آریا بانو

آخرين مطالب

برای پخت غذا از آرام پز استفاده کنیم؟

برای پخت غذا از آرام پز استفاده کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامت نیوز / کمبود وقت برای تهیه خورش‌های جاافتاده هنگام برگشتن خانم‌های شاغل از سر کار، یکی از بزرگ‌ترین دلایل استفاده آنها از آرام‌پز است اما وقتی از آرام‌پز استفاده می‌کنیم، زمان زیادی را برای حرارت دادن به مواد غذایی در نظر می‌گیریم.
دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در هفته نامه سلامت نوشت: یکی از روش‌های پخت‌وپز خانم‌های ایرانی، به‌خصوص خانم‌های شاغل، آرام‌پز کردن غذا با استفاده از آرام‌پز است. در این روش، خورش ساعت‌ها داخل آرام‌پز به‌تدریج می‌جوشد و می‌پزد تا به ‌اصطلاح جا بیفتد.
کمبود وقت برای تهیه خورش‌های جاافتاده هنگام برگشتن خانم‌های شاغل از سر کار، یکی از بزرگ‌ترین دلایل استفاده آنها از آرام‌پز است اما وقتی از آرام‌پز استفاده می‌کنیم، زمان زیادی را برای حرارت دادن به مواد غذایی در نظر می‌گیریم. حرارت دادن بیش از حد ترکیب‌های موجود در خورش‌ها هم می‌تواند باعث تخریب برخی از ویتامین‌های موجود در آنها مانند ویتامین C شود اما این حرارت، باعث تخریب پروتئین، فیبر یا حتی برخی ویتامین‌های مقاوم‌تر مانند ویتامین‌های گروه B نمی‌شود. ضمن اینکه برخی ترکیب‌های موجود در مواد غذایی مانند ترکیب‌های موجود در گوشت‌ها، حبوبات یا حتی سبزی‌ها طی فرآیند آرام‌پز شدن، وارد آب خورش می‌شوند. از آنجا که ما آب خورش‌ها را همراه سایر ترکیب‌های آنها مصرف می‌کنیم،حجم بالایی از ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها را به بدنمان می‌رسانیم. به این ترتیب، هرچند آرام‌پز کردن، بخشی از ویتامین‌های مواد غذایی را از بین می‌برد، اما روش کاملا مطرودی برای پخت غذا مخصوصا برای افرادی که زمان کافی برای پخت‌وپز ندارند، محسوب نمی‌شود.
به‌طور کلی،‌ تمام روش‌های پخت‌وپز می‌توانند مزایا و معایبی داشته باشند و می‌توانیم برای بهره بردن بیشتر از ریزمغذی‌های موجود در مواد غذایی، هر وقت که امکانش برایمان وجود داشت، شیوه پخت‌وپزمان را تغییر دهیم و تنوعی در آن ایجاد کنیم. مثلا اگر خانمی در طول هفته به ‌دلیل شاغل بودن، فقط می‌تواند غذایی با آرام‌پز بپزد، در روزهای تعطیل، غذاها را بخارپز یا تنوری کند یا از سایر شیوه‌های پخت بهره بگیرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

از شما/آشپزی

دسر کیکی کدو حلوایی

تزئین سبزیجات با ایده های خلاقانه

پاستیل انار، خوراکی سالم با تم یلدایی

از چغندرهای زمستان غافل نشوید

قورمه گوشت با سبزیجات یک غذای زمستانی

انواع غذاهایی که در شهرهای مختلف برای شب یلدا درست می‌شود

فوت و فن تهیه سوپ شیر رستورانی

آموزش تهیه لوکوم انار، دسر شب یلدایی

آموزش تهیه کوفته برای مبتدی ها

نمونه برنامه غذایی برای کودکان یک ساله

از شما/دونات های من

از شما/ ناهار

شیرینی ها/ کیک خانگی ساده و خوش عطر بدون فر

طرز تهیه شوید پلو با تن ماهی

غذای اصلی/ خوشمزه ترین عدس پلو را برای دورهمی ها بپزید

کتلت گوشت با دستپخت صبا راد

پیتزای فوری و یک نفره در ماگ!

مرغ شکم پر با عطر پرتقال پیشنهاد شام یلدا

باسلوق مغزدار برای شب یلدا

تزئین لیمو و خربزه برای شب یلدا

خوراک گوشت و سبزیجات؛ به استقبال زمستان بروید!

طرز تهیه اسنک به روش های مختلف

طرز تهیه چیز کیک یلدایی

3 صبحانه گرم و خوشمزه که انرژی می بخشد

از شما/ کیک وانیلی خودم پز

کیک چای را بدون فر بپزید

سفر جهانگرد شکمو به ایران

از شما/ یخ در بهشت

از شما/ کیک من طرح پیچک

از شما/ ژله آکواریومی

ازشما/ شام ما

از شما/ یک دسر خوشمزه

برای مهمان ها پیراشکی پرملات درست کنید

ازشما/ بفرمایید دوستان

از شما/ کیکِ من

از شما/ باسلوق

از شما/ پلمبیر

3 مدل شکلات داغ برای پذیرایی یلدا

میز اردور/ سیب زمینی و سالاد تربچه؛ پیش غذایی معطر

از شما/ کلوچه های چهار گوش

از شما/ کلوچه کنجدی

از شما/ پیتزا استیک

سفر جهانگر شکمو به ایران

از شما/زرشک پلو با مرغ

از شما/ زرشک پلو بامرغ .سالاد ..

از شما/ ناهار من و همسرم

از شما/ پیتزای خونگی

غذای اصلی/ کباب کوبیده مخصوص با فوت و فن وا نرفتن

از شما/ فرنی ساده