر تیپ و بری از شخصیت‌پردازی بودند؛ آنچه به عنوان مناسبات زندگی خانوادگی و اجتماعی و شرایط کمرنگ سیاسی سال‌های جنگ و قحطی در ایران تکرار شد، کلیشه فیلم‌ها و سریالهایی بود که با استفاده از لوکیشن شمال کشور و تصاویر کارت‌پستالی توسط برخی سازندگان شمالی این نوع آثار به تصویر درآمده بود. هیچ‌کدام از کاراکترها بویژه شخصیت‌های تاریخی از جمله میرزا کوچک‌خان و فضاسازی‌های "گیله‌وا"، باورپذیر نبودند و تصویرسازی از دلدادگان سریال هم فارغ از هرگونه نوآوری، پردازش متنوع و خلاق هنری، سایه‌هایی بیرنگ از جنس عاشقانه‌هایی بود که در انواع فیلم‌ها و سریال‌ها دیده بودیم؛ یعنی در واقع داستانک "گیله‌وا" هر فضایی غیر از تاریخ را می‌توانست روایت کند؛ زیرا بدلیل سطحی‌نگری داستان، فیلمنامه و ساختار هنری، مبارزات جنگلی‌ها و اوضاع سیاسی و اجتماعی آن برهه از تاریخ معاصر و درگیری با بیگانگان و انگلیسی‌ها در "گیله‌وا"، جایی نداشتند.

سریال "گیله‌وا" بسیار آشفته و سطحی داستان نابسامان خود را به پایان رساند؛ در قسمت آخر این سریال که می‌توانست به صحنه‌ای شورانگیز از مبارزه میان جنگلی‌ها و مردم با انگلیسی‌ها تبدیل شود به دلیل سطحی‌نگری و نگاه ناپخته هنری سازندگان این سریال، بسیار نامطلوب به پایان رسید؛ در این صحنه مردمی که برای کمک به اسرای هم ولایتی خود تا پایگاه انگلیسی‌ها آمده‌اند را نشان داد که بسیار ساده‌لوحانه توسط آنها دستگیر می‌شوند. در حالیکه این قسمت می‌توانست با حمله مسلحانه اهالی و واکنش اسرا در داخل اردوگاه انگلیسی‌ها و حضور پرجنبش میرزا کوچک‌خان جنگلی و یارانش، به "گیله‌وا" شور و هیجان امپریالیستی داده و درام سطحی این سریال را به یک اثر قالب تأمل تبدیل کند؛ اما این مهم نیز مورد توجه سازندگان سریال قرار نگرفته است.
مینی سریال "گیله‌وا" نگاهی محقرانه و سطحی به سریال فاخر "در چشم باد" و فیلم "یتیم‌خانه ایران" داشت و گاف‌هایی نیز در قسمت نخست مانند استفاده از واژه‌هایی ناپسند چون "پتیاره" و صحنه مسخره "شکار و رام کردن اسب سیاه" به نمایش گذاشت؛ دراین صحنه احمد (امیرحسین هاشمی) یکی از کاراکترهای سریال در یک نما، برگردن اسب سیاه وحشی، طنابی می‌اندازد که روی دهان و پوزه اسب قرار می‌گیرد اما در نمای بعدی، اسب او را به دنبال خود می‌کشد طناب بر گردن اسب است! و...

در قسمت بسیارضعیف و پیش‌ پاافتاده آخر، افزون بر صحنه و نحوه ضعیف دستگیری اهالی روستا توسط انگلیسی‌ها و ورود میرزا کوچک‌خان جنگلی و یارانش‌ معجزه‌ای هم اتفاق افتاد. درقسمت قبل، احمد برای رسیدن به میرزا، اسب وحشی سابق را رها کرد و با قایق به راه خودادامه داد، اما در قسمت آخر در حالی که از حال رفته، به یکباره با چند کیلومتر فاصله، اسب سیاه ظاهرمی‌شود و احمد را به مقصد می‌رساند!
استفاده از منابع تاریخی از جمله بهره‌وری عوامل تولید "گیله‌وا" از کتاب "قحطی‌بزرگ" چنانچه ضمن وفاداری به مضامین آن با کاربلدی هنرمندانه همراه می‌شد شاید می‌توانست از این سریال، اثری به یادماندنی استکبارستیز بسازد که به دلیل ضعف‌های فراوان، "گیله‌وا" به این توفیق دست نیافت.
یکی از دلایل رو در رویی اهالی روستا بیداری آن‌ها توسط مبارزان جنگل برای ممانعت از فروش برنج به انگلیسی‌ها است؛ در واقع انگلیسی‌ها در قسمت پایانی "گیله‌وا" برنج‌های مردم ایران را که خود دچار گرسنگی و قحطی‌اند سوار کشتی می‌کنند تا به بادکوبه برده و با خوراندن به قوای خود با حکومت تازه تأسیس شوروی بستیزند؛ اما همین مسئله خرید و احتکار که می‌توانست دامنه حکومت وقت ایران را هم به مبارزات ضدحکومتی جنگلی‌ها بکشاند مورد غفلت نویسندگان و کارگردان "گیله‌وا" قرار گرفته و در مجموع نتوانسته‌اند مضامین و محتوای مناسب تاریخی- اجتماعی خود را بازگو کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

گالری فریا اسپیناس با نمایش آثار هنرمندان جوان افتتاح شد

سرمایه‌گذاری در اندیشه و بافتار هنری / نگاهی به نمایش "دست‌های آلوده" به کارگردانی مسعود موسوی

رونمایی از نمایشنامه‌های شکرخدا گورزی / دیدار با نویسنده کتاب "جادوی گوبتا"

سومین رویداد هنری پاییز–برگ برگزار می‌شود

صدرنوری: جشنواره و جایزه همایون خرم دستاوردهایی بزرگ‌تر از برد و باخت دارد

اجرای موسیقی شمال خراسان در شب سوم فستیوال آینه‌دار

"فردای شب" در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود

دو فهرست "لاک‌پشت پرنده" رونمایی می‌شود

رضا ایرانمنش در بیمارستان بستری شد

متین ستوده بازیگر «دراکولای سفید» شد

روایت تهیه‌کننده «زوج و فرد» از بازیگرانی که جوگیر می‌شوند

بازیگر «پدرخوانده» درگذشت

ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای آغاز به کار کرد

آغاز به کار دومین جشنواره ملی "سی‌پال" / نمایش خیره‌کننده پوشش ایرانی در جاده ابریشم

دنی آیلو بازیگر فیلم‌های "کار درست را انجام بده" و "ماه‌زده" درگذشت

نمایش عکس‌های نیما علیزاده در کاشان

نیکی کریمی، امین حیایی و امیر آقایی در "آقازاده" | عکس

نکوداشت اکبر زنجانپور در اکران مردمی "آخرین داستان"

استنداپ کمدی باحال محمدرضا علیمردانی درباره موز

فیلم دیدن وزیر ارتباطات با اهل و عیال

حجت‌الاسلام ساسان فلاح‌فر: با «منبرِ» سینما برای میلیون‌ها نفر تبلیغ می‌کنم

مهران مهام: کسانی که به تلویزیون پشت می‌کنند، باید همه جا ممنوع‌التصویر باشند!

بازیگر «معمای شاه»: 12 ساعت طول می‌کشید تا فرح دیبا شوم!

صالحی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانواده‌ای بزرگ با بودجه ناکافی است

عکاسی قاجار در بوته پژوهش

سریال «وارش»؛ اقتباسی از رمان نویسنده مطرح آمریکایی

«قلقلی» این روزها چه می‌کند؟

اخبار داغ سینمای ایران را ببینید

امیرحسین صدیق و همسرش در نمایشگاه جواد قارایی

کاش «لیسانسه‌ها» در اوج خداحافظی می‌کرد

پادرمیانی‌ها برای بازگشت «نود» به آنتن تلویزیون

ما در بی‌اندیشگی فرو رفته‌ایم باید چاره‌ای اندیشید! / گلایه رئیس انجمن موسیقی شهرستان آمل از وضعیت موسیقی کشور

محمود اربابی: یکی از کارکردهای جایزه پژوهش گردآوری اطلاعات سینمای ایران است / ما سامان‌دهنده فعالیت‌های پژوهشی هستیم

دلشاد : نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه مد و لباس در فراخوان جشنواره فجر لحاظ شود

سرنوشتِ خونین از خودِ میله‌های قفس می‌آید / روایت علیرضا چاوش و محمد ربانی از نمایش "داستان باغ وحش"

خاطره‌بازی با فیلم‌های وودی آلن

رونمایی از اولین تیزر «جهان با من برقص»

چهره ها/ عکس پوران‌دخت مهیمن در بهترین فصل سال

چهره ها/ آثار هنری نصرالله رادش

بهرام رادان در سینما «سونامی» به راه می‌اندازد

چهره ها/ عاشقانه مژده خنجری برای تولد مرد زندگی‌اش

بهاره رهنما با گریمی متفاوت در نمایش «راه پله»

سختی‌های بهنوش طباطبایی برای بازی در نقش یک منافق

واکنش احسان علیخانی به دستمزد بالای عصر جدیدی‌ها

باخ، برامس، بتهوون و شوبرت به روایت رافائل میناسکانیان

چالش میان عقل و جنون / داستان "دارالمجانین" محمدعلی جمالزاده روی صحنه تئاتر / روایت فاطمه محمودی از نمایش "نقل مکان"

نشست روش‌شناسی تاریخ مطالعات هنر و معماری ایران در فرهنگستان هنر

داروغه‌زاده: «مست عشق» مجوز ندارد، به جشنواره فجر هم نمی‌آید

تماشاگران فیلم «چشم و گوش بسته» را دوست داشتند؟

گزارشی از ضیافت بین‌الملل سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت