آریا بانو

آخرين مطالب

روغن حیوانی کرمانشاهی خوب است یا نه؟! خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بیتوته / یکی از بهترین روغن های حیوانی برای بدن انسان روغن زرد کرمانشاهی می باشد. چنانچه می خواهید بدن سالم و پرانرژی داشته باشید بهتر است طرز درست کردن روغن زرد کرمانشاهی اصل را یاد بگیرد و آن را در منزل تهیه کنید.
روغن حیوانی کرمانشاهی که به آن روغن زرد هم گفته می شود، نوعی روغن است که در کشور ما برترین نوع آن را در منطقه کرمانشاه از شیر گوسفند به دست می آید و در در برابر روغن نباتی به معنی مطلق روغن زرد هم مصرف می شود.
عطر و طعم روغن حیوانی بستگی به خوراک و چرای گوسفندان دارد. از این جهت به علت چرای گله گوسفند در خطه سرسبز و خرم کرمانشاه در علفزارهای پر علف، این روغن از بو و مزه خاص خود بهره مند است که حاصل گیاهان معطر منطقه های بلند کوهستانی می باشد و همینطور از ارزش غذایی و خاصیت های درمانی بالایی بهره مند است.
روغن حیوانی را در شهرهای مختلف به نام های متفاوت مانند روغن گل، روغن خوب و ... هم می نامند.
روغن زرد یکی از فراورده های حیوانی است، که از شیر گاو یا گوسفند تهیه می شود به این ترتیب که بعد از تهیه کره از ماستی که از شیر تازه به دست آمده, این کره را می جوشانند تا آب و دوغ موجود در کره به کلی از بین برود و بخار شود که ثمره کار روغنی است خوش عطر و به رنگ زرد. مهم ترین نکته در تهیه روغن زرد استفاده از کره محلی مرغوب و تازه است.
مواد لازم برای تهیه روغن حیوانی:
کره محلی 1.5 کیلوگرم
آب نصف استکان
نمک نصف قاشق چایخوری
آرد سفید یک قاشق غذاخوری
طرز تهیه روغن حیوانی :
برای تهیه این روغن حیوانی پرخاصیت ابتدا باید میزان کره ای را که فراهم کردید را داخل قابلمه ای که سه الی چهار برابر بزرگتر از اندازه ی کره است بریزید و روی شعله ملایم شعله گاز بگذارید (انتخاب ظرف بزرگتر سبب جلوگیری از سر رفتن کف کره زمان ذوب شدن می شود). نمک و آب را به کره اضافه کنید و صبر کنید تا کره به کلی از حالت یخ زدگی به حالت مایع دربیاید. چند دقیقه بعد کره ذوب شده و به دمایی مناسب جهت تبخیر دوغ باقی مانده در کره و آب آن می رسد.
اکنون آرام آرام آرد را داخل مایع بریزید و به آرامی هم بزنید تا در آن حل شود و سعی کنید دائم هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. آرد سبب می شود که دوغ موجود در کره جذب آن و ته نشین شود. پس از این کار باید تا انتهای کار به طور مداوم آن را هم بزنید به این دلایل که: نخست این که آرد پس از چند لحظه ته نشین می شود و ظرف ته می گیرد و می سوزد.
دوم این که پس از حدود 10 الی 15 دقیقه که روغن می جوشد، دمای آن به حدود 90 الی 100 درجه سانتی گراد می رسد که آب داخل آن سریع شروع به بخار شدن می کند و ظرف سر می رود و روغن به صورت کف از ظرف خارج می شود که در این شرایط باید تندتر ظرف را هم زد و بزرگ بودن ظرف این جا سبب جلوگیری از ریختن کف روغن به خارج از ظرف می شود.
برای بهتر شدن عملکرد و کم تر شدن کف، بهتر است مقداری روغن را با ملاقه که هم می زنید از ارتفاع بالاتری در حدود 10 الی 20 سانت بالاتر به درون ظرف بریزید تا کف ها بهتر بخوابد. تااینکه کف ها به طور کامل از بین بروند و ماده موجود به رنگ زرد شفاف دربیاید، فورا ظرف را از روی شعله بردارید و اجازه بدهید به آرامی سرد شود. در صورتیکه قدری در این مرحله آهسته عمل کنید احتمال سوختن روغن زیاد است. پس از این که روغن سرد گردید آن را از یک پارچه نازک عبور بدهید تا ماده های ته نشین شده آن داخل ظرف نریزد و روغن آنرا داخل یک ظرف شیشه ای بریزد و اجازه بدهید تا به طور کامل سرد و جامد شود سپس در آن را ببندید و در یک مکان خنک مانند یخچال، نگهداری کنید.
اگر روغن زمان بیشتری در یخچال بماند، طعم و بوی خوشمزه خود را از دست خواهد داد.
نکاتی برای تهیه روغن حیوانی :
• روغن زرد را به مقدار مصرف کوتاه مدت خود آماده کنید، به دلیل آن که نگهداری طولانی مدت آن سبب تغییر در طعم و بوی آن می شود.
• کره مورد استفاده باید کره محلی گاوی یا گوسفندی باشد و درصورتی که کره دوغی باشد، بهتر است.
• زمان استفاده از این روغن به دلیل تفت دادن یا سرخ کردن می بایست شعله گاز کم و حرارت ملایم باشد.
• برای تهیه روغن زرد از کره گاوی محلی تنها بدون افزودن آرد و آب هم می توان استفاده کرد. در این وضعیت تهیه روغن زرد کرمانشاهی احتیاج به زمان و تبهر بیشتری دارد.
چند نکته در خصوص روغن حیوانی یا روغن زرد:
♦ روغن حیوانی (زرد) نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است. ولی خوردن چربی و روغن بایستی به اندازه احتیاج بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد نسبت به سایر روغن های جامد و مایع که در بازار وجود دارد و خانم ها برای پخت و پز در خانه از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش پیدا می کند.
روغن حیوانی یا زرد معمولاً برای جبران قوای جسمانی از دست رفته بیماران مانند زن زائو استفاده می شود همینطور برای کودکان در حال رشد، این روغن سالم و مقوی است.
در شکستگی ها و مشکلات کمر، دنده و استخوان که احتیاج به نگهداری و گرم نگه داشتن استخوان است و پزشک از سرد شدن و سرماخوردگی استخوان منع می کند برای مراقبت ها در خانه سفارش می شود از روغن زرد برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوان استفاده شود.
در دو فصل اواسط فصل بهار و پاییز برای تهیه روغن زرد از کره اقدام کنید. روغن بهاره خوش طعم و خوشبو تر است برای این که حیوان از علف های تازه فصل بهار تغذیه کرده است.
دو نوع روغن زرد گاوی و گوسفندی در بازار بیش تر به چشم می خورد. روغن گوسفندی خوشمزه تر ولی گران قیمت تر است. و به طور معمول برای به صرفه بودن روغن از کره گاوی استفاده می کنند.
روغن زرد با روغن کرمانشاهی و روغن حیوانی چه تفاوتی دارند؟ کدام بهتر است؟
معمولا به طیفی از روغن هایی که با منشأ چربی حیوانی تهیه می شوند، روغن حیوانی می گویند. روغن زرد، روغنی است که از کره به دست آمده از شیر دام تهیه می شود و تفاوت روغن کرمانشاهی با دیگر روغن های زرد حیوانی به دلیل کیفیت و البته گیاهانی است که در گذشته برای معطر کردن روغن به آن اضافه می کردند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/222919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین

حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لحظات دلنشین دیدار هانیه غلامی و مادرش در فرودگاه با اشک‌های عاشقانه و پر احساس

درباره سندرم درس (DRESS) چه می دانید؟/ از ایجاد تا درمان

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

یک آبشار پله‌ای زیبا در نروژ

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

سوالات متداول درباره هتل های آنتالیا

داستانک/ پری خوشحال

واکنش اولیایی به واگذاری استقلال و پرسپولیس

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویتم تیم شهر خودم است

ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تکلیف سهمیه جام‌ جهانی در صورت صعود ازبک

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

بازی پرسپولیس و سپاهان جذاب است

استرس فوتسالیست‌ها باید کنترل شود

بازی دوستانه استقلال پشت در‌های بسته

تیم ملی والیبال از امروز با سرمربی

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

پیانو نوازی با احساس ایمان قیاسی در خانه شیک و لاکچری اش / مجری جوان از هر انگشتش یک هنر میباره

پای آرمین زارعی هم به دادگاه باز شد!

قطعه جدید محسن چاوشی به نام «جهان لاغر» منتشر می‌‌شود

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

تقویم تاریخ/ شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن