آریا بانو

آخرين مطالب

قهوه؛ نوشیدنی مفید یا مضر؟ خانه داري

قهوه؛ نوشیدنی مفید یا مضر؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله دلتا/ قهوه یکی از نوشیدنی های پر طرفدار بعد از آب در جهان است؛ شاید اولین چیزی که با شنیدن نام این ماده به ذهن شما برسد، بی‌خوابی های شبانه باشد البته خواص این نوشیدنی بسیار زیاد است؛ یک فنجان، دو فنجان، سه فنجان … چه خبر است؟ نوشیدن این همه قهوه چرا؟ بهتر است بدانید که همین نوشیدنی مفید و انرژی زای کافئین دار در صورت زیاده‌روی در مصرف می‌تواند مضرات بسیاری برای بدن داشته باشد.
از مضرات قهوه چه می‌دانید؟ آیا همیشه عادت دارید که صبح، ظهر و شب به طور مداوم قهوه بخورید؟ اصلا خوردن قهوه زیاد چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟ با مجله دلتا همراه باشید.
قهوه ؛ از خواص تا مضرات
اصولا افراط و تفریط در هیچ مسئله‌ای خوب نیست؛ به خصوص که آن مسئله مربوط به سلامتی باشد. صبح یک روز دلپذیر پاییزی را در نظر بگیرید؛ اگر قرار باشد یک نوشیدنی داغ یا حتی خنک را انتخاب کنید، چه می‌کنید؟ چای، قهوه، شیر یا آب پرتقال؟ شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟
بگذارید پیام سلامتی مجله را واضح‌تر بیان کنیم: پشت کنکوری های عزیز، کارمند های خوابالو، خانم‌ها و آقایان، خوردن قهوه زیادی درد سر دارد! چه درد سری؟ خودتان بخوانید.
انواع قهوه ؛ سبز، ترک یا اسپرسو؟
تمام نوه و نتیجه های این نوشیدنی، خوشبو و خوشمزه هستند؛ از یک فنجان قهوه ترک یا اسپرسو گرفته تا نوع سبز و تلخ آن؛ البته شما می‌توانید به عنوان چاشنی از شیر و شکر هم استفاده کنید.
دو دانه قهوه عربیکا و روبوستا پر کشت ترین و پر مصرف ترین قهوه های دنیا هستند.
قهوه سبز همان قهوه خامی است که به اصلاح عمل رست شده یا بو داده نشده است.
قهوه ترک یکی از محبوب ترین انواع قهوه است که در کشور ترکیه و همین طور کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی تهیه و مصرف می‌شود.
قهوه اسپرسو؛ برای تهیه اسپرسو، آب جوش با فشار زیاد از بین دانه های آسیاب‌شده قهوه عبور داده می‌شود و سپس آن را داخل فنجان کوچک می‌ریزند.
امریکانو هم با اضافه کردن آب داغ به قهوه اسپرسو تهیه می‌شود.
خواص قهوه
چه نوشیدنی داغ صبحگاهی یا میان‌روزی بهتر از قهوه! این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان است. این ماده به دلیل کافئین فراوان یک چربی‌سوز قوی است. برای درمان انواع سرطان، التهاب مفاصل و نقرس، آلزایمر و افسردگی از این نوشیدنی استفاده می‌شود.
قهوه منبع بسیار غنی از اسید های چرب، چربی، اسید های آمینه، پروتئین و مواد معدنی است. هر چند محتوای هر فنجان قهوه ارتباط مستقیمی با نحوه فراوری و طبخ آن توسط شما هم دارد. دانه سبز قهوه در حالت طبیعی سه نوع پلی ساکارید دارد که تمام این ها با مصرف به اندازه برای بدن بسیار مفید هستند.
مضرات قهوه
بعد از آن همه خوشمزگی های داغ، رسیدیم به قسمت تلخ ماجرا؛ یعنی مضرات قهوه!
افزایش فشار خون
بهتر است بدانید که نوشیدن زیاد قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود؛ بنابراین مراقب تأثیر این نوشیدنی در وضعیت سلامت بدن خودتان باشید؛ به خصوص اگر فشار خون بالا دارید؛ چون حتی اگر این افزایش جزئی هم باشد، کسانی که دچار این بیماری هستند، در برابر این تأثیر قهوه آسیب بیشتری خواهند دید.
پوکی استخوان
کسانی که روزانه قهوه مصرف می‌کنند، ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شوند؛ در نتیجه این افراد در معرض خطر پوکی استخوان هستند. این مشکل به خصوص برای افرادی که بدن‌شان به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کند، اهمیت زیادی دارد.
بی خوابی
پشت کنکوری های عزیز و دانشجویان قهوه خور گرامی روی سخن ما بیشتر از همه با شما است. اگر در مصرف کافئین زیاده‌روی کنید، احتمال دارد که سیستم عصبی و مرکزی بدن شما تحریک شود.
به علاوه، مقدار بالای کافئین تأثیرات منفی در کیفیت خواب می‌گذارد و ممکن است باعث بی خوابی شود؛ پس یادتان باشد که متناسب با شرایط خوابتان قهوه بنوشید؛ مثلا 4 تا 6 ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید، زمان مناسبی برای مصرف این نوشیدنی نیست.
رفلاکس معده
یکی دیگر از مضرات قهوه بازگشت اسید معده و سوزش آن است؛ پس با زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی دستگاه گوارش تان را حساس نکنید.
کم خونی و فقر آهن
نوشیدن قهوه به همراه غذا به دلیل وجود تانین موجود در آن، باعث کاهش جذب آهن می‎شود؛ در نتیجه افرادی که کم خونی دارند، به این نکته توجه کنند که این نوشیدنی را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.
میگرن و سر درد
طبق بررسی دانشمندان، یک فنجان قهوه بین 40 تا 170 میلی‌گرم کافئین دارد. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند برای کسانی که میگرن دارند، تأثیرات منفی داشته باشد. به خصوص اگر مصرف کافئین از هزار میلی‌گرم در روز بیشتر باشد.
مضرات دیگر
سخت تر شدن دوران بارداری و زایمان
آلزایمر و فراموشی ( در افراد مسن به خصوص در زنان بالای 80 سال )
عصبانیت
بی قراری و پریشانی
بد اخلاقی و زود رنجی
اسهال
سرگیجه
حالت تهوع
افزایش ضربان قلب
لرزش بدن و ماهیچه ها
بالا رفتن قند خون
بنابراین، همه چیز به خود شما بستگی دارد؛ انتخاب صبحگاهی، نیمروزی و شبانه شما کدام است؟ باز هم قهوه، قهوه، قهوه یا قهوه، چای و شیر؟ شاید گزینه دوم برای شما مناسب تر باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شام/ کوکو سیب زمینی این بار با برنج!

آموزش دسر لوکوم موزی

از شما/نهار

کیکی برای عصرانه برای روزهای سرد پاییز

میز اردور/ طرز تهیه نان گوجه فرنگی

غذاهای خلاقانه و عجیبی که در اینستاگرام بازدید زیادی داشتند

شیرینی ها/ طرز تهیه کیک پودینگ فنجانی

از شما/نون برنجی خودم پز

صبحانه/ طرز تهیه رولت تاتلی فندقی

روش متفاوتی برای طبخ ماکارونی

چطور کیک استوانه ای را به صورت مساوی تقسیم کنیم؟

آموزش تهیه لوکوم ترکیه دسری با تم پاییزی

ایده ای ساده برای تزئین هندوانه شب یلدا

ایده هایی برای تزیین کیک مرغ

طرز تهیه خورش مرغ و انار؛ غذایی با تم یلدایی

کوفته انار ، ویژه شب یلدا

ژله ویترینی انار؛ دسری با تم شب یلدا

ترشک انار؛ تنقلات خوشمزه با تم شب یلدا

حمص پیش غذای محبوب عربی

باسلوق های خوشگل اناری برای شب یلدا

میز اردور/ نان سیر پنیری، فست فودی فوری

جلوگیری از شکرک زدن مربای خانگی

سیب زمینی برشته در فر؛ پر ادویه و با حداقل روغن

ترفندهای پخت گوشت گوساله

ماسک‌های معجزه‌گر برای تقویت مو

ناهار/ با خورش بوقلمون خودتان را تحویل بگیرید

انواع شلوار جین فاق‌بلند و روش ست‌کردن آن‌ها

سیب‌زمینی برشته در فر؛ پُر‌ادویه و با حداقل روغن

سوپ و آش/ آش ماش یزدی، خون ساز و مقوی

دسری جدید با موز

کیکی به شکل یک کیف گرانقیمت!

سیب زمینی آکاردئونی با عطر سیر

ساخت الماس با هنر اوریگامی

آویز کاغذی برای دیوار اتاق

صبحانه/ اسموتی مقوی موز و بادام زمینی برای یک روز زیبا

طرز تهیه خورش کرفس ( با تصویر)

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی

غذای فردا را با دستور مجری صداوسیما بپزید

از شما/ شام لاکچری

از شما/ شام جالب

از شما/ کیک سفارشی

برای کودکان میان وعده ای مقوی درست کنید

از شما/ پیتزا شام شب

از شما/ رنکینگ

از شما/ شام مختصر ما

از شما/ بستنی زعفرانی

جدیدترین نسخه نان سیر خانگی

ازشما/ بفرمایید دوستان

از شما/ شقایق پز

از شما/ کوکو مرغ