آریا بانو

آخرين مطالب

تماشای هر سئانس تنها با پنج هزار تومان / اعلام جزئیات سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به سوالات خبرنگاران درباره این دوره جشنواره پاسخ گفت.

سرویس سینمایی هنرآنلاین : نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور سید صادق موسوی و آرش عباسی صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
عباسی مشاور و مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدای این نشست گفت: امسال برای اولین بار بحث بلیت‌فروشی در جشنواره را داریم و علاقه‌مندان برای حضور باید به سایت سینماتیکت مراجعه و بلیت تهیه کنند. هرچند این امر مورد نقد بسیاری قرار گرفت اما چاره دیگری نبود. ما سال‌های گذشته مشکل ازدحام جمعیت را داشتیم و همواره این نقد وجود داشت که افرادی در کاخ جشنواره حضور دارند که خیلی به فیلم کوتاه ربطی ندارند و همین امر مشکلاتی را برای ما به همراه داشت و فیلمسازان و ستاد اجرایی را عذاب می‌داد.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم تصمیم درستی گرفته شده است. نگرانی فیلمسازان این است که بلیت خریدن شاید برای سئانس‌های داستانی مؤثر باشد، اما بخش تجربی و مستند نابود خواهد شد اما این قابل انتقاد است چرا که مخاطب این دست آثار عام نیست. مردمی کردن فیلم کوتاه اشتباه فاحشی است که از سوی جشنواره هم بر آن تأکید شده است. اکران فیلم کوتاه سیاست قابل نقدی است و شاید آقای موسوی با این امر موافق نباشند اما اقتصادی و مردمی کردن فاجعه‌ای را به وجود می‌آورد که سال‌ها بعد نتیجه آن را خواهیم دید. بحث تبلیغات در فیلم کوتاه امروز تبدیل به یک امر جدی شده است و فیلمساز تجربی وارد جریانی شده که فضای آن را تغییر خواهد داد. فیلم کوتاه فضای آوانگاردی دارد و نباید وارد این موضوعات شود.
مشاور مدیرعامل انجمن درباره انتخاب آثار نیز توضیح داد: در هیچ جشنواره‌ای در جهان چیزی به نام اعتراض به انتخاب آثار وجود ندارد. کسی دعوت‌نامه نفرستاده و یا سفارش نداده است و فیلمساز خود پذیرفته تا طبق شرایط موجود در جشنواره شرکت کند.
در ادامه این نشست سید صادق موسوی با گرامیداشت روز 13 آبان بیان کرد: صحبت‌های آرش عباسی از دیدگاه خودش بود و اگر قرار بود مشاور مانند مدیر فکر کند دیگر مشاور نبود و فیلم کوتاه فضایی است برای نقد کردن که روایت‌های مختلفی در تمام عرصه‌ها دارد.
او تأکید کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران بی‌تردید یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های غرب آسیاست و سال‌ها پیش آغاز شده، ارتقا یافته و حفظ سطح کیفی جشنواره همواره در رأس امور مدیران بوده است. فکر می‌کنیم در بلندمدت این اتفاقات به نفع جشنواره در سال‌های آینده خواهد بود. این جشنواره قدمت دارد و بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا عمری حدود ده سال دارند. تعداد آثار ارسالی امسال به دبیرخانه بین 4 تا 6 هزار اثر بود و اگر این جشنواره اهمیت نداشت فیلمسازان خارجی هرگز تا این حد تلاش نمی‌کردند تا در جشنواره حضور داشته باشند. مهمانان برجسته جشنواره نیز از دیگر نکاتی است که باعث می‌شود تا شرکت‌کنندگان برای حضور در آن علاقه‌مند باشند.
موسوی در ادامه عنوان کرد: امسال 50 درصد کاهش اعتبارات داریم و سازمان سینمایی دو میلیارد تومان بودجه برای جشنواره اختصاص داده است. امیدواریم با حمایت شهرداری تهران و جناب حناچی بتوانیم سایر هزینه‌های جشنواره را تأمین کنیم. با توجه به شرایط اقتصادی اما تلاش کردیم حداقل وسواس را داشته باشیم.
دبیر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه همچنین درباره آثار حاضر در جشنواره نیز توضیح داد: هفت فیلم ایرانی در بخش بین‌الملل حضور دارند و 50 فیلم از 25 کشور جهان که اسپانیا، فرانسه و آلمان بیشترین تعداد آثار ارسالی به جشنواره را به نام خود اختصاص دادند. تعدادی از این فیلمسازان در تهران حضور دارند و مجموعاً 110 کشور اثر فرستادند که آثارشان در فرایندی هفت ماهه مورد ارزیابی و انتخاب واقع شدند. همچنین در بخش ملی 1648 اثر در چهار بخش داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی ارسال شد و 140 اثر به جشنواره راه یافتند، که این آمار یعنی بیش از 90 درصد آثار نیز به بخش مسابقه راه نیافتند.
موسوی گفت: 1021 اثر از مجموع آثار در بخش داستانی بودند و داوران کار بسیار سختی را برای انتخاب داشتند. ریسک و خطا در انتخاب هم بالا بوده است چرا که تعداد آثار بسیار زیاد بود و هر سال نیز هیئت انتخاب این مشکلات را پیش رو داشتند. درنهایت ما به این نتیجه رسیدیم تا این تعداد را تقسیم به دو گروه کنیم تا درصد خطا پایین بیاید. برای اولین بار امسال 10 نفر عضو هیئت انتخاب بودند که هر کدام 500 فیلم دیدند و درنهایت از این آثار 200 فیلم بالا آمد که این بار هیئت انتخاب با هم این آثار را دیدند و با نظر جمع از این میان 60 اثر انتخاب و به بخش رقابتی راه یافتند. از مجموع 147 اثر 28 درصد تولید انجمن هستند و ما بزرگ‌ترین کمپانی تولید اثر فیلم کوتاه هستیم. اما 73 درصد آثار راه‌یافته در بخش ملی متعلق به فیلمسازان بخش خصوصی و بدون حمایت انجمن هستند. هرچند انجمن بانی و برگزارکننده فیلم کوتاه است اما به تمام اعضای هیئت انتخاب گفتیم که تولیدکننده اثر هرکسی باشد اشکالی ندارد و امتیازی برای ورود به جشنواره نیست. تأکید داریم که آثار باید همگی به‌درستی معرفی شوند.
موسوی همچنین درباره بحث نظارت بر آثار نیز بیان کرد: امسال تمام آثار به معاونت نظارت سازمان سینمایی ارسال شده است و امیدواریم همه آثار مجوز بگیرند و مطابق قواعد و قوانین کشور بتوانند به نمایش درآیند.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه درباره بحث بلیت‌فروشی جشنواره و آورده مالی آن برای انجمن نیز گفت: بحث بلیت‌فروشی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت است، چرا که سال گذشته بسیار غافلگیر شدیم. من با تعبیر مردمی کردن مخالفم اما فیلم کوتاه عامه‌پسند نیست. در اینکه سالن پر است و انرژی خوبی دارد حرفی نیست، اما شرایط سال گذشته ناراحت‌کننده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم شماره صندلی ارائه دهیم، چرا که در بحث بیمه بر مبنای تعداد صندلی‌ها بررسی می‌شود و اگر اتفاقی در سالن پیش آید شامل باقی مسائل نمی‌شود. بنابراین امسال بلیت‌فروشی را مطرح کردیم و سایت سینماتیکت همراه ما شد و با هزینه 20 میلیون تومانی توانستیم خدمات این سایت را در اختیار داشته باشیم. تمام آثار سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه این امکان را دارند تا مواد تبلیغاتی خود را به سایت ارائه کنند ضمن این که سایت سینما تیکت به‌عنوان حامی جشنواره به برترین فیلم از نگاه مردم مبلغ 30 میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد کرد. در ابتدا در نظر داشتیم بلیت‌فروشی را بر مبنای قیمت هر سئانس ده هزار تومان بگذاریم که باز هم اعتراضاتی را به همراه داشت اما این به خاطر رعایت نظم بیشتر بود و طی صحبتی که انجام شد درنهایت به این نتیجه رسیدیم که قیمت هر سئانس 5 هزار تومان باشد که روزی 4 سئانس فیلم به نمایش درمی‌آید و برای هر نفر درمجموع روزی 20 هزار تومان هزینه کلی می‌شود.
موسوی با اشاره به این که سال گذشته اختتامیه در برج میلاد برگزار شد، درباره مراسم اختتامیه جشنواره امسال نیز توضیح داد: اختتامیه جشنواره سی و پنجم باافتخارترین اختتامیه سال 97 بود و باز هم غافلگیر شدیم چرا که بسیاری از افراد ایستاده بودند. امسال نیز 24 آبان همزمان با تولد پیامبر اکرم (ص) در برج میلاد مراسم اختتامیه را برگزار خواهیم کرد. امسال برای پنجمین سال با خانه کتاب همکاری داریم. بخش کتاب و سینما را سال گذشته داشتیم و از چهار کار نهایی دو اثر اقتباسی بود و سوگیری ما در این بخش اثربخش بوده است و پیوند میان ادبیات و سینما اتفاق افتاده است به‌طوری که امسال 302 اثر تقاضای حضور در بخش کتاب و سینما بودند. امسال مسابقه داستان کوتاه برای اقتباس را نیز داریم. طی فراخوانی که دادیم 650 اثر برای ما ارسال شد که از این میان 3 اثر در اختتامیه معرفی می‌شوند. امیدوارم این مسیر در سال‌های بعد به نتیجه مطلوب برسد. یکی از راه‌های کاهش ضعف فیلمنامه همین پیوند است. همچنین از دیگر بخش‌های جشنواره امسال تازه‌های نشر است که دو کتاب"این سو واقعیت، آن سو خیال" که شامل 50 داستان کوتاه خوب که در طی 40 سال اخیر منتشر شده رونمایی خواهد شد که به همراه پنج فیلم برگزیده در قالب یک دی‌وی‌دی به همراه این کتاب عرضه خواهد شد. کتاب "داستان‌گویی" سعید عقیقی نیز در این ایام رونمایی می‌شود.
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه گفت: از سال گذشته جشنواره در استان‌ها نیز برگزار شد و امسال نیز این جریان ادامه دارد و همزمان آثار در مراکز استان نیز پخش می‌شوند که همراه با رضایت فیلمسازان است. در سال‌های گذشته برخی از فیلمسازان شهرستانی به تهران می‌آمدند و این اتفاق برای سهولت دوستان در شهرستان‌ها ایجاد شده است.
وی متذکر شد: سایت سینماتیکت از فردا برای فیلمسازان و از 15 آبان برای مخاطبان باز خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند بلیت‌های خود را تهیه کنند.
در پایان این نشست از پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/222905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا