آریا بانو

آخرين مطالب

در فصول سرد سال مراقب مفاصلتان باشید پزشکي

در فصول سرد سال مراقب مفاصلتان باشید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تبیان / تحقیقات کمی در مورد این‌ که چه عواملی موجب بروز درد بیشتر در مفاصل در فصول سرد سال می‌شود، وجود دارد؛ اما برخی فرضیه‌های قانع‌کننده نیز در این باره وجود دارد و از طرفی نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد شکایات در مورد درد مفاصل در محیط‌های سرد بیشتر می‌شود.
یک نظریه این است که با کاهش دما، بدن شروع به حفظ گرما می‌کند و تمرکز خود را بر گرم نگه داشتن قسمت‌های مهم بدن متمرکز می‌کند، بنابراین گردش خون به سمت اندام‌ها کاهش و در نتیجه درد در مفاصل افزایش می‌یابد. علاوه بر این، از آنجا که سرما با تغییر فشار هوا همراه است و ما می‌دانیم که مایع سینوویالی در مفاصل نسبت به چنین تغییراتی حساس است، پس درد مفاصل ممکن است با تغییر آب و هوا به‌ سادگی ایجاد شود. به هر حال، جلوگیری از سرما و بهبود گردش خون تنها دو نکته‌ی ساده برای فروکش کردن دردهای مفاصل پاییز و زمستان است. در ادامه نکات بیشتری آمده است که باید در نظر بگیرید:
بدنتان را با لباس‌ها و حرکات کششی مناسب گرم نگه دارید
از نظر منطقی، اگر سرما باعث درد مفاصل می‌شود، ساده‌ترین کاری که می‌توان انجام داد پوشاندن آن با لایه‌های اضافی است؛ بدین منظور از لباس‌های تنگ استفاده نکنید زیرا باعث محدودتر شدن حرکات شما می‌شود. بهترین گزینه استفاده از پوشش‌های پشمی است؛ اما این هم تنها کاری نیست که می‌توانید و یا باید انجام دهید، در واقع گرم نگه داشتن همیشه به معنای پوشیدن لباس ضخیم‌تر یا روشن کردن یک وسیله‌ی گرمایشی نیست. شما می‌توانید با انجام چند حرکت ورزشی و کششی موجب افزایش جریان خون در بازوها و پاها و گرم نگه داشتن آن‌ها شوید.
علاوه بر این، تمرینات روزانه با تمرکز بر بهبود گردش خون در بدن می‌تواند با ترشح اندورفین به کاهش درد کمک کند. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد گرم کردن قبل از هرگونه فعالیت بدنی و انجام حرکات کششی استاتیک و پویا به طور منظم می‌تواند از صدمات بیشتر جلوگیری کند.
از پمادها و کمپرس آب گرم برای گرم کردن موضعی مفاصلتان کمک بگیرید
اگر خود را خوب پوشانده‌اید و در یک نقطه گرم و دنج خانه‌تان نشسته‌اید و باز به اندازه کافی احساس نمی‌کنید که درد مفاصلتان کم شده است، از وسایلی که به صورت موضعی موجب گرم شدن مفاصلتان می‌شود مانند کیسه آب گرم و یا پمادهای مخصوص مثل کپسایسین استفاده کنید. با این که این پمادها و کیسه آب گرم بسیار دلپذیر است؛ اما هنگام استفاده از آن‌ها مراقب باشید. ممکن است پوست نسبت به موادی مانند کپسایسین حساس باشد، بنابراین، قبل از انتخاب یک پماد گرم‌کننده یا مسکن از پزشک خود درباره آن بپرسید.
از یک رژیم غذایی ضدالتهاب پیروی کنید
درد مفاصل مرتبط با آرتریت در اثر التهاب ایجاد می‌شود. ماه‌های سردتر سال می‌تواند التهاب را بدتر کند که بخشی از آن به دلیل تغییر در فشار هواست که در بالا ذکر شد. از آنجایی که شما نمی‌توانید در تغییر فصل‌ها نقشی داشته باشید، می‌توانید با التهابتان به صورت دیگری مقابله کنید تا تغییرات آب و هوا جبران شود. بدین منظور می‌توانید از رژیم غذایی ضدالتهاب استفاده کنید. با این که اثرات این رژیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما این رژیم به طور معمول با جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده و دارای مواد نگه‌دارنده با سبزیجات، حبوبات، غلات و گوشت‌های تازه می‌تواند به کاهش درد مزمن و بهبود طول عمر کمک کند.
در داخل خانه ورزش کنید
اگر از طرفداران پروپاقرص پیاده‌روی در فضای باز یا یک صبحانه‌ی عالی هستید، و از درد مفاصل هم رنج می‌برید بهتر است با شروع فصل پاییز تا آمدن بهار در یک سالن ورزشی ثبت‌نام کنید و یا در خانه تمرین کنید. تمرین کردن در محیط گرم‌تر باعث می‌شود بدنتان سریع‌تر گرم شود و درد مفاصلتان کمتر شود.
یک پیشنهاد عالی این است که تمرینات معمول خود را با یک جلسه شنا در استخر گرم جایگزین کنید. گرما نه تنها به شما در رفع درد کمک می‌کند، بلکه آب می‌تواند به کاهش فشار در برخی مفاصل کمک کرده و باعث کاهش ساییدگی و فرسودگی مفاصل ناشی از دویدن‌ها و پریدن‌های طولانی در جلسات ورزشی شود.
ویتامین D مصرف کنید
ویتامین D با حساسیت به درد در مبتلایان به آرتروز ارتباط دارد، تا آنجا که کمبود آن می‌تواند بر درد مفاصل شما تأثیر منفی بگذارد. پاییز و زمستان معمولاً با کمبود ویتامین D همراه است، زیرا روزهای ابری، شب‌های طولانی‌تر و روزهای کوتاه‌تر باعث می‌شود کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیریم. علاوه بر این، به دلیل سرمای هوا ممکن است تمایل کمتری برای گذراندن اوقات در خارج از منزل داشته باشیم. بنابراین مکمل ویتامین D می‌تواند در این زمان کمک‌کننده باشد.
به طور منظم ماساژ بگیرید
صرف‌نظر از اینکه از چه نوع ماساژی لذت می‌برید، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک ماساژ مناسب با نوع درد شما می‌تواند به بهبود گردش خون، کاهش درد و تنش ماهیچه‌ای و افزایش انعطاف‌پذیری کمک کند و حتی باعث آزاد شدن سروتونین در مغز شود. برای نتیجه‌گیری بهتر باید ماساژدرمانی منظم و طولانی‌ مدت باشد.
هیدراته بمانید
مطالعات نشان داده‌اند که حتی کمبود خفیف آب بدن می‌تواند درد مفاصل را افزایش داده و التهاب را بدتر کند. همیشه یک بطری آب در نزدیکی خود نگه دارید و به خود یادآوری کنید که هر از گاهی یک جرعه از آن بنوشید. با این که میزان آب دریافتی توصیه شده در روز از فردی به فرد دیگر با توجه به رژیم غذایی، اندازه بدن، جنسیت و میزان فعالیت هر فرد تغییر می‌کند؛ اما یک معیار خوب این است که سعی کنید روزانه حدود 2 لیتر آب و مایعات دریافت کنید.
در صورت لزوم از داروهای مسکن مناسب استفاده کنید
داروهای ضدالتهاب و استامینوفن (پاراستامول) در روزهایی که به کمی کمک اضافی برای مقابله با درد احتیاج دارید، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. به جای اینکه فقط به داروهای بدون نیاز به نسخه و یا تغییر در شیوه زندگی متکی باشید، بهتر است در صورت لزوم این دو را با هم ترکیب کنید.
دستکش، کلاه و شال را به خاطر بسپارید
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در مورد هیپوترمی باید بدانید این است که برای تجربه آن حتماً نباید در درجه حرارت‌های زیر صفر قرار داشته باشید. قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض هوای خنک همراه با رطوبت باعث می‌شود بدن شما خیلی سریع حرارت از دست بدهد، خصوصاً از اندام‌هایی مانند بینی، انگشتان پا و انگشتان دست.
با پوشیدن دستکش گرم، جوراب ضخیم، کلاه‌هایی که گوش و شال‌هایی که گردنتان را می‌پوشانند، از بدنتان در هوای سرد محافظت کنید.
کفش ضد آب بپوشید
هیچ‌ چیز مانند سرما و رطوبت با هم موجب افزایش درد و حساسیت مفاصل نمی‌شود. این اتفاق در روزهای سرد و برف و بارانی پاییز و زمستان بیشتر پیش می‌آید. اگر در خارج از خانه ورزش می‌کنید و یا مجبور به پیاده‌روی و یا دوچرخه‌سواری هستید، اطمینان حاصل کنید که کفشتان در برابر آب نفوذناپذیر است و همچنین موجب از دست دادن گرمای بدنتان نمی‌شود.
غذاهای گرم‌کننده بخورید!
غذاهایی که دارای خاصیت ترموژنیک هستند یا به عبارتی توانایی این را دارند که موجب افزایش دمای بدنتان شوند، می‌توانند برای مبارزه با التهاب و ورم مفاصل مخصوصا در هوای سرد مفید باشند.
زنجبیل، زردچوبه و فلفل کائن از این دست مواد غذایی هستند که به مبارزه با التهاب و ورم مفاصل کمک کرده و با افزایش جریان خون باعث افزایش دمای بدن می‌شوند.
در نهایت این که
برخی از نکات ذکر شده در بالا نسبت به بقیه ساده‌تر است و بعضی دیگر می‌تواند برای شما مناسب نباشد. مثلاً ممکن است شما دسترسی به ماساژ مناسب آرتروز یا شنا در استخر سرپوشیده و گرم نداشته باشید؛ اما بتوانید به یک متخصص حرفه‌ای برای دردتان مراجعه کنید، روزانه حرکات کششی انجام دهید، به مقدار کافی آب دریافت کنید و بدنتان را گرم نگه دارید. به هر حال اگر دردتان شدید شد، تکیه بر روش‌های خانگی ممکن است عاقلانه‌ترین انتخاب نباشد. در این صورت حتماً به پزشک مراجعه کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نرم‌افزاری که باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را شناسایی می‌کند

تولید هیدروژن و اکسیژن در نانوباغچه‌هایی از جنس فسفید کبالت

نیکبخت: فوتبال کثیف نبود هر کسی دهانش را باز نمی‌کرد

بازدید رئیس کمیته ملی المپیک از کمپ تمرینات مجازی کاروان اعزامی ایران به المپیک 2020 توکیو

بوناچیچ بازیکنانش را تهدید کرده است

شورای نگهبان اساسنامه کمیته ملی المپیک را تایید نکرد

اتحاد طلبکاران استقلال!

احتمال تعطیلی بازی‌ها قوت گرفت

شعر و دکلمه زیبایی از حسین پناهی

تازه های نشر/ کتاب «دنیای قهرمان» منتشر شد

شهید بهشتی به مسعود رجوی پیشنهاد شهرداری تهران را داد

تولید 57 درصد از پلاستیک‌های کشور در مراکز زیرپله‌ای/ وضعیت پلاستیک در ایران بدتر از کشورهای آفریقایی

پوران درخشنده: «سارا عروس کرونا» نام جدیدترین فیلم من است

دعوت هنرمندان از مردم به کمپین «من ماسک میزنم»

جدول پرفروش‌‌های سینمای آمریکا در تسخیر خارجی‌ها

بازگشت عادل فردوسی‌پور با 90 جدید

آغاز تولید نخستین سریال سواد رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر معروف در کنار همسرش

گفته بودم ممکن است در دقایق آخر از کرونا گل بخوریم/ ماسک زدن را جدی بگیرید

آموزش ساخت آینه بسیار زیبا با تکه های ظروف شکسته

راز آتش سوزی کلینیک سینا اطهر

مهار آتش‌سوزی 60 هکتار از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

امکان برگزاری امتحان مجدد برای دانشجویان

گله وزیر بهداشت از مردم در کنترل کرونا

توضیحات زالی درباره اوضاع نگران کننده کرونا در تهران

داستانک/ پسرک بادکنک فروش

نظر اهل‌بیت درباره فال خوب و بد

موزه مرکزی آستان قدس رضوی؛ گنجینه‌ای نفیس در حرم امام رضا

کرمی که شبیه ترامپ است

آموزش تهیه کیک اسفناج مغذی و زیبا

آیا ورزش خالی برای لاغر شدن کافی است؟

احتمال آزادسازی10 تا 20 درصد برنامه‌های درسی /طراحی کارگروه مهارت‌آموزی به‌زودی

بزرگ کردن مغز میمون به کمک ژن انسانی

داستان متفاوت حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر فوتسال

ملاقات وِیژه در کمپ تیم‌های ملی

مشکل بزرگ برای لیگ برتر فوتبال ایران

المپیکی‌ها و تمرینات کمپ مجازی

نیکخو: خارجی‌های استقلال باید زودتر از لیست خارج می‌شدند

شروع تمرینات استقلال در گروی تست مجدد کرونا

بدهی 60 میلیارد تومانی روی میز فیفا

قرنطینه استقلال و فولاد از کی محاسبه می‌شود؟

نامه مهم اسکوچیچ به 16 مربی لیگ برتری

عشق مسی این کودک را به مهارت او رساند

گی دوموپاسان؛ استاد داستان کوتاه و راوی طنز تلخ

آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد

اخراج گله 400 نفری شتر و 2000 راس گوسفند در منطقه شکار ممنوه ا...آباد

رهاسازی زباله پای سه دهیار را در قزوین به دستگاه قضایی باز کرد

آموزش زیست محیطی زنبورداران با هدف کاهش تعارض با خرس قهوه ای

نقره داغ شدن پرسپولیس در پرونده کالدرون

طالع بینی هفتگی (14 تیر تا 20 تیر 99)