آریا بانو

آخرين مطالب

غذاهایی که به کنترل سرطان کمک می‌کنند

غذاهایی که به کنترل سرطان کمک می‌کنند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - الو دکتر / روش های کنترل سرطان کدام است؟ آن چه که شما می خورید بر بسیاری از جنبه های سلامتی شما تاثیر خواهد گذاشت از جمله ریسک توسعه بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، دیابت و سرطان. به طور ویژه توسعه سرطان بسیار تاثیر پذیر از رژیم غذایی و آنچه که شما می خورید می باشد. بسیاری از غذاها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که می توانند در کاهش رشد سرطان موثر باشند.
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مصرف مقدار زیادی از برخی از غذاها می تواند به کاهش ریسک ابتلا به سرطان کمک کنند. در ادامه این مقاله با غذاهای موثر در کاهش ریسک ابتلا به سرطان آشنا خواهید شد.
بروکلی عامل کنترل سرطان
بروکلی حاوی سولفوروفان می باشد که این ترکیب گیاهی در سبزیجاتی که خاصیت ضد سرطانی دارند به وفور یافت می شود. یک تست آزمایشگاهی نشان داده است که سولفوروفان اندازه سلول های سرطانی سینه را تا 75 درصد کاهش می دهد.
به طور مشابه، آزمایشاتی که بر روی نمونه حیوانی صورت گرفت نشان داد که فسفروفان سلول های سرطانی پروستات در موش آزمایشگاهی را کشت و حجم غده سرطانی آن را بیشتر از 50 درصد کاهش داد.
برخی از تحقیقات نیز نشان دادند که مصرف مقدار زیادی سبزیجات مانند بروکلی ممکن است به کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده کمک کند. تحلیلی که بر روی 35 تحقیق صورت گرفت نشان داد که خوردن سبزیجات موجب کاهش ریسک سرطان روده بزرگ می شود.
مصرف بروکلی در چند وعده غذایی در هفته می تواند برای مبارزه با سرطان و کنترل سرطان مفید واقع شود. با این وجود، به یاد داشته باشید که تحقیقات به طور اختصاصی بر نحوه ی اثر گذاری بروکلی بر سرطان در انسان ها نپرداخته اند.
تمام تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه ها و بر روی نمونه حیوانی صورت گرفته اند به بررسی تاثیر ترکیبات بروکلی بر حیوانات پرداخته اند به همین دلیل نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه می باشد.
هویج
برخی از تحقیقات مشاهده کردند که مصرف هویج می تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به برخی از گونه های سرطان شود. به عنوان مثال، با مشاهده نتیجه تحقیقات انجام شده می توان دریافت که هویج تا 26 درصد ریسک ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. دیگر تحقیقات نشان داده اند که هویج سرطان پروستات را تا 18 درصد کاهش خواهد داد.
بر روی 1266 نفر آزمایشی صورت گرفت مشاهده کردند که در انتها افرادی که سیگاری هستند و هویج مصرف نمی کنند سه برابر دیگر افراد سیگاری که یک بار در هفته هویج استفاده می کنند مستعد سرطان ریه هستند.
سعی کنید که هویج را به رژیم غذایی خود به عنوان یک میان وعده مفید اضافه کنید. با خوردن دفعات کمی از آن در هفته می توانید ریسک ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید.
به یاد داشته باشید که این تحقیقات به بررسی ارتباط مصرف هویج با سرطان پرداخته اند و عوامل دیگر که ممکن است نقش مهمی را بازی کنند در نظر نگرفته اند.
لوبیا ها
لوبیا ها دارای مقداری زیادی فیبر می باشند و برخی از مطالعات نشان داده اند که فیبر می تواند به محافظت از شخص در برابر سرطان روده بپردازد.
آزمایشی مه بر روی 1905 نفر صورت گرفت نشان داد که مصرف لوبیا به صورت پخته یا آب پز می تواند ریسک تومور را کاهش دهد. مصرف لوبیا سیاه می تواند در افرادی که مبتلا به سرطان روده هستند از گسترش سلول های سرطانی تا 75 درصد جلوگیری می کند.
طبق این نتایج، مصرف مقداری لوبیا در هفته با افزایش میزان فیبر ورودی به بدن می تواند ریسک گسترش سرطان را کاهش دهد. با این وجود، تمام تحقیقات محدود به تست بر نمونه حیوانی هستند به همین دلیل نیاز به تحقیقات بیشتری در زمینه می باشد.

خانواده توت ها
توت ها دارای مقدار زیادی آندوسانین می باشند این رنگدانه های گیاهی دارای خصلت آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است به کاهش ریسک ابتلا به سرطان کمک کنند.
در تحقیقی 25 نفر را که مبتلا به سرطان روده بودند را تحت نظر قرار دادند، و به آن ها برای 7 روز عصاره بلوبری دادند در انتها مشاهده کردند که رشد سلول های سرطانی تا 7 درصد کاهش یافته است.
در یک تحقیق دیگر مشاهده کردند که با استفاده بیماران از تمشک خشک شده ی فریز شده میزان قابل چشمگیری در رشد سلول های سرطانی که در دهان آن ها وجود دارد کاهش اتفاق افتاده است.
به نمونه های حیوانی آزمایشگاهی تمشک خشک شده خوراندند، مشاهده کردند که میزان بروز تومور سرطانی در آن ها تا 54 درصد و تعداد تومور های سرطانی در آن ها تا 62 درصد کاهش یافته است.
به طور مشابه با آزمایشی که بر روی موش ها انجام دادند مشاهده کردند که خوراندن عصاره توت به این حیوانات موجب کاهش علائم سرطان شده است.
مرکبات
خوردن مرکبات از جمله لیمو، گریپ فروت، پرتقال، نارنج می تواند به کاهش ریسک ابتلا به سرطان کمک کند.
یک تحقیق نشان داد که افرادی که میزان زیادی مرکبات مصرف می کنند ریسک گسترش سرطان دستگاه گوارش و سیستم تنفسی را کاهش می دهد.
با مروری بر 9 تحقیق به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد مرکبات موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان پانکراس خواهد شد. در نهایت، مرور 14 تحقیق دیگر نشان داد که مصرف مرکبات سه بار در هفته موجب کاهش سرطان معده تا 28 درصد خواهد شد.
این تحقیقات توصیه می کنند که با مصرف مرکبات به صورت هفتگی می توانید از گسترش برخی از انواع سرطان در خود جلوگیری کنید.
به یاد داشته باشید که این تحقیقات دیگر عوامل دخیل را مورد بررسی قرار نداده اند. نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد تا مشخص شود مرکبات چگونه بر گسترش سرطان تاثیر گذار است.
دانه کتان
دانه کتان حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد که برای بدن بسیار مفید است. برخی از مطالعات نشان داده اند که دانه کتان ممکن است که به کاهش رشد سرطان و از بین بردن سلول های سرطانی و کنترل سرطان کمک می کند.
تحقیقی بر روی 32 زن مبتلا به سرطان سینه انجام شد. به این بیماران به مدت یک ماه دانه کتان داده شد. در پایان تحقیق افرادی که از دانه کتان استفاده کرده بودند، به میزان قابل توجهی در آن ها تومور های سرطانی کاهش یافت و همچنین مرگ سلول های سرطانی افزایش یافت.
در مطالعه ی دیگری 161 نفر را که مبتلا به سرطان پروستات بودند با دانه کتان مورد درمان قرار دادند. در انتها مشاهده کردند که رشد انتشار سلول های سرطانی در آن ها بسیار کاهش یافته است.
دانه های کتان دارای مقدار زیادی فیبر می باشند و آزمایش های دیگر نشان داده اند که می تواند به مبارزه با سرطان کالورکتال بپردازد. می توانید یک قاشق یا 10 گرم دانه کتان را به اسموتی، سریال، ماست یا گوشت خود اضافه کنید.

گوجه
لیکوپن ترکیبی است که در گوجه یافت می شود و رنگ قرمز گوجه به دلیل وجود این ماده است. لیکوپن خاصیت ضد سرطانی دارد. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مصرف مقدار زیادی لیکوپن و گوجه می تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات گردد.
با مرور 17 تحقیق به این نتیجه رسیده اند که خوردن گوجه خام، پخته و لیکوپن می تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. آزمایشی دیگر 47 هزار نفر را زیر نظر گرفت و در نهایت مشاهده کردند که هر چه افراد گوجه بیشتری مصرف کرده اند ریسک گسترش سرطان پروستات در آن ها کمتر بوده است.
برای افزایش لیکوپن به رژیم غذایی می توانید هر روز دو گوجه به ساندویچ، سالاد، سس یا پاستای خود اضافه کنید. اما در نظر داشته باشید که این تحقیقات تنها به بررسی تاثیر گوجه بر کاهش ریسک سرطان پروستات پرداخته اند و دیگر عوامل تاثیر گذار را مورد بررسی قرار نداده اند.
سیر بهترین ماده برای کنترل سرطان
ترکیب فعال موجود در سیر آلیسین می باشد. آلیسین ترکیبی است که در نمونه های آزمایشگاهی نشان داده است که به کشتن سلول های سرطانی می پردازد. تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین مصرف سیر و کاهش ریسک ابتلا به سرطان ها انجام شده است.
تحقیقی که بر روی 543 هزار نفر انجام شد به این نتیجه رسید که افرادی که از سبزیجات پیاز مثل سیر، پیاز، پیازچه و تره فرنگی استفاده می کنند ریسک ابتلا به سرطان معده در آن ها کمتر است. آزمایشی که 471 نفر را تحت نظر قرار داد به این نتیجه رسید که هر چه مقدار بیشتری سیر مصرف کنید ریسک ابتلا به سرطان پروستات کاهش خواهد یافت.
افرادی که مقدار زیادی سیر همانند دیگر میوه ها، سبزیجات زرد رنگ، سبزیجات با رنگ سبز تیره و پیاز مصرف می کنند گسترش تومور کالورکتال در آن ها کاهش می یابد. اگر چه این تحقیق تنها به بررسی تاثیر سیر نپرداخته است.
طبق این دریافت ها مصرف 2 تا 5 گرم سیر تازه به صورت روزانه فواید بسیاری برای سلامتی خواهد داشت. این تحقیقات تنها به بررسی تاثیر سیر بر کاهش سرطان پرداخته است و نیاز به مطالعه بیشتر در مورد دیگر نقش دیگر عوامل تاثیر گذار احساس می شود.

ماهی چرب یک ماده غذایی برای کنترل سرطان
برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف مقدار کمی از ماهی هر هفته ممکن است به کاهش سرطان کمک کند. نتایج یک تحقیق بسیار گسترده و عمیق نشان داد که مصرف ماهی ریسک ابتلا به سرطان دستگاه هضم را کاهش می دهد.
آزمایشی 478 هزار نفر را تحت نظر قرار داد و مشاهده کرد که خوردن ماهی موجب کاهش سرطان کالورکتال می شود در حالی که گوشت قرمز فرآوری شده موجب افزایش ابتلا به آن می شود. به طور ویژه ماهی سالمون حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین D، امگا 3 می باشد که به کاهش سرطان کمک می کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield