آریا بانو

آخرين مطالب

این افراد ماهی شوریده نخورند

این افراد ماهی شوریده نخورند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / رضا امانی روز دوشنبه افزود: با توجه به تجمیع جیوه در برخی ماهی‌ها از جمله شوریده، کوسه و اره ماهی به زنان باردار توصیه می‌شود که از مصرف این قبیل ماهی‌ها به‌ویژه در سه ماه نخست بارداری پرهیز کنند.
عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: مصرف مواد غذایی با میزان جیوه بیشتر از حد استاندارد در زنان باردار برای رشد جنین، خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه میزان تجمیع جیوه در برخی ماهی‌ها به‌ویژه از نوع شکارچی مانند کوسه و اره ماهی، بالاست، اضافه کرد: تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که در بین ماهی‌های دریاهای ایران این موضوع در ماهی شوریده بیشتر نمود دارد.
امانی به تحقیقی که در این باره انجام داده است، اشاره و خاطرنشان کرد: در این تحقیق، میزان جیوه موجود در ماهی شوریده در دریای خلیج فارس از میزان استاندارد سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیشتر بود.
میزان مجاز جیوه با توجه به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، نیم میکرو گرم بر گرم است.
به گفته وی، مسائلی مانند آلودگی‌های صنعتی و زیست محیطی در بالا رفتن تجمیع عناصر سنگین مانند جیوه در آبزیان تاثیر دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت غذایی ماهی، تصریح کرد: ماهی، منبع پروتئین، ویتامین و امگا 3 است که مصرف آن 2 بار در هر هفته و هر بار 120 تا 130 گرم توصیه می‌شود.
امانی با بیان اینکه ماهی‌های آب‌های آزاد، سردابی و پر چرب از جمله قزل‌آلا، ساردین، شاه ماهی و سالمون دارای اسید چرب (امگا 3) بیشتری هستند، گفت: بیشتر ماهی‌هایی که به اسم سالمون در کشورمان عرضه می‌شود، واقعی نبوده و شبیه آن هستند.
وی با اشاره به اینکه مواد غذایی گیاهی مانند روغن کانولا، کلزا، سویا و گردو نیز امگا 3 دارند، خاطرنشان کرد: اما مسئله مهم این است که امگای 3 موجود در آنها باید در بدن انسان به 2 نوع ضروری از امگا 3 ( EPA و DHA ) تبدیل شوند که ویژگی مثبت بیولوژیکی (زیستی) را نشان دهند.
امانی با بیان اینکه این 2 نوع امگا 3 فقط در ماهی وجود دارد، افزود: ضریب تبدیل اسید چرب گیاهی در بدن به 2 نوع ضروری مذکور کمتر از 10 درصد است که این موضوع اهمیت مصرف ماهی را به‌عنوان منبع سرشار و مطمئنی از امگا 3 نشان می‌دهد.
وی اظهار داشت: توان تبدیل اسید چرب امگا 3 گیاهی به 2 نوع ضروری مذکور در زنان بیشتر از مردان است.
رییس مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره میزان اسید چرب در ماهی‌های پرورشی توضیح داد: این موضوع منوط به نوع تغذیه ماهی است و با توجه به اینکه در تغذیه ماهی‌های پرورشی بیشتر از منابع گیاهی استفاده می‌شود میزان امگا 3 در آنها کمتر است.
امانی با بیان اینکه میزان اسید چرب امگا 3 در کفشک، سنگ سر و حلوا سیاه از ماهی‌های بومی خلیج فارس بیشتر است، افزود: اسید چرب امگا 3 در کاهش حمله‌های قلبی، فشار خون، ریسک افسردگی و شدت بیش فعالی کودکان و بهبود قدرت حافظه و بهره هوشی تاثیر بسزایی دارد.
این استاد دانشگاه بهترین روش طبخ ماهی را کباب کردن، بخار پز و گریل کردن آن خواند و تاکید کرد: سرخ کردن ماهی به دلیل اکسید شدن اسید چرب امگا 3 آن توصیه نمی‌شود.
سرانه مصرف سالانه ماهی در جهان 21 کیلوگرم است که این میزان در کشورهای توسعه یافته بین 30 تا 35 کیلوگرم و در ژاپن به بیش از 70 کیلوگرم در سال می‌رسد.
سرانه مصرف ماهی در کشورمان 11 کیلو و 200 گرم و در استان اصفهان حدود 10 کیلوگرم است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

علت معده درد را در دهان‌تان جستجو کنید

تأثیر معجزه‌آسای پیاز بر بهداشت دندان و لثه

از فواید جادویی زنجبیل چه می‌دانید؟

اگر آنفلوانزا دارید حتما این ویدئو را تماشا کنید

یک ترفند قدیمی ژاپنی برای رشد سریع‌تر مو

خوراکی‌های غیر گوشتی غنی از آهن

لوازم آرایش با پوست‌تان چه می‌کند؟

فیلر چیست؟ با انواع آن آشنا شوید

عوارض درمان آنفلوانزا با تزریق دگزامتازون

5 دمنوش فوق‌العاده برای درمان سرفه

چرا زمستون که می‌شه، پوستم خشک می‌شه!

دلایل دشوار شدن کاهش وزن با افزایش سن

بازگشت به زندگی با قلب مصنوعی

خاصیت جادویی زردچوبه برای پوست و مو

یک بار برای همیشه تن ماهی را کنار بگذارید!

کدام بیماری‌ها باعث سکسکه می‌شوند؟

اگر قصد لاغری دارید دور 10 خوراکی را خط بکشید

چطور طول دوره آنفلوآنزا را کوتاه کنیم؟

خطر‌هایی که بیخ گوش جنین است

مسواک‌هایتان را در این مکان‌ها نگذارید!

بیماری‌ای که خشونت خانگی برای زنان رقم می‌زند

روشی برای دور زدن سرطان پروستات در مردان

نیاز بدن به 5 ویتامین مهم در زمستان

ماسک تخم مرغ برای تغذیه و تقویت موها

این نبات‌ها تقلبی‌اند!

درمان کم‌خونی کودکان با پادشاه میوه‌ها

علائم هشدار ابتلا به سرطان‌های سر و گردن

اعتیاد به ورزش خوب است یا بد؟

کیوی منبعی از ویتامین C و پروتئاز

«سرطان» را با این روش دور کنید

8 درمان خانگی آسان برای جوش‌های صورت

درباره فلج مغزی در کودکان بیشتر بدانیم

واکسن آلرژی به بادام زمینی ساخته شد

گرفتگی شبانه عضلات ساق‌ها چرا و به چه دلیل!

در مورد پولیپ بینی بیشتر بدانیم

عفونت‌های میکروبی و ویروس‌ها چه تاثیری بر باروری دارند؟

6 نوع چربی در بدن و راه رهایی از آنها

جدیدترین روش‌های کنترل بهداشت دهان و دندان

آنفلوآنزا و آزمون آموزه‌های مجازی/مبتلایان به آنفلوآنزا پرتقال و لیمو مصرف کنند یا نه؟!

5 دلیل دشوار شدن کاهش وزن با افزایش سن

آمادگی قبل از آندوسکوپی چیست؟

با فشار دادن این نقاط کف دستتان معجزه آن را مشاهده کنید

طب سنتی و خداحافظی با درد‌های مفصلی

آیا تشخیص ام‌اس با علایم ظاهری است؟!

مادران باردار سیستان و بلوچستان مراقب سلامت خود در مقابل آنفلوآنزا باشند

فلج مغزی در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن

اگر به تبخال دچار شدیم، چه کنیم؟

هرآنچه درباره تیک باید بدانید

بیشتر بدوید تا بیشتر عمر کنید

چرا مادران پس از زایمان احساس افسردگی می‌کنند؟